پرداخت در حوزه حمل و نقل با تلفن همراه بزودی امکان پذیر می شود
[box] مخابرات ما -مدیر راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل گفت: پرداخت در حوزه حمل و نقل با تلفن همراه و سیم کارت ایرانسل به زودی رونمایی می شود. [/box]
مخابرات ما (محمد – ایبِنا) – پنل تخصصی توسعه تکنولوژی های مالی،الزامات و چالش های آن در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران با حضور ناصر حکیمی- مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، فرامرز خالقی- مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد، شاه گشتاسبی – مدیر عامل شرکت به پرداخت ملت، نقی پور- مدیر ارشد مرکز نواوری و فناوری فناپ ، محمد فرجود- مدیر راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل برگزار شد.
پرداخت در حوزه حمل و نقل با تلفن همراه و سیم کارت ایرانسل به زودی رونمایی می شود
محمد فرجود- مدیر راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل نیز در این نشست گفت: صحبت از فین تک ها بدون در نظر گرفتن، تلفن همراه بی انصافی است از این رو در فناوری های نوین نقش تلفن همراه را نمی شود، نادیده گرفت و باید از بستر تلفن همراه به منظور ارائه خدمات در بخش فین تک بهره برد.
وی تصریح کرد: تلفن همراه هوشمند در کاهش هزینه ها بسیار موثر است از این رو، امروزه مصرف اینترنت تلفن همراه از دستگاه های کامپیوتر پیشی گرفته است.
فرجود افزود: 23.8 میلیون تلفن همراه هوشمند در بخش اپراتور ایرانسل وجود دارد از این رو در آمار های امسال مصرف دیتا از 4G چهار برابر سال گذشته است.
مدیر راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل با اشاره به رونمایی سرویس کلود از سوی این اپراتور گفت : این سرویس به زودی نهایی می شود از این رو اگر فردی بخواهد در این بخش سرویس ارائه دهد این امکان برای وی فراهم شده است.
وی یادآور شد: بستری که اپراتور می تواند در اختیار فین تک ها قرار دهد همان سیستم سیم کارت های تلفن همراه است که در این بستر می توان بحث کیف پول الکترونیک و غیره را عملیاتی کرد وبرای ارائه خدمات امن، سیم کارت با قابلیت NFC می تواند راهگشا باشد.
فرجود تاکید کرد: سرویس های اپراتور با همکاری بانک ها و شرکت های پرداخت وفین تک ها در آینده می توانند سرویس های خوبی در حوزه مالی ارائه دهند.
نگاه نسل جدید به بانک ها تغییر کرده است
فرامرز خالقی- مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد در این نشست گفت: با توجه به این که نگاه نسل جدید به بانک ها و بنگاه های مالی تغییر کرده است، شبکه بانکی باید به منظور پاسخگویی به نیاز های نسل جدید خدمات مالی را با سرعت، سهولت و همراه با امنیت به مشتریان خود ارائه کند.
وی اظهار داشت: می توان از ارائه خدمات بانکداری در شبکه های اجتماعی به منظور پاسخگویی به نیاز های مشتریان بهره برد از این رو امروز توجه به نیازهای پنهان مشتریان یکی از مواردی است که در ارائه خدمات مالی باید به آن توجه شود.
وی تصریح کرد: روند تغییرات در رفتار مشتریان با توجه به عملکرد آن ها در شبکه های اجتماعی قابل پیش بینی است و می توان با ارائه راهکار های جدید مسیر راه مشتریان را با دور اندیشی در حوزه مالی ریل گذاری کرد.
خالقی افزود: حمایت از فعالیت های نوآورانه مانند فین تک و بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی امروزه در کشور جا باز کرده است.
مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد اذعان داشت: انتظار مردم از بانک ها با گسترش رسانه های اجتماعی، افزایش یافته است از این رو اکنون باید پرداخت سه وجهی در همراه بانک که یکی از نیازهای مورد نیاز مردم است مورد توجه قرار گیرد.
خالقی تاکید کرد: هدف نهایی در سیستم بانکی بازاریابی، بازار گرمی وبازار سازی و در نهایت بازار داری است از این رو بدین منظور بهبود، فرآیند توسعه محصول در شبکه های اجتماعی تسهیل می شود.
