مخابرات ما- جوان آنلاین در مطلبی در مورد مخابرات چنین می نویسد که “مخابرات خودخواسته و در شرایط بحران اقتصادی و معیشتی به نارضایتی مردم دامن میزند و مبالغ ناخواستهای را بر آنها تحمیل میکند،” مطلب را بخوانیم ببینیم چه نوشته است.
مخابرات ما (جوان آنلاین نوشته است) – مخابرات خودخواسته و در شرایط بحران اقتصادی و معیشتی به نارضایتی مردم دامن میزند و مبالغ ناخواستهای را بر آنها تحمیل میکند، آن هم با اعمال وضعیتی که بسیاری از مردم از آن بیخبرند یا در شرایط دشوار و ناچاراً به آن تن میدهند. شمارههای معروف به شبکه هوشمند این روزها برای مردم دردسرساز شده است.
آنها که از چند و چون این شماره بیخبرند ناگهان در قبض تلفن خود رقمهای چند برابری میبینند و متوجه میشوند که با یک خط هوشمند (۹۰۹) ناآگاهانه تماس داشتهاند و هر دقیقه تماس هزار تا چند هزار تومان برای آنها آب خورده است. برخی کاربران شبکههای اجتماعی در این باره نوشتهاند بهتر است وزیر ارتباطات که از وزارت اطلاعات به مخابرات آمده و حتماً با مقوله نارضایتی مردم خوب آگاه است و اخیراً برخی رفتارهای او بوی انتخابات میدهد، برای جلب رضایت مردم به این موارد توجه بیشتری نشان دهد تا به پوشیدن شلوار لی و بلوز آستین کوتاه و جایزه دادن به دختر خانمها، زیرا مردم به خوبی فرق کار مردمی را از کار تبلیغاتی تشخیص میدهند.
همدستی مخابرات، صدا و سیما و شرکتهای بیخبر از خدا!
حدود ۹ سال است که شماره تماسهایی با پیششماره ۹۰۹ از سوی مخابرات در اختیار شرکتها و افراد قرار گرفته که از این راه پولهای زیادی را به جیب میزنند. داستان از این قرار است که مخابرات این سرویس سودده را به طور رسمی و قانونی در اختیار شرکتها قرار میدهد و از این پولها نیز سهمی به حساب خودش واریز میشود، بنابراین هر چقدر تعداد این شرکتها بیشتر شود برای مخابرات نیز منفعت بیشتری دارد!
از سوی دیگر صدا و سیما نیز به این چرخه سودده وارد و به تریبونی برای تبلیغ خوش آب و رنگ این شماره تلفنهای پرهزینه تبدیل شده است. درنتیجه به راحتی و به طور کاملاً قانونی، مخابرات، صدا و سیما و شرکتهای سودجو از مردم کلاهبرداری میکنند!
ترفندهایی برای چند هزار تومان سود بیشتر
سود این خطوط پرهزینه آنقدر زیاد است که افراد و شرکتهای مختلفی با حرص و اشتیاق، یک خط تلفن با پیش شماره ۹۰۹ را دریافت کردهاند و خدماتی را مثل فال حافظ، مشاوره تحصیلی، جوک و لطیفه، آموزش تعمیر کامپیوتر، مشاوره خانواده و املاک ارائه میدهند. این در حالی است که هر ثانیه تماس با این شمارهها برای شرکتها بسیار پراهمیت و سودآور است؛ تا جایی که گاهی آنها را از هدف اصلی خود که ارائه خدمات به تماس گیرنده است دور میکند و صدای ضبط شده یا کارشناس مجموعه تمام تلاشش را میکند که با ترفندهای مختلف، مخاطب را چند دقیقه بیشتر پشت خط تلفن نگه دارد!
از سوی دیگر بسیاری از افراد که اغلب از هزینه بالایی که برای هر دقیقه تماس با این خطوط و صحبت با کارشناس یا شنیدن صدایی ضبط شده متحمل میشوند، آگاهی ندارند و با ادامه این تماسها مبلغ بسیار بالایی را در قبض تلفن خود ثبت میکنند.
تبلیغات وسوسهکننده در صدا و سیما!
مدتی است در شبکه پویا که برای سرگرمی کودکان راهاندازی شده، تبلیغاتی از شرکتها با شماره تلفنهای هوشمند پخش میشود که بسیاری از خانوادهها را متضرر کرده است. این تبلیغات وسوسهانگیز کودکان را خطاب قرار میدهد و آنها را تشویق میکند که تلفن را بردارند و با شمارهای که با ۹۰۹ شروع میشود تماس بگیرند تا قصههای شنیدنی و دلخواهشان را گوش بدهند. نتیجه این کار صدور مبالغ سنگین قبض تلفن برای خانوادهها شده که درباره آن هیچ اطلاعی نداشتهاند!
