سازمان های داخلی حمایت محتوایی از جویشگرهای بومی نمی کنند
مخابرات ما – دبیر اجرایی نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات ( IST2018 ) با اشاره به اینکه سازمان های داخلی حمایت محتوایی از جویشگرهای بومی نمی کنند، افزود: هر چند سازمان های داخلی برخی از اطلاعات خود را بر روی صفحات وب قرار می دهند اما اطلاعات خاص خود را برای حمایت محتوایی در اختیار جویشگرهای بومی قرار نمی دهند.
مخابرات ما ( محمد – ایرنا) – دکترعلیرضا یاری امروز سه شنبه درنشست خبری نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در سالن کنفرانس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر سازمانی اطلاعات خاص خود را که مردم به آن نیاز دارند، در اختیار جویشگر بومی قرار دهد، آنها نسبت به رقبا خارجی ارجحیت پیدا می کنند.
وی اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی سیاستگذاری کرده که جویشگر بومی در اولویت سازمان های داخلی قرار گیرد اما خیلی از سازمان این کار انجام نمی دهند.
مدیر آموزش، همکاری های بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان فناوری اطلاعات هم به دنبال تهیه و ابلاغ دستورالعملی در این زمینه بود که فکر می کنم این کار هم انجام نشد.
وی با اشاره به اینکه موتورهای جستجوگر بومی باید مورد حمایت محتوایی قرار گیرند، گفت: یکی از نقاط ضعف جویشگرهای بومی این بود که نتوانستند محتوی بومی را از سازمان های داخلی بگیرند.
یاری ادامه داد که علیرغم حمایت هایی که برای تحقق این کار انجام گرفته اما تابحال جستجوگرهای فارسی نتوانستند محتوای بومی را در اختیار بگیرند تا از این طریق ارجحیتی نسبت به رقبای جارجی پیدا کنند.
وی ادامه داد: قرار است مرکز ملی فضای مجازی تدبیری بیاندیشد که چگونه می توان از این جویشگر بومی ( فارسی جو و یوز ) حمایت های محتوایی کرد تا مزیت رقابتی برای آنان به وجود آید .
یاری با اشاره به اینکه حمایت محتوایی سازمان ها از جویشگرهای بومی دست یافتنی است، گفت: باید علت یابی کرد که چرا سازمان ها از طرح حمایت محتوایی جویشگرهای بومی، استقبال نکردند.
** درصد زیادی از مردم جویشگرهای بومی را نمی شناسند
دبیر اجرایی نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات ( IST2018 ) اظهار داشت: مطالعه میدانی که اوایل سال جاری انجام شده نشان می دهد که درصد زیادی از مردم جویشگرهای بومی را نمی شناسند.
وی افزود: هرچند 2 جویشگر بومی، پارسی جو و یوز چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده اند اما این مطالعه میدانی نشان می دهد که مردم جویشگر بومی را نمی شناسند.
یاری افزود: درصدی که این جویشگرها را می شناسند، هم می گویند که گوگل دقت بهتری دارد و لزومی ندارد به سراغ جویشگرهای بومی برویم.
وی افزود: این مطالعه میدانی برای پیام رسان ها و جستجوگرهای بومی انجام گرفته، نشان می دهد که اغلب مردم پیام رسان های بومی را می شناسند ولی می گویند اعتمادی به آنها نداریم ولی در مورد جویشگر بومی می گویند که ما آنها را نمی شناسیم.
مدیر آموزش، همکاری های بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به همین دلیل جویشگرهای بومی باید به سراغ برند سازی بروند و از این طریق خودشان را به مردم بشناسانند.
وی با اشاره به اینکه جستجوگرهای بومی باید مورد حمایت قرار گیرند، افزود: تنها حمایتی که از جستجوگرهای بومی در حال حاضر انجام می شود، نگهداری سرورهای آنان است که بخشی در این پژوهشگاه است و بخشی هم در سازمان فناوری اطلاعات است.
یاری با اشاره به اعطای جایزه مسابقه چالش نوآوری در حاشیه برگزاری این سمپوزیوم، گفت: از طریق مراجعه به وبگاه سمپوزیوم امکانی فراهم شده بود که استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه ICT چالش های نوآوری در حوزه های کاری خود را مطرح کنند تا نوآوران بتوانند برای حل آن چالش ها را با راه حل های علمی و کاربردی ارائه کنند که در سمپوزیوم جایزه نوآوری به ایده های برتر ارایه میشود.
** نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در تهران برگزار می شود
دبیر کمیته علمی نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات( IST20188) اظهار داشت: این رویداد علمی از 26 تا 28 آذر ماه با حضور محققان و صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن همایش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود.
دکتر محمد کمره ای افزود: بیگ دیتا، 5G، امنیت اطلاعات، اینترنت اشیا، رایانش ابری و بلاک چین، اقتصاد ICT مدیریت شبکه، ارتباطات کوانتومی ، ارتباطات ماهواره ای و رگولاتوری از جمله محورهای این سمپوزیوم سه روزه است.
وی تعداد مقاله دریافتی را 331 مقاله اعلام کرد و گفت: 145 مقاله مورد پذیرش نهای کمیته علمی سمپوزیوم قرار گرفته و از این تعداد 102 مقاله به صورت سخنرانی در این رویداد علمی ارائه می شود و بقیه هم در قالب پوستر در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
دبیر کمیته علمی نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات به برگزاری 13 کارگاه آموزشی در این سمپوزیوم اشاره کرد و گفت: 38 کارگاه آموزشی به کمیته علمی سمپوزیوم پیشنهاد شده که 13 مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته است.
وی ادامه داد که امسال با توجه به محدودیت های به عمل آمده مقالات و میهمانان خارجی کمتری نسبت به دوره های قبلی داریم اما میهمانان از کشورهای همسایه در این سمپوزیم حضوز خواهند یافت.
کمره ای به برگزاری نمایشگاه در حاشیه این مراسم اشاره کرد و گفت: شرکت های استارتاپی دستاوردهای خود را معرفی می کنند تا زمینه رونق کسب و کارهای آنان فراهم شود و شرکت های باسابقه هم در این نمایشگاه جانبی حضور دارند.
وی، صنعت ICT و بررسی فرصت ها و تهدیدات و روند بکارگیری از هوش مصنوعی از جمله پنل های این سمپوزیوم اعلام کرد و گفت: ارایه آخرین دستاوردها، ایجاد محیطی برای تبادل نظر صاحب نظران و فعالان، توسعه و گسترش مرزهای علم و تکنولوژی و رفع نیازها و مشکلان کشور در این زمینه از جمله اهداف این سمپوزیوم است.
***
نظرات بسته شده است.