مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اختلال ارتباطات، آشفتگی دیگری بعد از زلزله!

[box] مخابرات ما –  در چند زمین لرزه موخر که یک مورد آن هم مرتبط به شهر تهران بود؛ وسایل رابطه ای نخستین گزینه ای بود که شهروندان پس از رویداد زمین لرزه به سراغ آن رفتند.از سوی دیگر همین زیرساخت های ارتباطاتی توان دارند بعنوان مجرایی کلیدی برای ایجاد سازگاری های مرتبط به مساعدت رسانی عمل کنند.[/box]

مخابرات ما (محمد – ایسنا ) –  در چند زمین لرزه موخر که یک مورد آن هم مرتبط به شهر تهران بود؛ وسایل رابطه ای نخستین گزینه ای بود که شهروندان پس از رویداد زمین لرزه به سراغ آن رفتند.از سوی دیگر همین زیرساخت های ارتباطاتی توان دارند بعنوان مجرایی کلیدی برای ایجاد سازگاری های مرتبط به مساعدت رسانی عمل کنند.

تهیه بالن ارتباطاتی برای همه شهرهای کشور

ایجاد جایگاه ها رابطه ای خارج از شبکه سیمی مخابرات توان دارد یکی از کارهایی باشد که در زمینه مدیریت آشفتگی در حوزه وظیفه ها مرتبط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گیرد. در همین زمینه صادق بیگ پور – مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به تست بالن سیار مخابراتی در اربعین و زمین لرزه کرمانشاه، تاکید کرد: طبق فرمان وزیر ارتباطات این بالن برای تمام استانهای کشور تامین می گردد که در مواقع آشفتگی به ایجاد ارتباطات پیوسته مساعدت کند.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از حجم دولت الکترونیک و بانک های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی های حیاتی مردم در مواقع آشفتگی اطلاع داد و اظهار کرد: با اهمیت ترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات در این مواقع ایجاد می گردد، ترافیک شدید رابطه ای و وابستگی زیاد شبکه زیرساختی ارتباطات به برق هست.

بیک پور، ایجاد و پیوستهی ارتباطات عموم مردم را قدم بعدی در مواقع آشفتگی در حوزه ارتباطات دانست و اضافه کرد: ایجاد این ارتباطات باعث آرامش و بار مثبت در جامعه می گردد و در صورت عدم ایجاد این ارتباطات همه دچار چالش و مشکل می گردند.

وی به اغراضی که در این حوزه برای مواقع آشفتگی ترسیم شده هست اشاره نمود و اضافه کرد: نخستین هدف عدم اختلال و پیوستهی ارتباطات در اتفاقات هست به به طوری که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که ارتباطات در سانحه ای دچار اختلال گردد.

اما در بخش ارتباطات، لازم هست به شناخت نقش الگوی ارتباطات در کنش و تصویر العمل های سیستماتیک توجه کرد وگرنه تصمیم ها در مواقع اضطراری تنها  آزمون و خطا خواهند بود؛ که با توجه به تنگیِ زمان و علاوه بر این تهدید و غافلگیری، جایی برای امتحان و خطا باقی نمی گذارد. در زمان بروز اتفاقات غیر مترقبه و بویژه زمین لرزه لازم هست تا به پیروی از “الگوهای ارتباطی” در زمان بروز اتفاقات غیر مترقبه و بویژه زمین لرزه لازم هست تا به پیروی از “الگوهای ارتباطی” به آگاهی رسانی میان ستادهای مدیریت آشفتگی، رسانه ها، مدیران، مردم و لطمه دیدگان توجه زیادتری گردد تا شاهد لطمه های کمتری از پیامدهای زمین لرزه باشیم. ‏

نقش ارتباطات در مدیریت خوب تر بحران

با توجه به سخت بودن کنترل جمعیت شهرهایی بزرگ در مواقعی مثل واقع شدن زمین لرزه _خواه شدید یا خفیف_ استفاده از رسانه، فناوری های اطلاعاتی و ابزارهای پرشتاب، جابه جایی پیام و اعتماد به شهروندان همراه با مدیریت درست و اساسی و نیز تربیت نیروهای حرفه ای خبری توان دارد از ابزارهای پایه مدیریت آشفتگی به شمار آید.

رسانه ها با توجه به تأثیرشان بر افکارعمومی و علاوه بر این کارکردهاشان در قلمرو آگاهی رسانی، توان دارند وسیلهی اساسی برای کنترل و یا توسیع آشفتگی باشند. خوب تر هست در کنار راه اندازی ستادهای ویژه مدیریت آشفتگی به تعلیم و تجهیز گروههای رسانه ای و خبرنگاری برای پوشش کامل خبر ها در زمان آشفتگی و جلوگیری از حرف پراکنی ها هم توجه جدی گردد. این مسئله در وهله اول نیازمند فراهم آوردن ابزارها زیرساختی ارتباطاتی هست.

