مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اگر رجیستری دور زده ‌شود کل مخابرات دور خواهد خورد

مخابرات ما-گوشی‌های تلفن همراه از جمله کالاهایی هستند که بسیاری از آنها از مبادی غیرقانونی و بدون مجوز وارد کشور می‌شوند؛ اجرای طرح رجیستری برای مقابله با گوشی‌هایی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده یا می‌شوند، طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) که از اواخر مهر ماه سال گذشته اجرا شد، تلفن‌های همراه قاچاق را شناسایی و از شبکه خارج می‌کند. اجرای این طرح از همان ابتدا اما و اگرهای زیادی را در پی داشت، رجیستری برای عده‌ای که تا شروع طرح با واردات تلفن‌های قاچاق پول بسیار زیادی به جیب زده بودند، دردناک و برای عده ای دیگر که دلسوز کشور بودند، خوشایند بود.

این روزها خبری با عنوان “دورزدن رجیستری” توسط برخی از فروشندگان تلفن همراه، فضای رسانه ای کشور را فرا گرفته‌است. آنطور که در این خبر آمده، برخی از فروشندگان، سیم‌کارت ۴۷۰۰ تومانی را به مشتریان خود به رایگان هدیه می‌دهند و برای فعال‌سازی سیم‌کارت، از آنها می‌خواهند کپی کارت ملی خود را تحویل دهند. پس از دریافت کارت ملی، فروشنده‌ی سیم‌کارت به مشتری اعلام می‌کند که سیم‌کارت وی ظرف چند روز کاری آینده آماده می‌شود؛ این در حالی است که پیشتر سیم‌کارت فروخته‌شده در لحظه در اختیار مشتری قرار می‌گرفت.

فروشنده پس از فعال‌سازی، سیم‌کارت را به واردکننده‌ی موبایل تحویل می‌دهد و او گوشی‌هایی را که به‌صورت قاچاق وارد کرده، به اسم گوشی مسافری رجیستر می‌کند و دیگر گرفتار تعزیرات و گمرک و توقیف گوشی و قیمت‌گذاری نمی‌شود. فروشنده سیم‌کارت هم از قاچاقچی ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند و پس از دو یا سه روز، سیم‌کارت هدیه را به مشتری تحویل می‌دهد.

حمیدرضا دهقانی نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و سخنگوی طرح رجیستری تلفن همراه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص این روش دور زدن طرح رجیستری گفت: رجیستری وقتی دور زده می‌شود که یک نفر دیگر بتواند با شماره تلفن من صحبت کند، اگر رجیستری دور زده شود کل سیستم مخابراتی ما دور خواهد خورد. این جنس شایعات، خرج کردن برای فروش گوشی قاچاق است.

رجیستری دور زده ‌شود کل مخابرات دور خواهد خورد

وی ادامه داد: اگر کسی گوشی قاچاق بیاورد تا یک ماه از ایران سرویس می‌گیرد و بعد از یک ماه قطع می‌شود. تمام این دوزوکلک‌ها اگر برای یک ماه است، شما در یک ماه اول اصلاً نیازی نیست که از این ترفندها استفاده کنید. این فرصت یک ماهه را که ما منظور کردیم فقط به علت گوشی‌های مسافری است. با این وجود اگر شما گوشی را از طریق آب، روآب، زیر آب، از طریق هوا و زمین بیاورید، یک ماه فرصت استفاده دارید؛ بعد از یک ماه، دیگر نمی‌توانید کاری کنید.

دهقانی نیا درباره استفاده از سیم‌کارت رایگان به عنوان ابزاری برای دورزدن رجیستری اظهار داشت: حالا اگر من سیمکارت رایگان بخرم و وارد گوشی کنم یا اصلاً با سیمکارت خواهر یا برادرم گوشی قاچاق بخرم و گوشی را فعال کنم، این تلفن همراه تا یک‌ ماه فعال است و بعد از این فرصت قفل می‌شود. شما زمانی می‌توانید از طریق سیمکارت گوشی را فعال کنید که با استفاده از سامانه‌های رجیستری کد IMEI گوشی را استعلام کنید. اگر شما قبل از استعلام این کد، گوشی را فعال کنید، گوشی بعد از یک ماه غیرفعال خواهد شد. شما در صورتی می توانید با سیمکارت گوشی را رجیستری کنید که کد IMEI را استعلام کرده باشید. این در صورتی است که اگر گوشی از طریق مجاری قانونی وارد نشده باشد استعلام IMEIجواب مثبت نمی‌دهد و گوشی بعد از یک ماه فعال بودن در ایران، غیرفعال می‌شود.

940800cookie-checkاگر رجیستری دور زده ‌شود کل مخابرات دور خواهد خورد

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. سیروس می گوید

    سلام خسته نباشید،اینترنت رزروفراموش کردم لغوکنم،باشارژمجددانجام شدچجوری حذف کنمش

نظرات بسته شده است.