مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان- سومین و آخرین بخش.

[box]مخابرات ما – چندی قبل بخش اول از گفتگوی سردبیر سایت با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان را منتشر کردیم.بابت تاخیر در انتشار مطالب بعدی ،عذر می خواهیم.اینک آخرین و طولانی ترین بخش این گفتگو را تقدیم میکنیم.[/box]

مخابرات ما – …. اینک به بخش سوم از گفتگوهای سردبیر این سایت با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطفه سمنان می پردازیم.

****

مخابرات ما – بخش بعدی صحبت هایمان را به مشتری و مشتری مداری اختصاص می دهیم.میانگین زمان رفع خرابی در استان شما چقدر است؟

مهندس دارایی –  میانگین رفع خرابی خطوط تلفن ثابت 12 ساعت است. در پشتیبانی ای دی اس ال زمان انتظار نداریم.اما برای رفع خرابی ای-دی-اس-ال حدود  6 ساعت در نظر گرفته ایم.استانی داریم کم جمعیت و پهناور با حدود 340 هزار شماره در حال کار.این گستردگی میانگین را بالا می برد اما امیدواریم این زمان را در فرآیندهای دیگر کاهش دهیم.

.

مخابرات ما – متوسط زمان تحویل یک خط ثابت از زمان ثبت نام چقدر است؟

مهندس دارایی – خوشبختانه به روز هستیم.در استان توسعه خوبی داشته ایم لذا از نظر تلفن ثابت در هیچ جا مشکلی نداریم.فیش مانده،متقاضی مانده یا صف نداریم.

.

مخابرات ما – آقای مهندس! همه چیز در این آمارها واقعی است؟

مهندس دارایی – بله واقعی است.

.

مخابرات ما – استانی را دیده ام که به دفاتر مخابراتی سپرده است هرگز ثبت نام نکند تا مخابرات بگوید..سپرده اند فقط در جاهایی که امکانات دارند ثبت نام کند! اینها دیگر صف ندارند!

مهندس دارایی – نه اصلا … ! خوشبختانه از نظر توسعه زیر ساخت، استانی غنی هستیم.نه فیش مانده داریم نه ثبت نامی که نتوانیم سرویس بدهیم.نمونه هایی داریم که در دو ساعت خط را دایر کرده ایم.وقتی پس از دو ساعت  روی همان خط زنگ زده ایم ، مشتریان تعجب کرده اند.

.

مخابرات ما – وضعیت اینترنت ADSL در منطقه تان چگونه است؟

مهندس دارایی – در ADSL دو واقعیت وجود دارد.واقعیت اول این که ما در زمان واگذاری مشکلاتی داشته ایم در زمینه واگذاری،پشتیبانی و حتی در زمینه CRM مشکلاتی داشته ایم. نارضایتی هم داشته ایم.میزان مشترکین خارج شده از مخابرات، تخلیه ها و مهاجرت به سمت FCP ها شاخص های مناسبی هستند که ما بدانیم کجا هستیم.اما این پایان کار نبود.

در فضای رقابتی ناچاریم فرآیند بهبود را ببینیم و ما بهبود پیدا کردیم خوشبختانه.CRM را بعنوان بهترین سامانه ارتباط با مشترک تلفن ثابت  بهبود دادیم و به مرور شرایط ما بهتر شد. 

در حال حاضر در کمپین هایی که رقبا می گذارند ما دو مزیت فوق العاده داریم یکی پایداری شبکه  یا همان ارائه سرویس با کیفیت مناسب ،دوم قیمت یا تعرفه سرویس.

اولین نگاه ما به پایداری شبکه بود و فراینده های بهبود را دیده ایم.خودتان میدانید که در تکنولوژی جدید این فرآیندها بشدت پر هزینه است .

خواسته های مشتری را در CRM دیدیم.بسیاری از سازمانها می خواهند مشترک را خودشان تعریف کنند ،مشترک را خودشان مونیتور کنندو یک گزارش گیری منطقی داشته باشند. در واقع سطح دسترسی به نرم افزار را برای جاهایی مثل دانشگاه سمنان باز گذاشته ایم.

