[box]مخابرات ما- سفر سردبیر به اذربایجان شرقی, سفر پربرکتی بود.در همین سفر پس از گفتگو با همکاران, ساعتی با مهندس فرقانی مدیر عامل مخابرات این استان به گفتگو نشست.آنچه می خوانید حاصل این گفتگوست. [/box]
مخابرات ما- در حال حاضر در دفتر کار مهندس فرقانی مدیر عامل استان آذربایجان شرقی هستیم.در این اتاق چیزهایی دیدم که برایم جالب بود.مثل تابلو فرش قشنگی که با آرم آشنای اول روی دیوار نصب شده, یا تخته بزرگی که برنامه روزانه بدقت روی آن نوشته شده است , نشان از تفاوت این دفتر با جاهای دیگر بود.گذشته از آن , در حین گذر از مناطق مختلف نشانه های برنامه ریزی برای آینده مشاهده می شد.
ما ساعاتی را در میان همکاران تبریزی زندگی کردیم.در جلسه ای حرفهایشان را شنیدیم و آنها حرفهای ما را شنیدند.حالا نوبت آن است تا پاسخ برخی سوالات را از مدیر عامل این استان و نفر اول مدیریت در آذربایجان شرقی بگیریم.
مهندس فرقانی- ابتدا تشکر میکنم از شما که از ساعات و اوقات شخصی خودتان و در مرخصی , یک روز کامل را به استان ما اختصاص داده اید و در میان همکاران ما بوده اید.
مخابرات ما – بفرماييد كه چند سال داريد؟ چند فرزند داريد؟ و با توجه به مشغله هاي فراوان كاري چگونه براي امور منزل وقت ميگذاريد؟
مهندس فرقاني – من متولد سال 41 هستم.در نتيجه ميشود 54 سال. سه فرزند دارم.دو دختر ويك پسر
مخابرات ما _ رابطه شما با فرزندان چگونه است؟
مهندس فرقاني- احساس من اين است كه بد نيست.من خودم تجربه يك پدري و پسري را دارم كه بسيار خاص بوده.مرحوم پدرم روحاني وارسته اي بود.از اولش شيوه تربيتي ما طوري بود كه هم پدر و پسر بوديم، هم رفيق بوديم، هم رابطه مريد و مرادي بين ما برقرار بود.
مخابرات ما – بفرمایید شما چند سال است کار مدیریتی می کنید و سابقه کار شما چیست؟
مهندس فرقانی- سابقه مدیریت من به قبل از مخابرات برمیگردد.اواخر سال 62 در مخابرات استخدام شدم و اواثل 63 شروع بکار کردم. قبل از ورود به مخابرات , در جهاد سازندگی بودم که آنجا هم کار سرپرستی و مدیریت داشتم.سالهای اول استخدام کارمند بودم.از سال 66 بعنوان رئیس اداره شهرستان وارد کار مدیریتی شدم.سال 67 در همین استان , معاون مدیر کل شدم.آن زمان سازمان هنوز شرکتی نشده بود.
در سال 74 با تبدیل اداره کل به شرکتهای استانی و ایجاد پست های مدیر عامل و هیئت مدیره بعنوان قائم مقام مدیر عامل منصوب شدم. بعد با حفظ سمت معاون مالی شرکت نيز شدم.در سال 76 عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل اردبیل بودم.سال 80 مدیر عامل استان شدم.سال 84 مجددا به استان خودم یعنی آذربایجان شرقی منتقل شدم .از آبان ماه 84 تا امروز مدیر عامل استان هستم.در این مدت مسئولیت هایی را خارج از استان و خارج از شرکت داشته ام.بطور اعم سالهایی را عضو هیئت عامل مرکز توسعه فناوری اطلاعات در تهران بودم , عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات ثابت بوده ام, فعلا هم در همین استان خدمتگزار مردم خوب و همکاران استان هستم.
مخابرات ما – موفق باشید … در حقیقت شما پله ها را یکی یکی جلو رفته اید .با توجه به این سابقه های مدیریتی بنظر شما عمده ترین مشکل ما در این کشور چیست؟ فعلا با مخابرات کاری نداریم.
