بیش از نیمی از نمادهای بورسی کالامحور (کامودیتی) و تولیدی هستند و فروش آنها با دلار ۱۳ هزار تومانی تسعیر می‌شود. قیمت‌گذاری محصولات آنها بازتابی از مکانیزم عرضه و تقاضای بازار است و بیشتر آنها صادراتی هستند. صادرات برایشان ذخیره ارزی به‌دنبال دارد و تورم و افزایش نرخ ارز به روند سودسازی آنها کمک شایانی کرده است. در شرکت‌های تولیدی، همه این سودها ناشی از عملکرد اقتصادی آنها نبوده، بلکه شرایط اقتصادی حادث شده منبعث از تحریم‌ها باعث رشد سودآوری آنان شده است و چه ناکارآمدی‌های مدیران که تحت این شرایط پنهان ماند.

اما در مخابرات چه گذشت؟

برخلاف شرکت‌های تولیدی و کالامحور، میزان فروش با همان قدرت خرید حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی عاید شرکت می‌شود. درآمدهای مخابرات با ارز ۱۳ هزارتومانی تسعیر نمی‌شود. درآمدهای مخابرات به ریال است (ریالی که قدرت خرید آن در دو سال اخیر یک سوم شده) ولی مخارج آن به ارز (آن هم ارز ۱۳ هزار تومانی) است. از این رو هزینه‌ها و بهای تمام‌شده خدمات ارائه‌شده به مشتریان با دلار ۱۳ هزار تومان به شرکت تحمیل می‌شود. شرکت مخابرات با این شرایط سودآوری داشته و از نظر مالی یک سود با کیفیت نصیب سهامداران خواهد کرد؛ زیرا این سود با ارز ۱۳ هزار تومانی خودآرایی نشده، بلکه ناشی از عملکرد مدیران شرکت و کلیه همکاران است.

سود با کیفیت یعنی سود مستمر و پایدار، یعنی سودآوری شرکت تحت‌تاثیر بحران‌ها و نوسانات نرخ ارز قرار نخواهد داشت. تاکید شرکت مخابرات بر تحقق سود با ثبات است. سودی که ناشی از افزایش ارائه خدمات به مشتریان و تنوع در خدمات باشد. سودی که رسالت مسوولیت اجتماعی شرکت را نیز لحاظ کرده باشد. مخابرات نه تنها متعهد به رعایت حقوق سهامداران، بلکه کلیه ذی‌نفعان خود است و اخیرا برای سومین بار موفق به کسب تندیس موفقیت در ایفای مسوولیت‌های اجتماعی شده است. با این مصائب اقتصادی و عدم افزایش تعرفه‌های مخابراتی، این شرکت در ۹ ماه منتهی به آذر ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد درآمد عملیاتی داشته و این برگ زرینی بر تارک افتخارات این شرکت است.

در حال حاضر ارزش پول ملی یک سوم شده است. یعنی مخابرات باید در مقایسه با سال ۹۶ که ارز حدود ۴ هزار تومان بود، سه برابر درآمد کسب می‌کرد تا قدرت خرید خود را در سال ۹۸ حفظ کند. هزینه‌های تحقیق و توسعه و به‌خصوص هزینه‌های پرسنلی با دلار ۱۳ هزار تومان به شرکت تحمیل می‌شود. درحالی‌که در این وانفسا، درآمدهای «اخابر» از جنس ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی عاید شرکت می‌شود، تعرفه‌ها چند سال است تغییری نکرده است. با این حال این شرکت شاهد رشد درآمد‌های عملیاتی است. این رشد در سایه مشتری‌مداری و ظهور فضای کسب و کار جدید، تنوع در ارائه خدمات به مشتریان، افزایش ضریب نفوذ تلفن و مدیریت هزینه‌ها حاصل  و بنابراین بازار به ارزندگی سهام اخابر واقف شد.

امروز اخابر یک جهش قیمتی بالقوه را در خود نهفته دارد و بازار این را خوب می‌داند. جنس سودآوری در مخابرات مستمر، رو به رشد، پایدار و ناشی از عملکرد عملیاتی شرکت است و این سود، سود موهومی بادآورده ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز نیست. بنابراین اگر امروز ما شاهد رکوردشکنی نماد «اخابر» هستیم، به‌دلیل مولفه‌های بنیادی و توانایی بالقوه این شرکت در تحقق سودهای با کیفیت است. البته همیشه به‌دنبال هر صعودی، یک اصلاح قیمت هست و نباید آن را به منزله ریزش تصور کنیم. نوسان همیشه در ذات بازار سرمایه است و هر اصلاح قیمت یک دورخیز است برای صعودی دوباره.

***