آیا دولت نمی خواهد تعرفه افزایش یابد؟
[box]مخابرات ما – دلم میخواهد بنویسم دولت خود با افزایش تعرفه موافق نیست اما …[/box]
مخابرات ما – تا بحال در این سرزمین دولتمردان هر آنچه خواسته اند کرده اند, یعنی قادر به انجامش بوده اند! حالا چطور میشود که برای افزایش 3 درصدی به تعرفه های مخابراتی این همه مشکل پیش آمده است؟
چند مسئله است که بدنبال پاسخش هستم.امیدوارم شما نیز به من کمک کنید:
1- بالاترین مرجع قانونی در ارتباطات کشور در رسانه ها اعلام میکند که 50 درصد به هزینه مخابراتی مردم اضافه شده است.درست مثل این است که تمام ارگانهای موثر یکجا تعطیل شده باشند و آنقدر بدون ابزار های ارتباطی مانده ایم که وزیر باید چنین خبر ساده ای را اعلام کند.روابط عمومی, سازمان تنظیم , شرکت مخابرات و …. هر کدام از اینها ابتدا خبر را اعلام میکرد اینقدر به مخمصه نمی افتادیم.وزیر توجه تمامی رسانه ها را بخود و به خبر جلب کرد.متاسفانه!
2- نحوه اعلام این خبر دارای اشکالات شکلی و مفهومی است.در حالیکه بطور واقعی فقط 3 درصد به درآمد مخابرات اضافه میشود شکل اعلام خبر افزایش 50 درصدی را می رساند.چه دلیلی داشت با اعلام نادرست خبر , رسانه ها و مردم را تحریک کنیم؟
3-معمولا خبر خوب و برجسته را اشخاص مهم و برجسته اعلام میکنند.خبر افزایش هزینه های مخابراتی مردم, چه خبر خوبی بود که وزیر با عجله به مردم داد؟
4- در این کشور اصولا نام سازمانهایی به میان آمده است که تا امروز اثری از آنان نبوده است.سازمان حمایت مصرف کننده, تا امروز در چند مورد اعلام نظر کرده است؟ بنظر میرسد این سازمان بدون هماهنگی وارد فضای افزایش تعرفه نشده است.
5- سابقه نشان میدهد تمام تعیین قیمت ها در حوزه ارتباطات , منحصر می شده است به سازمان تنظیم مقررات. اینکه این سازمان در گذشته طوری عمل کند که انگار حرفش فصل الخطاب همه بوده است ولی امروز طوری رفتار کندکه انگار بی اثرترین عضو تصمیم تعیین قیمت است کمی گیج کننده است.
6- ما با یک تصمیم ساده دولتی از نان سنگگ 35 تومان, یا 75 تومانی به نان خمیر 1000 و 1500 تومان رسیده ایم! هیچ حرفی هم نبوده است! حالا چطور باور کنیم دولت همه توان و قدرتش را از دست داده است!
در این زمینه حرف زیاد است.
من به این باور رسیده ام که دولت خود, دیگر مایل به افزایش تعرفه مخابراتی نیست.دلیل آن نیز کاملا روشن است.ایجاد نارضایتی در بین مردم, آن هم در زمانی حساس و تصمیم ساز, چندان به نفع دولت نیست. حالا اگر در این میان, شرکتی ورشکسته می شود و هزاران نفر کارمند رسمی و غیر رسمی به مشکل بر می خورند, چندان مهم نیست.
****
به عنوان برگ اصلی در این بحث یک فقره قبض واقعی سازمان آب را که برای خانه کوچک خودمان صادر شده است تقدیم میکنم.
مبلغ واقعی در این قبض فقط همان 6 هزار و 4 صد تومان هزینه آب است.فرض کنیم هزینه فاضلاب هم منطقی باشد.هر چند که تقریبا بقدر هزینه مصرفی آب, هزینه دفع آن نیز دریافت شده است!
1-آیا تولید آب بقدر دفع آن برای سازمان آب هزینه دارد؟
2- اکر آب و فاضلا را هم بپذیریم 11 هزار تومان هزینه واقعی تبیل شده است به 20 هزار تومان!آیا منطقی است شما حدود 7 هزار تومان آب مصرف کنید ولی سه برابر آن هزینه متفرقه پرداخت کنید؟
3- آبونمان 4 هزار تومان! بابت نگهداری از لوله های آب! اگر مشترک هزینه واقعی مصرف را می پردازد, قطعا هزینه نگهداری بعهده فروشنده است! نه مشتری! درست مثل مخابرات تا به امروز!
4-وقتی هزینه آبونمان پرداخت میشود که بابت مصرف سوبسید بگیریم! آیا آب سوبسید میدهد؟
5-همین بند د.د.ت را دیگر نفهمیدیم بابت چیست!
****
برمیگردیم بر سر بحث مخابراتی خویش!
دولت وقتی بخواهد هزینه را بالا ببرد هیچکس جلودارش نیست!چه شده است که حالا برای مخابرات تیغش نمی برد؟!
بنظر میرسد دولت از افزایش تعرفه منصرف شده است اما …… !
با سلام
من هم فکر میکنم این آقای وزیر باز هم دارد از سیاست کاری که به نظرم هیچ سر رشته ای از آن هم ندارد استفاده می کند. واقعا جای تاسف دارد چرا هیچکس نیست که روند افزایش قیمت ها در این ده پانزده سال را قبوض تلفن ثابت مقایسه کند.
سردبیر عزیز من همچنان بر ان نظر خودم هستم ! دولت در پی تضعیف کردن و پایین اوردن ارزش این غول دست و پا بسته است تا بتونه با هزینه خیلی کم تر پسش بگیره و هر روز هم به این هدف داره نزدیک تر میشه .
امیر جان
روز بروز موافقان با عقیده شما تعدادشون بیشتر میشه.
ولی در این مقطع افت مخابرات , ضعف دولت است لذا با شما موافق نیستم