گفتگوی اختصاصی با مهندس دهناد عضو هیئت مدیره ارتباطات سیار و مدیر مخابرات منطقه قم در مورد عمومی شدن کاربردهای زیرساختهای مخابراتی.
مخابرات ما- خبر حضور مهندس دهناد در همایش کاربردی توانمندسازی زنان از طریق فناوری اطلاعات در قم به ما رسید.او هم عضو خیئت مدیره شرکت ارتباطات سیار است, هم مدیر مخابرات منطقه قم.بهمین جهت سخنرانی او در این مراسم برای ما مهم شد.پس از خواندن متن سخنرانی او سوالات زیادی در ذهن ما نقش بست.می خواستیم بدانیم این همایش بر اساس تفکری ساخت یافته شکل گرفته یا شعاری است. بهمین دلیل سوالاتمان را بدون تعارف از او پرسیدیم.آنچه می خوانید حاصل گفتگوی ماست با مردی که در سمت های مدیریتی ریز و درشت مخابراتی سابقه زیادی داشته است.
مخابرات ما- آقای مهندس! ابتدا تشکر میکنم که با این مشغله سنگین, فرصتی به ما دادید تا سوالات خودمان را مطرح کنیم.اجازه میخواهم همین ابتدای بحث سوالی پالش برانگیز مطرح کنم. چرا بیشتر حرف ها و کارهای ما بصورت شعاری درآمده است!چرا از حد شعار جلوتر نمی رویم؟
مهندس دهناد- من هم سلام می کنم به شما و همه مخابراتی ها و غیر مخابراتی های خواننده شما. یکی از متغیر های مهم و اثرگذار در ضریب توسعه یافتگی کشورها میزان توجه و بهره مندی انها از فناوری اطلاعات در تمامی حوزه ها ست. در کشور ما هم سرمایه گذاریهای قابل توجهی برای ایجاد و تقویت زیرساختهای ارتباطی انجام شده است اما مهمتر از ان برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیتها و زیرساختهای ایجاد شده است.
امروزه علیرغم سرمایه گذاری های سنگینی که برای ایجاد زیرساختها انجام شده لیکن در بهره گیری از این امکانات تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.در حقیقت هزینههای مدرنیته را پرداخت کردهایم اما در بخشهای زیادی از امورات جامعه و دیوانی کشور از روشهای پر هزینه سنتی استفاده میشود.. من معتقدم همه تمرکز را باید بر استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده بگذاریم یکی از دلایل پر هزینه بودن امور حاکمیتی بویژه در قوه مجریه کم توجهی به تحقق دولت الکترونیک است یکی از مهمترین تفاوت های ما با کشورهای پیشرفته در عدم استفاده از امکانات موجود است.روی ظرفیت سازی سرمایه گذاری بسیار زیادی شده است اما در کنار آن یعنی متناسب با سرمایه گذاری, برای بهره وری مناسب برنامه ریزی جامعی نداشته ایم کشورهای دیگر هم ظرفیت سازی کرده اند هم از آن استفاده کرده اند اما ما ضمن هزینه, بهره وری خوبی در استفاده های کاربردی نداشته ایم.در حقیقت آنها در بهره وری از ما جلوتر هستند.
مخابرات ما- حرف بسیار جالبی زده اید.حرف تازه ای شنیدم.بنظر شما راز آن توسعه و این عدم توسعه همین است؟
مهندس دهناد- اساسا راز توسعه یافتگی و عدم توسعه یافتگی بدون شک, هر دو ارتباط مستقیم دارد به استفاده یا عدم استفاده از فناوری اطلاعات دارد
مخابرات ما- مخابرات بعنوان یک مولد زیرساخت فناوری باید چه کند برای این استفاده دیگران.مخابرات هزینه زیرساختها را پرداخته ولی متناسب با این هزینه درآمدی ندارد بویژه در بخش ثابت.
مهندس دهناد – ما باید برای معرفی ظرفیت هایمان تلاش کنیم تا خوب معرفی شود.کار ما فقط نصب ۴ عدد بی تی اس و یا تبدیل بی تی اس های ۳G به ۴G نیست بلکه باید در سطح کار با دولت و سران سه قوه همایش های کشوری برگزار کنیم تا بتوانیم این ظرفیتها را بخوبی به همه کشور معرفی کنیم و راه های استفاده از این فناوری را به همه کشور نشان دهیم.
باید از منافع استفاده از این زیرساخت ها برای دیگران مثالها و نمونه های واضح بیاوریم.مثلا به دولت نشان دهیم که استفاده از فناوری به پیشگیری از جرائم منجر می شود و از این طریق می توانیم هزینه های دولت را تا حد زیادی کاهش دهیم.
ما نباید در قوه قضائیه پرونده های زیاد قضایی داشته باشیم و با استفاده از فناوری روی کاهش تعداد پرونده ها و یا سرعت رسیدگی اثرگذار بگذاریم. در حقیقت باید پیامدهای مثبت استفاده از فناوری را در سه قوه اعلام کنیم.