مهندس فرقانی- من حدیثی خاطرم مانده که روزی در دیوار سازمان مدیریت صنعتی دیده بودم. کلامی از رسول بزرگوار اسلام است.. ایشان فرموده است : من از فقر برای مردمم نمی ترسم , بلکه از سوء تدبیر می ترسم.
اصلا نه تنها یک کشور کل مشکل جامعه را در سوء تدبیر میدانند حالا سوء تدبیر همان سوء مدیریت است.ضعف مدیریت , نبودن سیستم های مدیریتی , یا وجود ساز و کارهایی که مدیریت را در سطح جامعه سخت میکند.می توان گفت مشکل مدیریتی , مشکل ما در کشور و بقیه جاهاست.
مخابرات ما – شما با توجه به شرایط موجود , چگونه خانواده را اداره میکنید و برایشان وقت می گذارید.اوقات فراغتی هم برایتان باقی میماند یا خیر؟
مهندس فرقانی- من خیلی از کمبود وقت شاکی نیستم.حتی در این شرایط وقت خوبی برایم باقی میماند روزانه حدود يك ساعت پياده روي ميكنم . صبح 7-8سر کارم می آیم..معمولا حداقل 12 ساعت براي شركت كار ميكنم.
ساعات باقیمانده بقدر کافی فرصت دارم که با خانواده باشیم.با وقتی که میگذارم احساس میکنم رضایت در خانواده دیده میشود.
مخابرات ما- اوقات فراغت خودتان را چه میکنید؟
مهندس فرقانی- رفت و آمد خانوادگی با اقوام, دوستان و اطرافیان, گردش با خانواده , سالی یکی دو بار مرخصی ميگیریم تا با بچه ها به سفری برویم.همه این کارها را کم و بیش می کنیم.
مخابرات ما- اعضای خانواده با شما مشورت هم میکنند؟ شده تا حالا در بین روز با شما تماس بگیرند و بپرسند که در مورد مشکل و یا مسئله ای چه باید بکنند؟
مهندس فرقانی- ما مشاوره دو طرفه داریم.هم من با آنها مشورت میکنم هم آنها با من.جریان دو طرفه برقرار است
مخابرات ما – من در تبریز شرایط متفاوتی نسبت به بقیه شهرها دیدم.مردم تبریز خیلی خونگرم هستند.یعنی رابطه عاطفی بین مردم بیش از جاهای دیگر است.من خودم چون عاطفی هستم این فضا را بخوبی حس کردم.این فضا می تواند به شما کمک کند.از طرفی هم توقعاتی در مردم ایجاد میکند که انتظار دارند بازخورد مناسبی در ادارات و شرکتها ببینند.یعنی سرویس درستی بگیرند با توجه به این فضا در تبريز چه امتیازات و یا چه مشكلاتي داريد كه منحصر به شهر شماست؟
مهندس فرقاني- مشكلات عمومي است.ما هم مشكلاتي داريم كه بقيه همكاران در جاهاي ديگر دارند.ولي شدت و ضعف دارد.نوع مشكلات يكي است.
مخابرات ما- در تبريز با عموم مردم و درخواستهايشان چه مشكلاتي داريد كه با جاهاي ديگر فرق دارد؟
مهندس فرقاني- در تبريز و بقيه شهرهاي منطقه نوعا طوري است كه كار و تلاش را پشتيباني مي كند لذا فضا براي خدمتگزاري آماده است.مردم قدردان خدمات هستند ولي به همان نسبت هم انتظارات بيشتري دارند.سطح سواد وآشنايي با دنيا در اينجا بالاست بنابراين انتظاراتشان متناسب با بهترين هايي است كه در جاهاي ديگر مي بينند و همان را مطالبه ميكنند.البته اين مطالبه فرصت خدمتگزاري هم ايجاد ميكند.
مخابرات ما-در استان چه امكانات خاصي وجود دارد كه مي توانيد از آن استفاده كنيد براي كسب درآمد؟ مثلا كارخانه تراكتور سازي و …!
مهندس فرقاني – اينجا استاني صنعتي و دانشگاهي است.ماشين سازي ، تراكتورسازي و تعداد زيادي صنايع كوچك در استان وجود دارد كه به اقتصاد استان كمك ميكنند و سطح اشتغال را بالا مي برند.بطور مثال 7000 واحد صنعتي-تجاري در استان وجود دارد كه همه توقع سرويس و امكانات دارند.از طرفي اين توقع براي ما درآمد بهمراه دارد.
