مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

باز شدن پای هیات داوری به دعوای سازمان خصوصی سازی و شرکت توسعه اعتماد مبین

[box] مخابرات ما – به هرحال نتیجه یک هفته سخت برای مخابراتی ها باز شدن پای هیات داوری به این موضوع است که به نظر می‌رسد از هم اکنون نتیجه آن را می‌توان به راحتی حدس زد؛ مگر آنکه دلایل شرکت توسعه مبین اعتماد آنچنان مستند و قانونی باشد که راه واگذاری مجدد بلوک مخابرات را ببندد، در غیر این صورت باید گفت از امروز مشخص است که مخابرات صاحبی دیگر پیدا خواهد کرد. [/box]

مخابرات ما (محمد – پارسینه) –  طی یک هفته گذشته سازمان خصوصی سازی بارها وبارها بر فسخ قرارداد واگذاری بلوک مخابرات ایران تاکید کرده و البته شرکت خریدار سهام نیز بر بی اساسی بودن این اظهارات اصرار داشته است.

اما دراین میان برخی از کارشناسانی که از اساس این واگذاری را نادرست می خواندند معتقد بر راه درست خصوصی سازی هستند و برخی دیگر از دست هایی پنهان برای واگذاری مجدد این شرکت به دیگری می گویند.
به هرحال یک چیز مشخص است. آنکه کار شرکت توسعه اعتماد مبین برای بازگرداندن شرایط به قبل و باقی ماندن به عنوان مالک قطعی مخابرات سخت شده است.
چراکه بسیاری از مسوولان دولتی طی سالهای گذشته نسبت به این واگذاری گلایه داشته اند و همواره تاکید کرده اند که اهداف دولت برای خصوصی سازی مخابرات محقق نشده و به زبانی ساده تر آنکه خصوصی ها نتوانسته اند به پویایی مورد نظر در این بخش دست یابند.
KHABAR-gozaresh-1-250x80
اما در حال حاضر نکته مهمتر آنکه هنوز مشخص نیست سرانجام مخابرات در این دعواهای امروزی چه خواهد بود؟ برخی از دولتی باقی ماندن این شرکت پس از فسخ واگذاری می‌گویند و برخی دیگر از خارج نشدن شرکت توسعه اعتماد مبین از میدان!
آنچه قانون می گوید اگر این شرکت در شرایط فعلی نیز قصد پرداخت تعهدات خود را داشته باشد هم باید به هیات داوری برود و رای مثبت این هیات را دریافت کند. مساله ای که کمی بعید به نظر می‌رسد، چرا که عزم خصوصی سازی بر واگذاری مجدد این بلوک جزم است، ضمن آنکه دولت مردان نیز تلاش جدی برای حمایت از این شرکت ندارند و بیشتر به نظر می‌رسد موافق دولتی باقی ماندن مخابرات هستند تا خصوصی شدن آن! تا جایی که حتی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ، در سال‌های اخیر از آن به‌عنوان اشتباه بزرگ خصوصی‌سازی یاد کرده است.
هدف از واگذاری سهام مخابرات، انتقال سهام به بخش خصوصی به منظور خروج از انحصار دولت، حذف فضای راکد دولتی موجود در شرکت‌ و حرکت به سمت ایجاد فضای رقابتی و همچنین افزایش بهره‌وری این شرکت متناسب با پیشرفت روزافزون بخش ارتباطات در جهان بوده در حالی‌که از زمان واگذاری سهام این شرکت اقدام مثبتی در این خصوص صورت نگرفته است. موضوعی که بارها در محافل مختلف نقد شده است. تمرکز بر ظرفیت‌های موجود و کسب سودهای نقدی و بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های جدید شاید مهم‌ترین عامل ضعف مخابرات در سال‌های گذشته بوده است.
حال به نظر می‌رسد عدم پرداخت اقساط خریدار شرکت مخابرات ایران بهانه‌ای برای اصلاح بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس باشد. به هرحال این روزها آنچه مشخص است آنکه شرکت توسعه مبین اعتماد به جای تعامل با سازمان خصوصی سازی و حل مشکل به دنبال تاکید بر حق قانونی خود و بی اساس بودن اظهارات این سازمان است تا جایی که وقتی  سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ ای از مدیران مخابرات و سهامدار عمده (توسعه اعتماد مبین) خواست درباره ترکیب سهامداری توضیح فوری بدهند.

 KHABAR-gozaresh-1-250x80
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین در نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاعیه سازمان خصوصی سازی درباره فسخ قرارداد واگذاری سهام کنترلی و مدیریتی شرکت مخابرات ایران را بی اعتبار دانست.
پس از انتشار این نامه سازمان خصوصی سازی فورا با ارسال اطلاعیه ای به رسانه ها این امر را که در ابتدا بیشتر شبیه تهدید این شرکت می نمود را کاملا قانونی و اجرایی دانست. گویی این نامه عزم مدیران سازمان خصوصی سازی را به شدت برای فسخ این قرارداد جزم کرد.
سازمان خصوصی سازی در این اطلاعیه آورده است:  سازمان خصوصی سازی به موجب مفاد قراردادی دوجانبه از جمله ماده ۱۱ و تبصره ذیل آن، دارای حق فسخ قرارداد به دلیل ایفا نشدن همه یا بخشی از تعهدات از سوی خریدار بوده و به اعتبار همین حق به فسخ قرارداد مبادرت کرده است. بنابراین ابلاغ فسخ، قانونی و دارای اعتبار کافی حقوقی بوده است.
در این اطلاعیه تاکید شده است البته خریدار حق دارد در صورت شکایت یا هر گونه اعتراض به اقدام سازمان خصوصی سازی به هیات داوری مراجعه کند، همچنانکه با وجود برخی مطالب منتشر شده در سامانه کدال و سایر منابع اطلاع رسانی به شرحی که اشاره شد، مدیرعامل شرکت خریدار در بیست و چهارم آذرماه ۱۳۹۵ دادخواست آن شرکت را برای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر اعتبار قرارداد و بی اعتباری فسخ اعلام شده از هیات داوری درخواست کرده است.
به هرحال نتیجه یک هفته سخت برای مخابراتی ها باز شدن پای هیات داوری به این موضوع است که به نظر می‌رسد از هم اکنون نتیجه آن را می‌توان براحتی حدس زد؛ مگر آنکه دلایل شرکت توسعه مبین اعتماد آنچنان مستند و قانونی باشد که راه واگذاری مجدد بلوک مخابرات را ببندد، در غیر این صورت باید گفت از امروز مشخص است که مخابرات صاحبی دیگر پیدا خواهد کرد.
KHABAR-gozaresh-1-250x80
711010cookie-checkباز شدن پای هیات داوری به دعوای سازمان خصوصی سازی و شرکت توسعه اعتماد مبین

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. زنجان می گوید

    با سلام
    دست بالا دست بسیار است

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    سردبیر عزیز
    به نظر می رسد خیال هیئت مدیره اغتماد مبین از بابت ابقائ قرارداد مجکم و قرص است اما
    دولت می خواهد شرکت مخابرات راچند شقه کند و بخشی را که می تواند مورد بهره برداری قرار گیر د از ان خود کند.

نظرات بسته شده است.