مخابرات ما- منظور شما این است که باید سطح کار را بالا ببریم و در سطح سران قوا برنامه بدهیم و راه حل ارائه کنیم؟ در قالب همایش ها؟
مهندس دهناد- دقیقا. ما باید حالا همایش های تخصصی برگزار کنیم. مثلا همایش هایی یا نام فناوری اطلاعات و سلامت، فناوری اطلاعات و دانشکاه، فناوری اطلاعات و نظام اداری. در تمام اینها می توانیم نشان دهیم که استفاده از فناوری مساوی است با کاهش هزینه.باید در سال دهها همایش تخصصی متناسب با سازمانهای مختلف برگزار کنیم.
مثلا برای قوه قضائیه نمایشگاه تخصصی بگذاریم.برای دولت و برای وزارتخانه ها هم باید این کار را تکرار کنیم.مثلا در وزارت کار یا وزارت صنعت و معدن دهها هزار پرونده صنفی صادر می شود. حداقل برای کاهش مراجعات مردم به وزارتخانه ها و ارگانها باید از این فناوری کمک بگیریم. ما هزینه زیرساخت های مدرنیته را پرداخت کرده ایم ولی از آن استفاده های سنتی می کنیم. ضمن اینکه همه می دانیم کاربردهای سنتی هزینه بر است.
مخابرات ما – واقعا حرف جالبی زدید.هزینه های زیاد تجهیزات زیرساختی را پرداخته ایم اما هم در ارائه سالم و سریع این زیرساختها به مردم مشکل داریم و هم در استفاده از این تجهیزات.در عصر مدرنیته در کنار تجهیزات مدرن, سنتی زندگی می کنیم.
مهندس دهناد- با یک مثال موضوع روشن تر می شود.ما هزینه ساخت یک اتوبان را داده ایم اما باز هم از همان جاده قدیمی تردد می کنیم.وقتی برای فناوری اتوبان هزینه کرده ایم چرا باید از جاده قدیمی با همه خطراتش رفت و آمد کنیم؟
مخابرات ما- یک راهش این است که دیگر اتوبان نزنیم!
مهندس دهناد- وقتی از فناوری استفاده نکنیم همین می شود! اگر مدیران باور نکنند که این فناوری به درد کار می خورد و منافعی برای کشور دارد, ممکن است دیگر هزینه نکند! یعنی همان اتوبان به مرور زمان فرسوده شود و اتوبان جدیدی هم ساخته نشود.
مخابرات ما- برگردیم به موضوع بحث. برای اینکه کاربردهای فناوری را به همه نشان بدهیم تا مشتری خدمات ما باشند شما معتقد هستید که باید در سطح سران سه قوه کار کنیم.مثلا مجلس و یا دولت چه کمکی به ما می کنند؟
مهندس دهناد- اتفاقا مجلس شورای اسلامی چون قوه قانونگذاری کشور است کمک بزرگی به ما می کند.می توانیم لوایحی تهیه کنیم و از مجلس بخواهیم بعنوان قانون ابلاغ شود.در قوه مجریه هم باید بگویم وزارتخانه ها اعتبار بسیار خوبی برای It و فناوری در اختیار دارند اما بصورت جزیره ای و برای خودشان کار می کنند.ما بعنوان متولی این کار باید کارها را از حالت جزیره ای خارج کنیم و لوایحی به مجلس بدهیم که وزارتخانه ها مجبور به هزینه درست در مسیر فناوری باشند.باید با سطح بالای کشور جلسات پی در پی داشته باشیم تا به درک مشترکی برسیم و همگرا عمل کنیم.
مخابرات ما- منظورتان این است که در سطح سیاست گذاری موثر باشیم و با کمک به تصویب قوانین جدید وزارتخانه ها را در مسیر استفاده از فناوری قرار دهیم. درست است؟ آیا می توانیم؟ ضمن اینکه اگر ممکن است این فعالیتهای جزیره ای را بیشتر توضیح دهید.
مهندس دهناد– بصورت جزیره ای یعنی جدا جدا هرکدام هزینه ای به سازمان تحمیل می کنند. یعنی معاونت های آی تی در هر سازمان و یا وزارتخانه ای بصورت جداگانه هزینه های موازی انجام دهند.به تعبیر دیگر موازی کاری کنند که در کلان کار هزینه های بیشتری به کلیت دولت تحمیل می شود. اگر هزینه ها جزیره ای نباشد و کارها بر اساس نظام درست و قانون مند باشد سامان پیدا می کند.در حقیقت کار با قانون به همه ابلاغ می شود تا اجرا شود.مثلا ما در ارتباطات سیار استراتژی ۵ ساله همراه اول را تنظیم و ابلاغ کرده ایم.همه آن را اجرا می کنندو هیچکس خلاف آن اسنراتژی عمل نمی کند.