حالا به جایی رسیده ایم که بطور کلی .رضایتمندی خوبی از CRM  وجود دارد.

واقعیت دوم در بحث فروش خودش را نشان می دهد. برای فروش یک مشکل اساسی داریم. ما هم معتقدیم در کمپین هایی که گذاشته می شود البته  باید الزامات رگولاتوری را رعایت کنیم اما در فضای رقابتی سرویس های ما  نسبت به رقبا و اپراتور های دیگر مزیت رقابتی ندارد.بارها از مخابرات ایران هم تقاضا داشته ایم و گفته ایم که معاونت تجاری مخابرات ایران نمی تواند یک بسته واحد برای سراسر کشور تعریف کند فرهنگ مشتری در کشور متفاوت است متناسب با نیازهای تعریف شده در حوزه تجاری باید برای هر استان  بسته ای خاص تعریف شود در حال حاضر خیلی از بسته های حوزه تجاری  در سمنان جذابیتی برای فروش ندارد.ولی بسته های لوکال یا محلی که خودمان تعریف می کنیم مشتری مناسبی دارد.

.

مخابرات ما – من در سطح شهر تبلیغاتی را دیدم برای بسته ای خاص که بنظرم جذابیت مناسبی داشته باشد .شما وقتی قابلیت تعریف و ارائه این بسته ها را دارید دلیلی ندارد متکی به تعریف دیگری بمانید.حرفتان منطقی است.

مهندس دارایی- فرهنگ های متفاوت باید بعنوان یک ورودی در تعریف بسته ها لحاظ شود تا جذابیت حفظ گردد.

.

مخابرات ما – برخی بسته ها ممکن است در استانی جذابیت داشته باشد اما در استانی دیگر, با وجود جذابیت ، از نظر فنی قابلیت اجرا نداشته باشد.

مهندس دارایی – حتی نباید یک سرویس واحد را برای کل یک منطقه تعریف کنیم.ممکن است شبکه و زیر ساخت نتواند جواب بدهد.ا فرض کنید مشترکی در یک منطقه از شهر سمنان بیاید که تلفنش روی سیم مسی است و فاصله اش هم از کافو زیاد است لذا من نمی توانم همین سرویس UP TO 16  را به او بدهم که خودمان برای سمنان تعریف کرده ایم.هر نقطه ای ویژگی خاص خودش را دارد.

.

مخابرات ما – ما باید شفاف باشیم یعنی با مردم شفاف صحبت کنیم مثلا وقتی در جلسه افتتاح ftth  در حضور معاون رئیس جمهور صحبت میکنیم می گوییم این سرویس را ما در مناطق برخوردار می توانیم ارائه کنیم.برای بقیه مناطق باید دولت کمک کند.این یعنی شفافیت.اما همین شفافیت را با مردم نداریم.براحتی به مردم نمی گوییم که قادر به ارائه سرویس در مکانی خاص نیستیم.

آیا شما به این شفافیت اعتقاد دارید؟ اگر دارید در سطح استان با مردم چگونه برخورد کرده اید؟

مهندس دارایی – نکته ای که گفتید درست است. در بحث واگذاری ftth  دو موضوع مهم است.یکی اینکه توجیه تجاری داشته باشد  دیگر بحث رضایتمندی مشتری.اولویت همه استانها قطعا شاخص توجیه تجاری بوده است.در کافوهایی ftth  واگذار کردیم که اولا آرپوی بالایی داشته باشند سهم مشترکین فعال adsl ما در آنجا زیاد باشد حتی مشترکین fcp  در آن کافو زیاد باشد مشغول بکار کافو بالا باشد و به فیبر دسترسی نزدیک باشند.

ممکن است آرپوی مشترکین در کافو بالا باشد اما به فیبر دسترسی نداشته باشند یا فاصله اش زیاد باشد.این شاخص ها ار گرفتیم و آن کافو یا آن زون با بعنوان پایلوت ftth  در نظر گرفتیم..