البته مسئولان مخابرات میگویند که تمام این شمارههای هوشمند هزینه هر دقیقه تماس را به مخاطب خود اعلام میکند و حتی برای تأیید آن از شخص میخواهد که یکی از دکمههای شماره تلفن را فشار دهد، اما بررسیهای خبرنگار «جوان آنلاین» بعد از تماس با دو خط تلفن هوشمند قصهگو نشان میدهد که هیچ تأییدی از سوی تماسگیرنده برای هزینه تعیین شده درنظر گرفته نشده و همچنین اتلاف وقت بیش از یک دقیقهای نیز در این تماسها وجود داشته است. همچنین در یکی از تماسهای گرفته شده بعد از دو دقیقه انتظار، ارتباط قطع شده و حدود ۲ هزار تومان سود به جیب شرکت قصهگو بدون شنیدن هیچ قصهای واریز شده است!
متأسفانه کلاهبرداری برخی از این خطوط هوشمند به جایی رسیده که هزینه «هر تماس» را هزار تومان اعلام میکنند، در صورتی که مشترک برای «هر دقیقه تماس» باید هزار تومان پول پرداخت کند!
شکل آگهیهای تلویزیونی این خطوط قصهگو نیز نشان میدهد که عامدانه قصد دارد بچهها را به دور از چشم والدین به سوی تلفن و این جور تماسها بکشاند و البته شأن این خطوط نیز نه کار فرهنگی و قصهگویی بلکه فقط یک درآمد حتی از یک تماس کنجکاوانه بزرگسالان است!
چطور با کمک مخابرات درآمدزایی کنیم؟
برای دریافت خط تلفن با پیش شماره ۹۰۹ باید به اداره بازاریابی مخابرات مراجعه شود که در آنجا مدارکی بر اساس موضوع فعالیت شخص یا شرکتی که شماره هوشمند میخواهد، درخواست میشود. یکی از کارشناسان این اداره به خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «اگر خط هوشمند برای قصه گویی میخواهید باید به وزارت فرهنگ و ارشاد مراجعه کنید و مجوز برای آن قصه را بگیرید. آن وقت با مجوز ارشاد و مدارک شخصی، خط تلفن را در اختیارتان قرار میدهیم.»
او درباره زمانی که طول میکشد تا قرارداد برای دریافت این خطوط سودده امضا شود و خط در اختیار شخص قرار گیرد، میگوید: «اگر تمام مدارک آماده باشد و نقصی نداشته باشد، قرارداد همان روز امضا میشود، اما روند اداری آن یک ماه و نیم زمان میبرد.»
این کارشناس مخابرات در رابطه با درآمد خطوط تلفن هوشمند قصهگو اظهار میدارد: «هزینه هر دقیقه تماس با این خط تلفن تا حداکثر دقیقهای ۳ هزار تومان است که شخص دریافت کننده خط آن را تعیین میکند.»
در واقع به زبان بیزبانی باید گفت: یک کلاهبرداری شیک و کلاسیک از جیب مردم بینوا و بیخبر صورت میگیرد. اما چرا صدا و سیما بر طبل این کلاهبرداری میکوبد؟
شهروندان مراقب باشند!
باید گفت که ماجرای کلاهبرداری از طریق خطوط تلفن پولساز به همین جا ختم نمیشود، زیرا مدتی است که افراد سودجو با قرار دادن تبلیغات دروغین و وسوسه کننده در شبکههای اجتماعی یا انتشار آگهی در رسانهها و نشریات مختلف، مخاطبان بسیاری را به سوی خود میکشانند و با دریافت روزانه ۱۰۰ تماس تلفنی، درآمد بسیار بالایی را کسب میکنند.
سوءاستفاده و کلاهبرداریهای از این راه به قدری شایع شده که رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا درباره آن هشدار داده و گفته: «شهروندان مراقب باشند که به محض تماس با شمارههایی که با ۹۰۹ شروع میشود، به یک سرویس پرداخت نقدی تلفنی وصل شده و مبالغی را در قبوض ماهانه تلفن خود متضرر خواهند شد. بنابراین به شهروندان توصیه میشود بدون اطلاع از تعرفه و خدمات، از تماس گرفتن با خطهای دارای پیش شماره ۹۰۹ خودداری کنند.»
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا از دیگر شگردهای مجرمانه این خطوط را تبلیغ کالا یا خدمات خاص در سایتهای آگهی نامه خوانده و گفته: «به عنوان نمونه این افراد یک کالای خاص واقعی یا غیر واقعی را در سایت تبلیغ میکنند و بعد از تماس فرد که خریدار کالاست با دادن توضیحات فراوان کاربر را به صحبت گرفته تا دقایق بیشتری برای آنها هزینه ثبت شود.»
