حتما بخوانید/ ITI شیراز را احیا کنید, و حقوق معوق بازنشستگانش را بدهید.
[box]مخابرات ما – شرکت آی.تی.آی شیراز, روزی روزگاری نشانه صنعت بومی و مخابرات ایرانی بود.اما امروز محتاج توجه مسئولان است.آنچه می خوانید گزلرش ایسناست.[/box]
مخابرات ما (ایسنا) – زمانی انتهای شیراز بود، جادهای مشهور به بریجستون، جایی نزدیک فرودگاه شیراز و مسیری برای شکلگیری بسیاری از صنایعی که روزگاری نماد صنعتی بودن شیراز و تواناییهای این شهر محسوب میشدند. جایی که صنایع مختلف لاستیک، مخابراتی، غذایی و … در کنار هم شکل گرفته و توانمند شده بودند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، امروز اگرچه این خیابان بنبست نیست و به ظاهر رونقی دارد اما حال اغلب صنایعی که در دهه 50 با هدف استفاده از ظرفیتهای علمی و تخصصی شیراز شکل گرفته بود، خوب نیست. یکی دوران نقاهت را میگذراند و گامهایش را اگرچه آهسته اما محکم بر میدارد و دیگری، همچنان زمینگیر مانده و گرفتار بستر است!
این روزها و هنوز حال صنایع مخابراتی استان فارس و شهر شیراز، شهری که زمانی قرار بود قطب الکترونیک ایران باشد، خوب نیست. صنعتی که به عمد یا سهو، آن را آرام و بیهیاهو به اصفهان بردند و امروز آن دیار را داعیهدار صنعت الکترونیک میدانند.
کارخانجات مخابراتی راهدور، مجموعهای صنعتی بود که اوایل دهه 50، ثبت و روزهای اول سال 53 راهاندازی شد و هدفش تامین زیرساختهای مخابراتی در حوزه ارتباطات بین شهری بود. هدفی که خوب تامین شد و موجب ارتقا جایگاه این صنعت در منطقه و حتی جهان شد.
ایراننیپون که بعدها به ITI تغییر نام داد، در خود متخصصانی ماهر و کاردان داشت. مردان و زنانی که در رشتههای مختلف برق و مخابرات و الکترونیک و کامپیوتر، سرآمد بودند و به واسطه طی دورههای متعدد تخصصی و فوق تخصصی در داخل کشور و سایر کشورهای جهان، توانایی بالایی در عرصه مخابرات راهدور و سیستمهای رادیویی کسب کرده بودند.
سالهای اول دهه هشتاد اما دوران خوبی برای کارخانجات مخابرات راه دور ایران نبود. سالهایی که به تدریج از میزان سفارشهای تنها خریدار محصولات این کارخانه کاسته شد. این صنعت در سراشیبی قرار گرفت و … حالا بیش از 10 سال از آن روزها میگذرد.
به گزارش ایسنا، صبح پنجشنبه 13 خرداد بعد از هشت سال براساس قرار مصاحبهای که با مدیر اجرایی کارخانجات مخابراتی راهدور ایران گذاشته شده، پای خبرنگاران به محوطه این صنعت که روزگاری رونق شیراز بود، باز شد.
از گیت خلوت ورودی کارخانه میگذریم و با عبور از میان چادرهای مسافرتی رنگارنگی که مقابل در وردی توسط کارگران بازنشسته اما طلبکار شرکت برپا شده است، به دفتر مدیر اجرایی میرویم تا حرفهای مهدی محمدینژاد را شنونده باشیم.
مدیراجرایی کارخانه ITI که از سوی هیئت حمایت تعیین شده است، اعتقاد دارد که میتوان این صنعت را خصوصا در فضای کنونی که دولت تسهیلاتی را برای کمک به صنایع در نظر گرفته، احیاء کرد اما شرط آن اولویت دادن به پرداخت مطالبات معوق کارگران آن است.
مهدی محمدینژاد با اشاره به پیشینه این کارخانه، علت مواجهه این مجموعه صنعتی با چالش و تعطیل شدن آن را از دست دادن تنها مشتری (شرکت مخابرات ایران) محصولات دانست و گفت: مسئولان کشور زمانی کارت سوخت را یکی از افتخارات خود میدانستند حال آنکه آن کارت سوخت توسط این کارخانه تولید شد اما سهمی از مزایای آن به شرکت و پرسنل نرسید.