مخابرات ما- وضعيت فيبر در استان چگونه است؟ با توجه به تمركز شركت بر روي B2B آيا از وضعيت فعلي خودتان راضي هستيد؟
مهندس فرقاني- خوشبختانه توسعه باند پهن استان را چند سال پيش شروع كرديم.ما در سالهاي گذشته هر جا ساخت و ساز عمده ای صورت می گیرد در همان زمان ساخت و ساز سراغ سازنده رفتيم.الان مثلا برجهاي تجاري استان ، براي همه FTTC اجرا كرده ايم، فضا گرفته ايم و كافوي نوري برده ايم ، فيبر و DLC داده ايم.الان در بيش از 300 نقطه به مشتري فيبر داده ايم.
در كنار آن ما منطقه آزاد ارس را داريم. درحالي كه ديگر مناطق آزاد حول محور واردات تنظيم شده ، ارس صنعتي ترين منطقه آزاد در كشور است.از همان زماني كه كار ساختش شروع شد وارد اين منطقه شديم قراردادي بستيم تا خودشان هم به هزينه هاي طرح كمك كنند به جرات ميگويم همكاري مخابرات ومديريت محترم منطقه آزاد ارس آن را به منطقه آزاد الكترونيك تبديل كرده است .
منطقه آزاد يك زون صنعتي دارد با پيش بيني حدود 1000 واحد صنعتي.ما براي هزار واحد صنعتي فيبر برده ايم و GPON اجرا كرده ايم.براي هر يك از اين 1000 واحد صنعتي بطور ميانگي 4 خط تلفن ثابت و چهل مگابيت بر ثانيه پهناي باند در نظر گرفته ايم. همين 4 شنبه جلسه اي داريم حدود 40 نفر از مديران صنعتي را دعوت كرده ايم تا امكانات و سرويس هايمان را برايشان نمايش بدهيم.آنچه مي توان گفت اين است كه هنوز راه براي باند پهن و كشيدن فيبر زياد است كار هم شروع شده است.
مزيت كار ما اين است كه سعي كرده ايم همه جا را، حتي روستاها را فيبر بكشيم .يعني در سطح استان بيش از ده هزار كيلومتر سامانه فيبر داريم حتي خيلي از روستاها با فيبر وصل شده اند.
مخابرات ما – من وارد فضاي كاري شما شدم، البته بصورت محدود. من نوعي برنامه ريزي را در کارهایتان مشاهده كردم بنظر ميرسد براي كارهاي كوچك تا بزرگ نوعي برنامه چيده شده است.آيا اين برداشت من درست است؟
مهندس فرقاني-اگر ما هر روز تسليم شرايط موجود باشيم نامش مديريت نيست.بالاخره بايد آينده نسبتا دور را در نظر بگيريم و اين آينده دور را به مقاطعي كوچكتر برش بزنيم و براي هر برش برنامه داشته باشيم.
ما تلاش مي كنيم در حدي كه فضا و توان ما و همكاران اجازه ميدهد برنامه داشته باشيم.
1100 نفر همكار رسمي ، همكاران خدمات اول و انواع پيمانكاران ، بنوعي يا افكار ما هستند يا دستان ما. با اين تفكر ، برنامه ريزي و اجرا را با اين گروه انجام ميدهيم.اتفاقا بنا داريم اصلا بدون برنامه كار نكنيم.
مخابرات ما – اهداف كوتاه مدت يك ساله و دوساله شما چيست؟ چند مورد از اهداف 5 ساله خود را مي توانيد نام ببريد؟
مهندس فرقاني- در مخابرات دو نوع فعاليت داريم.فعاليت توسعه و بهره برداري و نگهداري امكانات.
اين كاري است كه همه همكاران ما در همه كشور انجام ميدهند.ما سعي مي كنيم همه اينها را تبديل به برنامه كنيم.
