سیر تهیه و تغییرات سند تحول شرکت مخابرات ایران در معاونت راهبرد
مخابرات ما- معاونت راهبرد شرکت مخابرات ایران با جمع آوری نظرات اولیه مدیریت و داده های متناظر، سندی با عنوان “برنامه تحول شرکت مخابرات ایران” را تهیه کرده بود تا در جلسات مدیران تحلیل شود.
این نظرات به دلیل هم زمانی با دو مورد آشوب بزرگی به پا کرد.
- شرکت مخابرات ایران کمک هزینه نقدی خواربار بازنشستگان را بموقع پرداخت نکرد .بهتر است بگوییم با تاخیری یک ماهه پرداخت کرد.
- شرکت مخابرات ایران خود شایع کرد که قصد دارد در آینده خواربار بازنشستگان را قطع کند.
رگه هایی از این دو موضوع در برنامه تحول شرکت مخابرات ایران نیز دیده می شود.یعنی این آشوب با محتوای این تحلیل و شایعات جاری تطبیق داشت.عده زیادی از بازنشستگان از حذف احتمالی خواربار به شدت ناراحت شده بودند.این افراد طی دو روز در مخابرات ایران تجمع کرده و حرفهای خود را به مدیران ارشد از جمله هیئت مدیره رساندند.مخابرات ما نیز این خبرها را پوشش داده است.
تصمیم گرفتم سند تحول را ببینم
وقتی چنین آشوب بزرگی در سراسر کشور ایجاد شده لابد ارزش دارد که ایجاد کننده موجش را بطور کامل مطالعه کنید.یعنی همان سند تحول شرکت مخابرات ایران را.
به هر شکلی بود نسخه نسخه نهایی را پیدا کردیم.جالب ترین نکته برای من این بود که در این طرح تحول هیچ اثری از موارد اختلاف (حداقل در مورد کاهش خواربار بازنشستگان ) وجود نداشت! یعنی همه ما بی جهت ناراحت شده بودیم؟
بالاخره متوجه شدیم نسخه نهایی که برای مدیریت ارسال شده است همین است اما نسخه قبلی آن نیز موجود است.در حقیقت ورژن ادیت شده آن (نسخه دوم)، سند قابل بررسی مدیریت خواهد بود. با بررسی نسخه پیش نویس دریافتم که مورد اختلاف بسیار شدید بوده است.در حقیقت بدون تردید باید انتظار داشت که بازنشستگان با دیدن آن واکنش نشان دهند.
مقایسه دو سند، سند پیش نویس و سند دوم -اصلاح شده
به همین جهت تصمیم گرفتم دو سند را مقایسه کنم.شاید بتوانم حداقل آرامشی به مخابرات بحران زده امروز تزریق کنیم.اما کار ساده ای نبود. امید دارم کسوراتش را بر ما ببخشید.
مقایسه هزینه ها و روند رشد آن در دو سند
ابتدا به سند پیش نویس می پردازیم.در این سند هزینه حقوق و دستمزد را با سایر هزینه های شرکت مقایسه کرده است.هر ماهه از این نظرات می خوانیم. در بخشی از این برگه هم هزینه مستمری بازنشستگان ذکر شده است.
حالا به سند نهایی برمیگردیم.در این سند اصولا بازنشستگان به عنوان هزینه حذف شده و دیده نشده است.بازنشستگان از لیست هزینه خارج شده چرا که کاهش یا افزایش آن مد نظر نبوده. یا بهتر است بگوییم ممکن نبوده.
فقط هزینه حقوق و دستمزد شاغلین در این سند نهایی دیده می شود.در اینجا اصلا قصد تحلیل موضوع را ندارم ولی باید یک نکته را ذکر کنم که قطعا اگر تعرفه بهبود یابد و واقعی شود، با افزایش درآمد، این هزینه ها درصد بسیار کمتری از درآمد خواهند بود.یعنی به نظر من اشکال از میزان حقوق نیست بلکه از کمبوددرآمد به دلیل غیرمنطقی بودن تعرفه است.
