مطلب وارده- ارتقای شغلی آن هم در مصاحبه ای نیم ساعته آن هم با صاحب تئوری های دانشگاهی!
[box]مخابرات ما- این مطلب از میان کامنتها انتخاب شده است.اما به موضوع بسیار جالبی اشاره کرده است.لطفا دقیق بخوانید.[/box]
نویسنده – اکرمی (عضو سایت)
مخابرات ما (عضو سایت – اکرمی) – ارزیابی ارتقاء شغلی در شرکت مخابرات ایران با یک مصاحبه نیم ساعته فرد شایسته را انتخاب می کنند .
.
با سلام و احترام
.
با علم به اینکه یکی از پایه های اصلی موفقیت هر سازمان نیروی انسانی آن سازمان است و بدون این عامل انسانی اهداف پیش بینی شده سازمان محقق نمی گردد ، به طرح موضوع می پردازم . شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی سازی برای اینکه همانند یک شرکت خصوصی عمل نماید ، با استفاده از مشاورین خارجی و داخلی اقدام به طراحی و تغییر فرآیند هادر بخش های فنی ، مالی و نیروی انسانی نمود تا بدینوسیله در بازار رقابت سر تر از رقبا باشد . یکی از حوزه های حیاتی شرکت ، مدیریت منابع انسانی است ، این حوزه متاثر از تئوریهای مدیریت و راهنمایی مشاورین جهت انتخاب و ارتقائ شغلی افراد شایسته دستور العملی را تهیه و به مرحله اجرا گذاشته ، اما با تاسف باید گفت ارتقاء شغلی و انتخاب فرد شایسته با یک مصاحبه سطحی چهره به چهره در سی دقیقه به پایان می رسد و فرد محاسبه شونده می بایستی تجربه و مهارت بیست ساله خود را ظرف سی دقیقه در مقابل فردی که تاکنون کار اجرایی نکرده به نمایش بگذارد . مصاحبه کننده ای که تنها امتیازش حفظ نظریه ها و تئوریهای مدیریتی و سازمانی است که از کتب دانشگاهی استخراج گردیده .
.
بنابر این در این ارزیابی پیروزی با کسی است که سخنران خوبی باشد از کلمات و جملاتی استفاده کند که در تئوریهای مدیریت بکار می رود ، آیا او فرد شایسته ای است ؟ با فرض اینکه این نوع روش ارزیابی ارتقاء شغلی محصول کتب دانشگاهی باشد . باید اظهار داشت که مصاحبه رو در رو بخشی از فرآیند ارزیابی است و ویژ گیهای فردی مانند هوش ، تعلق سازمانی ، خلاقیت ، شور و هیجان ، مسئولیت پذیری ، سرعت ، دقت ، تحصیلات ، سطح مهارت و …… از عوامل اصلی انتخاب افراد شایسته است که شرکت مخابرات ایران در این فرآیند از آن گذر کرده و به آنها توجه ای نکرده . و متولیان ارزیابی بدون در نظر گرفتن این عوامل ظرف سی دقیقه با مصاحبه کلیشه ای بی روح توسط فردی که سن او برابر تجربه کاری مصاحبه شوندگان می باشد و از خارج سازمان آمده و فقط به دنبال شنیدن کلمات و جملات به کار رفته در تئوریهای مدیریتی است ، تجربه ، مهارت و دانش افراد را ارزیابی می کند .
با سلام
سخنی که در اینجا قید شده کاملا صحیح است مضاف کنید به این موضوع فشار مدیر یک بخش و نقوذ او بر معاونت را در جایی مثل امور مشتریان که یک معاونت کاملا تازه تاسیس بوده و نیاز به تجربه دارد؛ در یکی از ادارات کل که مرکز تماس نیز زیر مجموعه آن است مثلا خانمی را که دارای سابقه حدود 3 سال بوده و از آزمون سال 92 جذب شده حتی پس از مردودی برای بار اول به عنوان رئیس یکی از بخش های فنی حکم صادر می کنند. جالب اینکه این خانم نه سواد این کار را دارد نه اخلاق !!
حالا آقای سرائیان می خوادمخابرات رو با این اوضاع اسف بار منابع انسانی سر سامان بده محال این اتفاق بیافته زهی خیال باطل!!
دوست عزیز درست می فرمائید ولی در حوزه های دارای استخوان بندی قوی با ساختار قدیمی، به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا که مدیران دلسوز و کار بلد بالا سر این معاونت ها گماشته شده اند نه مانند معاونت امور مشتریان و تجاری که متاسفانه عملکردشان صدای همه را در آورده و تشکیل آنها از ابتدا با مشکلات فراوان برای مناطق مخابرات استانها و علی الخصوص بحث نیروی انسانی خودشان بوده است.
هیچکسی ندونه همکاران تجاری خوب میدونند که مدیرکل همون اداره نامبرده با لابی بازی معاون تجاری وقت که الان خودش شده مدیر کل به این سمت رسید.
انتظارات دوستان یکم بالاست. کسی که به قول شما پس از مردودی و با فشار همین مدیرکل بشه رئیس اداره و با این اخلاق خیلی خوبش مطمئناً خوب میتونه کار مدیر کل و ادارشو ببره جلو.
