مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سوالات زرآبادی نماینده مردم قزوین درمخالفت با آذری جهرمی/پاسخ «جهرمی» به سوال های زرآبادی

[box] مخابرات ما – به منظور مطالعه یکجای مخاطبین گرامی در خصوص صحبتهای  زرآبادی نماینده مردم قزوین در باره  آذری جهرمی  وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات  و همچنین پاسخ آذری جهرمی به سوالات ایشان ؛ در زیر متن مربوط به سوالات و پاسخ  آنها آورده شده است.با هم متنهای ذیل را می خوانیم. [/box]

مخابرات ما (محمد – پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ) :زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت :هاب ماهواره‌ای را جمع کردند/ جهرمی از پاسخ به سوالات طفره رفت. عضو فراکسیون امید مجلس از بی‌برنامگی وزیر پیشنهادی ارتباطات برای ۴۱ درصد وظایف قانونی این وزارتخانه انتقاد کرد.

سید حمیده زرآبادی در نشست علنی (سه شنبه،24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید از نگاه جوانگرایانه آقای رئیس جمهور تشکر کرد اما نباید از یاد برد که اگر جوانگرایی با مهارت و تخصص همراه نباشد فرصت‌سوزی محسوب می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوگندنامه قرائت شده توسط نمایندگان تصریح کرد: در برابر قرآن مجید و خداوند متعال سوگند یاد می کنم با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و دستاوردهای انقلاب باشم، ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و استقلال کشور و آزادی مردم و مصالح آنها را مد نظر داشته باشم.

وی با اشاره به انطباق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با وظایف قانونی این وزارتخانه و اسناد بالادستی گفت: بر اساس گزارش معاونت نظارت آقای جهرمی برای 41 درصد وظایف قانونی وزارتخانه برنامه معرفی نکرده است و این نشان از عدم اشراف کامل ایشان به وزارتخانه متبوع است.

زرآبادی ادامه داد: در حوزه ارتباطات یکی از نشانه‌های توسعه‌ یافتگی کشورها استفاده از شبکه اینترنت به میزان 97 درصد ضریب جمعیتی و نقش اساسی زیرساخت این شبکه است. شبکه حاکمیتی زیرساخت موجب اقتدار جمهوری اسلامی ایران در فضای سایبری است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بدو شکل گیری شرکت زیرساخت نقاط ترافیکی مشخص شد که بحث حاکمیتی است اما متأسفانه با پیشنهاد آقای جهرمی این نقاط کاهش یافته است از این رو باید پرسید کاهش این نقاط به چه معناست در حالی که در واقع این نقاط نقش توزیع ترافیک را دارند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: طبق قوانین شبکه مذکور طراحی شده و 170 نقطه حضور و 35 نقطه ترافیکی برای زیرساخت معرفی شده است و30 درصد ترافیک به بخش زیرساخت و 70 درصد در بخش خصوصی ارتباط یافته است، این شبکه کوچکی که تبیین شده نقش حاکمیتی را کم می‌کند.

وی ادامه داد: شبکه زیرساخت نسبت به روز اول به کمتر از یک سوم قابلیت کاهش داشته بنابراین از هر نظر شبکه امروز در حال حاضر از هیچ کدام 4 رکن اصلی را نمی‌تواند انجام دهد؛ رکن اول سرویس‌دهی مناسب و رکن دوم پالایش اطلاعات است که در این خصوص تعداد زیادی از نمایندگان سوالاتی را مطرح کردند اما آقای جهرمی در پاسخ دادن به این سوالات طفره رفتند.