در این زمینه علی گرانمایه پور – مدرس ارتباطات – با اظهار این که هر چه مردم نسبت به رسانه ها اعتماد زیادتری دارا باشند، مطمئنا در ایجاد آرامش آنان نقش بسیاری خواهند داشت گفته هست: مسئله این هست که چرا مردم در زمان آشفتگی سیل، زمین لرزه، طوفان دچار به هم ریختگی ذهنی و اضطراب می شوند؟ به سبب این که اگر مطالبی که رسانه رسمی منتشر می کند با آنچه رسانه غیررسمی می گوید متناقض باشد و اعتماد مردم هم به رسانه غیررسمی زیادتر باشد، باعث می گردد که کنترل آشفتگی مدیران از مسیر رسانه رسمی دشوارتر گردد. علاوه بر این قسمتی از اعتماد مردم به رسانه ها به این مسئله بستگی دارد که پیش از هر سانحه طبیعی چه میزان به مردم تعلیم داده اند و آنان را آماده آشفتگی کرده اند.

اختلال در گوشی موقع واقع شدن زمین لرزه آشفتگی دیگری است

سیستم مخابراتی کشور امکان فراهم آوری زیرساخت ها و حجم چند تساوی در ترافیک تلفن های همراه را دارد اما چون زمین لرزه قابل حدس نیست انجام این کارها هزینه بر هست.

در این باره رمضانعلی سبحانی فر- رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت ها مجلس –  در مورد این که اختلال گوشی موقع واقع شدن اتفاقاتی مثل زمین لرزه چه لطمه هایی را توان دارد به دنبال داشته باشد، به ایسنا اظهار کرد: مثل آشفتگی زمین لرزه این مسئله هم توان دارد یک آشفتگی دیگری را ایجاد کند. به نظر می آید در ساعات اولیه واقع شدن زمین لرزه ۵۰ درصد کشور برای برقرار کردن رابطه فعال می گردند و این ارتباطات در نقطه ای که زمین لرزه رخ داده معطوف می گردد.

همان طور که می دانیم در مناسبتهای متفاوت که ترافیک خطوط رابطه ای وجود دارد سامانه های سیاری حدس می گردد که بتوانند ارتباطات را ساده سازی کنند اما با توجه به این که زمین لرزه قابل حدس نیست امکان برقرار کردن چنین سامانه هایی هزینه بر هست.

به نظر می رسد اکنون که اراده وزارت ارتباطات برای ایجاد بالن های ارتباطاتی در همه شهرها برای مواقع اضطراری جدی است؛ داشتن برنامه های رسانه ای و ارتباطاتی برای مواقع آشفتگیی و مخصوصا واقع شدن زمین لرزه برای کنترل و مدیریت افکار عمومی ضروری باشد. در همین زمین لرزه موخر تهران (۲۹ آذر۱۳۹۶) تنها انتشار یک خبر از ریاست مرکز لرزه نگاری کشور با عنوان “احتمال پیش لرزه بودن زمین لرزه رخ داده و در پیش بودن زمین لرزه ای بزرگتر” در همین زمین لرزه موخر تهران (۲۹ آذر۱۳۹۶) تنها انتشار یک خبر از ریاست مرکز لرزه نگاری کشور با عنوان “احتمال پیش لرزه بودن زمین لرزه رخ داده و در پیش بودن زمین لرزه ای بزرگتر” در رسانه ها کافی بود تا سیل خودروهای شهروندان در خیابان ها و پمب بنزین ها روانه گردد.

در همین راستا جلسه تیم ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت آشفتگی کشور جدیدا با حضور مدیران اپراتورهای رابطه ای برگزار  و در این جلسه وضع موجود اپراتورها، میزان آمادگی شبکه رابطه ای کشور در شرایط آشفتگی و راهکارهای افزایش آمادگی ارزیابی گردید.

براساس این گزارش افزایش پیوستهی شبکه های موجود، ایجاد شبکه رادیو ترانک عمومی در سطح شهر تهران، برقرار کردن رومینگ بین اپراتورها، شناسائی سایت های پیوسته اپراتورها در سطح شهر تهران و تدوین دستورالعمل نحوه اقدام در شرایط آشفتگی از مباحثی بود که در جلسه تیم ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت آشفتگی کشور در مورد آن تبادل نظر و تصمیم گیری انجام گردید.

***

855740cookie-checkاختلال ارتباطات، آشفتگی دیگری بعد از زلزله!

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.