مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اولویت های مدیران ارشد برای برون رفت از سراشیبی ورشکستگی

مخابرات ما – اولویت های مدیران ارشد برای برون رفت از سراشیبی ورشکستگی در شرکت مخابرات بر اساس اصول علم مدیریت چیست و باید به چه متغیرهای اهمیت دهند؟

نویسنده- امیرحسین زیگلری

مخابرات ما – اولویت های مدیران ارشد برای برون رفت از سراشیبی ورشکستگی در شرکت مخابرات بر اساس اصول علم مدیریت چیست و باید به چه متغیرهای اهمیت دهند؟ تلاش می کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

مسئولیت مدیران عامل تعیین اولویتهای شرکتهای متبوع خود در هر سال است و ضمن آن معاونین مالی، انسانی، فناوری و تجاری در تعامل با یکدیگر برای رسیدن شرکت به این اولویتها تلاش می کنند.
به عبارت دیگر در صورتی شرکتی زیان ده می شود که غیر از عدم تعامل بین معاونت ها و مدیریت ها، مدیر ارشد آن شرکت هم مسائل مربوط به توسعه و درآمد را پیگیری نکرده باشد.

بر اساس پیمایش صورت گرفته شش اولویت کلیدی عبارتند از:
– رشد و توسعه
– ریسک پذیری
– مدیریت تغییرات رگولاتوری
– بهره گیری از فناوری
– نوآوری
– مردم و فرهنگ

تمام این اولویت ها مهم است اما چالش برانگیزترین قسمت، این است که باید اطمینان حاضل کنبم  کارکنان شرکت دانش، سرعت و چابکی را برای رسیدن به این اولویتها را داشته باشند البته سیستمهای مدیریتی ارشد، تجاری، مالی، نیروی انسانی و عملیاتی قدیمی و سالخورده قادر به برآوردن این اولویتها نیستند.

شرکتهای موفق به دنبال راههای جدید شامل محصولات و خدمات جدید، مدلهای کسب و کار جدید، گسترش جغرافیایی کسب و کار برای رشد شرکت خود  هستند. بعد از مشخص شدن استراتژیهای رشد و توسعه، مدیریت شرکت برای اجرائی کردن این استراتژیها بدون شک باید ریسک کند چرا که طرح های رشد همیشه مخاطراتی هم دارد. اینجاست که شرکتهایی با مدیران پیر و فرتوت دچار مشکل می شوند.
حال اینکه وجود این مدیران که از علم روز تجارت هم بدور هستند  مایه سردرگمی شرکت و حتی عقب افتادگی نسبت به رقبای  نه چندان مهم می‌شود. به طور طبیعی با بالا رفتن سن، ریسک پذیری انسان کاهش می یابد. شاید به همین علت است که غولهای فناوری دنیا مانند متا (مالک فیسبوک، اینستاگرام و …) دارای مدیران جوان هستند.

مدیریت تغییرات رگولاتوری و قوانین بالا دستی نیز از جمله اولویت های شرکت مخابرات است. به عنوان یک مثال ملموس، ساده و ابتدائی یکی از تغییرات که مدیران قدیمی همچنان با آن بعد از چند سال خو نگرفته اند حذف اخذ کپی مدارک هویتی افراد مانند کارت ملی و شناسنامه است که دولت به درستی آن را مطابق با عصر فناوری اتخاذ اما مدیران سنتی به سختی و بعد از پیگیری های مداوم دستگاه های اجرائی مانند استانداریها به اجرای آن تمکین کردند. هرچند که هنوز در خیلی از اداره ها از آن تبعیت نمی‌کنند و جزئی از ملزومات اداری لحاظ می‌گردد.

موارد پیچیده تر مانند تعرفه ها، مالیات ها، قوانین محیط زیستی و … هستند که در جای خود به آن پرداخته می شود.

بهره گیری از فناوری در هر کسب و کار یا بخشی از بازار باشد امری ضروری است و آنقدر بر همگان روشن است که نیاز به توضیح اضافه ای ندارد. استفاده از فناوری های جدید باعث افزایش سرعت در انجام امور، راحتی مشتریان و افزایش رضایت آنها خواهد بود.
برای شرکت مخابرات حرکت به سمت دیجیتال مارکتینگ بر اساس فناوری های نوین امری حتمی و ضروری می باشد که مجددا وجود مدیران سنتی و خالی از علم و دانش روز باعث افت در این موضوع می‌گردد.

