مشترک گرامی؛ دقیقا کجایی؟
مخابرات ما- با گسترده شدن دنیای ارتباطات و ظهور و رونق روزافزون شبکههای اجتماعی و گوشیهای هوشمند، ارتباطات شکل متفاوتی به خود گرفته و مردم از تمام نسلها و فرهنگها را به سرعت با خود همراه کرده و این در حالی است که تبلیغات هم ناگزیر از این ماجرا متاثر شده است.
در حالی که مردم ایران نیز همگام با سایر کشورها در استفاده از سبک نوین ارتباطات پیش میروند، اما در بسیاری از موارد مشاهده میشود که مسوولان و شرکتهای بزرگ تبلیغاتی نتوانستند چنین شتابی را برای ورود به دنیای تبلیغات و ارتباط با مردم به دست آورند.
در واقع میتوان گفت پس از یاهومسنجر، ارسال پیام کوتاه ( همان اس ام اس) هم با سرعت در حال منسوخ شدن است اما این ماجرا وقتی شکل جالبی به خود میگیرد که بشنویم و یا ببینیم در این فضای رقابتی و تبلیغاتی، شرکتهای بزرگی همچون ایرانسل و همراه اول با وجود اینکه همچنان به شکل سنتی و پیام کوتاه سعی در ترغیب مشترکان برای استفاده از اپلیکشنهای جدید خود دارند، با بیپاسخ ماندن تبلیغاتشان و یا خاموش بودن مشترک با او تماس بیکلام میگیرند که متقاضی با مشاهده چنین اختلافی میان سلیقه خود و شرکتهای تبلیغاتی شاید تنها تصوری که از این حادثه داشته باشد “اپراتور قصد خبرگیری از سلامتی این “مشترک گرامی” را دارند”!
ضعف تئوری و بومی سازی در تبلیغات
در این میان اما به عقیده اغلب کارشناسان علوم ارتباطات در بررسی عملکرد شرکتهای تبلیغاتی در فضای رقابتی موجود، مردم ایران به مرحلهای رسیدهاند که در حوزه تبلیغات از سردمداران این عرصهگوی رقابت را دزدیدهاند و سلیقه آنها دیگر با سلیقه شرکتهای تبلیغاتی در یک راستا نیست و نیازها گاه برآورده نمیشود.
کارشناس علوم ارتباطات در گفتوگو با فارس با تاکید بر اینکه طی سالهای گذشته تبلیغات در کشور از لحاظ تکنیکی پیشرفت داشته، اظهار داشت: با وجود پیشرفت تکنیکی در تبلیغات اما در تئوریهای تبلیغاتی دچار ضعف هستیم و نمیتوانیم تئوریهای جدید و بومی را در این حوزه بسازیم.
کمال نیکرفتار خیابانی همچنین اضافه کرد: به لحاظ ایدوئولوژی و تکنیکهای دیداری و خط مشی که برای تبلیغات انتخاب کردهایم در برخی موارد عامل اختلاف صنعت تبلیغات در کشورمان و دیگر کشورهای پیشرفته شده و از گوی رقابت در بسیاری از موارد دور ماندهایم.
وی، لازمه پیشرفت علوم ارتباطات را در گرو تعامل با دیگر علوم همچون جامعه شناسی و روانشناسی دانست و گفت: با علوم ارتباطات به صورت یک رشته جزیرهای برخورد میشود و ارتباط آن با دیگر رشتهها قطع شده است در حالیکه تا زمانیکه در این حوزه علوم روانشناسی و جامعهشناسی را دخالت ندهیم، نمیتوانیم در تبلیغات موفق عمل کنیم.
نیکرفتار، ضعف فکری موجود در عرصه تبلیغات را ناشی از عدم شناخت کارشناسان و روابط عمومیها از جامعه خودشان عنوان کرد.
این کارشناس علوم ارتباطات تصریح کرد: مسوولان و شرکتهای تبلیغاتی از اصول اولیه تبلیغات بیبهره هستند و پایه اساسی برنامههای تبلیغاتی باید علمی و مطابق تئوری روز باشد.
عملکرد دولتی شرکت های خصوصی
در بسیاری از موارد تصور خصوصیسازی راهکار پیشرفت و توسعه در زمینههای مختلف است اما به عقیده کارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه تبریز شرکتهای خصوصی همچنان در سیستم تفکر دولتی فعالیت میکنند.
نیکرفتار، در پاسخ به چرایی تبلیغات سنتی شرکتهایی همچون همراه اول و ایرانسل با وجود پیشرفتهای گسترده به وجود آمده در حوزه ارتباطات اظهار داشت: بسیاری از شرکتها با وجود خصوصی بودنشان با تفکر دولتی اداره میشوند و با روشهای نوین، افکار و ایدههای جدید همگام نیستند.
وی افزود: مشکل تبلیغاتی در اغلب حوزهها، ادارهها و سازمانهای دولتی و خصوصی وجود دارد و تنها محدود به یک شرکت و ارگان خاصی نیست و مشکل از آنجایی ناشی میشود که روابط عمومیها، افراد کارشناس و متخصص نبوده و برای کارهای تبلیغاتی علم لازم، تجربه و شناخت کافی را ندارند.
با این وجود است که با عدم شناخت از سلیقه جامعه خود و بیپاسخ ماندن هزینههای هنگفت تبلیغاتی، برای پیدا کردن “مشترک گرامی ” به ناچار با وی تماس بیکلام گرفته میشود و این در حالی ست که شاید برای پیدا کردن مشترک مورد نظر باید از شیوههای تبلیغاتی فرسوده شده دست برداشت و فکری به حال این صنعت نوین رو به رشد برای ماندن در گود رقابتی کرد.
نظرات بسته شده است.