وزیر ارتباطات: در لایه تجمیع در برخی از استانها وضعیت به مرز بحران رسیده
به گزارش پیام خبر، مسائل مربوط به اصلاح تعرفه مخابرات، سالهاست در رسانهها، جلسات خصوصی و برنامههای خبری دنبال میشود. مخابرات مدتهاست به این نکته تاکید میکند که اگر نهادهای مسئول در بحث تعرفهگذاری به این مهم اهمیت ندهند و با آن همراه نشوند، ارتباطات ثابت کشور از توسعه باز میماند، با حمایت از مخابرات برای توسعه ارتباطات ثابت پل بسازیم، سدساختن مقابل مخابرات، نابودی صنعت ارتباطات کشور را به دنبال خواهد داشت.
دکتر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در نشست خبری خود اعلام کرد: در ۱۰ سال گذشته در لایه تجمیع اتفاق ویژهای را شاهد نبودهایم. چرا که در این لایه خود متولی اصلی یعنی شرکت مخابرات ایران، معترف به این مسئله است که در برخی از استانها وضعیت به مرز بحران رسیده. چرا که در سالهای گذشته در لایه تجمیع به غیر از دو سه استان، سرمایه گذاری برای نوسازی و توسعه رخ نداده و این مسئله غیر قابل کتمان است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر در مخابرات برخی از استان ها از سوئیچ هایی استفاده می شود که عمر آن از ۲۰ سال هم گذشته است گفته بود: ما لایه دسترسی را هر چقدر توسعه دهیم یا ظرفیت دروازه ورودی اینترنت کشور را ده برابر هم افزایش دهیم تا زمانی که برای لایه انتقال ظرفیت سازی نکنیم، توسعه شکل گرفته هیچ اثر و فایدهای ندارد و لازمه آن حمایت از صنعت مخابرات است.
مجموعه مخابرات از سال گذشته به شکل جدیتری برای اصلاح تعرفه گام برداشت و آن را از طریق مختلف دنبال کرد. در نهایت نیز پس از بررسی مشکل، برگزاری جلسات متعدد و همفکریهایی که در این زمینه صورت گرفت، فرمولی برای اصلاح تعرفه مخابرات به دست آمد.
نوسازی زیرساختهای ارتباطات ثابت، مهمترین گامی است که باید برای این بخش برداشته شود. شرکت مخابرات ایران، بابت نگهداری خطوط تلفن ثابت هزینه قابل توجهی پرداخت میکند و این در حالی است هزینهای که از مشترک دریافت میکند، صرفا برای مکالمه است. نگهداری از سیمهای مسی، کابل، حوضچههای مخابراتی، تعمیرات،هزینه ماهانه میانگین بیش از ۳۰هزار تومان به ازای هر خط تلفن برای شرکت مخابرات دارد که اکنون با مبلغ پلکانی در شهرهای مختلف روی قبض تلفن آنها درج شده است. در این طرح برای روستاها و نگهداری از خط آنها، مبلغی درنظر گرفته نشده است.
بر اساس این فرمول مقرر و مصوب شد در قبض شهروندان تهرانی ۲۰ هزار تومان، شهروندان دیگر کلان شهرها ۱۵ هزارتومان و شهرهای دیگر ۱۰ هزار تومان منظور شود. در ازای این مبلغ نیز برای آنها مکالمه رایگان درون شهری، برون شهری و تلفن همراه درنظر گرفته شده است.
این فرمول در قالب یک مصوبه به امضای شورای رقابت رسید و به مرحله اجرا نیز درآمد اما درست در همان زمان، شورای رقابت تصمیم گرفت از اجرایی شدن این مصوبه قانونی جلوگیری کند. انتشار اخبار کارشناسی نشده درباره اصلاح تعرفه تلفن ثابت در رسانهها نیز از دیگر کمکهایی بود که در این زمینه به یاری شورای رقابت آمد.