وی با اشاره به این که بهترین فضا برای برند سازی، شبکه های اجتماعی است، گفت: در شبکه های اجتماعی می توان به راحتی از بازخورد های نحوه فعالیت با مشتریان آگاه شد که این مسئله در جذب و نگهداری مشتریان بسیار موثر است.
خالقی عناصر کلیدی را برای بهره برداری از رسانه های اجتماعی از سوی بانک ها در اطلاعات، ظرفیت، تکنولوژی و فناوری، صلاحیت و قبول ریسک دانست و گفت: پذیرفتن ریسک هر اقدامی در بانک ها بر عهده مدیران عامل شبکه بانکی است.
غفلت در حوزه فین تک موجب خسران می شود
در ادامه این پنل نقی پور، مدیر ارشد مرکز نوآوری و فناوری فناپ نیز اظهار داشت: تامین مالی جمعی یکی از مواردی است که در تامین مالی فین تک ها بسیار موثر است از این رو هزینه بالای این روش تامین مالی برای ایده های نواورانه هزینه بالایی برای ترویج فرهنگ آن دارد.
وی تصریح کرد: بانک ها همواره در فضای رسانه ای متهم به پرداخت نکردن تسهیلات خرد هستند از این رو تامین مالی خرد را باید به سوی تامین مالی جمعی هدایت کرد و با جلب مشارکت جمعی و مردمی به راحتی می توان طرح های نوآورانه را تامین مالی کرد.
نقی پور خاطر نشان کرد: بانک ها باید در این فضا به منظور حمایت از فعالیت استارت آپ ها وفین تک ها وارد بازار شوند ضمن اینکه بانک ها باید زیر ساخت هایی را برای تسهیل مبادلات مالی برای این نوع از فناوری ها فراهم کنند.
وی افزود: همواره در برابر تغییر در درجه اول مقاومت وجود دارد که این نگرانی هم در حوزه تامین مالی وجود دارد و باید به منظور رفع این مشکل بانک ها و نهاد های مرجع و نظارتی را در این فرآیند در گیر کرد.
مدیر ارشد مرکز نوآوری و فناوری فناپ تاکید کرد: در فضای فین تک ها و در تامین مالی جمعی اگر غفلت شود دچار خسران خواهیم شد و شرکت های خارجی در این بخش جای شرکت ها و بانک های ایرانی را خواهند گرفت.
به دنبال هضم فین تک ها نیستیم
رستم شاه گشتاسبی- مدیر عامل به پرداخت ملت در ادامه این جلسه با تاکید بر این که شرکت های پی اس پی به دنبال هضم فین تک ها نیستند، گفت: با پیشرفت فناوری اطلاعات در کشور بسیاری از امور مالی تسهیل شده است و امروز با ورود به عصر دنیای مجازی دیگر اینترنت اشیاء مسئله عجیبی نیست.
وی تصریح کرد: فین تک ها، استارت آپ های مالی هستند که بزرگترین مزیت آنها نوآوری های مالی است از این رو برای حمایت از این روند باید الزامات و چارچوب های قانونی مشخص شود.
گشتاسبی افزود: با تدوین چارچوب در این بخش و پوشش خلاء های قانونی فعالیت فین تک ها تسهیل می شود و شرکت های پی اس پی و بانک ها به راحتی می توانند به این بخش خدمات ارائه کنند.
وی تاکید کرد: در بانکداری مدرن ابزار های پرداخت تغییر می کند و فین تک ها در صف اول می نشینند و بانک در این حوزه زیر ساخت هایی را ارائه خواهند کرد.
شاه گشتاسبی با بیان این که چارچوب ها در حوزه فین تک در نهاد های ناظر در حال تدوین است، یادآور شد: البته تهدیدی که فعالیت فین تک ها تحت تاثیر قرار می دهد مقاومت کسب و کارهای سنتی با این نواوری ها است.
وی با اعلام آمادگی شرکت به پرداخت ملت به منظور حمایت از فعالیت فین تک ها، اظهار داشت: با تعیین چارچوب در این بخش حمایت از این فرآیند تسهیل می شود.
***
نظرات بسته شده است.