مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چاقی مفرط و اعتیاد به موبایل

مخابرات ما-احمد رحیمی گفت: وقتی که تحرک چشم کم می شود و اشعه های نامناسب وارد تمام بخش های چشم می شوند؛ باید با سبک جدیدی از رویارویی مهم ترین ارگان با محیط بیرون از طریق گوشی همراه باشیم.

مخابرات ما-به گزارش گروه گوناگون “تیتریک“؛ کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار “تیتریک” گفت: فضای مجازی و آثار آن را می توان سبک خطرناک آموزش مجازی تلقی کرد، به دلیل پاندمی بیماری کرونا نزدیک به یکسال است که در نظم جامعه جهانی تغییرات خاص و ماندگاری ایجاد شده است؛ به این شکل که به گمان من سرعت انتقال داده ها و تنوع آن از طریق بستر آنلاین بیشتر شده و شتابناکی ذهن انسان در این دنیای رها شده افزایش پیدا کرده است.

احمد رحیمی ادامه داد: یک روابط پیچیده ارگانیکی در مفهوم سازی زیاد ذهن بشر ایجاد شده است که عوارض آموزش های مجازی و تأثیرات آن را می توان به بخش های مختلفی تقسیم بندی کرد؛ که از جمله آن تأثیرات میان مدت و بلند مدت آن، استفاده افراد، دانش آموزان یا هر کاربر دیگری از فضای مجازی به دلیل دور کاری یا عدم شرکت در کلاس های آموزشی می باشد که  قطعاً آثار مخرب آن بر فیزیولوژیک چشم و سایر اندام ها به دلیل کم تحرکی به صورت بیماری های مختلف در طولانی مدت قابل مشاهده خواهد بود.
وی افزود: وقتی که تحرک چشم کم می شود و اشعه های نامناسب وارد تمام بخش های چشم می شوند؛ باید با سبک جدیدی از رویارویی مهم ترین ارگان با محیط بیرون از طریق گوشی همراه باشیم و آثار زیان بار آن را در آینده خواهیم دید. راه های پیشگیری، ورزش چشم یا استفاده صحیح از آنها را باید تمرین کرد. مشکلاتی که در ناحیه گردن، مفاصل و استخوان ها خواهیم داشت نیز از آثار مخرب استفاده از فضای مجازی به صورت طولانی مدت است.
این کارشناس تصریح کرد: موضوع دیگری که آموزش مجازی آدمیان را دچارخود کرده است می تواند محدودیت ارتباطات اجتماعی باشد؛ آدمی با ارتباطات خود زنده است و بخش مهمی از ارتباطات هم، ارتباطات بین فردی،درون خانوادگی و با اقوام و آشنایان است، اما این روابط به شکل قوی ای محدود شده است و نزدیک یکسال است که این محدودیت ها وجود دارد و قطعاً حداقل یکسال دیگر هم وجود خواهد داشت. این باعث می شود که فراگرد اجتماعی شدن افراد محدود شده و می تواند سبب سردی عواطف هم شود. لمس کردن، درآغوش کشیدن، ابراز محبت به شکل خالص و از نزدیک تبدیل به مراودات غیرواقعی شده است؛ به خاطر اینکه افراد مخصوصاً نوجوانان و دانش آموزان کمتر به بیرون از منزل می روند، فشارها و تنش های درون خانوادگی بیشتر می شود، سبک زندگی آنها عوض شده و تاب آوری و قدرت تحمل والدین خصوصاً مادر کم می شود و مهارت های ارتباطی هم از سویی تضعیف می شود.
رحیمی ادامه داد: ما می توانستیم مهارت حل مسئله، کنترل خشم و سایر مسائل را رو در رو آموزش ببینیم؛ اما الان مجبوریم که با وضعیت ایرپلن، بستن وای فای، باز نکردن پیام طرف مقابل و بلاک کردن آن با سرعت و بی واسطه از مواجهه با او صرف نظر کرده و حتماً مهارت های جدیدی را در بر خواهد داشت اما مهارت های زیادی را هم در ما محدود می کند. الگوی تغذیه ما نیز تغییر کرده، سوخت و ساز و متابولیسم بدنمان دچار تغییر شده و بدنمان کم تحرک شده است چون حداقل ۱۰ میلیون دانش آموز در محیط مدرسه می دویدند و عضلاتشان سفت و محکم می شد، با شوخی، تفریح، بازی و سرگرمی یادگیری می کردند اما الآن یادگیری فضای متفاوتی پیدا کرده است.
وی گفت: چاقی مفرط در آینده یا استفاده از سبک خاصی از خورد و خوراک تغییرات شگرفی را در آداب زندگی ما ایجاد خواهد کرد. از سویی پیچیده تر شدن ذهن به واسطه سرعت فضای مجازی و لاجرم شتاب ناک ذهن انسانی که آفریننده همان فضای مجازی بوده است باعث کاسته شدن لذت از مسیر زندگی و مواهب آموزشی می شود و در کسری از لحظه باید تحلیل و پردازش کند و این خیلی سخت است در نتیجه فرد دچار اضطراب و پر مفهومی می شود. انسان دچار رفتار های شبه درونگرایانه شده، معنی سازی های منفی می کند، نگران می شود و روابط درون فردی شان که یکی از مؤلفه های هوش هیجانی است دچار کج فهمی می شود.
این کارشناس افزود:  از سویی هم تأثیر محتوای نامناسبی که در فضای مجازی وجود دارد بسیار قابل توجه است چرا که بخش مهمی از زمان یک دانش آموز و همچنین والدین صرف محتوای آموزشی- درسی می شود؛ به همین جهت که مثلاً از طریق گوشی همراه به آموزش می پردازد، ناخداگاه وابستگی و عادت به در اختیار داشتن گوشی همراه و استفاده سریع به شکل همیشگی از این وسیله جزء جدانشدنی از ذهن او خواهد شد. محتوای نامناسب می تواند او چاقرا دچار فشار روانی، سرکوب عواطف، بلوغ زودرس، خشونت و … کرده و چالش بزرگ رویارویی والدین با فرزند در مورد نحوه استفاده از فضای مجازی را رقم بزند.
رحیمی گفت: به هر حال موضوعاتی مثل:عادت ، تنبلی، رخوت و سستی، ضعف مهارت های اجتماعی، پیچیدگی های ذهنی، کمبود فعالیت های جسمی مفرح و سرعت تصمیم گیری برای استفاده از محتوای مختلف و وسیع تغییرات عظیمی در سبک زندگی دانش آموزی،دانشجویی، خانوادگی و اجتماعی گذاشته و در آینده چندین برابر خواهد گذاشت.
وی  در خاتمه خاطر نشان کرد: البته در پایان این گفتگو لازم می بینم  فواید و ارزش مندی بی شمار آموزش مجازی را تأکید کنم زیرا در تاریخ بشر و سایر موجودات در کره ی زمین امکان دسترسی به مطالب علمی و غیر علمی با این سرعت فراهم نبوده و برای علمی تر شدن هرچه بیشتر انسان ها فضای ایده آلی موجود است؛ اما خردمندی در بین انسان ها که همراه با نوع دوستی و انسانیت باشد مد نظر عقل سلیم هست که باید در این مسیر تأکیدات بسیار کرد.
1246500cookie-checkچاقی مفرط و اعتیاد به موبایل

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.