مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

ربع قرن فعالیت وخدمات همراه اول درایران

مخابرات ما – لفن همراه جزو آن دسته از کالاهایی است که چند دهه اخیر شیوه و رفتار زندگی بشر را دستخوش تغییراتی شگرف کرده است. هنگامی که در سال ۱۳۷۳، همراه اول عرضه سیم کارت را در کشور آغاز کرد؛ ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می شد. نسل سوم تلفن همراه در حالی با تأخیر وارد کشور شده است که برخی کشورها در حال آماده سازی برای راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه هستند. در ابتدا بر خلاف تصورات ثبت نام سیم کارت با استقبال خوبی روبرو نشد، از این رو با طولانی شدن روند ثبت نام تا اواسط سال ۱۳۷۴ در مجموع ۹۹۴۷ نفر برای دریافت سیم‌کارت ثبت نام کردند و در شهریور همان سال واگذاری آغاز شد. شاید برایتان جالب باشد که در آن زمان علاوه بر واگذاری سیم کارت در اختیار گذاشتن تلفن همراه نیز بر عهده شرکت مخابرات بوده است.

مخابرات ما ( محمد -نو آوران آنلاین) – افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور در آن سال‌های ابتدایی ورود ‌این فناوری به کشور حاشیه‌های جالبی را نیز در پیش داشت. با افزایش تعداد مشترکان و آن هم درحالی که در آن زمان چنین فناوری برای کاربران عجیب بود، اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی‌ شرکت مخابرات‌ایران با درج آگهی‌هایی در روزنامه‌های آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کرد.همچنین اظهارات مقامات سیاسی کشور در آن زمان نیز پیرامون ‌این فناوری شاید هم اکنون برای کاربران فعلی جالب باشد.
در ابتدا بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد اما کم کم با استقبال بی‌نظیر مردم از این تکنولوژی که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به شمار می‌آمد، زمان آن رسیده بود که شرکت مخابرات در صدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآید، به طوری که در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن‌های فعال به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند. با گسترش شبکه ارتباطات سیار در سال‌های بعد، در سال ۱۳۷۵ در مجموع علاوه برشهرهای یاد شده ۲۸ شهر دیگر نیز به این شبکه پیوستند.
در ادامه و با توجه به پیشنهاد وزارت ارتباطات و اطلاعات اساسنامه شرکت ارتباطات‌ سیار با سرمایه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسید و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد و با جدی شدن خصوصی‌سازی مخابرات در سال ۱۳۸۹ این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گشت.
شرکت ارتباطات سیار ایران با واگذارى ۱۱۰ میلیون سیم کارت در تمام ۱۲۴۶ شهر کشور و بیش از ۴۳ هزار روستا (حدود ۹۰ درصد روستاها) و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور، بیش از ۹۷ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. این اپراتور علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، پس از دریافت مجوز ارتقاى خدمات نسل ٣ و نسل هاى بالاتر از آن در تاریخ ۴ شهریور ١٣٩٣ با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را در اختیار مشترکین خود قرار داده است.
هم اکنون همراه اول با در اختیار داشتن ۳۹ هزار و ۹۰۰ سایت ۳G و ۴G گسترده ترین شبکه دیتای کشور را در اختیار دارد.
اپراتور اول در شش سال گذشته، در ارزیابی هاى رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) همواره عنوان برترین جایگاه اپراتورهای تلفن همراه کشور را برای خود حفظ کرده است.
در سال ۹۷ همراه اول توانست با دو پله صعود به نسبت سال ۹۶ در جایگاه ۱۷ دنیا از نظر تعداد مشترکان بایستد.این شرکت در سال گذشته با جذب بیش از ۸.۳ میلیون مشترک جدید به سهم بازار ۶۰.۱ درصدی دست یافت و توانست ضمن توسعه کمی و کیفی شبکه ارتباطی و افزایش سهم ترافیک در نسل ۴(LTE) به ۶۰ درصد و ثبت رکورد ۵۴۱۹ ترابایت مصرف روزانه دیتا بدون در نظر گرفتن ترافیک TD-LTE مبین نت، برتری را در بازار رقابتی همچنان حفظ کند.
جایگاه همراه اول به عنوان یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال تعیین شده است.همراه اول در سال ۹۷ توانست علاوه بر پوشش ۱۰۰ درصدی سود پیش بینی شده برای هر سهم، از نظر شفافیت اطلاعات رتبه نخست را بین شرکت های پذیرفته شده در بورس کسب کند. همچنین در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران نیز موفق شد رتبه ۳ بیشترین سودآوری، رتبه ۱۴ بیشترین درآمد و رتبه ۸ بالاترین ارزش افزوده را از آن خود کند.

#مسعودارادتمند#همراه اول#نوآوران

***

1087000cookie-checkربع قرن فعالیت وخدمات همراه اول درایران

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.