مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نگاه نزدیک به نسل پنجم شبکه ارتباط دیجیتال؛ با ۵G چه اندازه آشنا هستید؟

[box]مخابرات ما –  با افزایش دامنه‌ی‌ ارتباطات و هوشمند شدن روزافزون دستگاه‌ها، اهمیت سرعت در تبادل اطلاعات نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند. از این رو شرکت‌های مخابراتی مطرح دنیا قصد دارند تا با همکاری دولت‌های خود شبکه‌ی ۵G را ارایه دهند. با روی کار آمدن این فناوری جدید، می‌توان انتظار مشاهده‌ی تحولات چشم‌گیری را در آینده داشت.[/box]

5g1

مخابرات ما (محمد) – پیش‌بینی می‌شود که شبکه‌ی ۵G انقلاب بزرگی در فناوری‌های گوشی‌های همراه به وجود آورد. چرا که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با سرعت بالاتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند ضمن این که دریچه‌ای نو به سوی کاربردهای جدید صنعتی باز کرده و به راه‌اندازی “شهرهای هوشمند” کمک خواهد کرد. گام مهم بعدی، دستیابی بهتر به فناوری‌های رو به رشد جهان است که تا تحقق این امر، مسیر زیادی باقی مانده است.

با این حال، شرکت‌ها و دولت‌های سراسر دنیا سعی بر این دارند تا با به کارگیری نکات دقیق، شبکه‌ی ۵G تلفن همراه را در سطح وسیعی ارایه دهند. در ادامه به وضعیت فعلی این فناوری و روند رو به حرکت آن اشاره خواهیم کرد.

نگاهی به جزئیات

بر خلاف صحبت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که پیرامون شبکه‌ی ۵G صورت گرفته است، هنوز هم مشخصات این فناوری در سطح جهانی تعریف نشده است. البته سازمان‌هایی مثل “اتحادیه‌ی بین المللی مخابرات” (ITU) و ” اتحادیه‌ی نسل بعدی شبکه‌های موبایل” (MGMN) سعی بر آن داشته‌اند که ویژگی‌های شبکه‌ی ۵G، تنها به عناوینی مثل سرعت انتقال داده‌ی ۱ گیگابیت بر ثانیه برای کاربران محلی به طور هم‌زمان، تاخیر کم، افزایش پوشش‌دهی و بهبود راندمان، محدود نشود. با این حال، می‌دانیم که حالت نهایی با آنچه که به عنوان وضعیت ایده‌آل تعریف می‌شود اختلاف زیادی خواهد داشت و هنوز هم بحث‌های جاری در مورد استاندارد جهانی ۵G وجود دارد.

500-khabar-24

در حال حاضر فناوری، یکی از بزرگ‌ترین موانع راه تلقی می‌شود. محققان و متصدیان امر هنوز در حال بررسی معایب و مزایای تکنولوژی‌ها و سخت‌افزارهای متنوع برای سازگاری با استانداردهای ۵G هستند. این تحقیقات در نظر دارند تا با بررسی انتشار امواج رادیویی میلی‌متری کوچک و فناوری انتشار امواج مایمو (MIMO)، افزایش باند لازم برای رسیدن به قابلیت‌های مورد نظر را فراهم کند. در این پژوهش، تکنینک‌هایی مانند تکرار کننده‌ی سلولی (cellular repeater) و ماکرو-تنوع (macro-diversity) با حفظ نرخ‌های بالای انتقال بیت ، اتصال دستگاه به دستگاه (D۲D) را در مناطق بزرگ فراهم می‌کند. ضمن این که موارد دیگری مانند سازگاری تکنولوژی‌های قبلی با فناوری ۵G سنجیده می‌شود. از این رو صنعت مخابرات با روی کار آوردن استانداردهایی مانند LTE Advanced Pro قصد دارد که پلی برای پر کردن شکاف‌های موجود ایجاد کند.

علاوه بر این، شبکه‌ی ۵G قصد دارد تا امکان اتصال هم‌زمان هزاران دستگاه کم مصرف مربوط به اینترنت اشیا (IoT) را برقرار کند و گامی در جهت بهره‌وری انرژی بردارد. ضمن این که مواردی مانند برنامه‌نویسی، انتقال، پردازش و هماهنگی داده‌ها، در این مقوله جای بحث و بررسی دارد. از این رو با توجه به گستردگی کاربرد این فناوری، می‌توان درک کرد که چرا تاکنون یک توافق همه جانبه درباره‌ی استانداردهای این فناوری صورت نگرفته است و تحقیقات و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. از طرفی کمپانی‌های مختلف در تلاش هستند تا بخشی از مشکلات موجود را به شیوه‌ی خود حل کنند.

با این حال، توافقاتی هم بین توسعه‌دهندگان این شبکه پذیرفته شده است. فناوری ۵G با استفاده از باندهای رادیویی فرکانس بالا، اجازه می‌دهد تا انتقال داده‌ها با سرعت بالاتری انجام شود. سیستم دسترسی و پوشش‌دهی شبکه شامل تعداد زیادی از فرستنده‌های کوچک‌تر است که بعضی از آن‌ها تنها چند بلوک را پشتیبانی می‌کنند تا عدم دستیابی به سیگنال‌های فرکانس بالا جبران شود. در بین دستگاه‌های مصرف کننده، گوشی‌های هوشمند با استفاده از فناوری‌هایی مانند carrier aggregation (اختصاص چند فرکانس حامل) و مایمو می‌توانند تحت پوشش ایستگاه‌های پایه‌ی متعددی قرار بگیرند ضمن این که توان کلی شبکه در این حالت افزایش پیدا می‌کند. از این رو با معرفی ۵G، از پوشش‌دهی و سرعت بالای شبکه‌هایی مانند LTE، وای فای و طیف‌های باز، اطمینان حاصل خواهد شد.

500-khabar-24

***

693900cookie-checkنگاه نزدیک به نسل پنجم شبکه ارتباط دیجیتال؛ با ۵G چه اندازه آشنا هستید؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.