مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

معیار بومی یا غیربومی بودن مدیران، در هیچ مدلی از مدیریت ذکر نشده است.

مخابرات ما (محمد ) –  برای انتخاب و انتصاب مدیران چه در مدیریت غربی و چه در مدیریت اسلامی معیارها و ویژگیهایی وجود دارد که بایستی در گزینش افراد برای پستهای مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

معیارهای انتخاب مدیران بطور کلی به سه دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

  1. معیارهای تخصصی : این دسته از معیارها، برای انجام موفقیت آمیز شغل لازم است. این معیارها معمولاً بین مدیریت اسلامی و مدیریت غربی مشترک است نظیر تحصیلات،علم و دانش، تجربه کاری ، حسن تدبیر ، سعه صدر ، داشتن پشتکار و دوری ازتنبلی و …
  2.  معیارهای ارزشی: این دسته از معیارها شامل مجموعه ای از رفتارهای قابل قبول جوامع انسانی می باشد که در اکثر جوامع  قابل قبول است و به نام ارزش های جهانی نیز شناخته می شوند. مانند رعایت حقوق دیگران، گشاده رویی و ….
  3.  معیارهای مکتبی-عقیدتی : معیارهای مکتبی ریشه در مکتب اسلام و مدیریت اسلامی دارد. جایگاه و مفهوم انسان در دو مکتب الهی و مادی، معیارها و ملاک های انتخاب افراد در مناصب و مدیریت ها را نیز شکل می دهد به طوری که در مکتب تیلوریسم به انسان به عنوان (گوریل باهوش) و در مکتب اسلامی به عنوان (خلیفه اﷲ) نگریسته می شود. در مدیریت اسلامی هدف صرف تولید نیست و غایت، تعالی انسان می باشد. همان تفاوت هایی که بین مدیریت اسلامی و مدیریت علمی وجود دارد، به تفاوت هایی در معیارهای انتخاب و انتصاب افراد منجر می شود لذا در اسلام معیارهای ارزشی و مکتبی اهمیت و گستردگی فراوانی پیدا می کند.معیارهای مکتبی مانند پرهیز از سوء استفاده از مقام ، عدم همکاری در اعمال خلاف، امتیاز ندادن به خویشان و اطرافیان و …

        البته توضیح کامل معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران از حوصله این بحث خارج است که اگر سر دبیر محترم اجازه دهند در آینده به این موضوع خواهیم پرداخت.همین اندازه عرض کنم که نه در مدیریت اسلامی  و نه در مدیریت غربی ، بومی بودن و یا غیر بومی بودن از  معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران نمی باشد.یعنی ویژگی بومی و یا غیربومی بودن,  نه جزو معیارهای تخصصی است و نه جزو معیارهای ارزشی و نه جزو معیارهای مکتبی.

لذا نباید در حرکت شرکت مخابرات ایران  برای انتخاب مدیر منطقه گیلان ؛ معیار بومی بودن و یا نبودن ؛ مدنظر قرار گرفته باشد یعنی از این نظر کار مخابرات محل اشکال نیست.اینگونه انتخابها  میتواند آغاز راهی برای رسیدن به شایسته سالاری باشد.

khabar1

پی نوشت سردبیر- از نویسنده محترم, به جهت شجاعت ابراز نظری خلاف جریان جاری , بسیار سپاسگزارم.در این مورد خاص , همان زمانی که شایعه انتخاب مهندس جدیدی مطرح شد, با انتشار چند مطلب, حساسیت منطقه را به مدیر غیر بومی تذکر دادیم. یک مورد برای من بسیار جالب است! وقتی مدیر بومی انتخاب می شود , بسادگی پذیرفته نمی شود چرا که تا دیروز هم تراز دیگران بوده.وقتی مدیر غیر بومی انتخاب می شود همانها انتخاب مدبر بومی را فریاد می کنند.