نو آوری  یکی دیگر از مسائلی هست که مدیران شرکت باید با حرکت به سمت استارت آپ ها و  خدمات ارزش افزوده و استفاده از ایده ها و نبوغ جوان از آن بهره گرفته و ضمن حمایت از این موضوع ، هماهنگ با کلاس جهانی از مزایای آن برای شرکت و افزایش درآمد استفاده نمایند.

شناسائی مردم و فرهنگ حاکم بر جامعه، مهمترین نیاز یک مدیر تجاری است تا بتواند  بخش های مختلف  جامعه را به عنوان مشتریان شرکت و کسانی که باید خدمات و محصولات شرکت را به آنها عرضه نماید بشناسد. متاسفانه ساختار فنی شرکت مخابرات و عدم دانش مدیران تجاری و سالخورده شرکت نتوانست براساس فن آوری روز به بخش بندی و اولویت بندی آن اهتمام نماید تا جایی که سبد محصولات مشتری هر استان  بدون در نظر گرفتن فرهنگ هر استان برای مشتریان انتخاب و ارایه می‌گردد و مشتری نمی‌تواند با سلیقه و درخواست خود سبد محصولی داشته باشد.

به امید هوای تازه با انتخاب مدیران جوان و علمی برای برگشت عظمت شرکت مخابرات ایران

 

1354340cookie-checkاولویت های مدیران ارشد برای برون رفت از سراشیبی ورشکستگی

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. هنگه چین می گوید

    ازهمه مهمتر بهره گیری از استعدادنیروهای زبردست ، ک صدبرابررسمی ها استعداد دارن

    1. ناشناس می گوید

      خیلی

  2. احمد محمودی می گوید

    سلام وقت همگی بخیر وسلامتی:
    آقایان مدیران ومسئولین والامقام مخابرات وقتی 12 سال آبونمان یک خط روستا که حداقل 12 الی 15 هزارتومان هزینه نگهداری آن است فقط وفقط 1000 ریال باشد خوب چرا مخابرات رو به ورشکستگی نرود . چرا تعرفهای مخابرات را افزایش نمی دهید ؟ چرا مسئله را به مجلس یا کمیسیون تنظیم مقررات رادیوئی مجلس اطلاع داده نمی شه ؟ تمام شرکت های خدماتی مثل شرکت گاز – آب وفاضلاب – شرکت برق آبونه تنهایشان به اندازه یک خط تلفن کارکن است !! آبونمان یک خط شهری 10000 ریال است که بیشترش به شهرداری بابت هزینه عوارض سطح شهر وبقیه اش هم به دارائی بابت مالیات هر خط تعلق می گیرد .چی برا مخابرات می مونه ؟ هیچی تا تعرفه های تغییر نکند وضع به همین منوال است . مسئولین بجای اینکه تعرف ها تلفن را تغییر بدن امدن تعرفه های خدمات دفاتر پیشخوان رو زیاد کردن جیب اونارو پر می کنند . پیشخوانهاچقدر پارتیشون قوی است کیو دارن اون بالاها؟ بابا فکری بحال آبونمان تلفن باشید. فکری کنید.!!!

  3. ناشناس می گوید

    ورشکسته ! این که مخابراته،شما خزانه داری امریکا را هم به این آقایون بسپاری ور شکست میشه،اینجا مسابقه برداشته،مسابقه مسدود کردن حسابهاست،هر که زود تر برداشت کنه برنده ست،حالا مسایل دیگر مثل پاداشهای آنچنانی و…. که رایجه بماند،بخدا اینها سر کاریه می خواهند مجلس را سیاه کنند،کارمندها را که قبلا سیاه کردند.