زرآبادی با اشاره به اینکه واگذاری پروتکل‌های امنیتی به دلیل محدود شدن نقاط و تأخیر ایجاد شده کند شده و شبکه و احتمالا از دست رفتن سرویس را خواهیم داشت، اظهار کرد: مدیریت، پشتیبانی شبکه و مهندسی کردن شبکه و اعمال سیاست‌های حاکمیتی وجود ندارد و این تصمیمات با اساس حاکمیت و سیاست‌های کلی کشور در تعارض است لذا باید گفت جناب آقای جهرمی مجلس مخالف خصوصی‌سازی نیست اما نقش دولت به عنوان سیاست‌گذار و ناظر حیاتی است و مهار شدن وظایف حاکمیتی به دلیل خصوصی سازی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را به کشور وارد کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران مسئولیت جهرمی ادامه داد: مجلس برای تحقق رشد 8 درصد قبول دارد که نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است لذا با عنایت به این موضوع مجلس پیشنهاد معاونت زیرساخت وزارت ارتباطات را در برنامه ششم توسعه در اعطای مجوز شرکت ترانزیت و ظرفیت انتقال سیترابیت بر ثانیه را پذیرفت؛ شرکت مذکور به بهانه جذب سرمایه‌گذاری مجوز گرفته بر اساس اساسنامه پیشنهادی بنا دارد از ظرفیت زیرساخت‌های موجود استفاده کند و در نتیجه تقویت بخش خصوصی با استفاده از سرمایه‌گذاری مشترک منتفی است و این شرکت نهایتا مأموریتش واسطه‌گری است و حذف بخشی از درآمدهای دولتی به نفع شرکای داخلی و خارجی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و نه سرمایه‌گذاری جدید خواهد بود لذا آقای جهرمی باید توضیح دهند در حال حاضر برای ترانزیت چه میزان تقاضا وجود دارد و چه مقدار قرارداد با چه وضعیتی منعقد شده است.

زرآبادی با بیان اینکه در خصوص خطوط 2 تجربه ناموفق داشته ایم، تصریح کرد: اولن تجربه ناموفق در خصوص مسیر جاده ابریشم که از فرانکفورت تا شانگ‌های بوده و تجربه دوم نیز مربوط به ترانزیت بین‌المللی از آلمان تا هند است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر سابق ارتباطات هاب ماهواره‌ای را با تبلیغات فراوان در سال 94 افتتاح کرد و در سال 95 نیز تجهیزات مربوط به آزمایش و تحویل شد، اظهار کرد: هم اکنون جمع‌آوری هاب ماهواره‌ای که ارزش ریالی آن 114 میلیارد و 800 میلیون ریال است لذا باید به چنین مدیری تبریک گفت چرا که پروژه‌ها را قبل از به بهره‌برداری رسیدن جمع آوری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به کاهش یک طرفه تعرفه اینترنت به میزان 45 درصد در سال 95 و 25 درصد در سال 96 گفت: این کاهش تعرفه مستقیما و به طور غیرقابل بازگشت به جامعه و یا صندوق درآمدهای عمومی دولت و به نفع اپراتورها است؛ متخصصان باید پاسخ دهند که حاشیه سود پهنای باند اینترنت چقدر بوده که با کاهش یک طرفه 57.5 درصد افزایش سوددهی داشته است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: در حال حاضر چه میزان ظرفیت فیبر نوری منصوبه بدون ترافیکی است زیرا کارشناسان عنوان می کنند این میزان70 درصد است و در این میان چرا با وجود آن که در زنجیره تأمین ارتباط به دلیل کاهش هزینه‌ها نصب فیبر بایستی به عنوان آخرین حلقه زنجیره صورت بگیرد شما قراردادهای گسترش فیبر نوری را ارائه کرده‌اید.

زرآبادی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: اگر نگاه جوانگرایانه دارید باید اصول و مبانی آن را اجرا کنید لذا با وجود بیش از 100 متخصص دکتری مخابرات در مجموعه وزارت مذکور این انتخاب شائبه‌ای به همراه دارد که جوانگرایی در میان نبوده است.

 

 

مخابرات ما (محمد – راهنمای سفر من) –  متن پاسخ «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به نماینده قزوین به شرح زیر است:

بسمه تعالی

۱-در پاسخ به سوال تغییر ساختار مراکز مبادله ترافیک زیرساخت:

شرکت ارتباطات زیرساخت مجری مصوبات نهادهای قانونی بالا دستی ازجمله شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می باشد لذا در اجرای مصوبه ۵۱۶در حال حاضر از ۹۸نقطه سابق به ۱۱۵ نقطه رسیده و در پروژه های آتی به ۱۷۰نقطه خواهد رسید. در خصوص حضور در ۳۵نقطه، صرفاً یک سرویس از سرویس های شبکه زیرساخت که ترافیک صوت بین استانی و مناطق خاص در قالب ۳۵نقطه (مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات) با ارتقای سطح فناوری برای انجام کامل وظایف حاکمیتی مصوبه فوق الذکر بر روی شبکه زیرساخت پیاده می گردد. مزید استحضار در کلیه ۱۷۰نقطه امکان سرویس دهی مناسب با پارامترهای کیفی مصوب وجود خواهد داشت و در نقاط مذکور علاوه بر سرویس دهی مناسب، اعمال پروتکلهای امنیتی (در راستای تامین نیازمندیهای دستگاهای ذیربط) و همچنین مدیریت و پشتیبانی متمرکز شبکه و اعمال سیاستهای حاکمیتی وجود دارد.در خصوص پالایش اطلاعات، در اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه ملی اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام به جداسازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی نموده که این موضوع قابلیت پالایش را به صورت توزیع شده در گسترهای بزرگ تر )از ۲نقطه قبل به ۲۵نقطه( و در نقاط انتهایی شبکه اینترنت فراهم نموده است.

