مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قانون می گوید-در قرارداد ۹۹ چه موارد مهمی را باید چک کنید

مخابرات ما- برخی افراد در زمان امضای قرارداد جدید نگرانی هایی دارند.آنان می خواهند بدانند آیا همه موارد مهم در قرارداد در نظر گرفته شده یا خیر.شاید این مقاله بتواند به شما کمک کند.

مخابرات ما (منبع :https://vindad.com )- 

 

قرارداد بین کارفرما و کارگر چیست؟

برای ورود به بحث قرارداد کار ۹۹ لازم است ابتدا کارفرما و کارگر را براساس قانون کار تعریف کنیم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران و کارفرمایان در هنگام تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ ، معمولا اطلاعات جامع و کاملی در مورد حقوق و وظایف خود ندارند، به همین علت، بهتر است برای تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ از کارشناسان حقوقی که در این حوزه تخصص دارند استفاده کنبد. وینداد امکانی را فراهم آورده است تا کارگران و کارفرمایان بتوانند قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

  • نوع کار یا حرفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد
  • حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن
  • ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد چنانچه کار برای مدت معین باشد
  • موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید.

نکات مهم قرارداد کار ۹۹ که باید هنگام تنظیم قراردادتان رعایت کنید

در صورتی‌که با مسائل حقوقی آشنا نیستید، حتماً قبل از امضای هر قراردادی، آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن ابهام در بند و ماده‌ای، درباره آن سوال کنید. در اکثر قراردادهای شرکت‌ها و نهادهای حقوقی جملاتی است که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشند، از این رو از پرسیدن معنی عبارات حقوقی داخل قرارداد هراس نداشته باشید. شما می‌توانید در ادامه با نکات مهم قرارداد کار ۹۹ همراه باشید.

موضوع قرارداد در قرارداد کار ۹۹

یکی از نکات مهم قرارداد کار‌ی موضوع قرارداد می‌باشد؛ در صورتی‌­که دچار مشکلات حقوقی شوید، هیأت حل اختلاف اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟

مدت زمان قرارداد در قرارداد کاری

یکی دیگر از مهمترین بندهای قرارداد استخدام “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی‌­که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود (قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی می‌گویند که فقط زمانی فسخ می‌شود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلایل قابل قبول و طبق قانون کار اخراج شود) و در صورتی‌­که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.

مبلغ و شرایط پرداختی

این امر در ابتدا ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی در عین حال یکی از موارد بسیار مهمی که در قرارداد استخدام باید به آن اشاره شود مبلغ پرداختی و شرایط پرداخت این مبلغ است. عموما یک میزان حداقل دستمزدی وجود دارد که حقوق پرداختی از این میزان کمتر نمی‌تواند باشد. با این حال در هر کسب و کاری این مبالغ ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین شرایط پرداخت نیز متفاوت خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ و این­که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

تمدید قرارداد کار ۹۹

در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما (حقیقی یا حقوقی) تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می‌تواند در قرارداد ذکر شود که تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.

ذکر قوانین شرکت

هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی شرکت نشوید.

 

شرایط و ضوابط عمومی قرارداد کار ۹۹ ( از جمله ساعت کاری، مرخصی‌ها و … )

این قبیل شرایط و ضوابط در قانون کار بیان شده است. این‌ها مقررات آمره محسوب می‌شوند که توافق و تراضی خلاف آن فاقد اثر است. برای کامل‌تر بودن موارد مندرج در قرارداد و شفافیت هر چه بیشتر آن بهتر است به این موارد اشاره شود تا برای طرفین سوتفاهمی باقی نماند و در عین حال طرفین به حقوق خود نیز آگاه باشند. نظیر ساعت کار، مرخصی‌ها

به عنوان مثال مطابق قانون کار ساعات کار کارگر در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است.

چرا با تنظیم قرارداد کار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟

نکات مهم هنگام تسویه حساب و خروج

این مورد نیز می‌تواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتی­‌که به آن دقت کنید! در قراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کند؛ اما برخی شرکت‌ها این مدت زمان را اضافه می‌کنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد به این بند نیز توجه داشته باشید.