  4. ناشناس می گوید

    والا بخدامدیران جوان هم همچی مالی نیستند یکشبه آمدندوبدون تجربه فقط ازاین حقوق یکدفعه بادآورده دارن کیف میکنن .باورکنید یک جو خلاقیت ندارن .ازکدوم فرهنگ سازمانی حرف میزنید هرکس میاد مخابرات دنبال چاپیدنه.مثلا وضع نقد ینگی خرابه فلان دکتر را آورده مالی را گلستان کنه خب این آقا حسابرس بوده ایشون که مدیریت بحران وتخصیص منابع نمیدونه که .بدونه هم وقتی ……هست چکار کنن .درجائیکه میخورن وتوزیع درآمد عادلانه نیست همینه

  5. مشاور می گوید

    در بخش فرهنگ و مردم به فرهنگ بومی و توجه به آن برای ارائه خدمات اشاره کردید اما فرهنگ سازمانی هم شامل آن می شود. مدیریت فرهنگ سازمانی بایستی از همان ابتدای خصوصی سازی مورد توجه قرار میگرفت چون تغییر در پیش فرضها، باورها و ارزشهای سازمانی زمانبر و دشوار است.
    سالیان زیادی مخابرات دولتی بود و تبعا فرهنگ سازمانی آن هم فرهنگی درخور سازمانی دولتی بود فرهنگی سلسله مراتبی، بوروکراتیک با ارزشهایی چون اهمیت به انضباط، اطاعت بی چون و چرا و کاملا طبقاتی اما این فرهنگ برای شرکت خصوصی مناسب نیست چون جلوی خلاقیت، انعطاف پذیری و … که لازمه ی بقا در محیط رقابتی است را میگیرد. لذا اولین و بالاترین اولویت ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمانی است چون فرهنگ بر همه وجوه و ابعاد مخابرات تصمیمات مدیران و شیوه تفکر و عمل کارکنان اثرگذار است .

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ممنونم از نظرات شما

    2. ناشناس می گوید

      برادر مشاور محترم فعلا اولویت با احقاق حقوق حقه هرجه زودتر و کاملترعزیزان زحمتکش (شاغلین و بازنشسته) است که دست یک عده افرادی که معلوم نیست از کجا صلاحیت یک مدیریتی را که ندارند را گرفتند و بخشنامه می تازانند که انشاالله امیدواریم با (ید) الهی و عنایات دادستانی معظم تهران به خود آمده و با پوزش و اصلاح اشتباهات بیش از این موجبات ناامیدی و بی قانونی را فراهم نیاورند و بدانند اگر لازم باشد طی نامه سر گشاده و جداگانه ای محضر رهبر عالیقدر انقلاب امام خامنه ای جهت استحضار و صدور دستور مقتضی ایفاد خواهد شد.

    3. مشاور می گوید

      چنانچه حاملان فرهنگ قدیمی بازنشسته شوند خصوصا مدیران قدیمی، نفوذ اون فرهنگ هم کم شده و زمینه پررنگ شدن فرهنگ سازمانی متناسب با وضعیت فعلی مخابرات مهیا خواهد شد.

  6. همکار می گوید

    آقای وزیر خواب هستند یا از این مسائل بی اطلاع ماندند؟

  7. ناشناس می گوید

    همه اینها یعنی جنابان مدیر عامل ومعاونین و مشاوران فعلی ایشان باید لطف کنند و جای خودشان را به نسل جوان تازه نفس و تحصیل کرده و شجاع و ریسک پذیر و آگاه به دانش روز بدهند و چون چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد لذا باید بپذیریم مخابرات بزودی به زمین خواهد خورد.

  8. حقیقت می گوید

    برای پیشرفت .
    مدیران خرفت و خوابالو را کنار بگذراید.
    جلوی دزدیها را بگیرید .
    هرکس دزدی کرد دستش را قطع کنید ! ینی اخراجش کنید نه اینکه جایی دیگر پست بالاتر بش بدهید !
    صدرصد پیشرفت خواهد آمد .

  9. غلام علی می گوید

    الویت اول صرفه جویی و جلوگیری از بریز و بپاش است. مدیری که درک نمی کند که در این شرایط سفر خارجی و بارسلون جز هزینه برای شرکت چیزی ندارد. درکی از مدیریت ندارد. مدیری که دنبال افزایش تعرفه نمی باشد.و …

نظرات بسته شده است.