مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سهام عدالت، خصوصی سازی را دولتی کرده است

مخابرات ما- سهام عدالت موجب شده قدرت تصمیم گیری دولت در شرکتهای خصوصی شده بشدت افزایش یابد
مخابرات ما- در امور جاری، گاهی چنان هدف را گم می کنیم که نقض غرض می شود.ماجرای خصوصی سازی هم یکی از همین فعالیت هاست.
شرکتهای مختلف از جمله  شرکتهای مخابرات ایران، پست بانک و کارخانجات مخابراتی ایران خصوصی شده اند در حالی که ۲۰ درصد از سهام هریک از آ«ان،  مستقیما در اختیار دولت قرار دارد و ۲۰ درصد نیز تحت عنوان سهام عدالت باز هم به دولت سپرده شده است.
معنی و مفهوم جملات بالا این است که تا اینجا حداقل اختیار ۴۰ درصد از سهام در دست دولت است در حالی که شرکت تابع قوانین خصوصی سازی است.

آیا اداره چنین شرکتی ممکن است؟ 

تا امروز اختیار سهام دولت و سهام عدالت در اختیار وزارت مرتبط بوده است مثلا سهام دولت و عدالت در شرکت مخابرات به وزارت ارتباطات سپرده شده است فقط اختیار شرکت در مجامع برای سهام عدالت در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارائی بوده است.

اخیرا طی این خبر  اختیار شرکت در مجامع نیز برای سهام عدالت  به وزارت ارتباطات واگذار شده است.بنابراین اختیار کامل این سهام به وزارت ارتباطات واگذار شده است.

حالا شما در نظر بگیرید! شرکتی خصوصی می شود و قرار است تابع قوانین خصوصی اداره شود اما ۴۰ درصد از سهامش در اختیار وزارتخانه ای است که قبلا آن را اداره می کرده است!

آیا وزارت مربوطه که حکم نظارت بر تمامی فعالیت های این شرکت را به عهده دارد، ضمن اینکه دو نفر از ۵ نفر عضو هیئت مدیره را منصوب می کند ، علاوه بر آن، در تعیین مدیر عامل نیز بطور مستقیم نظر می دهد یا آن را مستقیم نصب می کند، اجازه می دهد این شرکت نفس بکشد و خصوصی اداره شود؟

 

شرکت خصوصی می شود ا ما اختیار با دولت است!

این هم از عجایب خصوصی سازی ماست! دولت چیزی را می فروشد اما نمی تواند از آن دل بکند! کافی است به تاریخچه خصوصی سازی مخابرات توجه کنیم تا ببینیم این شرکت هرگز در بین دعوای سهامدار عمده و وزارت ارتباطات نتوانسته نفس راحتی بکشد!

وقتی حساب منافع و سود به میان می اید، دولت کاملا غریبه است و سودش را با مسدود کردن حسابها برمیدارد! وقتی حساب سرمایه گذاری می شود دولت کناری می نشیند! وقتی حساب نظارت  دولتی می شود بدون رعایت شرایط شرکت، بیش از ۴۰ درصد از درآمد ناخالص را بر میدارد!

 

این چه خصوصی سازی است؟

سهام عدالت، به مردم فروخته شده و در اختیار آنان است اما چرا باید امتیازات تصمیم گیری آن در اختیار دولت باشد؟ آیا دولت می تواند در بخش سهامداری نماینده خوبی برای مردم باشد؟ اگر می توانست، هرگز خصوصی سازی انجام نمی شد.مبنای خصوصی سازی رهاسازی شرکتها از تصدی گری دولت بوده است.

وزارت اقتصاد و دارائی سود سهام عدالت را می گیرد و توزیع می کند.نقش وزارت ارتباطات در این میان چیست؟

 

سهام عدالت، باید نماینده مردمی داشته باشد

اگر سهام عدالت در اختیار مردم است باید نمایندگان آنان اختیاردار آن باشند.باید سهامدارانش مجمعی تشکیل دهند تا عضو هیئت مدیره و نماینده شرکت کننده در مجامع را معرفی کنند.وگرنه خصوصی سازی مثل حالا تبدیل می شود به دولتی سازی

 

بطور واقعی سهام عدالت را به مردم برگردانید!