بند عدم رقابت

یکی از مواردی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در مورد درج آن در قرارداد استخدامی و یا انعقاد قراردادی جداگانه با کارمندانشان غفلت می‌ورزند و از آن ضربه می‌خوردند بندعدم رقابتو یا قرارداد جداگانه‌ای با عنوان قرارداد عدم رقابت می‌باشد. صاحبان کسب و کار باید این اطمینان را حاصل کنند که کارمندان با اطلاعات و اسرار تجاری کسب و کار فعلی به طور هم زمان در کسب و کار رقیب فعالیت نخواهند کرد و یا اینکه خود آن‌ها بعدها رقیب آن ها در همان کسب و کار یا در کسب و کاری کاملا مشابه آن نخواهند شد به طوری که تمام مشتریان آن‌ها را از آن خود کنند. درج این بند در قرارداد استخدام و یا انعقاد قراردادی مجزا امکان اینکه کارمندان شما به طور هم زمان در تجارت رقیب فعالیت کنند و یا بلافاصله بعد از جدایی از کسب و کار فعلی کاری مشابه را دایر کنند از آن‌ها می‌گیرد و برای کارآفرین امنیت خاطر به همراه دارد.

بند محرمانگی

این امر مهم و حیاتی است که اطلاعات، ایده‌ها و به طور کلی اسرار تجاری کسب و کار مورد حمایت قرار بگیرد. کارمندانی که با شما همکاری را آغاز می‌کنند، ممکن است به جهت جایگاه خود به اطلاعات مهم کسب و کار دسترسی پیدا کنند. برای اطمینان از محرمانه ماندن این اسرار و فاش نشدن آن‌ها بهتر است بند محرمانگی در قرارداد استخدام گنجانده شود

نسخ قرارداد کاری

قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم می‌ماند. در صورتی‌­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

نکات مهم استخدامی در قرارداد کار ۹۹ طبق قانون کار

۱- دوره آزمایشی

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

 

۲- ساعت کار

 مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.

۳- تعطیلات و مرخصی‌ها

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

 

۴- مزد

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.

۵- بیمه

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

حداقل حقوق سال ۹۹

حداقل حقوق سال ۹۹ هم مشخص شد. با توجه به تصمیم نهایی شورای عالی کار که در بامداد روز ۲۱ فروردین ۹۹ گرفته شد، حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۹۹ مبلغی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این عدد با در نظر گرفتن بن ماهیانه، بن مسکن و … تعیین شده است و ممکن است برای کارگرانی که این مزایا را دریافت نمی‌کنند عدد نهایی حقوق کمتر هم باشد.

  • افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ :۲۱%
  • حداقل حقوق ۹۹ : ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان (۱۸۳۵۴۲۶ تومان)
  • بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان
  • مبلغ مزد روزانه: ۶۱۱۸۰۹ریال
  • پایه سنوات: ۱۷۵ هزار تومان
  • بن مسکن ماهانه: ۱۰۰ هزار تومان
  • افزایش سایر سطوح: ۱۵% به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال

با توجه به ارقام تصویب شده، حداقل حقوق کارگران (بدون احتساب بیمه) در سال ۹۹ عبارت است از: ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان.

حداقل حقوق سال ۹۹

1229570cookie-checkقانون می گوید-در قرارداد ۹۹ چه موارد مهمی را باید چک کنید

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. Ali می گوید

    سلام خدمت سردبیر عزیز
    اگه یه قرارداد بذارن جلوت کاملا غیرمنصفانه
    و مجبور به امضاء بشی (چون تو این تورم اخراج و بیکار میشی) و بعد شکایت کنی و بعد طرفت بره مجلس و وزارت کار و ارتباطات رو مجاب کنه که حق با اونه و مظلوم نمایی کنه و چند تا قول بیهوده بده و بعد طلبکار تو هم بشن،
    اون موقع وینداد و امثالهم چه کاری میتونن انجام بدن؟

  2. کارمند می گوید

    ای کاش کارمند نبودم …

    1. ناشناس می گوید

      ای کاش اصلا” به دنیا نمی آمدم !!!!!!!!

نظرات بسته شده است.