در اینجا دولت باید به همراه مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و موسسات وابسته سیاستگذار باشند و سیاست استفاده از ارتباطات و تجهیزات و فناوری را اعلام کنند.بقیه مشکلات در مسیر کار حل می شود.
مخابرات ما- برخی سیاست گذاری ها به فعالیت های واحدهای دیگر نیاز دارد.مثلا بانک ها وقتی می توانند از امکاناتی استفاده کنند که بانک مرکزی آن اقدام را اجرائی کند وگرنه شعبات بصورت جزیره ای فقط برای خودشان عمل می کنند.
مهندس دهناد- مثال جالبی زدید.فعالیت های جزیره ای یعنی همین که شما مثال زدید.وقتی یک بانک جدا از بانک های دیگر اقدام کند و یا چند بانک خارج از نظام بانکداری و فناوری پیچیده بانکداری به تنهایی عمل کنند همین می شود.
اجازه بدهید مثال دیگری بزنم. زمانی قرار شد دفاتر ثبت اسناد با استفاده از فناوری مدرن اجرا شود.ثبت سندها و فعالیت ها قرار شد از طریق فناوری های جدید به روز شود اما کار به جایی رسید که باید احراز هویت می شد. اقدامی مثل انگشت نگاری که فیزیکی بود.اما همین کار نیز با استفاده از بستر مخابراتی و فناوری حل شد.البته هم زمان باید دیتابیس های اطلاعاتی مراکز دیگر و ثبت اسناد هم بروز می شد.یعنی کار از جالت جزیره ای خارج می شد. بر اساس قانون وظیفه هر یک مشخص شد.مخابرات نیز زیرساختهای ارتباطی را در اختیار دفاتر ثبت قرار داد. امروز شاهد هستیم که روند فعالیتها در سازمان ثبت اسناد و املاک با گذشته قابل مقایسه نیست و .دیگر دستگاهها میتوانند از آن الگو بگیرند،
مخابرات ما- حرف آخر؟
مهندس دهناد- باید استفاده از فناوری در حد کلان کشور در دستور کار قرار گیرد. معمولا جوانان رغبت بیشتری به استفاده از فناوری جدید دارند که باید از این قدرت استفاده شودبازار نیز توان کمک به این جوانان را دارد. فقط باید این بخش, متولی و سیاستگذاری خاص و مشخص داشته باشد تا بتواند همه را به یک مسیر معین هدایت کند.
مخابرات ما- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید تشکر می کنیم.آرزومی کنیم در روزهای آینده استفاده از فناوری در شکل عام خودش عمومی شود و سازمانهای سیاست گذار نیز به این مسیر کمک کنند.
******
با سلام سردبیر محترم بفرمایید واقعا تحصیلات آقای دهناد مهندسی است اگر مهندسی است در چه رشته ای تحصیل کرده اند ؟چون استفاده از این درجه علمی در مصاحبه ها خیلی عادی شده است .
این مطلب نقل قول است از سایت های دیگر.
من مدارک تحصیلی هیچیک از مدیران و کارکنان را ندیده ام
سلام جناب دهناد اشاره فرمودند به اینکه بستر لازم جهت استفاده سازمان هایی مانند ثبت اسناد را جهت کاربرد سیستمهای نرم افزاری فراهم اورده اند جنابعالی یا دفترتان بفرمایند چرا در اقصی نقاط روستایی این امکان فراهم نیست و کارشناسان سازمان ثبت اسناد از این بابت شاکی هستند شرکت سیار بعد از سالها هنوز نتوانسته امکان ایجاد اینترنت
سیار را در مراکز روستایی فراهم نماید .
سلام
قوانین جدید با گذشته فرق کرده
حتما نگاه میکنم براتون می نویسم
مثلا روستاهای بالای 50 خانوار باید سرویس بگیرن و …
سلام و تشکر از پاسخ سردبیرپیگیر به استحضار می رساند فرمایش شما کاملا درست است منتهی توجه فرمایند وقتی یک کارشناس سازمان ثبت اسناد برای کار با سیستم نرم افزاری مراجعه می کند انتظار دارد امکان اینترنت همراه فراهم باشد .بنابراین اگر وظیفه وزارت و شرکت در این مورد مشخص شده بایستی هر چه سریعتر سرمایه گذاری و انجام شود منتهی بحث این است که الان کار رها شده و توجهی به موضوع اینترنت همراه روستایی نمی شود اخیرا دکل هایی توسط شرکت اواتل وابسته به وزارت در برخی جاها نصب شده ولی در مقایسه با تعداد روستاها بسیار کم است و البته هنوز راه اندازی نشده است .
در بسیاری از مناطق روستایی قم با پوشش اینترنت مشکل داریم ، دهیاری ها اومدن درخواست اینترنت پرسرعت ثابت دارند
بدجور مهندس دهناد مهندس دهناد میکنی نکنه قراره دوباره تشریف بیارن بشن مدیرعامل ؟؟؟جناب صدری خیلی خوبن امیدواریم به این زودی از مخابرات تشریف نبرن