سمنان خوشبختانه بستر فیبر نوریش پراکنده و غنی است توسعه فیبر نوری بخوبی انجام شده است تمامی سایت های شهری ما به 4k فیبر نوری مجهز است اما با این وجود ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد مثل کافوهای مسکن مهر.

الان شرکت مخابرات ایران در پورتال tci.ir  پنجره ای را باز کرده است که اول مشترک تلفن یا موقعیت جغرافیایی شماره اش را وارد می کند و استعلام می گیرد اگر قابلیت دریافت ftth  را داشته باشد درخواستش ثبت می شود.

در این استان هم این امکان عمومی نشده است ما در مکانهایی اجرا میکنیم که برخوردار هستند ولی بقول شما باید شفاف باشیم و به مردم بگوییم.

.

تخته یادداشت شیشه ای – حکایت از دغدغه های آنان برای CRM.

مخابرات ما – در CRM استانی،هر استان نیازهای خودش ار در نظر گرفته است و بر اساس آن برنامه نویسی کرده اند.مثلا برخی امکاناتی که شما نام بردید و در CRM شما وجود دارد من در جاهای دیگر ندیده ام.با cRM مرکزی چه می خواهید بکنید؟

مهندس دارایی – CRM مرکزی باید بتواند انتظارات CRM محلی ما را برآورده کند.چه بسا بیشتر از آن را هم باید فراهم کند.از طرفی می گوییم به طرف مشتری برویم و بر اساس خواست مشتری سرویس خودمان را تعریف کنیم شرکتهای پیشرو بر اساس خواسته مشتری سفارشی سازی می کنند…..

.

مخابرات ما -… عذر میخواهم همینجا بحث را نگه دارید … CRM مرکزی باید بتواند نیازهای شما را رفع کند حالا اگر چیزی بیشتر داشت چه بهتر.شما چه تحلیلی در مرکز دیده اید که از شما بپرسند CRM شما چه امکاناتی دارد و چه می خواهید؟با شما صحبت کردند؟

مهندس دارایی- این تقاضا از پایین به بالا رفته است.ما مکاتبه کرده ایم و به مجری فناوری گفته ایم که میزان تطبیق نرم افزار ما با نرم افزار مرکزی کم است اگر نتوانید خواسته های ما را و توانایی CRM ما را  در CRM  خودتان جا بدهید ما مشتری را ازدست میدهیم.مشتری های VIP مثل دانشگاه سمنان را ازدست می دهیم.که قطب علمی استان هستند.

یکی از نگرانی های ما همین است. دو بار مکاتبه هم کرده ایم که این CRM زمانی میتواند اجرا شود که به میزان زیادی با CRM  موجود تطبیق داشته باشد. اگر نتواند خواسته ما را اجرا کند مشتری را ازدست می دهیم مشتری را که معتقدیم قلب ره نگاشت است.

.

مخابرات ما- CRM با نرم افزارهای دیگر مثل حسابداری و صدور قبض تفاوت دارد …

مهندس دارایی – بله کاملا درست است.من خودم هم علاقمندم وقت بگذارم و وارد جزئیات بشوم و قطعا با دوستان کارشناسی کار میکنم همین دیروز دوستان آمدند و نگرانی های خود را در این مورد انتقال دادند.اما جای خوشحالی این است که در مخابرات ایران آقای مهندس ملک جعفریان بعنوان مجری فناوری دو ویژگی بسیار خوب دارد یکی اینکه با سعه صدر به مشکلات توجه میکند شنونده بسیار خوبی است و پیگیری خوبی هم دارد.وقتی ما دغدغه را اعلام میکنیم  خوشبختانه ایشان هم بشدت پیگیر موضوع می شوند. امیدواریم این دغدغه حل شود.

.

