فارنت پرسیده است:دریافت حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت مخابرات از مشترک قانونی است؟
مخابرات ما-لازم است شرکت مخابرات ایران برای پاسخ به افکار عمومی تلاش بیشتری نشان دهد.اما اولین قدم در این راه اطلاع از نظرات دیگران است.به همین دلیل مطلب فارنت را برای اطلاع منتشر می کنیم.
اخیراً با تصویب ستاد تنظیم بازار، شرکت مخابرات اعلام کرده از این پس یک حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت از مشترکین دریافت میکند. مبلغ این حداقل، بسته به شهر از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان متغیر خواهد بود. اما آیا دریافت این هزینه قانونی است؟
مشتری گرامی
طبق مصوبه جدید، از تاریخ ۰۱/۰۶/۱۴۰۱ مبلغ ثابت ۲۰ هزار تومان به عنوان «حداقل هزینه ماهیانه تلفن ثابت» در صورتحساب ماهیانه تلفن ثابت شما منظور خواهد شد. با این مبلغ میتوانید ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان داشته باشید.
حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت چیست؟
گفتنی است این مبلغ در اکثر شهرستانها ۱۰ هزار تومان، در مراکز استان ۱۵ هزار تومان و در تهران ۲۰ هزار تومان تعیین شده است. مکالمه رایگان برای مشتریان تهرانی ۴۴۴۴ دقیقه، مراکز استانها ۳۳۳۳ دقیقه و سایر شهرها ۲۶۶۶ دقیقه در نظر گرفته شده است. حال اگر مقدار مکالمه شما از این مقادیر بیشتر باشد، باید هزینه اضافه را بپردازید. اما اگر کمتر از آن مصرف کنید، باید در هر صورت حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت را پرداخت کنید.
در واقع میتوان گفت مخابرات با این ترفند میخواهد خدمات خود را بهصورت اجباری بفروشد؛ چرا که هزینه نگهداری خطوط را پیش از این هم به شکل آبونمان از مشترکین تلفن ثابت دریافت میکرد. این تصمیم باعث موج گسترده انتقادات در میان مشترکین شده و در شرایط اقتصادی نهچندان خوب فعلی، هزینههای اضافهای را به خانوادهها تحمیل کرده است.
اما آیا دریافت هزینه ماهانه تلفن ثابت قانونی است؟
طبق تبصره ۱ ماده ۳ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مصوب ۱۵/۰۷/۱۳۸۸ «فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمت به همراه کالا یا خدمت دیگر ممنوع میباشد». به این ترتیب از آنجا که خط تلفن قبلاً توسط مشترک خریداری شده و هزینه نگهداری آن نیز هر ماه با عنوان «آبونمان» در قبض مشترک لحاظ میشود به نظر میرسد دریافت یک هزینه ماهانه ثابت آن هم به بهانه مکالمه «رایگان» ماهانه ممنوع است. با توجه به این مصوبه، تصویب یک مصوبه داخلی در شرکت مخابرات یا حتی وزارت ارتباطات نیز موضوعیت ندارد.
افزایش تعرفه تلفن ثابت یکبار لغو شده بود
جالب است بدانید سال گذشته شورای رقابت پس از درخواستهای مکرر مخابرات، با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرده بود. با اینحال شورای رقابت در مهرماه این مصوبه را به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی لغو کرد. شورای رقابت اعلام کرد طبق مصوبه ۴۶۶ این شورا، مخابرات موظف بود با استقرار نظام حسابداری بهای تمامشده نظام حسابداری خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمامشده هر یک از خدمات خود را محاسبه و در صورتهای مالی حسابرسیشده درج کند. با اینحال مخابرات این مصوبه را اجرا نکرده و به همین خاطر تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت خلاف قانون تشخیص داده شد.
اما حالا به نظر میرسد مخابرات دوباره خودسرانه حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت را به مشترکین تحمیل میکند.
