عرضه نخستین سرویس اینترنت اشیا در مخابرات تا پایان سال
[box] مخابرات ما -معاون راهبرد و توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران از پیاده سازی یک سرویس مبتنی بر اینترنت اشیا تا پایان سال جاری خبر داد. [/box]
مخابرات ما (محمد – ایران اکونومیست ) – محمد نبی زاده با اشاره به راهبردهای کلان و چشم انداز شرکت مخابرات ایران مطابق با ره نگاشت توسعه این شرکت گفت: روند حرکت شرکت های مخابراتی دنیا به سمت دیجیتالی شدن بوده و کشور ما از این حیث حدود 5 تا 15 سال عقب است. براین اساس شرکت مخابرات ایران در راهبردهای کلان خود موضوع دیجیتالی شدن و هوشمند سازی را در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.
وی با اشاره به مفاهیمی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و بیگ دیتا به عنوان مفاهیمی که کمپانی های دنیا را به سمت دیجیتالی شدن برده است گفت: در راستای توسعه اکوسیستم مخابرات به صورت متوازن باید در حوزه این مفاهیم وارد شویم به همین دلیل طرح تجاری سازی سرویس های مرتبط با اینترنت اشیا را در برنامه داریم .
معاون راهبرد و توسعه کسب و کار مخابرات ایران با اشاره به اینکه از سال گذشته با توجه به آغاز اجرای ره نگاشت، سرمایه گذاری عظیمی در بخش زیرساخت ها در حال انجام است گفت: پیش بینی می کنیم در 10 سال آینده 17 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.
نبی زاده با بیان اینکه در 3 سال آینده توسعه زیرساخت ها در شرکت مخابرات ایران به بلوغ می رسد اضافه کرد در بحث فناوری اطلاعات نیز موضوع یکپارچه سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات و سیستم یکپارچه مدیریت کسب و کار را در برنامه داریم.
وی با بیان اینکه روندهای مختلف دنیا به سمت ارایه خدمات پایه مخابراتی به صورت خام و نیز ورود به بازارهای عمودی در حال حرکت است افزود: هم اکنون شاهد اشباع ارایه خدمات پایه مخابراتی به صورت خام فروشی هستیم و به همین دلیل بازار به سمت ارایه خدمات عمودی (استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سایر صنایع) سوق پیدا کرده است.
معاون راهبرد و توسعه کسب و کار مخابرات ایران به ارایه خدماتی در حوزه سلامت الکترونیک، حمل و نقل، بازارهای مالی (فین تک)، اینترنت اشیا و سرویس های استارتاپی اشاره کرد و گفت: شرکت مخابرات در این زمینه فعالیت خود را در حوزه های مختلف آغاز کرده است و هم اکنون بحث حمایت از استارتاپ ها را در قالب شتابدهنده دنبال می کند.
وی با اشاره به اهداف کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 2.5 برابر شدن این بازار مطابق با درخواست وزیر ارتباطات گفت: سرمایه گذاری و ایجاد مشارکت از جمله برنامه های شرکت مخابرات ایران برای رشد این بازار است و در این راستا مخابرات فراتر از دیجیتالی شدن به هوشمند سازی فکر می کند.
نبی زاده گفت: تا 4 سال آینده موضوع هوشمند سازی و استفاده از فناوری های بیگ دیتا و محاسبات ابری در مخابرات ایران عملیاتی می شود. در این راستا برای تجاری سازی این استراتژی فاز مطالعاتی خدمات اینترنت اشیا را آغاز کردیم و در حال مذاکره با پلتفرم های داخلی برای تجاری سازی 3 نوع سرویس هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال یکی از این سرویس ها به مرحله تجاری سازی و عرضه برسد و تا سال آینده نیز حداقل 2 سرویس دیگر وارد این بازار شود.
معاون راهبرد و توسعه کسب و کار مخابرات ایران موضوعاتی مانند مدیریت انرژی و هوشمند سازی مصرف انرژی، امنیت منازل و مکان های تجاری با سرویس کنترل از راه دور و استفاده از خدمات انرژی های خورشیدی را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که در قالب سرویس اینترنت اشیا از سوی مخابرات ارایه خواهد شد.
***
نظرات بسته شده است.