سخنی با معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات ایران و معاونت تجاری استانها
نوشته: امیرحسین
مخابرات ما – خوانندگان گرامی اطلاع دارند که اخیرا چارت سازمانی مخابرات مناطق یا همان استانها ابلاغ شده است.
به عنوان فردی که مطالب بازار را بیشتر لمس کرده و با استانداردهای آن آشنا هستم مطالبی را خطاب به دکتر زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات ایران و همچنین مدیران تجاری استانها نکاتی را ذکر می کنم تا شاید کمک مناسبی برای پرهیز از خسارات آتی گردد.
بر اساس چارت جدید، اداره بازاریابی حذف شده و در دل ادارات فروش قرار گرفته است.
این موضوع یعنی کنار هم قراردادن بازاریابی و فروش با استانداردهای روز تجاری همخوانی ندارد. دلیل آن کاملا واضح است چرا که ماهیت این دو کاملا متفاوت است.
در عین حال این طرح چند سوال پیش آورده است:
۱- چه واحدی از چه اداره ای نیاز سنجی از بازار را برای هر سرویس انجام میدهد؟ با چه الگو و چه مدلی؟
۲ -نظرسنجی علمی از مشتریان در سرویسهای مختلف جهت شناسایی فاصله موجود در ارائه سرویس و انجام اقدامات اصلاحی با چه مدل و چه الگویی، به عهده کدام یک از واحدها و یا ادارات فروش می باشد؟
۳- تحقیقات بازار و بخش بندی بازار برای هر سرویس به چه صورت است؟ و کدام واحد تخصصی آنرا انجام میدهد؟
۴- طراحی تدوین و برگزاری کمپین سرویسها به چه صورت و توسط چه واحدی انجام می پذیرد؟
۵’-رصد فعالیت شرکتهای رقیب و عکس العمل فوری و مناسب با طراحی سرویس توسط چه واحدی و از کدام ادارات فروش انجام می پذیرد؟
۶-پیگیری تخلفات شرکتهای FCP به عهده کدام یک از ادارات است؟
۷- رصد و پیگیری و آنالیز و تحلیل و پیشنهاد جهت کاهش مهاجرت مشترکین باند پهن مخابرات به شرکتهای رقیب توسط چه واحدی در چه اداره آی انجام می پذیرد،؟
۸- -شناسایی نقاط ضعف ، قوت ، تهدید و فرصت (swot) برای تدوین استراتژیهای بازار در مقابل رقبا و رفع آنها توسط چه واحدی بررسی و پیگیری میشود؟
۹- دیجیتال مارکتینگ شرکت مخابرات در حالی که اکثر شرکتهای Fcpبه سمت آن رفته اند در کدام واحد از کدام اداره تشکیل می گردد؟
۱۰- مدیریت و تحلیل داده از طلای نهفته اطلاعات موجود و استخراج ان به صورت مدون و ساختاریافته به عهده کدام یک از واحدهای ادارات فروش می باشد؟
۱۱- راه اندازی باشگاه مشتریان و ارایه طراحها و کمپین های متنوع جهت وفادارسازی مشتریان با چه واحدی از ادارات فروش می باشد؟
۱۲-بخش بندی مشتریان سرویس های مختلف و ارائه طرحها و سرویسها اساس تجارت و فروش است با متغیرهای گوناگون بازار، این مهم بر عهده چه واحدی از کدام ادارات فروش است؟
۱۳- مارکتینگ پلن سرویس ها توسط چه واحدی از ادارات فروش انجام می پذیرد ؟ شامل :قیمت گذاری ،نوع تبلیغات ،نوع محصول و محل توزیع.
۱۴- تعیین برنامه سال بر اساس استراتژی بازار و بر اساس خروجی نظر سنجی و بازاریابی به عهده کدام یک از واحدهای فروش میشود؟
۱۵- اصلاح و ارزیابی برنامه های بازاریابی سال در تخصص کدام یک از واحدهای فروش می باشد؟
۱۶طراحی محصولات جدید و توسعه محصولات قبلی در تخصص کدام یک از واحدهای فروش پیش بینی شده است؟
۱۷- مدیریت ریسک به عهده کدام یک از واحدهای فروش شده است؟
۱۸ -تدوین برنامه های بازاریابی و چگونگی اجزائی آن در تخصص کدام واحد از ادارات فروش پیش بینی شده است؟
و دهها موضوع دیگر که ماهیتا با تخصص و رسالت ادرات فروش متفاوت است جزو وظایف بازاریابی است.
سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که :
آیا هر اداره (از جمله فروش) باید تمام واحدهای تخصصی مورد نیاز خود را بصورت واحدهای تخصصی و جداگانه برای خودش ایجاد کند (از حمله بازاریابی)؟
در هر صورت حذف اداره بازاریابی ازمعاونت تجاری، خطایی است که بعد از چند سال نتایجش مشخص خواهد شد و مجددا برخواهد گشت اما خسارتی که به شرکت مخابرات و استانها میرسد قابل جبران نخواهد بود.
طرح و بررسی این موضوعات می تواند از زیانهای آتی پیشگیری کند به همین دلیل حداقل انتظاری که از حوزه های مربوطه در ستاد مخابرات ایران داریم این است که در جلسات مشترک قبل از قطعی شدن ساختار به مشکلات پرداخته و نتایج قطعی حاصل شود.
سلام دوستان عزیز مخابراتی
از امیرحسین بخاطر این مطالب عمیق و دلسوزیشون تشکر میکنیم. معلومه که با دل و جان، موضوعاتی را که گفتند درک کرده اند و دغدغه دارند.
علی القاعده امیرحسین با این نگاه عمیقش و با این دلسوزی اش می بایست معاون یا مدیر تجاری یا حداقل رئیس اداره بازاریابی یه استان بزرگ باشه و اگر نباشه حتما معاون تجاری اون استان یا مدیر منطقه اون استان به داشتن چنین کارمند دغدغه مندی باید افتخار کنند.
اگر مخابرات، درآمدش کفاف هزینه هاشو نمیده یکی از دلایلش، ارایه نکردن سرویس جدید در بازاره که اشکال بازاریابیه.
اگر ftth نتونسته درست معرفی بشه و در بازار منتخب به مشتریان خودش ارایه بشه، نداشتن طرح بازاریابیه درسته.
اکر کسب و کارهای جدید و یا شرکای جدید برای ارایه محصولات جدید پیشنهاد نمی شه، کم کاری بازاریابیه.
اگر کار فروش از کار خدمات پس از فروش و از کار بازاریابی در مخابرات استانها تفکیک و متمایز نمی شه، دلیلش نفهمیدن این مفاهیمه.
اگر مخابرات ایران فکر میکنه استانها نباید کار بازاریابی انجام بدهند دلیلش نشناختن بازارها و مشتریان محلیه و …
اگر مخابرات هنوز نفهمیده که تلفن ثابت سرویس قابل اتکا برای درآمدزایی نیست، معلومه بازاریابیش تعطیله.
اگر مخابرات قصد داره واحدهای تجاری و بازاریابیشو در مخابرات استانها کوچک کنه یعنی برگشتن به عقب و الفاتحه ….
و بسیاری اگر دیگه که مجالش نیست.
سردبیر جان سلام خدا قوت
چند روز پیش دیدم یکی از همکاران شبکه هوایی با یک موتورسبکلت که تمام قطعاتش از هم گسسته شده بودند برای رفع خرابی از اداره خارج شد.
به همکاران شبکه هوایی خیلی ظلم کردیم متوقف اش کنیم
اگر به این همکاران بها دهیم شبکه درست میشه
دلیل بچل کاری همکاران شبکه هوایی اینه که ما ها به وضعیت ظاهری و تجهیزات آنها بی تفاوتیم.
برای خرید موتور نو بهشون وام کم بهره بدهیم.
ابزارهاشون را به موقع تعویض کنیم.
اگر آدم هستیم آنها را هم آدم فرض کنیم
همین
دوست دلسوز من سلام
اتفاقا همین دو سه روزه نوشته بودیم که به همین کارکنان شبکه به این عزیزان یه ذره برسین
لباس فرم آبرومند بدین وسیله نقلیه آبرومند بدین
اینا در نگاه مردم و اعتبار شرکت بسیار مهمه
اعتبار اداره مهمه؟
پس شخصیت خودشون چی؟
مهم نیست؟
از قدیم گفتن دیگی که برای من نجوشه بهتر ………….