مثلا در سال 84 به محض ورود به استان، از همان ابتدا خريد PCM هاي يك به N را ممنوع كرديم.در طي ده سال گذشته حتي يك لينك پي سي ام خريد نكرديم.روزي كه اين كار را ممنوع كرديم 12 درصد شماره ها ي استان روي پي سي ام بود.الان پس از ده سال 400-500 هزار شماره جديد داير شده ولي يك لينك پي سي ام هم اضافه نشده.با جمع آوري لينك هاي قديمي و افزايش شماره هاي جديد حالا حداكثر 6 درصد از شماره هاي ما روي لينك هاي PCM.است.
مخابرات ما -حرفتان را فراموش نكنيد …. براي من جالب است دليل مخالفت شما را براي نصب پي سي ام در آن روزها بدانم.با توجه به كمبود امكانات ، همه از پي سي ام استقبال مي كردند.
مهندس فرقاني- در مقطعي ما مراكز آنالوگ را جمع و با سرمایه گذاری زیاد تبديل كرده بوديم به ديجيتال.قرار بود مراكز ديجيتال ديتا انتقال بدهند، برای اينترنت از آن استفاده کنند.اینکه ما با سرمایه گذاری کلان مراکز را به دیجیتال تبدیل کنیم و بعد با PCM از آن شبيه آنالوگ استفاده کنیم کاری منطقی نبود.
مخابرات ما – یعنی شما معتقد بودید , سرمایه کلانی را برای دیجیتالی کردن سیستم خرج کرده اید اما PCM باعث می شود نتوانید از آن استفاده کنید. مشکلات PCM برای شما خیلی روشن بود!؟
مهندس فرقانی- بله کاملا مشخص بود.ما در دنیا اينترنت را می دیدیم.تلویزیون کابلی در دنیا استفاده می شد سرویس های تصویری همان ده سال پیش هم استفاده می شدلازمه همه اینها جهت گیری بسوی باند پهن بود.مثلا یکی از برنامه های ما این بود که از PCM های یک به چند استفاده نکنیم.حالا هم نتیجه اش را می بینیم.ما تعداد پی سی ام ها را کاهش دادیم و با توسعه شبکه , تلفن های جدید را هم روی پی سی ام دایر نکردیم.
یا مثلا در حوزه موبایل, شاید اینجا جزو معدود استانهایی است که شبکه GSM-WLL روستایی نداشت روستاها را به همان شیوه سنتی بهم وصل کرده بودند یعنی کابل برده بودند.وقتی ما آمدیم قراردادی 50 میلیارد تومانی بستیم تا برای روستاهایمان پوشش GSM-WLL ایجاد کنیم.همان مقطع مورد اعتراض بعضی دوستان قرار گرفتیم.آنها این کار را تایید نمی کردند و می گفتند وقتی در یک روستا, تلفن سیمی داریم, گوشی موبایل می خواهیم چه کنیم!بعد از مدت کوتاهی , كه هنوز پول نصب شبکه به پیمانکار پرداخت نشده و تسویه نشده بود , شاید جزو اولین استانهایی هستیم که رومینگ همراه اول را روی شبکه خودمان باز کردیم همه سرمایه گذاری ما از محل رومینگ تامین شد الان سرمایه و ثروتی هم در اختیار استان است , مرتب این درآمد ادامه دارد و برای مردم 1000 روستا هم پوشش موبایل ایجاد شد.اگر این کار نشده بود هزار روستای ما الان پوشش موبایل نداشتند .
مخابرات ما – بحث را روی نیروی انسانی می برم.نیروی انسانی ناراضی! در حال حاضر شما هر مبلغی به این نیروی انسانی پرداخت کنید نارضایتی اش کاهش پیدا نمی کند چرا که او شرایط ناعادلانه ای در تعریف های ما می بیند.
شما بفرمایید تعریفتان از نیروی انسانی چیست و مشکلات موجود را ناشی از چه میدانید؟
مهندس فرقانی- با حرف شما موافقم البته عکس آن هم صادق است.رضایت نیروی انسانی با پرداخت ایجاد نمی شود.مجموعه عواملی است که رضایت را می تواند ایجاد کند.از طرفی مجموعه عواملی هم وجود دارد که نیروی انسانی را ناراضی میکند.شرایط نیروی انسانی ما طوری است که از شرایط جامعه, شرایط مخابرات ایران , شرایط کشور , شرایطی که از ناحیه همکاران هست برآورده نشده, انتظاراتی که دامن زده شده, نباید به این شدت دامن زده می شد و شرایط کار.