مدیریت بومی , مزایای بسیاری دارد , اما هرگز نباید شاخص انتخاب یک مدیر باشد.گذشته از آن, بهتر نیست هر کس بکار خودش مشغول باشد و کار مخابرات را به مخابراتی ها بسپارند؟

741450cookie-checkمعیار بومی یا غیربومی بودن مدیران، در هیچ مدلی از مدیریت ذکر نشده است.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
6 نظرات
  1. میرزا می گوید

    آخرش و گل گفتی حقیقت ….

  2. ناشناس می گوید

    وزیر ، توپ رو تویِ زمین استاندار انداخته که؛ حق با شماست ، شما اقدام کن ، من دفاع!
    نتیجه ، وزیر و شرکت مخابرات دو گزینه ارایه دادند ! استان!!!! نپذیرفت! حالا اگه گزینه ای استان بخواد ارایه بده، تا آخر باید جوابگویش باشه، و هر مشکلی پیش بیاد(که از قبل آمده! 120 میلیارد شوخی نیست)، واسش می خونن :” خود کرده را چاره نیست”.
    برای استاندار هم خوب نیست ، چون بدون بررسی علمی ، به صرف چندتا امضاءِ نماینده جهت گرفت.
    احتمالاً همه چیز می کشه به جلسه دولت.

  3. منتظر گفتگو می گوید

    با سلام
    بحث بومی یا غیر بومی بودن مدیران زیاد مهم نیست مهم این است که مخابرات نتوانست با هر طرح و برنامه و راهکاری از دست مدیرانی که به روزمرگی دچار شده اند خلاص شود .هیآت مدیره حذف شد شرکت ها منحل شد ولی هیچ حرکت مثبت و در آمد زایی از دل آن طرحها بیرون نیامد .مدیران و کارکنان همه بی حرکت منتظر یک عامل بیرونی برای تحرک و در آمدزایی هستند .ما کارکنان هم وقتی می بینیم مدیران فقط به فکر مزایای خودشان هستند دل سرد شده و کار نمی کنیم و متاسفانه کارگزاان مراکز هم از ما یاد می گیرند وکار نمی کنند و این همان پاشنه آشیل این شرکت بزرگ است که اگر ماهیت ارتباطی آن نبود الان به سرنوشت شرکت هایی مثل نساجی مازندران و نمونه های زیادی از این قبیل که کم هم نیستند دچار شده بود. هرچند چندان فاصله ای هم ندارد.

    1. ناشناس می گوید

      اینها اصل وریشه رافراموش کرده اند اصل وریشه پیشرفت هرسازمان شرکت وکارخانه ای کارگران(ماها) (من وشما) است که به فراموشی سپرده شده ایم. بایدمدیر عامل واعضائ هیت مدیره شرکت مخابرات ومدیران منطقه ومشاورین انها ومعاونین شبکه هرمنطقه ازکارکران عزیز مخابرات چه رسمی چه شرکتی چه کارگزار عذرخواهی وطلب بخشش کنند تا مخابرات پیشرفت کند ودرمسیر رهنگاشت موفق باشند.

  4. ناشناس می گوید

    خلاصه ، شیر تو شیری شده، یه عده هم “نقل ِ قول می کنن”، بوی سال 70 میاد

  5. ناشناس می گوید

    ولبشوی موجود در گیلان ،” در بیان مدیر باید بومی باشه!”اینه که شرایط موجود برای یه سری افراد که دارن از امکاناتِ “چرب” استفاده می کنن حفظ بشه ، نماینده ها هم از بهم ریختن چینششون توی شرکت مخابرات، شسکام و تی سی 1 نگراننن ، هیچکس در فکر “کار” مردم از نظر وظایف شرکت مخابرات نیست، الان یکی از عربده کش های “بومی خواه” رو استانداری خواسته، فک می کنید ، می خواد براش حکم جور کنه؟استانداری اگه در مقابل عربده کشی منفعل بشه، نمی تونه استان رو نیگه داره.

نظرات بسته شده است.