امتیازات مدیریتی آن نیز باید به مردم سپرده شود. اینکه چگونه این کار انچام گیرد نیاز به ساز و کاری قانونی دارد که باید مجلس و هیئت دولت در آن ورود کنند.

 

 

1371490cookie-checkسهام عدالت، خصوصی سازی را دولتی کرده است

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام ای کاش انتخاب مدیرعامل یا هست مدیران ازطریق رای کارمندان انتخاب میشددران صورت صددرصد کارمندان به آقای یافتیان رای می‌دادیم.به جرات میتونم بگم ایشان اگه همه کاره مخابرات بود بهشت کارمند ومشتریان بود.ایشان مدیر منطقه ۲تهران که بودند تحولی خلق کردند الان هم اثرات باقی است.

  2. هیچ بزرگ می گوید

    خصوصی سازی چی؟ بازم میگم، قبلا هم گفتم زیرساخت+همراه اول+مخابرات همش یکی هستند الانم خدمتت دوباره عرض میکنم

  3. مهدیار می گوید

    باتشکر از تحلیل حضرتعالی درمورد خبر ارائه اختیار سهام عدالت به وزارت ارتباطات وغیر منطقی بودن این کار با اهداف خصوصی سازی باید عرض کنم خوشبختانه یا بدبختانه ما در ایران همه چیزمان به هم میاد و حتی نص صریح قانون رو که کاملا شفاف هست تفسیر به رای میکنیم و مصرانه اجراهم میکنیم و جالب آنکه نتیجه دقیقا با متن و روح قانون و خواسته قانونگذار متفاوت وحتی در تضاد درمیاد و ج وری اون کاری که باید انجام می‌شده استحاله میشه که هیچ اثری از کوچکترین خواسته قانونگذار درش نیست و در کل یه آش دیگه درست میشه ولی گویا تا آخر دنیا همینطور سینه خیز میریم و نشون میدیم خب اتفاقی نیفتاده و هیچ کس دم نمیزنه و نمونه بارزش اصل ۴۴ و اهداف قانون اساسی برای خصوصی سازی بود که حتی تبصره های ذیل اون در قانون مادر و بعد اصلاحش در مجلس و،وزارت اقتصاد و هیات دولت و حتی توصیه های رهبری و ..اگر نگیم هرگز اما در حد کم هم دیده نشد و نتیجه خصومتی ها و رانت خواران و هلدینگ های بدنام شدندصاحب شرکت های دولتی و مردم هم ظاهرا درصدی از سهام اونها را صدقه گرفتند!!سخن کوتاه میکنم و فقط میپرسم آیا شما واقعا مخابرات را شرکتی خصوصی برطبق تعاریف شرکت های خصوصی که درهمین ایران وجود داشته و دارند میدانید،که حالا افزایش اختیار دولت را سد راه روند رو به جلو شرکت مخابرات میدونید؟!شاید،بشه گفت همکاران قدیم قبلا در هیات دولت با هم دیدار می‌کردند و اکنون بعد از مدتها در هیات مدیره و اجلاس شرکت خصوصی تجدید دیدار و ملاقات میکنند و ساده اینکه مخابرات مگه خصوصی شد که الان ترس اعمال نظر دولت رو در آن داریم .؟!موفق و موید باشید

  4. نیما می گوید

    وضعیت کارکنان را که ببینید مشخص است خصوصی سازی به ضرر کارکنان بوده . از نظر وضعیت مالی هم که شرکت تقریبا ورشکسته است . توسعه که نداشته ایم. کیفیت هم پایین آمده. مدیریت هم که مشخص است نداشتنش بهتر از داشتن چنین مدیرانی است. حال از چه چیز خصوصی سازی دفاع میکنید؟

  5. مخابراتی بی حقوق می گوید

    سردبیر محترمچرا در مورد پرداخت حقوق رسمی ها خبری نمی نویسید! امروز ۱۱ خرداد و خبری از حقوق و حکم و فیش نیست و همه سکوت کردند.چراااااا!!!