شرایط کار برای سازمانی که فنی و پیشرو است اقتضائاتی دارد که نسبت به نیروی انسانی باید رعایت شود.تاز مانی که سازمان نیروی انسانی ترکیب خوبی نداشته باشد , همین عدم وجود ترکیب مناسب به نارضایتی منجر می شود.سازمانی که برنامه مدون نیروی انسانی از گذشته ندارد طبیعتا آبستن نارضایتی است.مجموعه این عوامل در کار نیروی انسانی تاثیرگذار است.منتهی احساس من این است که در مقام مقایسه همکاران ما رضایت نسبی خوبی دارند یا بهتر است بگوییم عدم رضایت کمتری دارند …
مخابرات ما – نسبت به شما رضایت بیشتری هست اما نسبت به مخابرات نه. حتی در اردبیل هم که بوده اید همکاران از شخص شما مثبت حرف میزنند اما واقعیت این است که رضایت نسبت به مخابرات وجود ندارد.
از کلیت مخابرات ناراضی بودند می خواهم بدانم نظر شما چیست, آیا کارکنان را محق میدانید؟ آنان چند چیز می خواهند ,یکی عادلانه بودن پرداختها, دیگری شفافیت در پرداختها و چرخش اطلاعات, یعنی بداند که امروز با چه شرایطی بازنشسته می شود.بداند که چند سال آینده در این شرکت چه شرایطی پیدا میکند, سرنوشتش چیست.ضمن اینکه در پرداخت حقوق دغدغه نداشته باشد.اگر پاداشی پرداخت میشود بر اساس معیارهای قانونی و مصوب باشد.نه بر اساس سلیقه ها.
یعنی اگر چیزی بر اساس مصوب قانونی میدهد نباید کم و زیاد شود, ولی اگر خودش مازاد بر آن , چیزی مصوب کند می تواند آن را تغییر دهد.در این مورد اگر نظر خاصی دارید می خواهم بشنوم.
مهندس فرقانی- من قبلا هم گفتم.ما از گذشته برنامه ریزی مدونی برای نیروی انسانی نداشته ایم.طبیعتا کاری هم که از امروز بخواهد شروع شود تا جا بیفتند و همه قبول داشته باشند و مفاهمه متقابلی بین برنامه و پرسنل ایجاد شود زمان بر است.شاید نقص عمده مخابرات این است.
ما مسائل و مشکلاتی در جامعه داریم که آن هم سرازیر مخابرات می شود.همکاری که مثلا در خانه دو سه فرزند بیکار دارد , مشکلاتی دارد و انتظاراتی در او ایجاد می شود که از سازمان انتظاراتی برای تامین خانواده اش دارد درحالي كه برآورده كردن اين خواسته ها براي شركت امكان پذير نيست . در پرداختها هم همکاران در مواردی احساس حق می کنند که پرداخت نشده, مواردی هم بطور متقابل, شرکت انتظار داشته است که خودش را در اجابت یا عدم اجابت آن در خواستها حق میداند , شاید بعضی از همکاران بپذیرند یا نپذیرند.
در بخش پاداش ها هم ما ظاهرا در طی این سالها به سمتی رفته ایم که کم کم بحث مساوات جایگزین عدالت می شود.مثلا پاداش مربوط به کارکرد است.ما باید به روالی خاص پاداش را به کارکرد بدهیم اما عیدی پایان سال را به همه بدهیم.حالا این انتظار ایجاد می شود که مساوات می خواهد جایگزین عملکرد بشود در حالی که هیچ روالی هم نیست که ما بفهمیم روال پرداخت پاداش به همکاران چقدر عادلانه است.آیا صد در صد عادلانه است یا پنجاه درصد؟ درعين حال بايد تلاشمان را در اين جهت به كار بگيريم .