مهدی جان
این اعتبار که قرار نیست باری روی دوش کارمند باشه. قراره امتیازی بده به کارمند. لباس فرم خوب، موتور مناسب وسیله نقلیه خوب و حقوق کافی به نظر شما دیگش برای کی میجوشه برادرم؟
برای همه منفعت داره
سلام برسردبیرمحترم وهمکاران بنده مدت ۱۰سال درمرکزتلفن و۱۸سال دربقیه قسمتهای فنی کارکردم اصلا کل معاونت تجاری یک تشکیلات وسازمان اضافی هست زمانی که ماامورمشترکین راداریم وبغیرازشرکت مخابرات سرویس دهنده ای ارتباطی وجودنداردوبرای دایری یک سرویس پرایمری مشترک ۳ماه درمخابرات سرگردان هست چه نیازی به معاونت تجاری هست.
این هم نظری است
ولی مخابرات که نباید بدنیال ادامه شرایط جاری باشه
سرویس هم فقط تلفن نیست ضمن اینکه باور کنید در شهرهای بزرگ ما تنها سرویس دهنده تلفن ثابت نیسیتم
نچنبیم کارمون تمامه
تجاری بخش خوبی بود که در مخابرات ایجاد شد اما به شرط اینکه درست و اصولی کار میکرد تا الان که حدااقل در خراسان شمالی ما ندیدیم کاری انجام بدن همون امورمشترکین های قدیم با همون تعریف کاری دور هم جمع شدن شدن واحد تجاری …یعنی قبل هم مشترکین تلفن ثابت بود با همین شرح شغلی دیتا بود با همین شرح شغلی ADSL بود با همین شرح شغلی و الی آخر
روسا و مدیران تجاری یا شاید هم از سر رشته ضعیف و کلا واحد به درد نخوری بوده تا حالا انشالله که سروسامان بگیره و باعث رشد در شرکت بشن…..
به اندازه ای که بچه های شبکه بصورت فیس تو فیس و مستقیم مردم را تشویق به ثبت نام تلفن و adsl میکنند، واحد تجاری یک دهم اونا تاثیری بر بازار یابی و فروش برای شرکت ندارد، من خودم در یک مرکز ۱۰kکار میکنم هر کی میاد میگه فلان مامور شبکه فرستادم، اگه این قشر از همکاران را بیشتر دریابید هم نوسازی شبکه و هم فروش محصولات بهتر و بیشتر خواهد بود
با شما کاملا موافقم
دریافتن این همکاران حتما لازم نیس پولی باشه
یک لباس فرم تمیز و مرتب و زیبا. مرتب و خوب.
بموقع حقوق دادن.
و روزانه به ازای هر کار تشویق بشن. روزانه. باور کنید معجزه میشه
الان کدام کاری که توی این متن نوشته شده توسط تجاری استانها انجام میشه؟ما که هیچی ندیدیم.
و بنظرمن یکی از نقاط فوق العاده ضعیف مخابرات در استانها تجاری هست که نه برنامه ی مشخص و نه نیروی متخصص تجاری داره
واقعیت اینه که آدم های کاسب بیاریم برای حوزه های تجاری
قبل از این هم گفتیم
پیشنهاد میکنم در معاونت های تجاری ، ده تا کاسب و مغازه دار رو به عنوان مشاور بیارن روزی دو ساعت اداره باشن و مشورت بدن
با سلام و سپاس؛
جهت آگاهی همکار و همکاران گرامی، مستندات کامل موجود در ادارهی بازاریابی وامور مشتریان منطقهی اصفهان که پیادهسازی کامل موارد نوشته شده در متن را نشان میدهد، جهت الگوبرداری و به کارگیری در تمامی مناطق مخابراتی و مهمتر از آن؛ شرکت مخابرات ایران آمادهی استفاده میباشد.
در صورت نیاز با آن منطقه هماهنگی فرمایید.
واقعا کارشون در حد الگو برداری خوبه؟
واقعا؟
واقعا؟
من در خوب بودن اونا شک ندارم در نظر شما موندم!
