انتشـارات در فضای سـایبری با روابط عمـومی الکتـرونیک
[box] مخابرات ما -حسنعلی ذوالفقاری، مدیر کل دفتر روابط عمومی مخابرات منطقه تهران – روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند. [/box]
مخابرات ما (محمد – شارا) – روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد. در روابط عمومی الکترونیک ما از کاغذ استفاده نمی کنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف که در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.
به طور کلی، اینترنت کار کارشناسان روابط عمومی را آسان تر کرده است. کارگزاران روابط عمومی به واسطه استفاده از پایگاه ها و سایت ها و پست الکترونیک با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا می کنند.
یکی از مزیت های اصلی روابط عمومی الکترونیک، تعاملی بودن آن است. کارگزاران روابط عمومی می توانند از طریق تریبون های آزاد فهرست پستی با همکاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اینترنت این تعامل را آسان تر کرده است.
در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت می گیرد و هزینه های زیادی صرف اشتباهات می شود. به اعتقاد دکتر مارلو، این اشتباهات و افزایش هزینه ها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات بویژه روابط عمومی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کنند.
همچنین از روابط عمومی الکترونیک می توان برای توسعه طرح های موجود روابط عمومی استفاده کرد که باعث توسعه فعالیت های سنتی آن نیز می شود. به علاوه روابط عمومی الکترونیک، رابطه موجود بین متخصصان روابط عمومی و روزنامه نگاران را تغییر داده و این امر نشانگر این است که روابط عمومی از پوسته یک شغل رابطه ای صرف خارج خواهد شد و به جایگاه شایسته و بایسته خود دست می یابد.
مسئله دیگر که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد این است که روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند. در واقع، روابط عمومی الکترونیک محدودیت های موجود را از بین برده است. شما در روابط عمومی الکترونیک با تک تک مخاطبان در ارتباط هستید.
مفهوم روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی
روابط عمومی دیجیتالی عبارت است از: استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصا کاربردهای مبتنی بر وب سایت های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن.
این روش زمینه بالقوه ای برای کمک به ایجاد رابطه ای ساده، روان و مؤثر بین سازمانها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قیمت و فوری به کلیه گروه های کاربر را فراهم خواهد کرد.
روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی در واقع فضائی در خدمت کاربر قرار می دهد که در آن کاربر، به راحتی به اطلاعات دست پیدا کرده و نیاز خود را مرتفع می کند.
ویژگیهای روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی
روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویس ها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگــی های خـاص روابـط عمـومـی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و کاهش هزینه ها خواهد شد.
روابط عمومی های دیجیتال ،آنلاین و سایبر با رشد فناوری های نوین در جهان اشکال دیگر از روابط عمومی دیده می شود که از آن جمله می توان به روابط عمومی دیجیتال، روابط عمومی آنلاین و روابط عمومی سایبری اشاره کرد.
1. روابط عمومی دیجیتال
در روابط عمومی دیجیتال، محتوا همچنان همان محتوای روابط عمومی سنتی است اما در نوع جدید روابط عمومی قابلیت جست و جو برای مخاطب ایجاد می شود.
2. روابط عمومی آنلاین
در روابط عمومی آنلاین خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار می گیرد.
وی درخصوص ویژگی های این نوع روابط عمومی گفت: این نوع روابط عمومی برای رسانه های مبتنی بر وب اعتبار قائل می شود و در آن خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب است، اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانه های مکتوب و رسانه های صوتی و تصویری، برای رسانه های آنلاین و اینترنتی نیز ارسال می شود.
به گفته ضیائی پرور در این نوع از روابط عمومی امکان برگزاری همایش های خبری آنلاین، انتشار همزمان مصاحبه ها و گفت و گوهای زنده روی اینترنت، ارسال پاسخ های رسمی برای نشریه های الکترونیکی، سایت ها، وبلاگ ها و خبرگزاری میسر است.
3. روابط عمومی سایبر
منظور از روابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملا آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است.
مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود.
***
نظرات بسته شده است.