مخابرات ما – قصد من در اینجا پاسخگویی به شبهه نیست اما یک توضیح را ضروری میدانم. بنظر میرسد که شرکت در نامگذاری برخی موارد به اشتباه نام پاداش به موردی پرداختی داده است.مثلا در آیین نامه حقوق و دستمزد نوشته شده است که هر کارمند در طی سال این موارد را دریافت میکند:(حقوق , مزایا, عائله مندی, حق کتاب, …., دو پاداش بقدر حقوق در طی سال)
این موضوع آخری در عین حال که نام پاداش بر آن گذاشته شده پاداش عملکردی نیست.بلکه مخابرات با من قرارداد می بندد که اگر برای من کار کنی من حتما این موارد را به شما پرداخت خواهم کرد.اینجا نام پاداش شبهه ایجاد کرده است.شما نامش را جبران خدمت بگذارید.یا جبران تورم در شش ماهه اول و شش ماهه دوم!
اگر هیئت مدیره چیزی غیر از اینها را مصوب کرد, نامش را پادا ش بگذارد و قانونش را نیز تصویب کند.
گذشته از آن , وقتی مخابرات قانون حقوق و دستمزدش را به تصویب وزارت کار رساند دیگر حق ندارد به میل خودش آن را تغییر دهد! اصلا دوباره آن را ببرد مصوبه وزارت کار را بگیرد , اگر کارکنان حرفی زدند …. قانون حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار است و صاحب کار, صاحب شرکت یا کارگاه حق ندارد آن را به میل خود تغییر دهد ….
در این مورد می خواهم نظر شما را بدانم.
مهندس فرقانی- به اعتقاد من آیین نامه پرداخت مخابرات درست نیست.چونکه بر اساس شرایط فردی تنظیم شده است.یک شرکت غیر دولتی که میخواهد کاری را انجام دهد و درآمدی را کسب کند , یک شرکت دولتی نیست بلکه دنبال درآمد است , نقطه شروعش باید از آیین نامه پرداختش باشد.اشکال در آیین نامه پرداخت ماست.پرداختها بر اساس ویژگيهای های فردی افراد دیده شده.این اولین نکته است.
پرداخت به کار و کارکرد و کار و تلاش خیلی جایگاه در آیین نامه پرداخت ما ندارد.منتهی آن چیزی هم که شما بعنوان اشل به آن اشاره میکنید , در این اشل چیزهایی تحت عنوان حقوق ومزایا دیده شده است اشل مجموعه آیین نامه پرداخت است.در اشل چیزهایی تحت عنوان حقوق و مزایا دیده شده است , مثل دستمزد و سنوات و حق سرپرستی, اما چیزهایی هست که باید تعریف پاداش از آن بشود ,مثل بهره وری, پاداش.
شاید اتفاقی که افتاده این بوده است که د رگذشته ما بعضا این بهره وری را مساوی به همه داده ایم. حالا هم اگر بخواهیم بر اساس عملکرد افراد پرداخت کنیم ریالی تفاوت قائل شویم متهم به تبعیض می شویم.
مخابرات ما – مورد بعدی که کارکنان اشکال می گیرند پرداخت رفاهیات است.ممکن است شما نوع رفتار مخابرات را در پرداخت رفاهیات آنالیز کنید؟آیاشیوه برخورد مخابرات را در مورد تفاوت رفاهیات می پسندید؟
مهندس فرقانی- بنظر میرسد اختلافی بین کارکنان و مخابرات در این مورد وجود دارد.در این موارد هر دو طرف باید به نظر مراجع قانونی تمکین کنند این نقطه نظر قانونی چه بر له مخابرات باشد چه بر له کارکنان باید بپذیرند.بالاخره هر دو طرف باید بدانند مرجعی در این کشور برای این تصمیمات وجود دارد.
اما بنظر من, مراجعاتی این چنینی را خیلی به اختلافات صحنه کار و نارضایتی های صحنه کار تبدیل کردن, خیلی رفتار پسندیده ای نیست.
