مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

افزایش ۱۲۰ تا ۱۳۸ درصدی متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

مخابرات ما– از پایان سال ۱۳۹۸ تاکنون متوسط حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش ۱۲۰ درصدی به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و متوسط حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد ۱۳۸ درصدی به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

مخابرات ما– به گزارش ایسنا، دکتر حمید پوراصغری معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری عملکرد هشت ساله این سازمان که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب، همچنین گفت: براساس لایحه رتبه بندی معلمان، میزان حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق آنها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به سایر برنامه های حمایتی دولت در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: در مورد حمایت از کودکان و زنان بی سرپرست، سالمندان و معلولان حمایت هایی از طریق نهادهای پوششی و حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت گرفت بطوری که توانستیم تعداد ۲ر۲ میلیون خانوار تحت پوشش این نهادها را با افزایش اعتبار به ۳ر۳ میلیون خانوار افزایش دهیم که رشد ۵۰ درصدی پوشش را در این بخش دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: میزان مستمری که به خانوارهای تحت پوشش پرداخت می شود از متوسط ۷۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است که نمی گوییم این کافی و کامل است اما سعی کردیم با نگاه مثبت در این بخش حرکت کنیم.

وی درباره وضع تولید و واردات واکسن کرونا گفت: قرار است ۶۰ میلیون دز واکسن وارد و ۱۴۰ میلیون دز واکسن هم از طریق توان داخلی تامین شود که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ این تولیدات صورت بگیرد و با توجه به برنامه ریزی های وزارت بهداشت، تزریق واکسن انجام شود.

پوراصغری درباره افزایش حقوق بازنشستگان گفت: در سال ۹۳ نرخ تورم ۶ر۱۴ درصد و میزان افزایش حقوق بازنشستگان حقوق ۲۰ درصد، در سال ۹۴ نرخ تورم ۱۱ درصد و میزان افزایش حقوق آنها ۷ر۳۳ درصد، در سال ۹۵ نرخ تورم ۶ر۹ درصد و میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۹ر۱۵ درصد، در سال ۹۶ نرخ تورم ۲ر۸ درصد و میزان افزایش حقوق آنها ۶ر۱۱ درصد بود؛ بنابراین تا سال ۹۶ همواره درصد افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر از نرخ تورم بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ نرخ تورم ۹ر۲۶ درصد و میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۲ر۱۴ درصد، در سال ۹۸ نرخ تورم ۸ر۳۴ درصد و میزان افزایش حقوق آنها ۴ر۵۴ درصد و در سال ۹۹ هم نرخ تورم حدود ۳۷ درصد و میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۸ر۲۸ درصد بود.

معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه حقوق معلمان هم مثل سایر کارمندان در سال ۹۹ بخاطر فوق العاده ویژه بین ۹ تا ۲۱ درصد افزایش یافت، گفت: سرانه اعتبارات بهداشت و درمان هم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۳ر۴ برابر شد.وی با اشاره به رویکردهای کلان براساس اسناد فرادستی، به موضوع دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردها، مدیریت بهینه منابع مالی با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر از طریق کاهش پرداخت از جیب مردم بوده است.این مقام مسئول به وضع کلی اعتبارات امور سلامت طی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: جمع کل هزینه‌ها و درآمدها در سال ۹۹ بالغ بر ۱۱۱ هزار و ۷۸ میلیارد تومان بود که از این میزان ۷۵ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان هزینه‌های عمومی، از محل جدول هفت قانون بودجه بالغ بر ۴۶ هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان و از طریق طرح تحول سلامت ۵ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان بوده و از محل صندوق توسعه ملی هم برای مقابله با کرونا ۱۵ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی در مورد اعتبارات منابع عمومی و بودجه سلامت طی سال های ۹۲ تا ۹۹ گفت: سهم اعتبارات بخش سلامت از بودجه عمومی در سال ۹۲ معادل ۱۰ درصد بود که در سال ۹۹ به ۱۷ درصد افزایش یافت. همچنین سرانه بهداشت و درمان تأمین شده توسط بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۳ر۴ برابر شد.