مهم ترین مساله این است که تورم سالانه منتهی به آبان ۱۴۰۱ طبق اعلام مرکز آمار ایران، ۴۴ درصد است. اما در طی ۱۲ سال گذشته حتی این میزان هم به تعرفه تلفن ثابت افزوده نشده است. جدالی که شورای رقابت با مصوبه ستاد تنظیم مقررات برای تغییر تعرفه مخابرات دارد، ارتباطات ثابت کشور را به سمت نابودی میکشاند.
در این دوره به جای کار رسانهای باید پای میز مذاکره رفت. مذاکرهای که برای حصول نتیجه بهتر باید روسای هر ۲ نهاد در آن شرکت کنند. شرکت مخابرات به فکر توسعه ارتباطات کشور است و آن را در گرو تغییر تعرفه میداند و آنرا بارها با صدای بلند اعلام کرده است.
با توجه به اینکه تاکنون هیچکدام از شرکتهای ارائه دهنده خدمات ثابت(FCP) به بخش تلفن ثابت ورود نکردهاند چرا که این بخش صرفه اقتصادی ندارد. با این حال شرکت مخابرات با ایجاد پوشش سراسری ارتباطات در تمام نقاط کشور، تلاش میکند این بخش را توسعه دهد. اما به سرانجام رساندن این کار با وجود تورم، هزینههای دلاری در مقابل درآمد ریالی، عدم حمایت ارگانها و نهادهایی که در حوزه تعرفهگذاری مسئولیت دارند، ممکن نیست.
ضرری که عدم توسعه ارتباطات ثابت به مردم، خصوصا مردمی که در مناطق بدون ارتباطات سیار زندگی میکنند، غیر قابل جبران است. با توجه به اینکه این روزها با تلاش دولت، ارائه تمامی خدمات به صورت هوشمند در حال انجام است، کسبوکارها، آموزش و حتی سلامت مردم به مسئله اینترنت گره خورده است، باید فکری برای توسعه ارتباطات ثابت کرد.
از وقتی زارع پور وزیر و سلطانی مدیر شده بی توانی شرکت مخابرات آنچنان رونق داده شده که واقعا هیچ اداره و نهادی چنین نبوده تو که دم از افزایش تعرفه میزنی چه گلی به جامعه و زیر مجموعه خودت زدی میشه گفت کلیه پلهای پشت سر مخابرات رو خراب کرده و نظام که هیچ میشه گفت دنیا رو بر علیه مخابرات شوراندی یعنی بد ترین مدیر و وزیر در کل جامعه شدید اینهمه قر میزنی بعد از افزایش تعرفه چه کسانی رو از مجموعه مخابرات راضی نگه داشتی حتی باعث شدی زیرمجموعه خودت نیزبرعلیه شما جنابان ………………… هرچه الفاظ منفی که بگن شامل حال شما باید بکار برد ………………….. افزایش تعرفه که هیچ نفعی به هیچ کس و هیچ فردی نداشته الا برای پاچه خواری به بعضی از نهادها
چرا باید تعرفه افزایش پیدا کنه وقتی مدیران مخابرات به فکر پرسنل خودشون نیستند
مخابرات حداقل میتونست توی اون دوماهی که پویل افزایش تعرفه رو گرفت حقوق کارکنانش رو سروقت بده یا به تعهداتش عمل میکرد تا حداقل پرسنل خودش ازش حمایت میکردن
متاسفانه طمع بیش از اندازه مدیران نالایق و جاه طلبی اونها باعث میشه ۴۰۰۰۰ نیروی زحمت کش نتنها حمایت نکنند از مخابرات بلکه با ارتباط گیری با نمایندگان و مسئولین مخابرات را در تنگنا قرار دهند
انشالله نظیر این اتفاقات سهامداران را بیدار و تغییرات اساسی در کادر مدیریتی شرکت ایجاد کنند