مخابرات ما – آقای مهندس! اون گوشه تابلوی وایت برد بزرگ اتاق شما چی نوشته شده؟
مهندس فرقانی- همکاران, شمایی کلی از بهسازی شبکه دیتای استان را رسم کرده اند ..در این نقشه نقطه ورودی شبکه دیتا را داریم.اینجا نام دو مرکز تلفن را مشاهده می کنید ,مرکز آزادی و مرکز رحیمیان. این دو نقطه ای است که تجهیزات دیتای ما در آن نصب شده , ورودی پهنای باند, خروجی فیبر و پهنای باند را ترسیم کرده ایم.نقطه بعدی BRAS ها و DSLAM ها هستند و نقطه سیم مسی …همکاران کاری را طراحی میکردند که ورودی پهنای باندو گلوگاههای کار در مسیر را بررسی میکردیم تا آن پهنایی که به شبکه تزریق میشود متناسب همان پهنا را بتوانیم به بدست مشتریمان برسانیم.
مخابرات ما -( بسرعت سوال دیگری مطرح میکنم تا مهندس فرصت فکر کردن نداشته باشد.راستش طرح سوال فنی هم برای طرح این سوال بود.) آقای مهندس! از شرایط خودتان و استانتان راضی هستید؟
مهندس فرقانی- شرایط استان قطعا می شد بهتر از این باشد.منتهی در مقام مقایسه با سایر شرکتها و سایر سازمانها , طبیعتا ما در استان ارتباطات وسیعی هم با سایر سازمانها, مدیران, شرکتها و حتي بخش های دولتی که خصوصی نشده اند داریم و از شرایط شان مطلع هستم.در مجموع معتقدم مخابرات می توانست از وضع موجود بهتر باشد و بر خلاف برخی دوستان معتقد نیستم که در این وضعیت خیلی متضرر شده ایم.وضعیت بدی نداریم.
مخابرات ما – من از شما تشکر میکنم که وقت خودتان را به ما اختصاص داده اید.بعنوان آخرین سوال می خواهم نظر شما رادر مورد سایت مخابرات ما بدانم.آیا انتظار خاصی بوده است که ما نتوانسته باشیم برآورده کنیم.
مهندس فرقانی- من از همان سال اولی که این سایت تشکیل شده بود از طریق همکاران از وجودش مطلع شدم.تا امروز هم سعی میکنم حداقل هر روز این سایت را ببینم.فراز و نشیبی را در این سایت شاهد بوده ام.
اوایلی که این سایت ایجاد شده بود واقعیتش تقریبا وضعیتی بود که احساس میکردم دوستان مطالبی را در سایت منتشر میکنند (نه از ناحیه شما) که خیلی راستی آزمایی نشده و با دقت و واقعیت فاصله دارد منتهی این وضعیت را برای مدتی محدود مشاهده کردم.اما بعد مدیرتی منطقی بر مطالبی که از ناحیه همکاران و یا خوانندگان مشاهده میکنم.در حال حاضر تلاش سایت را بیشتر بر امانت داری ارزیابی میکنم.
آن چیزی که به تشخیص شما , چه به نفع مخابرات, چه به نفع همکاران, مقرون به واقعیت است منعکس کنيد و کار سایت را برای رفع مشکلات مجموعه مخابرات ارزشمند دیدم مباحثی که در مورد تعرفه ها بود گاها دیدم که سایت تذکراتی را به همکاران میدهد که نباید طوری رفتار کنیم که مشکل جدیدی ایجاد شود مثلا نباید درخواست افزایش تعرفه ما طوری باشد که اعتراض عمومی به دنبال داشته باشدو بقیه را علیه ما تحریک کند.
انصافا جهت گیری هایی از این دست را بارها من در این سایت دیده ام.
مخابرات ما – لطف کردید .از دقت نظرتان تشکر میکنم.از اینکه با توجه به اینکه شما جلسه دارید من سوالاتم را تمام میکنم.از همکاران تبریزی و شما تشکر میکنم که چند روزی ما را در اینجا تحمل کردید. بویژه اینکه برای تشکیل جلسه با همکاران مساعدت کردید, کاری که در سطح کشور بی مانند است و اولین بار است. من تصمیم گرفتم سفراستانی را از اینجا شروع کنم و با همکاران استان شما دیداری داشته باشم, شما جلودار اولین تصمیمات هستید.تصمیمی که اخذ آن ساده هم نبود .اگر مورد خاصی هست بفرمایید.