۲-در پاسخ به سوالهای در خصوص تقاضای ترانزیت و تعداد قرارداد مربوطه و توجیه پروژه تراتزیت ۳۰ترابیت بر ثانیه:

در راستای کسب سهم بازار ترانزیت ترافیک شرق به غرب و شمال به جنوب دنیا , از سالهای گذشته پروژه هایی با مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت و بعضاً با مشارکت بخش خصوصی و بین المللی مانند EPEGپیاده سازی شده است و تا کنون امکانات ترانزیت ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰۰گیگ برای کشورهایی نظیر عراق و افغانستان و قطر تأمین و دایر شده است. در لایحه برنامه ششم توسعه کشور پیشنهادی دولت، بند مربوط برای ترانزیت داده نشده بود بلکه بنا به مصوبه و پیشنهاد کمیسیون تخصصی صنایع و معادن هدف گذاری مشخص درج شده و قانونگذار محترم در قالب ماده ۶۷موضوع اجازه افزایش ظرفیت ترانزیت به ۳۰ترابیت بر ثانیه را درج نموده که ناظر بر دو مفهوم اجازه و ظرفیت بوده و به معنی تقاضا و عقد قرارداد نیست. همچنین در ادامه این بند قانونی ، موضوع اجازه ایجاد شرکت ترانزیت وابسته به شرکت ارتباطات زیرساخت برای تحقق این مهم داده شده تا با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خصوصی و خارجی با رعایت منافع ملی در رقابت با کشورهای منطقه اقدام بایسته برای کسب سهم مناسب از بازار مذکور بعمل آید ،و تاکنون هیچگونه اساسنامه ای در خصوص شرکت مذکور پیشنهاد نشده و موضوع در دست بررسی کارشناسی و مدیریتی است.

۳-حذف ادارات نظارتی و ادغام در بخش نگهداری:

شرکت ارتباطات زیرساخت خود را ملزم به اجرای سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری›مدظله العالی و نظام جامع اداری ابلاغی ریاست محترم جمهوری و قوانین برنامه های توسعه پنجم و ششم کشور می داند که در این خصوص در جهت کوچک سازی، چابک سازی و حذف واحدهای غیر ضرور اقدام به بازبینی ساختار خود نموده است و در این خصوص پس از اجرای قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴قانون اساسی و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی در زمینه نگهداری شبکه خود در قالب قراردادهای مشخص، موضوع نظارت و ارزیابی فنی، نه تنها حذف نشده بلکه با استفاده از فناوریهای به روز مستمرا وضعیت شبکه مورد پایش قرار گرفته و وظیفه مذکور توسط معاونت بهره برداری شبکه که ذاتا مسئولیت مدیریت و بهره برداری از شبکه بسیار بهتر از قبل با شفافیت بیشتر انجام می شود و برای تمامی پروژه های توسعه ای شرکت اصل جدا بودن مجری از ناظر محقق شده و همچنین واحد مدیریت پروژه ها در قالب دفتر PMOبر پایه استانداردهای جهانی مدیریت پروژه PMBOKدر این خصوص فعالیت جدی دارد.

