نقدی تحلیلی بر گزارش تفسیری مدیریت مخابرات در سایت کدال -قسمت اول
قسمت اول –
در این گزارش ضمن بررسی گزارش تفسیری مدیریت شرکت مخابرات ایران منتهی به نه ماهه سال ۹۹ و ایرادات وارده بر آن ، به بررسی وضعیت شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۹۸ بمنظور درک لازم از وضعیت شرکت مخابرات ایران جهت اتخاذ تصمیم سازی و برطرف نمودن موانع موجود می پردازیم .
بخش اول :
برخی ایرادات وارده بر گزارش تفسیری مدیریت ۹ ماهه سال ۹۹
در رابطه با توسعه و به روز رسانی یکپارچه زیرساخت های فناوری با رویکرد FMC ( ذکر شده در اولویتهای راهبردی شرکت مخابرات ایران ) در مورد همگرایی شبکه ثابت و همراه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است و برنامه جامع و مدون و اجرای دقیق آن لحاظ نشده است . بدیهی است با توجه به وضعیت شبکه ثابت و شکاف عمیق درآمدی بین این دو شبکه و بالطبع تفاوت دیدگاه منابع انسانی در مورد پرداخت حقوق و مزایا در این دو شبکه که موجب بی انگیزگی کارکنان شبکه ثابت شده است ، اقدام در این زمینه ضرورت دارد .
- ۱- در بند مربوط به معرفی مهمترین پروژه ها ، طرح ها و برنامه های توسعه سال ۹۹ در حوزه شبکه ، فناوری اطلاعات ، امور مشتریان و … تمرکز بر پروژه های شبکه ثابت لحاظ شده و به نظر می رسد پروژه های شبکه سیار در جدول مذکور لحاظ نشده است .
- ۲- در خلاصه گزارش عملکرد اجتماعی و زیست محیطی در رابطه با تعداد کل کارکنان صرفاً به کارکنان رسمی شرکت مخابرات ایران که ۱۹،۳۷۱ نفر می باشد اشاره شده است . لذا بمنظور بررسی دقیقتر موضوع به تحلیل صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به سال ۹۸ شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار در بخش بعدی گزارش رجوع می کنیم.
- ۳- در صفحه آخر گزارش تفسیری مدیریت مربوط به آثار ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان شده اعمال دورکاری از روزهای همه گیری این ویروس با هدف کاهش میزان مواجهه و کاهش ریسک ابتلا و برنامهریزی کاهشی حضور نیروهای شاغل در شرکت که موجب تاثیرات کاهشی در درآمدها نسبت به ظرفیت اسمی و همچنین افزایش هزینهها با توجه به رعایت دستورالعمل دولت مبنی بر محدودیت حضور کارکنان در شرکت گردیده است .
البته مطابق بند مربوط به ریسک ها شیوع پاندمی کرونا را موجب افزایش ترافیک مصرفی به دنبال گسترش دورکاری در سازمانها ، تمایل به خریدهای آنلاین ، استفاده از شبکههای اجتماعی و محتواهای دیجیتال و … مطرح کرده است .
شرکت مخابرات از جمله شرکتهایی است که بستر لازم دورکاری را در شرایط خاص فعلی بخصوص در فعالیت هایی که با ارباب رجوع سر و کار ندارند دارد و بدیهی است بایستی رویکرد مثبتی در این زمینه داشته باشد.
ضمن اینکه آقای ابراهیم رضوانی رئیس امور بهره وری و همکاریهای بین الملل معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری تاکید بر این مسئله داشته و عنوان نموده اولویت دورکاری با کارمندانی است که تجهیزات اداری و رایانه در خانه دارند ودر قانون دورکاری معایبی دیده می شود که نهاد ریاست جمهوری این معایب را در اجرای این قانون دیده و برای آنها به دنبال راه حلهای موثر و رفع معایب است ، که در حال حاضر برخی از این معایب هم برطرف شده است و معایب و مزایای اجرای قانون دورکاری در کشور را به شرح ذیر اعلام نموده است :
جدول معایب و مزایای اجرای قانون دورکاری در کشور
مع الوصف با بررسی صورت مالی نه ماهه سال ۹۹ شرکت مخابرات ، ارتباط معناداری بین دورکاری با کاهش درآمد و افزایش هزینه را مشاهده نمی کنیم ، حال به بررسی دلایل واقعی کاهش درآمد و افزایش هزینه ها مطابق صورت مالی نه ماهه سال ۹۹ می پردازیم :
ادامه در قسمت دوم ———–>
هر روز بدتر از دیروز
مدیران فضایی