در نظر گرفتن حداقل مكالمه با تلفن ثابت.
مخابرات ما (همراه )- کمیسیون تنظیم مقررات با افزایش قیمت هر خط تلفن ثابت از ۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان موافقت کرد؛ به این شکل که مشترک صد هزار تومان از آن را در زمان ثبتنام و دریافت خط و بقیه را ظرف ۳۶ ماه و به صورت اقساط پرداخت کند». سرانجام شرکت مخابرات ایران توانست با ارائه پیشنهادها و ادله، قیمت خط تلفن ثابت را افزایش دهد. گرچه مسئولان شرکت مخابرات ایران مدعی هستند برای جبران زیانهای وارده باید قیمت خط تلفن ثابت ٢٥٠ هزار تومان میشد. افزایش قیمت خط تلفن ثابت در حالی صورت میگیرد که چند روز قبل نیز شاهد افزایش قیمت تعرفه مکالمات تلفن ثابت بودیم. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ميگويد این افزایش تعرفه و قیمت خط به منظور جبران زیانهای وارده به شرکت مخابرات ایران پس از همکدسازی است.
به گزارش شرق، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ميگويد این افزایش تعرفه و قیمت خط به منظور جبران زیانهای وارده به شرکت مخابرات ایران پس از همکدسازی است.
درعینحال وزارت ارتباطات راه حل دیگری را نیز برای جبران زیانهای مخابرات در نظر گرفته و آن بندی با عنوان «اجباریشدن مکالمه با تلفن ثابت» است که براين اساس در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ردیفی به «حداقل مکالمه» اختصاص یافته که طبق آن مشترکان شهری و روستایی باید به ترتیب حداقل ٣٣٠ و ٢٠٠ دقیقه مکالمه در هر دوره صورتحساب داشته باشند. در واقع مشترکان تلفن ثابت از این پس صورتحساب صفر نخواهند داشت و اگر از خطوط خود در طول دوره صورتحساب استفاده نکنند، باید هزینهای به مخابرات بپردازند. به عبارت دیگر، این ردیف، درآمد تضمینشده مخابرات از محل نگهداری خطوط بلااستفاده است. درهمینحال لطیف وصلی، عضو جدید هیأتمدیره شرکت مخابرات گفته است: هزینه تأسیس یک خط تلفن ثابت از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برآورد شده است. او ادامه داده است: هماکنون شش میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد در کشور وجود دارد که با وجود سرمایهگذاری برای دایری این خطوط، مخابرات درآمدی از آنها ندارد و افزایش هزینه آبونمان شاید باعث شود مشترکانی که از خطوط خود استفاده نمیکنند، آنها را به مخابرات بازگردانند.
شرکت مخابرات بارها با تأکید بر هزینههای بالای خود و اینکه چندین سال است در تعرفههای مخابراتی تغییری صورت نگرفته اصرار به تغییر تعرفهها یا به تعبیر برخی مدیران تعدیل آن داشت. اصراری که حداقل از ابتدای دولت جدید با مقاومت جدی بخش دولتی مواجه شده و کشمکشهای متعددی میان این شرکت و وزارت ارتباطات ایجاد کرد. پس از اجرای طرح همکدسازی، مسئولان مخابرات به گلایه پرداخته و اینگونه اعلام کردند که با اجرای این طرح درآمدهای آنها کاهش نیز یافته و حتی آنها درخواست بازگشت تعرفههای خود به قبل از همکدسازی را دارند. سخنگوی شرکت مخابرات نیز در دورهای از ارائه پیشنهادات این شرکت به سازمان تنظیم مقررات خبر داده و در گفتوگو با ایسنا بیان کرده بود: در سال ١٣٩٤ برای تغییر تعرفههای تلفن ثابت پیشنهاداتی را مطرح کردیم که امیدواریم با یکی از این پیشنهادات موافقت شود تا مشکلات شرکت در توسعه و پرداختهای جاری برطرف شود. داوود زارعیان درباره جزئیات این پیشنهادات سهگانه گفته بود: پیشنهاد اول مخابرات برای تغییر تعرفه این بود که آبونمان ثابتی برای تمام مشترکان تلفن ثابت در نظر گرفته شود و پس از آن تمام مکالمات ثابت به ثابت مشترکان دائم از شهری و بینشهری فاقد هزینه باشد. او رقم در نظر گرفتهشده در این زمینه را سه هزار تا سههزارو ٥٠٠ تومان در مناطق روستایی، شش هزار تا هفت هزار تومان در شهرهای مختلف و هفتهزارو ٥٠٠ تا ١٠ هزار تومان در کلانشهرها اعلام کرده بود. او پیشنهاد دیگر مخابرات را درنظرگرفتن آبونمان سههزارو ٥٠٠ تا چهارهزارو٥٠٠تومانی برای نقاط مختلف کشور دانست و ادامه داد بود: برایناساس شرایطی ایجاد میشود تا حداقل هزینههای نگهداری خطهای تلفن تأمین شوند؛ چراکه اکنون در برخی مناطق تنها برای اینکه یک خط تلفن حفظ شود، در ماه حدود ١١ هزار تومان هزینه به شرکت مخابرات تحمیل میشود. به گفته او از ابتدای دولت یازدهم شرکت مخابرات خواهان منطقیشدن تعرفهها بوده و از سال ١٣٨٢ تعرفههای تلفن ثابت تغییر نکرده و پس از آن نیز با اجرای طرح همکدسازی کاهش یافته است.
نظرات بسته شده است.