۴-حذف و جمع آوری تجهیزات شبکه های ماهواره ای و ماکروویو:

افزایش میزان استفاده مردم و کشور از فناوری های اطلاعات و اینترنت از یک طرف و محدودیت تکنولوژی انتقال اطلاعات از طریق امواج ماکروویو از طرف دیگرتوسعه شبکه فیبر نوری زیرساخت را ضروری نموده است به گونه ای که اینک بیش از ۶۰۰۰۰کیلومتر فیبر نوری زیرساخت در کشور اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این امر حفظ و توسعه شبکه ماکرویو را از ابعاد فنی و اقتصادی در نقاط غیر حاکمیتی توجیه ناپذیر کرده است و ۳۳۸ایستگاه مایکرویو موجود، سالانه بیش از ۱۳۰میلیارد تومان زیان به شرکت و دولت تحمیل می کند. شرکت ارتباطات زیرساخت به واسطه نقش حاکمیتی خود نگهداری، بهینه سازی و عندالزوم توسعه بالغ بر ۲۰۰ایستگاه از ایستگاههای فوق را برای تأمین سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما، نیاز نقاط خاص نهادهای نظامی و امنیتی، شرکت فرودگاههای کشور، برخی دستگاههای دولتی، و موارد لازم در شرایط بروز بحران، بر عهده دارد. در خصوص ۱۳۸ایستگاه باقیمانده که هزینه نگهداری هر یک از این ایستگاهها سالیانه به طور میانگین نزدیک به ۴۰۰میلیون تومان و کاربرد خود را در شبکه مادر مخابراتی از دست داده و فاقد هرگونه ترافیک هستند لازم است به نحوی ساماندهی و تعیین تکلیف شوند که با رعایت تمام جوانب قانونی از ورود زیان به شرکت جلوگیری شود. علاوه بر این شرکت ارتباطات زیرساخت برای ایفای وظایف حاکمیتی خود در هر نقطه حسب نیاز، از فناوریهای رادیویی بهره می گیرد.

شایان ذکر است ارزش دارایی های شرکت در ۳۳۸ایستگاه مذکور که از زمین ، ساختمان، تجهیزات رادیویی، تجیزات برق، دکل ها و جاده اختصاصی تشکیل شده ۲۱۸میلیارد تومان است و ارزش دفتری تجهیزات رادیویی منصوبه در این ایستگاهها که در سنوات بسیار قبل خریداری شده اند کمتر از ۲۲میلیارد تومان است. ارزش دفتری تجهیزات رادیویی با طول عمر بالا با میزان سرمایه گذاری در پروژه ای دیگر )با توجه به محدوده اجرایی آن و آنالیز قیمت تمام شده حسب فناوریهای به روزتر ، قابل مقایسه نیست.

۵-در خصوص جمع آوری هاب ماهوارهای:

تجهیزات پروژه هاب ماهواره جمع آوری نشده بلکه در نظر است در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و بازگشت سازمان فضایی ایران به زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مطابق مأموریت قانونی سازمان مذکور و جلوگیری از تداخل وظیفه، مدیریت و بهره برداری از تجهیزات مذکور بر عهده آن سازمان قرار گیرد.

۶-در خصوص کاهش یک طرفه، تعرفه اینترنت:

شرکت ارتباطات زیرساخت مطابق با قانون می بایست مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را اجرا کند. در مصوبه کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت که در قالب یک بسته جامع هم تعرفه سمت مشترکین نهایی و مردم توسط اپراتورهای خصوصی کاهش یافته و هم تعرفه تأمین پهنای باند اینترنت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش یافته است که نظارت بر اعمال این مصوبه در سمت مردم وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

کاهش ۴۰درصدی تعرفه سرویس پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت موجب تحریک تقاضا و افزایش ترافیک بالغ بر ۲,۵برابر شده است بنابر این با مدیریت اقتصادی بهینه ضمن کاهش تعرفه و کاهش هزینه های غیر ضرور ، درآمدهای مصوب شرکت مذکور ، علاوه بر تحقق بلکه رشد یافته است.

۷-در خصوص میزان زیر بار بودن شبکه فیبر نوری:

با توجه به اینکه بیش از ۹۰درصد هزینه سرمایه گذاری در اجرای پروژه های فیبر نوری مربوط به

حفاری، رفع معارض و دفن فیبر نوری می باشد، بنابر این استفاده از فیبرهای با ظرفیت بالا برای ارائه

سرویسهای با پهنای بالا و تأمین نیاز انتقال مقرون به صرفه است و از آنجاییکه طول عمر فیبرهای نوری

استفاده شده حدود ۲۵سال است، بعنوان زیرساخت اصلی پروژه های انتقال در پروژه های توسعه آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ضمن برای افزایش کیفیت سرویس)کاهش تأخیر( و تضمین پایداری

سرویس)ایجاد حلقه های مختلف برای ایجاد افزونگی( اجرای مسیرهای مختلف فیبر نوری برای تکمیل شبکه در کل کشور اجتناب ناپذیر است.