مخابرات ما – با وای فای شهری چه کردید؟ طرحی برایش دارید؟

مهندس دارایی – ما از معدود استانهایی بوده ایم که در سفرهای نوروزی چتر وای فای و لوکال وای فای را در نقاط پرترافیک اجرا کردیم و تلاش کردیم بنوعی مسافران نوروزی را در استان نگه داریم.تا موجب رونق اقتصادی منطقه  و موجب افزایش رضایتمندی مردم باشد.

ما اولین اپراتوری بودیم که در 12 نقطه استان چتر وای فای را اجرا کردیم.در بین FCP ها فقط یکی،آن هم فقط د ردو نقطه اجرا داشت که ما هم با ایشان همکاری کردیم تا بتواند اجرا کند .در واقع با قوت تمام در این بخش وارد شده ایم.

خوشبختانه  دانش فنی آن در استان وجود داشت  ولی برای اجرای سخت افزاری برون سپاری کردیم.وایرلس خیلی اجرا ندارد برای بحث جانمایی اداره میراث فرهنگی و استانداری خیلی کمک کردند و ما بحث تملک را براحتی انجام دادیم.متناسب با شعاع پوشش، اکسس پوینت ها را افزایش دادیم.

بحث مهم در این طرح امنیت است .

در اینجا CRM باید دو ویژگی داشته باشد.یکی اینکه مشترک احراز هویت بشود و سامانه شاهکار به شما تاییدیه بدهد که خوشبختانه نرم افزار ما با گرفتن مشخصات مشتری براحتی با سامانه شاهکار ارتباط می گرفت و تایید هویت مشتری انجام میشد.بلافاصله اکانتی برایش پیامک می شد و با همین اطلاعات می توانست به شبکه وای فای متصل شود.

ویژگی مهم بعدی این است که مشترکین وای فای باید بتوانند آی پی مشخصی بگیرند IP VAlid .مسیر حرکت مشترک و اطلاعات استفاده شده اش از طریق این آی پی ثبت می شود.مشترک وای فای یک جا ثابت نمی ماند.

بطور کلی در وای فای تجربه خوبی داریم برخی از استانها با ما تماس گرفتند و درخواست دادند که برویم دراستانشان بصورت پایلوت طرح را اجرا کنیم.

مخصوصا در خوابگاههای دانشجویی این طرح کار برد خوبی داشت.ما تمامی خوابگاههای دانشجویی را به وای فای مجهز کردیم .

مشترک ADSL از همان نام کاربری و پسورد قبلی خودش می تواند استفاده کند اما برای کاربر جدید باید نام کاربری و پسورد جدیدی ایجاد شود که  از همان لحظه بتواند از آن  استفاده نماید.

.

مخابرات ما – برای نیروهای شرکتی گرمسار چه کردید؟ حقوقشان پرداخت شد؟ (زمان مصاحبه خوانندگان گرمساری برای تعویق دو ماهه حقوق تماس رفته بودند.این مورد قبلا اطلاع داده شده بود) قبلا هم در این مورد با هم صحبت کرده بودیم.

مهندس دارایی- به نکته جالبی اشاره کردید.ما از شما تشکر می کنیم که این دغدغه را به شکل جدی دنبال کردید ما بلافاصله پس از اطلاع شما موضوع را دنبال کردیم و با مدیر شهرستان صحبت کردیم.اعتقاد ما بر این است که باید به نیروی انسانی توجه بشود و حقوق  آنان بسرعت پرداخت شود.من به مدیران هم گفته ام.وقتی شما می توانید از کسی انتظار کار داشته باشید که حقوقش را بدرستی پرداخت کرده باشید.

با مدیر شهرستان صحبت کردم.در اینجا دو مورد بوده است.یکی اینکه ارزیابی صورت وضعیت پیمانکار  طولانی شده بود.

یک صورت وضعیت نباید بیش از 48 ساعت نزد ناظر بماند و یا کارش طول بکشد.این صورت وضعیت فقط چند برگ است که یک مدیر مرکز  48 ساعت برای بررسی آن فرصت دارد.این زمان کافی است نباید بیش از این بماند.