وی با یادآوری اینکه کارخانه ITI هنوز و بر اساس اسناد مثبته، بالغ بر 40 میلیون دلار بابت پروژه کارت سوخت، طلبکار است، گفت: براساس اسناد، حجم قرارداد 150 میلیون دلار بود که تنها 110 میلیون دلار پرداخت و مابقی آن در گیر و دار اختلاف شرکت نفت و پیمانکار پروژه که آن زمان با مدیریت آقای نعمتزاده متولی کار بود، گرفتار شد!
محمدینژاد گفت: در حالی مطالبات ما باقیماند که به گفته مسئولان تمام هزینه انجام شده برای تولید کارت سوخت، با صرفهجویی انجام شده در مصرف، طی تنها 4 روز بازگشته بود!
وی با بیان اینکه کارخانه ITI به واسطه توان تجهیزاتی و تخصصی، قادر به انجام قراردادهای بزرگی است و میتواند باز هم رونق بگیرد، گفت: اگر مسئولان و دستاندرکاران فکری به حال مطالبات بیش از 1200 نفر پرسنل بکنند، ما با تامین سرمایه اولیه از محل سرمایههای خرد چند سرمایهگذار و با توجه به قراردادهایی که منعقد کرده یا در حال انعقاد آنها هستیم، این مجموعه را احیا میکنیم.
محمدینژاد تاکید دارد که اگر دولت پرداخت بیش از 30 میلیارد مطالبات معوق کارگران و بیش از 30 میلیارد سرمایه درگردش این شرکت را از محل تسهیلات پیشبینی شده 16 هزار میلیارد تومانی، انجام دهد، او بهعنوان مدیر اجرایی قول میدهد که ضمن باز پرداخت اقساط از محل کارکرد صنعت، رونقی را بهتدریج به این فضا بازمیگرداند.
او با بیان اینکه یک قرارداد انجام کار آماده شده که بلافاصله پس از نهایی شدن وضعیت مطالبات کارگران، اجرایی میشود، گفت: قرارداد تولید صندوقهای فروشگاهی به تعداد 200 هزار دستگاه که ارزش هر دستگاه حداقل 3 میلیون تومان محاسبه میشود، آماده اجراست.
محمدینژاد از پیگیری موضوع انعقاد قرارداد برای تولید بانکهای مجازی خبر داد و گفت: با توجه به توان تخصصی موجود و بومیسازی تکنولوژی ساخت دستگاههای بانک مجازی، این شرکت توان تولید این دستگاهها را دارد و این وعده را میدهیم که اگر مشکلات موجود مرتفع شود، میتوانیم دستگاههایی که حداقل 80 درصد داخلی است، تولید و به بانکهای متقاضی عرضه کنیم.
او که زمانی مسئولیتهای فنی و مدیریتی در بخشهای تولید این کارخانه را عهدهدار بوده است، گفت: 2 پروژه دیگری که مد نظر ما قرار دارد شامل کیت تبدیل موتورهای بنزینی به برقی و باطریها لیتیوم شارژی است.
محمدینژاد گفت: سال 93 نمایندگانی از شرکت رنو فرانسه برای بازدید از کارخانه و بررسی امکانات این شرکت و مذاکره با هدف انعقاد یک قرارداد به شیراز سفر کردند اما بعد از ورود به کارخانه با افرادی عصبانی مواجه شدند که با سردادن شعارهایی آنان را ترسانده و فراری دادند.
وی با یادآوری اینکه تمام اموال منقول و غیرمنقول این کارخانه در رهن بانک است، گفت: تمام بدهیهای این شرکت مربوط به سال 83 و قبل از آن بوده و براساس اسناد موجود بابت تسهیلات نقدی نیست بلکه بخش اعظمی از آن مربوط به ضمانتنامهها و السیها و… است.
محمدینژاد اولویت اول و اصلی را قبل از راهاندازی مجدد کارخانه ITI، حل موضوع مطالبات معوق کارگران و همراهی دولت و نهادهای دولتی متولی در این زمینه دانست و گفت: اگر این مشکل از محل تسهیلات مد نظر دولت حل شود، میتوان امیدوار بود که با راهاندازی خط تولید، بدهیهای بانکی مستهلک و بازپرداخت شود.
او البته با طرح این گلایه که تاکنون مدیران این شرکت و اعضای هیئت حمایت در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان فارس شرکت نداشتهاند، گفت: تنها یکبار از ما دعوت شد که بعد هم برنامه را لغو کردند. حال آنکه وضعیت این شرکت نیازمند رسیدگی بوده و قابل حل و فصل است.
محمدینژاد در عینحال درخواست کرد که رسانهها از انعکاس نظرات کسانی که بهدنبال احیاء مجدد کارخانه و حل قطعی مشکلات کارگران طلبکار نیستند، امتناع کرده و در مسیر آرام کردن فضای موجود برای کمک به رفع موانع موجود گام بردارند.