گفتنی است برخی نمایندگان مجلس نسبت به جوان ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم انتقاداتی را مبنی پاسخ ندادن به سوالات مطرح کرده بودند که «جهرمی» روز گذشته گفته بود پاسخ سوالات را به صورت مکتوب ارائه خواهند کرد و این مهم امروز انجام شد و وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ های خود را به صورت مکتوب تقدیم هیئت رئیسه کرد.

***

801770cookie-checkسوالات زرآبادی نماینده مردم قزوین درمخالفت با آذری جهرمی/پاسخ «جهرمی» به سوال های زرآبادی

Please rate this

0 1 2 3 4 5
5 نظرات
  1. مریم می گوید

    سردبیر ناراحت نشو. اگه بخواد مثل واعظی 4 سال با کارگران دیگه بازی کنه ایشالا سریعتر استیضاح شه. ایشان بایست بر عکس آقای واعظی دقیقا کار کنه.آقای دکتر واعظی بدجور وزارت کردند مخابرات را داون کردند .

  2. رسمی می گوید

    سلام بر همکاران. ان شاالله وزیر جوانمان موفق باشند همچنان که به آرزوی خود رسیدن و وزیر شدن. کمک کند تا ما کارکنان که 30 سال زحمت می کشیم مثل سایر کارکنان وزارتخانه ها به حق حقوق خود رسیده و با روحیه بهتر بازنشست بشیم. یه صلوات بفرستین

  3. بهمن می گوید

    I T U !!!!!!!!!! چقد باهاش کار کرده؟ در هیچ کدوم از نشست هاش بوده؟ هیچ نقد، برداشت ، تحلیلی از وضعیت ما در I T U ارایه داده؟

  4. شهاب الدین می گوید

    سردبیر عزیز فکر می کنین آقای جهرمی ادامه دهنده راه آقای واعظی خواهند بود؟ که در اینصورت کل مجموعه کارکنان مخابرات از بابت مطالبات شان و بهبود فضای کاری خیری ندیده و نخواهند دید. آقای واعظی در طول تصدی وزارتخانه با معرفی دوستانشان بعنوان مدیر عامل و هیات مدیره مخابرات ایران خواستند به نوعی استیلای حاکمیتی را بر مخابرات حفظ کنند که البته تا حدودی هم موفق شدند. ولی با همه این وجود ایشان یک برنامه یا مدل برای تحقق و بالابردن انگیزه کارکنان مخابرات ارایه نکردند یا اصلا نخواستند ارایه کنند. اگر به مجموعه مخابرات چشم انداز داشته باشین که صد البته دارین هنوز ابرهای تیره دلزدگی از عملکرد مدیران از فضای کارکنان مخابرات کنار نرفته تا شاهد روشنایی آفتاب باشند . حتی این ره نگاشت هم کلا همسو با نظر وزارت و مدیران شرکت تهیه شده و هیچ اثری از بهبود وضعیت فضای کسب و کار در آن مشاهده نمی شود . اصلا مانده ایم بدون همراهی سرمایه انسانی این برنامه ها به کجا خواهند رفت؟ اگر با این اوصاف که قراین و شواهد حاکی از انطباق کامل آقای جهرمی با آقای واعظی است ، این آمدن وزیر جوان و البته فاقد تجربه عالی وزارت چه سودی خواهد داشت ؟ بیم دارم سال دیگر همین موقعق نتوانید پاسخگوی انتقادات همکاران از بابت این حمایت تان از ایشان باشین. سپاسگزارم’

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      شهاب الدین عزیزم
      به پیر به میغمبر مت نقش حمایتی از هیچکس را نداریم.
      اگر سیاست گذار سایت من هستم, تا این لحظه همین مطلب مورد نظر شما را نخوانده ام.
      دوستان مسئول در سایت , هر کس بنا به ذوق و سلیقه خودش انتخاب میکنه.
      معمولا سعی میکنن تمام خبرهای مربوط به ارتباطات و مخابرات را منتشر میکنن
      حالا بعدش من میخونم اگر موردی داشته باشه حذفش میکنم.
      ما نقش حمایتی نداریم.چرا؟!
      چون شناخت نداریم.
      این چند روز که مسافرت بودم…

نظرات بسته شده است.