صورت وضعیت چه درست باشد چه غلط،باید ناظر پیمانکار را می نشانید و بررسی میکرد.

این اشکال وجود دارد.ما هم تذکر دادیم که این مشکل برطرف شود.

دوم مرجله واریز وجه است در این مورد یک سری محدودیت ها بوده است که ما مذاکره کرده ایم انشاءالله قول داده اند که امروز،فردا پول تامین شود (از مخابرات ایران) و به حساب پیمانکار واریز کنیم.

.

مخابرات ما – بعد از ادغام شرکتهای استانی در مخابرات ایران مشکلاتی وجود دارد .در بخش هزینه باید خودشان هزینه کنند در بخش درآمد ،پولها باید برود تهران تا آنها بر اساس نظر خودشان توزیع کنند.این ناهماهنگی باعث شده بقدر نیاز استانها پول در اختیار قرار نگیرد.شما هم از این مشکلات دارید؟

مهندس دارایی – این نکته ای که شما گفتید درست است  و تحت عنوان روان سازی فرآیندها باید انجام شود. آقای بیگدلی هم گفته اند که بدنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند.این مشکل وجود دارد و ما امیدواریم حل شود.

.

مخابرات ما-  بخشی از فعالیتها، بصورت حجمی تعریف شده است.مثل 118 و 2020. آیا شما هم برای اینها قرارداد حجمی بسته اید؟

مهندس دارایی –  برای این موارد قراردادمان با شرکت خدمات اول مخابرات است و نیروهایشان مثل بقیه حقوق مشخصی می گیرند (شامل بقیه پرداختی هایشان) اما در بحث شبکه و نقلیه بصورت حجمی کار را واگذار کرده ایم به پیمانکاران. البته بر جذب نیروها و .. نظارتی هم داریم.

.

مخابرات ما – در بخش هایی که با مردم سر و کار داریم از نیروهای پیمانکاری استفاده کرده ایم که میزان نارضایتی در آنان زیاد است.آیا در استان شما هم همین است؟

مهندس دارایی – در واقع خط ارتباط با مشتری پیمانکار است.همین امروز یکی از نیروهای پیمانکاری به من  میگفت “اگر آرامش خاطر برای ما فراهم شود این آرامش خاطر قطعا به مشتری منتقل خواهد شد و در ارتباط با مشتری اثر میگذارد ما هم بموقع درکش میکنیم و بموقع پاسخش را میدهیم.”

مشکلات وجود دارد.اگر ما نتوانیم به انتظارات منطقی پیمانکار پاسخ بدهیم او هم به تعهداتش عمل نمی کند.

.

مخابرات ما – ما باید طبق قرارداد به وظایف مان عمل کنیم.مثلا پیمانکاری که ماه هاست پول نگرفته باشد  به افرادش هم حقوق نداده، لذا همه ناراضی می شوند .

مهندس دارایی – بله .در مقابل پیمانکار تعهداتی داریم که باید به آن عمل کنیم.هم نیروهای ناظر هم نیروهای مالی.بطور مثال اگر ناظری بیاید بگوید که “من فرصت نکردم صورت وضعیت یک پیمانکار را بررسی کنم و برای پرداخت بفرستم.” خیلی بد است.اگر اینجا حق را به ناظر بدهید منطقی رفتار نکرده اید

ما 571 نفر نیرو داریم رسمی قراردادی و خدما ت اول  و کارگزاران روستایی.هر کدام 8 ساعت باید کار کنیم! چقدر می شود؟ اینکه می گوییم ره نگاشت عملیاتی می شود با تکیه بر این توانایی هاست.

همین شبکه مسی ما شبکه بسیار ارزشمندی است حتی آنانی که fttc  پیاده میکنند آخرین ارتباطشان از طریق سیم مسی انجام میشود .همین شبکه مسی می تواند در VDSL پهنای باندی 80 مگی را تامین کند.