مهندس فرقانی. -من از حضرتعالی هم تشکر میکنم که این کار از استان ما شروع شد. امیدوارم مسائلی که از ناحیه همکاران مطرح میشود, خواسته های آنان , امکانات و رفاهیاتی که شرکت ایجاد میکند, همه طوری پیگیر شود که صلاح مجموعه مخابرات ایران و صلاح مجموعه همکاران دیده شود.
بالاخره شخصیت حقوقی شرکت مخابرات ایران , و شخصیت حقیقی همکاران مخابرات باید در یک جهت و كارها در برآیندی از این دو شخصیت شکل بگیرد که ما اهدافمان به هم نزدیک تر شود هرگز مدیران شرکت و روسا و مسئولان توان همکاران را خنثی نکند و برای مدیران شرکت اصطکاک ایجاد نکند , تلاش همه اين باشد كه زاویه بین این اهداف روز بروز کمتر شود و اهداف شرکت و اهداف همکاران در یک جهت قرار بگیرد.
مخابرات ما – بنظر شما در وضعیت نیروهای شرکتی تغییری ایجاد خواهد شد؟
مهندس فرقانی- اینکه از برنامه ای مطلع باشم خیر.اطلاعی ندارم.اما بنظر میرسد که نقطه معقولش این باشد که ما ورود افراد جدید را به شرکت مخابرات ایران ببندیم و به نوعی تعیین تکلیف و بهبود وضعیت این افراد به تناسب گشایش هایی که برای مخابرات ایجاد شود مد نظر باشد.
مخابرات ما- تشکر میکنم برایتان آرزوی توفیق, سلامت و سعادت دارم.
************************
سلام من سال91 تلفن ثابت گرفتم اون هم pcmهست حالا ماندیم و نمیتونیم از اینترنت استفاده کنیم. حالا بیاین درستش کنید ببینیم
کدام استان؟ چرا؟
لطفا اگر ممکنه مشخصات بدین پرس و جو کنم ببینم واقعا نمیتونن بدن؟
سلام
1- چناب اقای فرقانی علیرغم نداشتن مدرک مهندسی چرا مانع از اطلاق کلمه مهندسی نمی شوید
حنما اسنحضار دارید طبق قانون مصوب مجلس اطلاق عنوان غیر دارای اشکال بوده ومستوجب جریمه می باشد.
2- جناب عالی چرا باز نشست نمی شوید ( شما بالای 35 سال خدمت هستید ) در حالی که کار کنان را به بازنشستگی ترغیب می کنید.
3- چرا از انتصاب همشهریهای خود در مشاغل مختلف شرکت بدون رعایت عدالت جانبداری می کنید !
4- جرا به نظر کارشناسان شرکت اهمیت نمی دهید !
5- عدم برخورد اصولی با نظام پیشنهادات مخابرات استان را به کجا رسانده است!
مخابرات استان با سوء مدیریت جنابعالی در ده سال گذشته ورشکست شده است خود شما نفر فنی نبوده و به نظر هیچکدام از کارشناسان اهمییت نمیدید مثال بارز اشتباهات شما توسعه تکنولوژی wll ، علیرغم منسوخ شدن آن در دنیاست.
شبکه GSMروستایی مدت هاست منسوخ شده مهندس فرقانی .با دستگاه های موبایل کنونی امکان استفاده از خدمات صوتی ورودی و خروجی از طریق شبکه GSM-WLL غیر ممکن است .در سال ۲۰۰۲، با به روز شدن فناوریهای بیسیم و حرکت دنیا به سمت استفاده از نسل ۵/۲، ۷۵/۲، نسل سوم GSM ، فناوری WLL روستایی به عنوان یک فناوری منسوخ شده در دنیا معرفی شد و کشورهای پیشرفته برای توسعه ارتباطات خود دیگر از این فناوری استفاده نکردند.
مسئولان شرکت مخابرات آذر بایجان شرقی علی رغم مخالفت کارشناسان مخابراتی و تاکید آنها بر منسوخ شدن تکنولوژی wll با وجود رشد سریع تکنولوژی موبایل ومبلغ پنجاه میلیارد تومان برای پروژه
تلفن همراه روستایی در سال 1386 و سالهای بعدهزینه کردند به امید اینکه این تکنولوژی برای مشترکین تلفن همراه در سالهای اتی سرویس می دهد .نگو که ……..