البته شنیده هایی از رابطه دوستانه ایشان با …. ولش کن
البته این به معنا نیست که مابقی رؤسای اداره با فشار مدیریت به پست رسیده باشند. مدیونید اگر فکر کنید دارم از اداره کل بازاریابی حرف میزنم.
امیدوارم عاقبت بخیر شویم….
اینکه یه جوون به پست ریاست برسه به نظرم خیلی هم بد نیست اتفاقا باید حمایت بشه عجیب برام بعضی از همکاران از این موضوع انتقاد میکنند. به نظرم واقعا خوبه مخابرات به سمتی بره که یه کم به جوون ها هم میدون داده بشه و از دانش و خلاقیت شون استفاده بشه.
خلاقیت یا (شاهکاری)دیگر از مدیران برای سنجش عملکرد کارکنان .البته هیچکس منکر این نیست که انتخاب افراد برای شغل های مختلف باید بر اساس شایستگی ،دانش ،عملکردولیاقت فرد باشد ولی آیا کسانیکه متصدی این امر میشوند خود از دانش کافی در این زمینه برخورداربوده و ازفیلتر های مناسب عبور کرده که میزان شایستگی کارکنان را محک بزنند اینها تا چه حد با مخابرات و زیر ساخت ها و عوامل پیشبرنده آن اشناهستندنقاط قوت و ضعف مخابرات را در چه می بینندآیا شهامت این را دارند اگر ضعفها منتج از سوء مدیریت ها باشد آن را اعلام کنند .به باور حقیر نه شاید این هم برنامه ای باشد برای بکارگیری تعدادی دیگر از اعوان وانصار مدیران در پست های مختلف.
اقایان کلاه خود را بالاتر بگذارند
خبر زیر از شبکه خبر پخش شد و قسمتی از ان به نقل از خبرگزاری ایسنا
هما” تجدیدساختار و سپس واگذار میشود مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) از اصلاح اساسنامه این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از پنج دهه هواپیمایی هما در عرصه بینالمللی، مقرر شد ساختار شرکت با توجه به زیرساخت قدیمی بازسازی و بعد از نوسازی و تجهیز ناوگان شرایط برای واگذاری بر اساس الزامات مصوبه هیأت وزیران فراهم شود.
به گزارش ایسنا، فرهاد پرورش درباره آخرین وضعیت تدوین “لایحه دولتی ماندن شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما)” گفت: با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبهای در آخرین جلسه هیئت وزیران در سال گذشته و در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۳ در مورد شرکت هواپیمایی هما به تصویب رسید. در این مصوبه قید شده شرکت هما به دلیل بازسازی ساختاری فعلا از لیست واگذاریها خارج شود. بر اساس این مصوبه علاوه بر اینکه اساسنامه شرکت هواپیمایی هما باید اصلاح شود، شخصیت حقوقی شرکت نیز به سهامی عام تبدیل شود. همچنین موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان این شرکت که هزینه زیادی برای هواپیمایی هما در بر دارد ساماندهی و تعیین تکلیف میشود و در نهایت بعد از سوددهی و فراهم شدن شرایط واگذاری، در جهت خصوصی سازی شرکت اقدام میشود. بنابراین شرکت هواپبمابی جمهوری اسلامی با شرایط مصوبه جدید هیات وزیران همچنان مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است.
وی افزود: لایحهای در همین رابطه تهیه شده که پس از طی مراحل در دولت، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود.
ایشان تاکید کردند علت اصلی عدم واگذاری شرکت هواپیمایی تغییر صندوق بازنشستگی کارکنان است که با توجه به هزینه زیاد تغییر صندوق نیاز به مصوبه مجلس می باشد یعنی بقدری به کارکنان خود ارزش قائلند که تا تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی انها از واگذاری خود داری می کنند و حتی منتظرند در مجلس مصوبه ای برای تغییر صندوق با عنایت به هزینه بالای ان بگیرند و بعد اقدام به واگذاری کنند اقایان وگذار کننده شرکت مخابرات و خصوصا اقای فیضی و همفکران ایشان کلاهشان را بلاتر بگذارند که یحتمل به خاطر …… حاضر شدند حق چند هزار نفر کارکنان شرکت مخابرات را پایمال کنند …
عزیز دل خرده مگیر!نظام نظام حرف واست وکلام وفن بیان وسخنوری!از عمل هیچ خبری نیست!چکیده وتراوش میلیارد ها تومان هزینه استفاده از مشاوران داخلی وخارجی !برابر با ارزش تجربه 10 درصد از کارکنان با تجربه وخاک خورده مخابرات نیست!اما توجه داشته باشیدکه تمامی مشاوران به طور کلی منتخب افرادی هستند که به نوعی از انتخاب انها منتفع می شدند!از این جیب به اون جیب است!چه انتظار دارید!شما خیانت باطنی ها را فراموش کردید!خیانت سرائیان ودیانی هاو…!را فراموش نخواهید نمود ! با صد تا مدرک داخلی وخارجی ومشاور وانتصاب بی قانون وغیر عقلائی مانند دیانی ! به اندازه یک دهم خون دلی که ما از دهه 60 تا حالا متحمل شده ایم را جبران نخواهند نمود .!اصل بر غارت وخیانت است!ره نگاشت بهانه است!