ما امکانات خوبی داریم ولی باور نداریم که مشتری رئیس ماست .اگر باور داشتیم می دانستیم که مشتری حتی میتواند یک مدیر را اخراج کند.مخابرات و کشور ما پتانسیل خوبی دارد.ره نگاشت واقعا می تواند  محقق شود ولی اراده دسته جمعی می خواهد باور جمعی میخواهد که همه باور کنیم  تبدیل شده ایم به بنگاهی اقتصادی.

.من اعتقاد دارم که می توانیم به این روز برسیم.

.

مخابرات ما – وقتی در استان شما حرکت  میکردم میدیدم که وضعیت تبلیغات در استان شما خوب است.پانل ها و تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر و حتی در مسیر جاده ها و ورودی شهرها بخوبی  پخش شده است.در مراکز برای اینترنت ADSL  با پهنای باندی تا 16 مگ تبلیغ میکنید.یعنی شما با تبلیغات آشتی کرده اید.بفرمایید در مورد تبلیغات حرکتتان بر چه محوری است؟

مهندس دارایی – شما میدانید که هر چقدر محصولاتتان خوب باشد اما اگر نمایش و ارائه خوبی نداشته باشید محصول روی دست شما می ماند.از مدیری پرسیدند اگر صد دلار داشته باشید با آن چه می کنید؟ گفت 99 دلارش را صرف تبلیغ میکنم!

در این میان حوزه تجاری بالاترین اثر را دارد.

در دنیای مجازی انواع و اقسام تبلیغات دیده می شود ولی هیچ تبلیغی جای ارتباطات چهره به چهره و تبلیغات شهری را نمی گیرد.لذا ما با تعامل خوبی که با موسسه فرهنگی ورزشی شهرداری داریم این امکانات و تابلوها در اختیار ما قرار گرفت.این باور ماست که اگر برای محصول تبلیغ درستی انجام ندهیم در حقیقت ضد تبلیغ انجام داده ایم

خوشبختانه در سطح استان بصورت متمرکز اتاق فکر راه انداخته ایم که اینها بعنوان نمایندگان تجاری شهرستانها بازوی استان هستند این افراد دو هفته یک بار در مرکز استان جلسه میگذارند,مجموعه فعالیتها را دراتاق فکر تنظیم میکنند و دستور کارشان را از حوزه تجاری می گیرند.

اصلا چنین اعتقادی ندارم که در یک جلسه یک جمله بتواند مبنای کار ما بشود.به هیچ کس هم اجازه نداده ام فردی تصمیم بگیرد.من میگویم کار باید از اتاق فکر بیرون بیاید این نتیجه اتاق فکر می شود یک مصوبه و ابلاغ می شود به شهرستان برای اجرا.

به تبلیغ هم این نگاه را داریم.همان تبلیغاتی که در خیابانها دیده اید از این اتاقهای فکر خارج می شود.اینها نکاتی است که در کنار تعاملات خوب با دیگران، در حال انجامش هستیم.

.

 مخابرات ما – خیلی دلم میخواست در یکی از جلسات اتاق فکر شما حضور داشته باشم و نحوه ارتباط تفکرات با اجرا را در استانتان ببینم.حیف که در حال رفتن هستیم.

مهندس دارایی- اتفاقا دیروز جلسه ای سه ساعته داشتیم ….

.

مخابرات ما – برای تغییر فرهنگ سازمانی یک مدیر باید چه کارهایی باید انجام دهد؟ آیا به تغییر فرهنگ سازمانی اعتقاد دارید با نه؟

مهندس دارایی – فرهنگ سازمانی ما در سطح کشور چابک نیست بیمار و هزینه بر است لذا باید اصلاح شود.

من هم معتقدم این تغییر در فرهنگ سازمانی باید انجام شود. بحث همسان سازی سامانه های ارتباطی, تحقق دولت هوشمند،دولت الکترونیک … اینها همه در مجموع همان تغییر فرهنگ سازمانی است که به مرور رخ می دهد.