انعکاس بدید در قالب یه خبر و پیشنهاد، یکی از بهترین ایده هاست، قبلا هم برای وصول قبوض از همکاران شبکه استفاده و لاوصولی زیادی به حساب شرکت سرازیر شد
سلام
در واقع در سازمانی که مدیران ستادی و هیات مدیره و مدیریت منابع انسانی اون، به راحتی تشخیص دادند که ادارات بازاریابی حذف شوند، احتمال وجود چهار تفکر هست:
۱. اصولاً از بازاریابی اطلاعی ندارند، که فقط تاسف خوردن دارد
۲. در وضعیت فعلی نیازی به بازاریابی احساس نمیکنند، که اون هم براین اساس هست که اطلاع و دانشی ندارند، فکر میکنند مردم تا ابد مخابرات رو میشناسند و بهش اعتماد دارند.
۳. از بازاریابی انتظارات و توقعاتی دارند که برآورده نشده و این چارت رو زائده و زیادی میبینند
۴. قصد فروپاشی سیستم رودارند که در اون مورد هم حرفی باقی نمی مونه
در هرحال سازمانی زنده خواهد بود که بازاریابی اون فعال باشه. و البته به این امر هم پرداخته نشده، کوچکترین ابزار بازاریابی در اختیار مناطق نیست. تجارتی رودر نظر بگیرید که تولید داره، انبار داره، واحد فروش داره، پشتیبانی هم داره ولی به بازار ارتباط و لینک نداره و فقط در خودش هست وخوذش. به نظر شما این تجارت چه مدت طول میکشه تا توسط رقبا بلعیده بشه؟
چند ماه!
با سلام و سپاس؛
مطالب و نکات قابل تأملی را مرقوم فرمودید که تماماً برای شرکت مخابرات ایران جای تأسف دارد.
اینها همه کشکه،در نبود رقابت این حرفها بدرد نمیخوره،اصلا کل معاونت تجاری تا الان چه کار مثبتی انجام داده.
کلا؟ همش؟
دیگه اگر همینقدر هم معاونت تجاری نبود که دیگه همین بازار هم حفظ نمی شد
در کلیتش که دیگه کار تجاری باید انجام بشه.نه؟!
دوستمون درست میگن کدام مشتری بخاطر بازاریابی اومده از ما وای فای خریده ؟ کدام مشتری از ما بخاطر تبلیغ ftth خریده آیا مستنداتی هست که نشون بده نقش معاونت تجاری در جذب مشتری ما چه بوده است ؟
با سلام و سپاس؛
در صورت نیاز به مستندات مورد نظر، …..
دوست خوبم
خودتون هم میدونید این جواب به نتیجه منتهی نمیشه
مدعی باید حتما مستنداتی داشته باشه ولی من برم چی بگم؟
با سلام و سپاس؛
بیشک، آشنایی با هر علم و بر مبنا و کلام علمی سخن گفتن، بیش از کلیگویی و کلام سطحی مؤثر خواهد بود. فارغ از تفکرات شرکت مخابرات ایران در خصوص بازاریابی و حوزهی تجاری، پیشنهاد دارم تا با متخصصین علم بازاریابی گفتگو نمایید. شاید دیدگاهتان اصلاح و منطقی گردد.
با سلام
از یه بازنشسته … چه انتظاری دارید؟
ایشون آبان پارسال بازنشسته شدن
آیا یه نفر که ۲۷ سال سابقه روابط عمومی داره چه انتظاری میره
مهدی جان
باز که کلی نظر دادی برادر
اشکالی داره بگو
یا نتایج رو قبول نداری بگو
یعنی تا کنون این فعالیت های ۱۸ گانه توسط اداره بازاریابی انجام می شده است؟! پس بهتر که حذف شده زیرا من به عنوان یک مشتری adsl گواهی میدهم که خروجی وتاثیر پذیری این فعالیت ها برای مشتری صفر بوده است.