  6. ناشناس می گوید

    هزار رحمت به دولت،مگه تا به حال که دست اینا بوده چه گلی به سر مخابرات کارمندانش زده اند،باز دولت بخاطر مسائل توسعه ای و امنیتی شاید سرمایه گذاری کند و مخابرات را از این روزمرگی در بیاورد.

  7. رسمی 28ساله می گوید

    با سلام بر سر دبیر محترم یه کم انصاف داشته باشید و با حمله به نمایندگتان دولتی بی کفایتی مدیران بی کفایت را لاپوشی نکنید و خود قضاوت کنید رئیس هیت مدیره و مدیر عامل فعلی از طرف چه کسی منصوب شده است و هیئت مدیره های دولتی چه نقشی در تصمیمات دارند غیر از اینست که آقای مدیر عامل اداره را تبدیل به پادگان کرده .

  8. جعفری می گوید

    ننگ بر این خصوصی سازی
    کاش دولتی می ماندیم هم برای مردم بهتر بود هم کارکنان

  9. یه بنده خدا می گوید

    سلام
    جناب سردبیر عزیز لطفا جبهه خودتون رو مشخص کنید چون اخیرا حس میکنم تغییر جبهه دادید!

    همه ما کارکنان زحمت کش مخابرات داریم از زمان خصوصی سازی زیر ظلم سهامداران بخش خصوصی مخابرات زجر میکشیم و با اطمینان میگیم زمانی که مخابرات زیر نظر دولت اداره میشد وضعیت خیلی خیلی بهتری داشتیم!
    مشکل هم مربوط به امروز و دیروز نیست و داریم دقیقا از خود زمان خصوصی سازی مینالیم!
    خصوصی سازی زمانی خوبه و جواب میده که اصولی و درست انجام بشه مثل مخابرات آلمان نه از روی شکم مثل مخابرات ایران!
    به نظر من یا مخابرات برگرده به دولت و دوباره خصوصی سازی بشه اما اینبار به شکل درست یا اصلاح خصوصی سازی اون به شکل اصولی اتفاق بیوفته برای همه بهتره.

    یا حق

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      موضع من چه فرقی کرده؟ صاف ساده روشن حداقل هفته ای چندتا مطلب نوشتیم
      حالا چی شده که شما به این نتیجه رسیدین!!!
      ضمن اینکه من وظیفه ام مانتشار نظرات شماست حتی اگر با من مخالف باشه
      نظرات شخصی من هم هیچ دخالتی در کارم نداره
      اگر همه بقدر من شفاف عمل میکردن ریا و دروغ برچیده می شد

  10. فنی می گوید

    کلا همه جوره از تمام دنیا عقبیم این چه طرز خصوصی سازی است؟ دولت خودش میدونه که سهام‌ مخابرات ارزش داره حالا میخواد با تصاحب سهام عدالت صاحب سود بیشتری بشه و کمتر هم مسولیت داره

  11. تهاب می گوید

    یه خوبیت داره تبدیل وضعیت ایثارگران مخابرات انجام میشه

  12. همکار بازنشسته می گوید

    حالا مثلا در مخابرات خیلی اختیار با دولت است؟!!!!!!!
    ما که اختیاری ندیدیم. اگر دولت اختیار داره این حال و روز بازنشستگان مخابرات است!!!!!!. وای به حال آنروز که نداشته باشد. که البته ندارد.
    این خصوصی سازی نه دولتی است نه مردمی بلکه رانتی و واگذاری به جمعی خاص است.در هیچ جای دنیا مشابه ندارد.

نظرات بسته شده است.