مدیر اجرایی کارخانه ITI تصریح کرد که طی این هشت سال، تمام دستگاههای دولتی و نظارتی در مسیر حل مشکلات این صنعت، همراهی و حمایت کردهاند، گفت: امروز بیش از هر زمان نیازمند همراهی و حمایت مسئولان و دستگاههای مسئول هستیم.
به گزارش ایسنا، بعد از اتمام نشست خبری، تعدادی از کارگرانی که مطالباتشان معوق مانده، خواستار شنیدن حرفهای آنان شدند.
یکی از نمایندگان این گروه که از خبرنگاران زیر درختان نارنج موجود در محوطه سبز کارخانه ITI پذیرایی میکرد، گفت: تعداد کارگرانی که مطالبات معوق دارند 1226 نفر است و جمع مطالبات آنان به حدود 35 میلیارد تومان میرسد. البته این عدد مربوط به 8 سال قبل بوده و تاخیر هم باید مدنظر قرار گیرد.
مظلوم گفت: تنها خواسته ما پرداخت مطالبات و حقوق از دست رفته است. طی این سالها بارها به مراجع مختلف مراجعه کردیم اما نتیجه نداشت و به ذهنمان رسید که به شکل خودجوش، در محوطه کارخانه متحصن شویم تا مطالباتمان پرداخت شود.
او که از کارگران ماهر و متخصص بازنشسته این شرکت است، ادامه داد: ما تعلقی به هیچ گروه و صنف سیاسی و … نداریم و تنها و تنها خواستار حقوق خود هستیم.
مظلوم تاکید کرد: ما مانع راهاندازی این شرکت نیستیم. حرف ما این بوده و هست که اول مطالبات ما را پرداخت کنند. بعد بهدنبال راهاندازی مجدد کارخانه باشند.
آصف دیگر فردی بود که به نمایندگی از کارگران حاضر در محوطه کارخانه با خبرنگاران سخن گفت و تاکید کرد: برای آنکه فردی به واسطه دنبال کردن مطالبات و بیان خواستههای ما دچار مشکل نشود، تصمیم گرفتهایم شخص خاصی را بهعنوان نماینده معرفی نکنیم.
او با تاکید بر اینکه فردی بهنام شمشیری، از طرف حدود 400 کارگر، با امضاء یک نامه، بهعنوان نماینده تعیین شده بود، گفت: امروز و در حال حاضر، همه ما نماینده هستیم و موضوع به فرد خاصی باز نمیگردد.
آصف گفت: هر یک از این افراد که امروز مقابل شما خبرنگاران قرار دارند، افرادی متخصص بهشمار میروند که به واسطه تحصیل، تجربه و طی دورههای متعدد تخصصی، دارای توان حرفهای در حوزه فعالیت کارخانه ITI و مخابرات محسوب میشوند.
او با بیان اینکه اعتماد این افراد نسبت به نمایندگان هیئت حمایت و مسئولان سلب شده است، گفت: پروژه کارت سوخت که زمانی آقای احمدینژاد آن را افتخار خود میدانست و ظاهرا یکی از وزیران، مدیرعامل شرکت پیمانکار آن بود، در آن زمان 100 میلیارد تومان سوددهی داشت.
آصف تصریح کرد: اگر مسئولان بهدنبال حل مشکل این کارخانه بودند میشد با واگذاری خدمات بعد از عرضه کارت سوخت، این صنعت را سرپا نگهداشت و از مشکلات پیشگیری کرد.
او که سخنانش مورد تایید جمع حدود 20 نفره حاضر در محل قرار میگرفت، افزود: ما هم آرزو داریم این صنعت دوباره پا گرفته و شاهد حضور جوانان شهر و کشورمان در آن باشیم اما به واسطه خلف وعدههای گذشته و اینکه اعضای هیئت حمایت، هیچ کمکی به ما نکردهاند، اعتمادی به حرف و شعار نداریم.
آصف با بیان اینکه نمایندگان مردم شیراز در مجلس هم هیچ حمایت و اقدامی در این زمینه انجام ندادهاند، گفت: سهامداران این شرکت که دارای توان مالی بالا بوده و هماکنون هم در عرصه صنعت مخابرات در ایران و برخی کشورها، کارخانه دارند، خود قادر هستند که مطالبات کارگران را پرداخت کنند اما عزم انجام این مهم هنوز وجود ندارد.
وی تصریح کرد: کارگرانی که از ITI بابت سنوات حقوق طلب دارند تا زمانی که مطالباتشان پرداخت نشود، چادرهای خود را در محوطه جمع نمیکنند.