بویژه  این کار در در مخابرات که از سال 88 از یک محیط لخت دولتی جدا شدو بعنوان یک سازمان اقتصاد محور فعالیت کرد بسیار ضروری است. اگر این تغییر اتفاق نیفتد ما به هیچ هدفی نخواهیم رسید.

فرهگ اقتصاد محور در حقیقت  همان ره نگاشت است. ره نگاشتی که میگوید بایدطرح و برنامه داشته باشیم. رویکرد و هدف داشته باشیم، چابک شویم و ….

این تغییرات را مدیران باید ابتدا از خودشان شروع کنند.تربیت همان 110 مدیر شاید یک دلیلش همین باشد مدیران ما دو اشکال دارند.یکی اینکه دانش محور نیستند. یعنی با مدیریت دانش بویژه در مخابرات آشنا نیستند.دیگر اینکه فرآیند محور نیستند.مدیران ما باید فرآیند محور  یا بقول شما برنامه محور باشند.رابطه خوبی هم با حوزه منابع انسانی داشته باشند یعنی در نیروی انسانی ایجاد انگیزه کنند.

بنظر من تعالی ابتدا در حوزه رهبری اتفاق می افتد تا در حوزه دیگری.حوزه رهبری منظورم طیف مدیران است با این تفکر مدیران باید بیشتر رهبر باشند تا مدیر.

.

مخابرات ما- نیازهای مردم منطقه شما چه چیزهایی است؟جدا از مخابرات و نیازهایش.

مهندس دارایی- استان سمنان کویری است مردمان سخت کوشی دارد.استان تقریبا از صنعت و دانش برخوردار است.از 600 هزار نفر جمعیت ما 100 هزار نفر دانشجو هستند.استانی صنعتی است که با 8 استان هم مرز است.

مهمترین مشکلات ما اشتعال است که اینک به دغدغه تبدیل شده است.البته بیکاری یک معلول است.مشکل اصلی مردم اشتغال است.

ما سه شنبه ها ملاقات داریم.قبلا برخی درخواستها شامل اشتغال بود الان تقریبا صد درصد از خواسته ها اشتغال است یعنی نسل جوان از مراحل دانشگاهی عبور کرده است  به نقطه بلوغ دانش رسیده و حالا نوبت نیاز شغلی است.

کمترین درخواست یک جوان اشتغال است.فکر میکنم یکی از بزرگترین دغدغه های ما در این استان حتی در کل کشور شغل است.ما اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم بسیار از مشکلات دیگر در کنارش حل می شود.

.

مخابرات ما – در این استان وقتی در خیابانها قدم میزنید بیشتر جوان می بینید.وقتی در خیابان قدم میزنید بمراتب بیش از سنین دیگر،جوانان را در خیابان می بینید.جامعه جوان نیازهای خاص خودش را دارد.شما بعنوان یک مدیر نیازهای جوانان را حس کرده اید و میدانید که چیست یا خیر؟

مهندس دارایی- من هم نسبتا جوان هستم  (می خندد) و با جوانان رابطه خوبی دارم به دفتر سپرده ام اگر من بودم وجوانی آمد به او وقت بده بیاید حرفش را بزند.او با یک نگاه و یک نیاز آمده و این حداقل وظیفه ماست که حرفش را بشنویم.

نیازهای جامعه جوان ما یکی تکریم است. ارزش لازم را به جوان بدهیم حتی در دانشگاه نیز گاهی به آنان بها داده نمیشود یک استاد  نباید جوان را با خودش مقایسه کند. من خودم مدرس دانشگاه هم هستم لذا با آگاهی نظر می دهم.

اگر جوانان را در این ساعت روز دیده اید نشان میدهد جوان بیکار است.جوان نیاز به  کار دارد. کوچک کردن دولت اتفاق نمی افتد مگر با فعال سازی صنایع. جوان از حوزه  دانش به کجا برود؟ باید حوزه ای فعال باشد که مهاجرت اتفاق بیفتد لذا بنظر من مهمترین نیازشان شغل است.اگر شغل حل شود ازدواج هم حل میشود و جلوی بسیاری از مسائل گرفته میشود.