پوراصغری در مورد سهم پرداخت مستقیم از جیب مردم بیان کرد: برای بیماران شهری در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی از هزینه‌های سلامت، سال ۹۲ بالغ بر ۳۷ درصد بود که در سال ۹۹ به ۱۰ درصد کاهش یافته و همین موضوع برای بیماران روستایی در سال ۹۹ به ۵ درصد رسید.

وی در مورد تعداد بیمارستان در کل کشور اعم از دولتی و غیردولتی در سال های ۹۲ تا ۹۹ تصریح کرد: ۹۰۰ بیمارستان در سال ۹۲ وجود داشت که در پایان گذشته به ۱۰۵۷ بیمارستان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۱۳۷ بیمارستان برسد. همچنین در پایان سال ۹۹ بالغ بر ۱۵۰ هزار و ۲۸۷ تخت بیمارستانی فعال وجود داشت که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تخت فعال برسد که این شاخص پارسال ۳ر۳۴ درصد بهبود یافته است؛ به این ترتیب از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۹ در هر ماه ۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث، تجهیز و راه‌اندازی شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نیروی انسانی تأمین شده در بخش سلامت از سال ۹۲ تا سال ۹۹ هم حدود ۴ر۲۲ درصد رشد داشته و به ۵۱۱ هزار و ۵۸۳ نفر رسیده و تعداد نیروی انسانی تأمین شده در بخش بهداشت و درمان هم رشد ۲۲ درصدی دارد و این میزان در مراکز پژوهشی ۱۲ درصد و در بخش آموزش ۵ر۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد آمبولانس‌های اورژانس هم در سال ۹۲ بالغ بر ۳۰۸۶ دستگاه بود که در سال ۹۹ به رقم ۶۰۶۷ دستگاه آمبولانس رسیده است، افزود: همچنین تعداد مراکز بهداشتی و درمانی در بخش شهری ۳ر۱۴ درصد و در بخش روستایی ۴ر۱۳ درصد رشد دارد و در حال حاضر به ازای هر یک‌هزار و ۳۰۰ نفر، یک خانه بهداشت وجود دارد.

پوراصغری به کاهش میزان مرگ و میر اطفال زیر یکسال در هر ۱۰۰۰ تولد زنده اشاره کرد و گفت: این شاخص ۲۲ درصد بهبود یافته است و میزان مرگ و میر اطفال زیر پنج سال در سال ۹۹ به رقم ۱۴ درصد در ۱۰۰۰ تولد و مرگ و میر مادران باردار در هر ۱۰۰۰ تولد در سال ۹۸ معادل ۷ر۱۷ درصد بود که در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا به ۲۵ درصد افزایش یافت.

وی تأکید کرد: زایمان طبیعی رایگان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ صد درصد رشد داشته اما پارسال میزان سزارین ۴۴ر۵ درصد نسبت به ۹۲ کاهش یافته است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در مورد سهم داروهای وارداتی و ساخت داخل تأمین شده برای مصرف‌کنندگان گفت: این سهم در سال ۹۹ برای ساخت داخلی به ۸۸ درصد و برای داروهای وارداتی به ۱۲ درصد رسید.

وی با بیان اینکه ۵۵ هزار و ۲۸۴ نفر به کادر بهداشتی، درمانی رسمی و پیمانی و قراردادی در دوره شیوع کرونا اضافه شده است، گفت: کارانه معوق کادر درمان تا ابتدای آبان ۹۹ تسویه شد. همچنین بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبار یک‌میلیارد یورویی کرونا از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که از این میزان ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به بخش بهداشت ودرمان کشور پرداخت شد. همچنین پارسال اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی در بخش هدفمندی یارانه‌ها برای کرونا پرداخت شده است.

1299510cookie-checkافزایش ۱۲۰ تا ۱۳۸ درصدی متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.