گيگ خوري پاي ثابت اعتراض كاربران
[box] مخابرات ما -در حالي كه نارضایتی کاربران اینترنت از خدمات و زیرساختهای اینترنتی کشور و عدم نظارت شركت مخابرات بر اپراتورهاي اينترنت در حال افزايش است، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات علت اين اعتراض ها را نا آشنايي مردم با امورفني اينترنت عنوان مي كنند. [/box]
مخابرات ما (محمد – بولتن نیوز) – «حجم خوري» يا «گيگ خوري» اصطلاحي است كه براي خدماتي كه اپراتورهای اینترنت یا pap ها ارائه مي كنند، نسبت داده مي شود. موضوعي كه مسئولات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات آن را تكذيب مي كنند و عنوان مي كند كه شكايتي در اين رابطه اعلام نشده است. اين درحالي است كه بسياري از مشتركان اينترنت بارها نسبت به کلاهبرداری در «حجم» ابراز نارضايتي كرده اند و اعتراض شان به جايي نرسيده است.
پاسخ محمود واعظي وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات كه بارها درباره احتمال کمفروشی اینترنت و تقلب اپراتورها مورد پرسش قرار گرفته با اين پاسخ اين بوده كه «این صحبتها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است.» او البته موضوع را به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات ارجاع داده است كه اين سازمان زيرمجموعه وزارتخانه متبوع خودش است. زيرا به گفته او تنها جایی که می تواند اين موضوع را بررسی کند كه آیا اپراتورها کمفروشی میکنند یا خیر، سازماني است كه مسئولان آن به شدت اين موضوع را رد مي كنند.
واعظي البته در عين حال راهکار اين مشكل را افزايش آگاهی مردم اعلام كرده و گفته است كه: اگر مشترکی احساس مشکل کرد، مي تواند با سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات موضوع را اطلاع بدهد و اين سامان آمادگی رسیدگی فوری به این موضوع را دارد. اين درحالي است كه مشتركاني كه ابراز نارضايتي مي كنند، پروسه شكايت را طولاني و زمان بر عنوان مي كنند كه در مواقعي عطايش را به لقايش بخشيده اند.
در مقابل استدلال شركت هاي اينترنتي هم اين تكرار اين گفته است كه ناآشنايي به اينترنت موجب اتمام طرح اشتراك يا حجم خريداري شده از سوي كاربران مي شود.
يك كاربر اينترنتي در گفت وگو با بولتن نيوز مي گويد: «طرح اشتراك اينترنت خانگي 50 گيگابايتي را از يكي از اپراتورهاي اينترنت به مدت يكسال با سرعت 1024 خريداري كردم اما پس از دو ماه و نيم دسترسي من قطع شد و اين پيام از اپراتور آمد كه براي استفاده از طرح يكساله خود بايد مجددا حجم خريداري كني. اين درحالي است كه من كارمند هستم و تنها شب ها از اينترنت استفاده مي كنم و زماني كه به اين اپراتور شكايت خود را اعلام كردم در پاسخ گفتند كه شما همه 50 گيگابايت حجم خود را مصرف كرده ايد در نهايت اعتراض هاي من به جايي نرسيد.»
اين نمونه اي از هزاران اعتراضي است كه اعلام مي شود اما پاسخي براي آنها وجود ندارد. واقعیت این است که معضلاتی كه در بستر استفاده مؤثر از وب در کشور وجود دارد آنچنان گسترده است كه موضوع حجم خوري مورد توجه جدي قرار نمي گيرد، اين درحالي است كه مشتركان اپراتورهاي اينترنت هر ماه هزينه هاي بسياري براي خريد حجم مي پردازند.
گزارش ها نشان مي دهد كه هم اكنون حدود 11 شرکت در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت با سیم يا ADSL در كشور فعالیت می کنند که 8 مورد از اين شركت ها داراي بدهي هاي كلان به شركت مخابرات هستند.
اگرچه رقم دقيق بدهي هاي اين شركت ها به طور دقيق اعلام نشده و آمار پایان سال 94 از بدهي 900 ميليارد توماني آنها حكايت دارد، اما بنا به اعلام شركت مخابرات، بدهي اين شركت ها در مقابل میانگین گردش مالی آنها عدد کوچکی است.
***
من چندین سال از اوپراتورهای دیگه میخریدم، میانگین مصرفم توی این ۶-۷ سال، ماهانه ۲۰ تا ۲۳ گیگ بود. الان حدود ۲۰ روزه اوپراتورم تغییر دادم به مخابرات، بخدا قسم توی این ۲۰ روز ۶۰ گیگ خورده. در صورتی که مثل همیشه مصرف کردم.
رمز وای فای تغییر دادم، هرچند مودمم اصلا به بیرون از منزل آنتن نداره.
مخابرات فارس راحت دزدی میکنه
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
مطلب فوق هرچند ظاهرا دلسوزانه است اما متاسفانه مملو از سیاه نمایی، اشکال و نا آگاهی می باشد
اولا اعتبار شرکت های pap تا پایان سال ۹۵ بوده و الان چیزی تحت این عنوان وجود ندارد و کل شرکت های isp,isdp و pap در کشور منحل و در قالب هفده اپراتور fcp و سی و چند شرکت servco فعالیت می کنند
دوما دارندگان پروانه های فوق پروانه خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت میکنند و فعالیت، تخلفات و نظارت بر فعالیت آنها بر عهده این سازمان بوده و هیچ ارتباطی به شرکت مخابرات ایران در هیچ نقطه ای از کشور ندارد
سوما علاوه بر نظارت مسقیم بر این فعالیت ها توسط رگولاتوری، بصورت دوره ای از مشترکین حوزه های مختلف ارتباطی و فناوری اطلاعات نظر سنجی می شود و بر روند رسیدگی به شکایات اپراتورها نیز دقیقا نظارت می شود
علاوه بر این شرکت های مذکور و حتی شرکت مخابرات ایران در مناطق مختلف کشور هر سال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارزیابی و رتبه بندی می شوند و به هیچ عنوان رها نشده اند و بلحاظ کیفیت و sla یا قراردادهای واگذاری سرویس ( کم فروشی و ..) کاملا تحت نظر هستند
سامانه ۱۹۵ یا سپاس به عنوان سامانه پاسخگویی به شکایات جهت رسیدگی به کلیه شکایات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از دو سال است که دریافت و رسیدگی به درخواستها را از جانب اپراتورها و نظارت مستمر از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی و مرکز بازرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال سرویس دهی می باشد
سلام
اختلاس گیگ !