اعتراض نمایندگان به هزینه ثابت ماهیانه مخابرات
روز هشتم آذر در صحن علنی مجلس چندین نماینده به این موضوع اعتراض کردند.
علیرضا سلیمی نماینده دلیجان و محلات با اشاره به اصول ۵۲، ۵۳ و ۵۴ قانون اساسی گفت:
مخابرات مبلغی را به عنوان آبونمان ثابت در قبضها لحاظ کرده است به این منوال که برای مثال ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته میشود و اگر کسی این میزان را استفاده کرد از همان مبلغ برداشت میشود و اگر کسی به این میزان مکالمه نداشت، باز هم این مبلغ از این مشترک دریافت میشود در حالی که بر اساس اصول ۵۲ و ۵۳ به دلیل نبود این موضوع در بودجه خلاف قانون اساسی و بر اساس اصل ۴ نیز خلاف شرع است.
سیدمرتضی حسینی نماینده مردم میانه نیز میگوید آیا مخابرات دچار آسیب مغزی شده که در شرایط فشار و گرانی فعلی تا این حد اشتراک را افزایش داده است؟ محمدعلی محسنی بندپی نیز در تذکر شفاهی به وزیر ارتباطات گفت تا چه زمانی وزارتخانهها برای کاهش هزینههای خودشان به جای کسب درآمد، دست در جیب مردم میکنند؟
در واکنش به این اعتراضات، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کمیسیون صنایع و معادن را مأمور رسیدگی به این موضوع کرد.
استدلال مخابرات برای حداقل هزینه ماهانه چیست؟
طبق صفحهای که برای این موضوع در وبسایت مخابرات ایجاد شده، این شرکت ادعا کرده هزینه نگهداری یک خط تلفن ماهانه حدود ۲۵ هزار تومان است که باید توسط این شرکت و مشترکین آن تأمین شود. به این ترتیب مخابرات میگوید این حداقل هزینه ماهانه در واقع فروش اجباری خدمات نیست و هزینه نگهداری شبکه است که حالا با تورم افزایش یافته است.
طبق آخرین آمار در اردیبهشتماه سال جاری، بیش از ۳۷ میلیون خط تلفن ثابت فعال در کشور وجود دارد. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد با مصوبه جدید مخابرات، این شرکت ماهانه بین ۳۷۰ تا ۷۴۰ میلیارد تومان (بسته به شهر) درآمد خواهد داشت. آیا واقعاً مخابرات برای نگهداری خطوط به چنین مبلغی در ماه نیازمند است؟ وقتی این مبلغ کلان را میبینیم، بعید به نظر نمیرسد که مخابرات بخشی از این درآمد را در واقع به عنوان فروش اجباری سرویس دریافت میکند.
با فراگیر شدن پیامرسانها و استفاده از اینترنت برای بسیاری از مکالمات صوتی بهجای تلفن ثابت، درآمد مخابرات از مشترکین ثابت کاهش یافته است. شاید این شرکت حالا سعی میکند با این استراتژی جدید، بخشی از درآمد ماهیانه از دست رفته خود را از جیب مشترکان تلفن ثابت بازگرداند.
خدمات مخابرات انحصاری است
یکی دیگر از دلایل انتقادات بالا نسبت به این تصمیم، انحصاری بودن خدمات مخابرات است. مشترکین تلفن ثابت راهی بهجز استفاده از خدمات این شرکت ندارند. این انحصار پیش از این نیز در برخی خطوط تلفن برای دریافت اینترنت ADSL وجود داشت و حالا هم برای دریافت اینترنت سریع فیبرنوری FTTH مجبور هستید از مخابرات سرویس بگیرید.
طبق بند «د» ماده ۱۰۱ قانون پنجم توسعه، خدمات عمومی و انحصاری، باید توسط دولت و نه شرکت مخابرات قیمتگذاری شوند.
در مجموع بایستی دید جدال شورای رقابت، مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات بهکجا خواهد رسید.
نظرات بسته شده است.