.

مخابرات ما – شما بفرمایید نحوه دسترسی کارکنان به شما چگونه است؟ اگر امروز کسی با شما کاری داشته باشد برای گفتن مشکلش بعد از چند وقت می تواند  شما را ببیند؟

مهندس دارایی –  من به دفترم و مسئولین دفتر گفته ام اگر کسی که مراجعه میکند برنامه اش در سه شنبه ها میگنجد او را در برنامه ملاقات هفتگی بگذارید. من به نظم اعتقاد دارم اما اگر اصرار داد بگذارید بیاید حرفش را بزند.

من بیشتر مایل هستم شما بعنوان یک رسانه بازخوردی از جامعه بگیرید.به این شکل خیلی بهتر است تا اینکه من بگویم.

.

مخابرات ما – اجازه بدهید وارد وادی اختیارات مدیران و امکانات مدیریتی بشویم. من اعتقاد دارم سیستم باید خودش روان بچرخد اگر نچرخید مدیر باید ان را روغن کاری کند.اما امکانات روغنکاری بویژه در بخش کارکنان د راختیار مدیر قرار ندارد.شما با کارکنان متوقع چه رفتاری دارید؟

مهندس دارایی – ابزارهای محدودی داریم.حداقل کار ما این است که دوستان را می پذیریم و حرفشان را می شنویم.کارهایی که می شود برایشان انجام میدهیم.آنها را هم که نمی شود توجیهشان میکنیم و میگوییم از محدودیتهای بالادستی است و هر مدیر دیگری هم باشد این محدودیت ها وجود دارد.

حداقل وقتی ایشان متوجه بشود که مخابرات ایران و استانها بضاعتهای محدودی دارد ،همه را نمیشود یک دفعه رسمی کرد،  نمیشود همه را قراردادی کرد خوشبختانه تسکین پیدا میکنند از اینکه مدیر به حرفهایشان توجه نشان میدهد راضی می شوند

اما همانطوری که شما گفتید یک سیستم چابک الزامات خودش را میخواهد این الزامات بایدباشد و در آن تردیدی نیست.

.

مخابرات ما – آیا صحبت مانده ای دارید؟چیزی هست که در موردش صحبت نکرده باشیم؟

مهندس دارایی – واقعا شما را یک استاد در این حوزه دیدم.خیلی با دقت و نکته سنجی سوالات دقیقی مطرح کردید.سوالات شما کاربردی بود.احساس کردم سوالات برداشت از یک سری دغدغه ها بود. باید به این دغدغه ها پاسخ داده شود از شما که با حضور گرمتان در این منطقه حضور پیدا کردید تشکر میکنیم.

از همه عزیزان بویژه از همکاران خودم در منطقه مخابرات سمنان بطور ویژه تشکر می کنم چرا که اعتقاد دارم پیشرفتی اتفاق نمی افتد مگر با کار گروهی. هر مدیری هم ادعا داشته باشد که بتنهایی کاری کرده است ادعای علطی است اینها حاصل کار تیمی است و من تشکر ویژه ای دارم از همه عزیزان در منطقه خودم که دست یاری به ما میدهند ودر پیشبرد اهداف کمک می کنند.

همچنین از رویکرد مدیر عامل شرکت مخابرات ایران آقای دکتر سرائیان سپاسگزارم که انصافا با تمام وجود کار می کنند. وقتی ایشان را می بینیم که با جدیت تمام آمده  که تحول ایجاد کند و ما این جدیت را در معاونت های ایشان هم می بینیم  امیدوار می شویم که انشاء الله استانها هم دست بدست هم بدهند تا این تحول اتفاق بیفتد.

.

مخابرات ما- از شما تشکر میکنم و برایتان آرزوی توفیق میکنم.

نمایی از دفتر کار مهندس دارایی

.

778090cookie-checkگفتگو با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان- سومین و آخرین بخش.

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.