مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نقدی تحلیلی بر گزارش تفسیری مدیریت مخابرات در سایت کدال -قسمت اول

مخابرات ما- همانطور که وعده داده بودیم انتشار تحلیل گزارش نه ماهه اول سال ۱۳۹۹ -مخابرات ایران را آغاز می کنیم. سالهاست که نویسنده با اسامی مستعار در مخابرات ما مطالب تحلیلی نوشته است. نا آشنا بودن نام د رمیان نویسندگان به معنی تازه کار بودن ایشان در مخابرات ما نیست.

قسمت اول – 

در این گزارش ضمن بررسی گزارش تفسیری مدیریت شرکت مخابرات ایران منتهی به نه ماهه سال ۹۹ و ایرادات وارده بر آن  ، به بررسی وضعیت شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۹۸ بمنظور درک لازم از وضعیت شرکت مخابرات ایران جهت اتخاذ تصمیم سازی و برطرف نمودن موانع موجود می پردازیم .

 

بخش اول  :

برخی ایرادات وارده بر گزارش تفسیری مدیریت ۹ ماهه سال ۹۹

 

در رابطه با توسعه و به روز رسانی یکپارچه زیرساخت های فناوری با رویکرد FMC ( ذکر شده در اولویت‌های راهبردی شرکت مخابرات ایران ) در مورد همگرایی شبکه ثابت و همراه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است و برنامه جامع و مدون و اجرای دقیق آن لحاظ نشده است . بدیهی است با توجه به وضعیت شبکه ثابت و شکاف عمیق درآمدی بین این دو شبکه و بالطبع تفاوت دیدگاه منابع انسانی در مورد پرداخت حقوق و مزایا در این دو شبکه که موجب بی انگیزگی کارکنان شبکه ثابت شده است ، اقدام در این زمینه ضرورت دارد .

  • ۱- در بند مربوط به معرفی مهمترین پروژه ها ، طرح ها و برنامه های توسعه سال ۹۹ در حوزه شبکه ، فناوری اطلاعات ، امور مشتریان و …  تمرکز بر پروژه های شبکه ثابت لحاظ شده و به نظر می رسد   پروژه های شبکه سیار در جدول مذکور لحاظ نشده است .
  •  ۲- در خلاصه گزارش عملکرد اجتماعی و زیست محیطی در رابطه با تعداد کل کارکنان صرفاً به کارکنان رسمی شرکت مخابرات ایران که ۱۹،۳۷۱ نفر می باشد اشاره شده است . لذا بمنظور بررسی دقیقتر موضوع به تحلیل صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به سال ۹۸  شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار در بخش بعدی گزارش رجوع می کنیم.
  • ۳- در صفحه آخر گزارش تفسیری مدیریت مربوط به آثار ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان شده   اعمال دورکاری از روزهای همه گیری این ویروس با هدف کاهش میزان مواجهه و کاهش ریسک ابتلا و برنامه‌ریزی کاهشی حضور نیروهای شاغل در شرکت که موجب تاثیرات کاهشی در درآمدها نسبت به ظرفیت اسمی و همچنین افزایش هزینه‌ها با توجه به رعایت دستورالعمل دولت مبنی بر محدودیت حضور کارکنان در شرکت گردیده است .

البته مطابق بند مربوط به ریسک ها شیوع پاندمی کرونا را موجب افزایش ترافیک مصرفی به دنبال گسترش دورکاری در سازمان‌ها ، تمایل به خریدهای آنلاین ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و محتواهای دیجیتال و … مطرح کرده است  .

شرکت مخابرات از جمله شرکتهایی است که بستر لازم دورکاری را در شرایط خاص فعلی بخصوص در فعالیت هایی که با ارباب رجوع سر و کار ندارند دارد  و بدیهی است بایستی رویکرد مثبتی در این زمینه داشته باشد.

ضمن اینکه  آقای ابراهیم رضوانی رئیس امور بهره وری و همکاریهای بین الملل معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری تاکید بر این مسئله داشته و عنوان نموده اولویت دورکاری با کارمندانی است که تجهیزات اداری و رایانه در خانه دارند ودر قانون دورکاری معایبی دیده  می شود که نهاد ریاست جمهوری این معایب را در اجرای این قانون دیده و برای آنها به دنبال         راه حلهای موثر و رفع معایب است ، که در حال حاضر برخی از این معایب هم برطرف شده است و معایب و مزایای اجرای قانون دورکاری در کشور را به شرح ذیر اعلام نموده است :

جدول معایب و مزایای اجرای قانون دورکاری در کشور

مع الوصف  با بررسی  صورت مالی نه ماهه سال ۹۹ شرکت مخابرات ، ارتباط معناداری بین دورکاری با کاهش درآمد و افزایش هزینه را مشاهده نمی کنیم ، حال به بررسی دلایل واقعی کاهش درآمد و افزایش هزینه ها مطابق صورت مالی نه ماهه سال ۹۹ می پردازیم :

ادامه در قسمت دوم ———–>

 

1277820cookie-checkنقدی تحلیلی بر گزارش تفسیری مدیریت مخابرات در سایت کدال -قسمت اول

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    هر روز بدتر از دیروز
    مدیران فضایی

نظرات بسته شده است.