سلام سردبیر جان/هزار کامنت گذاشتن و هزاران انتقاد برای مهمانسرا ها.اما هیچوقت بصورت یک پست انتقادی به اون نگاه نکردید که برای همیشه این مشکل حل شود.بذار پست بشه همه بدونند
واقعا چه دلیلی داشت مجتمع ویلایی اکام شهر که به سمت دریا و داخل حیاطش دریا بود را از سایت hr حذف کردند(مجتمعی که تازه وسایلش را عوض کرده بودند و همچیز عالی شده بود،غیر از این بود که این مجتمع را گذاشتن برای مدیران و مجتمع رستم رود که اون طرف خیابان هست و دسترسی به دریا سخت تر را برای همکاران بدبخت…چرااااا فرق…چرااا..غیر از این هست که هر روز انگیزه کمتر میشه بین همه همکاران
چرا همه ارگان ها ای که مهمانسرا دارند وقتی با کارت شناسایی به مهمانسرایی مراجعه میکنند اگر جای خالی بود با احترام به اون نفر امکانات میدهند اما مخابرات اگر با زن و بچه هم درب مهمانسرا به یکباره مجبور شدی و درخواست داشتی میگن که باید هماهنگی میکردی و نامه میاوردی…اگر نامه نداری باید الان زنگ بزنی به مدیر رفاهتون بگی….به مدیر رفاه زنگ میزنی میگه این وقت شب زنگ زدی به من چرا…..
چرا هر درخواستی که میفرستیم روی سیستم برای مهمانسرا (بویژه اصفهان) ندیده میگن جا نیست.در صورتی که وقتی به اون مهمانسرای که درخواست دادیم تماس میگیریم میگن مهمانسرا خالی هست،فقط باید مدیر رفاهتون تماس بگیره
چرا کوچکترین دلخوشی و انگیزه کاری را این تعداد مدیر رفاهی از پرسنل میگیرند…یجور رفتار میکنند انگار مهمانسرا ها مال خوداشونه و اگه خیلی دلشون سوخت سالی یباره به همکاران بدهند
کل مهمانسراهای استان ها ۳۰ تا و شهرستان ها هم ۱۲۰ تا..بشه کلا ۱۵۰ تا
واقعا دیگه موقش نیست بعد از ۱۳ سال یه دستی به مهمانسرا ها بکشند.برای هر مهمانسرا یک میلیارد هم بخوان کنار بگذارند میشه ۱۵۰میلیارد..میدونی چرا هیچ مدیری این کارو نمیکنه..چون میگه من که خودم هتل ۵ ستاره و بهترین ها را استفاده میکنم….چرا بخوام برا پرسنل خرج کنم…چرا انقدر بیرحم شدیم…چرا دلسوز شرکت نیستیم..چرا فقط به فکر خودمونیم…..چرااااااا
دوست خوبم
بارها و بارها این موضوع رو مطرح کردیم.
خواستیم جریان فکری ایجاد بشه تا سر وس امانی به مهمانسراها بدن تا اینقدر داغون نباشن
اما وقتی پول بیمه رو نمیدن … میگم نمیدن … چه کنیم؟ چی بگیم؟
به قول شما انگیزه تغییر از همه گرفته شده حتی بقدر تغییر وضعیت ظاهری یک مهمانسرا
پس از نوشته های ما باید صدها کامنت بیاد و نظر بدن تا اینا رو به مدیران نشون بدیم
اما نمیکنن
حالا نمونه اش همین مطلب شما
میبرم روی سایت ببینید چه میکنن همکاران
کتاب فلیپ کاتلر در باب مدیریت بازاریابی رو نخونده و شاید پاس نکردن….که چنین تصمیم خسارت زایی گرفته آند….
با سلام ، لطفا به این سوال جواب بدین که تا قبل از اینکه این ادغام انجام بشه در تجاری کدام یک از مواردی که ذکر شده در ادارات بازاریابی انجام شده که با ادغام از بین میره ؟ البته در شرحکاری و روی کاغذ ذکر شده ولی در عمل ؟ اگر انجام شده پس چرا طی این سه سال اخیر هیچ تمودی در درامد شرکت مخابرات نداشته.وچیزی کهدیده میشه سرعت افزایش درآمد رقبا نسبت به مخابرات و مهاجرت کاربران بوده ؟ لطفا با آمار گزارش بدهید . برای مثال دو نمونه سرویس یا خدمت جدید که طراحی شده و درآمد خوبی برای مخابرات داشته به عنوام خروجی معاونت تجاری ذکر کنید .
کارمند دلسوز عزیزم
ابتدا باید ببینیم چقدر اختیار داشته
وقتی یک کمپین مناسب منطقه نمی تونن یعنی نمیذارن تعریف بشه چه انتظاری دارین
حالا الگوی ساختاری مناسب به این تلاش ها کمک میکنه نه اینکه همه چی رو ایده آل کنه