یکی دیگر از افراد حاضر در این جمع که از مهندسان سابق ITI بود، با تایید مطالب بیان شده توسط همکارانش، گفت: خبرنگاران باید بازدیدی از خط تولید این شرکت داشته باشند و این سئوال را مطرح کنند که آیا با دستگاههایی که زمان ساخت آنها مربوطه به بیش از 2 دهه قبل است میتوان تولیداتی منطبق با تکنولوژی روز داشت؟
او با تاکید براینکه تمام کارگران این شرکت، متخصصترین افراد در امر سیستمهای مخابراتی در حوزه عملکرد و فعالیت شرکت ITI محسوب میشوند، گفت: اکنون 8 سال از تعطیلی این شرکت میگذرد و دستگاههای موجود حدود 20 سال قبل از تعطیلی در این محل نصب شده است.
این فرد مدعی بود که هماینک هم با برند شرکت ITI محصولاتی در ایران تولید و عرضه میشود.
به گزارش ایسنا، با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تعیین خط مشی سال جدید و توجه به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تلاش دولت برای حل مشکل صنایع راکد یا صنایعی که با حداقل توان در حال فعالیت است، لزوم اهتمام بیشتر برای حل مشکل کارخانه ITI نیز بهخوبی احساس میشود.
قطعا نگاه مسئولان وقت، حل مشکلات صنعت است. با این نگاه و بهواسطه تجربهای که در رفع موانع تولید در کشور وجود دارد، نیازمند بررسی دقیقتر برای یافتن راهکار حل مشکل کارگران و کارخانه ITI هستیم.
احیاء کارخانجات صنایع مخابراتی راه دور بیشک زمینهساز رونق در بخشهای بالادستی و پائیندستی این صنعت هم خواهد بود. مسیری که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، باید آن را طی کرد.
وجود امکانات زیرساختی و برخورداری از تجربهای موفق در عرصه فعالیتهای صنعتی در یکی از حوزههای مخابراتی، یکی از مهمترین لوازم برای ایجاد رونق اقتصادی بهشمار میرود. امکانی که کارخانه ITI از آن برخوردار است.
به گزارش ایسنا، دولت طی ماههای اخیر تلاشهای زیادی را برای رونق صنایع مبتلا به رکود یا صنایعی که با کمتر از توان اصلی، فعالیت میکنند، در دستور کار قرار داده است.
یکی از این اقدامات، پیش بینی تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی است که نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سفری که دهه دوم فروردین به شیراز داشت، به آن اشاره کرده و گفته بود که صنایع برای برخورداری از این تسهیلات باید دارای ویژگیهایی باشند.
علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در کنفرانس خبری 9 خرداد 95 خود از آغاز روند پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی در کشور خبر داد و سهم فارس از این عدد را حدود 517 میلیارد تومان بیان کرده بود.
همتی در آن روز به خبرنگاران گفته بود که 270 واحد صنعتی مواجه با مشکل در استان فارس برای استفاده از این تسهیلات در سایت بهینیاب ثبتنام کردهاند و این قدم اول برای برخورداری از این کمک خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت فارس البته روز شنبه 9 خرداد قول داد که کار بررسی تقاضاها، بهزودی تمام شده و صنایع واجد شرایط به بانکهای عامل معرفی شوند و با دریافت تسهیلات مشکل آنها مرتفع شود.
همتی آن روز علاوه بر این که نامی از صنایعی که احتمالا واجد شرایط این تسهیلات خواهند بود بر زبان نیاورد در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص ITI، نیز در مورد راهکار حل مشکل این صنعت اظهارنظر دقیقی نکرد.
اگرچه آن روز همتی فروش اموال این کارخانه را راهی برای پرداخت معوقات آن به کارگران دانسته بود اما مدیر اجرایی کارخانه ITI امروز(پنجشنبه 13 خرداد) به خبرنگاران گفت که در گفت و گویی تلفنی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، مطالب نقل شده از وی در برخی رسانهها را در مورد فروش اموال این صنعت، تکذیب کرده است.
با سلام
زمانی که خصوصی سازی داغ شده بود یکی ازهمین همکارای ITIکه بازنشست شده بودند دقیقا خصوصی شدن شرکتشون تعریف میکرد ومیگفتند همین داستان درشرکت شما اتفاق خواهد افتاد وفقط به نفع مدیران خواهد شد .چه پیش بینی کرد!!!شاید شاگرد نوسترا داموس بودند!!؟یا سالی که نکوست از بهارش پیداست و….