چرخه سوددهی که مخابرات قصد توقف آن را ندارد
در سایت شرکت مخابرات ایران درباره هدف شکلگیری شماره تلفنهای هوشمند آمده: «سرویسهای شبکه هوشمند، دامنه وسیعی داشته و از سازمان بزرگ تا یک فرد میتوانند ازآن استفاده کنند و بدین ترتیب امکان خوبی برای مشتریان فراهم خواهد شد تا بدون مراجعه حضوری به سازمانها، به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.»، اما به نظر میرسد که این سرویسها از اهداف اصلی خود دور شدهاند و نظارتی بر نحوه استفاده شرکتها از این شماره تلفنها نیست.
متأسفانه هیچ عزم و ارادهای از سوی مخابرات برای جلوگیری از سوءاستفاده و کلاهبرداریها به وسیله شماره تلفنهای هوشمند دیده نمیشود و به نظر میرسد که دلیل عدم مقابله با فعالیت این شرکتهای سودجو، ذینفع بودن مخابرات است! به این ترتیب که اگر فعالیت شرکتهای کلاهبردار متوقف شود، سودها و پولهایی که از این مسیر به حساب مخابرات واریز میشود نیز قطع خواهد شد!
بنابراین مشخص نیست که این چرخه سوددهی تا چه زمانی به کار خود ادامه میدهد و قرار است تا چه زمانی مردم را متضرر کند؟
9365600cookie-checkدرآمدزایی مخابرات، صداوسیما و رفقا با ۹۰۹ از جیب مردم!no
با سلام به سردبیر
از شبکه 909 چیزی نصیب مخابرات نمی شود که به درد سر آن بی ارزد. کلیه درامد برای آن شرکت خدماتی و زیرساخت است.
استان فارس چند سال پیش به مدت یک سال تمام کد ها را بسته بود ولی با فشار شرکتها به استناد به مقررات تنظیم مقررات مجبور به باز کردن ان شدیم .
مبالغ جز لاوصولی برای مخابرات وضرر به خانواده چیزی نداشت
خش عمده ای از لاوصولی مخابرات مال همین شرکتهاست
خاک بر سر مسببینش
که اینطور حقوق کارکندان زحمتکش مخابرات را به مرز بی برکتی سوق میدهند.
مسئولان تجاری که بلد نیستند درآمدزایی به روش شرعی کنند و در دام سودجویان افتاده و نارضایتی مردمی را بوجود می اورند.
نظارت بر تخلفات چنین سرویسی کار سختی نیست ولی امان از بی سوادی و ندانم کاری مدیران جدید!!!!
سلام و وقت بخیر
اصلاح این امر کار سختی نیست .
به راحتی سازمان تنظیم میتواند قانونی را وضع کند و به اپراتوره آن را ابلاغ نماید . به این صورت که :
جهت تماس با این گروه از خطوط ( ۹۰۹ و … ) قبل از برقراری تماس ابتدا به مشرک هزینه مکالمه از طریق announcement اعلام شود.
در این پیام نرخ برقراری این مکالمه به مشترک اعلام شود ( مثلا بگوید مشترک گرامی برقراری این تماس برای شما هر دقیقه ۱۰۰۰ تومان آب میخورد اگر تماستون ضروریه و انقد ثروتمندین ، جهت برقراری تماس عدد ۵ را فشار دهید ) و جهت برقراری مکالمه اصلی حتما مشرک ملزم به ارسال (زدن) یک شماره شود .
در این صورت هیچ عذر و بهانه ای باقی نخواهد ماند .
ممنون سردبیر که در سایت همه ی حواشی مخابرات رو پوشش میدی .
قربون شما
باسلام چه خانواده هایی که از حداقل درامد برخوردارند ولی با تماس چند دقیقه ای با ۹۰۹ نمی دانند چه خاکی به سرشان بریزند جمع کنید بساط ۹۰۹ را
آقا داستانش چیه
لطفا برام تعریف کن ببینم پولش چقدره و چطور روی قبض میاد؟
سلام سردبیر جان
استفاده از شبکه هوشمند (IN) یا همین شماره هایی که با پیش شمارا ۹۰۹ شروع میشه هزینه بسیار زیادی داره بسیاری از آنها دقیقه بیش از ۲ هزار تومن از مشترک میگیرند البته این هزینه توسط مخابرات محاسبه شده و در پایان ماه مخابرات باید مابه تفاوت قرارداد رو به حساب شرکت مورد نظر واریز کند.
البته با توجه به اینکه بسیاری از مشترکین حاضر به پرداخت قبض خود نیستن لاوصولی مناطق مخابراتی بالا رفته اما شرکت مورد نظر پول خود را از مخابرات میگیرد.
در واقع استفاده مشترکین از شبکه هوشمند نه تنها استفاده ای برای مخابرات ندارد بلکه ضرر زیادی هم دارد