گفته می شود اخیرا سازمان تنظیم مقررات بهبود تعرفه را پذیرفته است تا دو سه هفته آینده بصورت رسمی اعلام خواهد شد.
باید بدانیم که در بخش بازنشستگان و شاغلین صرفا اعلام عدد به عنوان هزینه شک کارکنان را برمی انگیزد که چرا چنین اعدادی بدون تحلیل صادر شده است.از این نظر به بازنشستگان حق می دهم.
آسیب شناسی کلان در هر دو سند
در سند پیش نویس برگه ای با عنوان آسیب شناسی کلان دیده می شود که تمامی آسیب های شرکت با دیدی تحلیلی نوشته شده است.سنداولیه را ببینید.
در ردیف درآمد به تعرفه نامناسب اشاره شده است.در ردیف توسعه، به عدم شفافیت سیاست ها اشاره شده ، در ردیف وسط وقتی به هزینه ها و بهره وری می رسد دوباره اشکال قبلی بروز می کند.با پرداختی های پرسنلی صرفا به عنوان هزینه برخورد می کند.این اشکال در همه سندها وجود دارد.توضیح آن را در بخش قبلی نوشتیم.
اما ظاهرا نویسنده خود متوجه این اشکال در سندش شده چرا که در سند نهایی یا بهینه شده به حذف این بند پرداخته است.سند اصلی را که برای بررسی مدیران ارسال شده است ببینید.
آسیب شناسی کلان- بخش دوم
در عنوان آسیب شناسی کلان صفحه دیگری هم در هر دو سند دیده می شود.به مقایسه این دو بپردازید.در موردش زیاد صحبت نمی کنیم.
در سند پیش نویس ، بهره وری پایین نیروی انسانی ذکر شده.اما باید بگوییم پایین بودن بهره وری به دلیل اشکال در پرسنل نیست حداقل باید به مدیریت ها نگاهی عمیق تر انداخت.
حالا به سند نهایی می پردازیم. توجه کنید .
به هر حال اینها نظرات کارشناسی است که در جای خودش باید در موردش بحث کرد اما همانطور که در بالا ذکر کردیم کارکنان خود عامل کاهش بهره وری نیستند.اختلاف ما با مدیران همین است.
جابجایی دو صفحه در هر دو سند
در سند پیش نویس یک برگه با عنوان “پیشنهاداتی برای کاهش هزینه” ذکر شده است.ببینید.
اما در نسخه اصلی یا ورژن2 کلا این صفحه با هوشیاری نویسنده حذف شده و بجای آن پیشنهاداتی برای افزایش درآمد ذکر شده است.به نظر می رسد این جابجایی به پیشنهاد کارکنان انجام شده باشد چرا که پیش از این در میان پیشنهادات کارکنان در بخش پیام ها و نظرات خوانندگان مخابرات ما آن را دیده بودم.
صفحه جدید که جایگزین صفحه قبلی شده این است.
نتایج نهایی
- طرح پیش نویس اولیه کاملا تغییر کرده و بخش هایی از آن که مورد اختلاف است حذف شده
- نویسنده در نسخه بهبود یافته بجای نگاه هزینه ای به حقوق و رفاهیات، به افزایش درآمد پرداخته است
- کارشناسان نویسنده، باید بدانند آنچه به مدیران می دهند به پای آنان نوشته می شود بنابراین نباید صرفا با مکتوب کردن ایده ها و نظرات مدیران بالاتر، آن را به اسم خود ثبت کنند.
- متاسفانه کارشناسان در زمان خاص خودش، کاملا تنها می مانند.
توصیه نویسنده به همکاران
معاونت راهبرد اصولا به عنوان ایده پرداز جامعه مخابراتی باید :
باید به یکدیگر اجازه بیان نظرات خود را بدهیم سپس در موردش بحث کنیم.واکنش های منفی و شدید به کلیت مخابرات آسیب می زند..
توصیه نویسنده به معاونت راهبرد
معاونت راهبرد اصولا به عنوان ایده پرداز جامعه مخابراتی باید :
کاملا دقت کند که هر چه می نویسد بنام خودش ثبت می شود.چشم بسته ابزار دست دیگران نشود.
در انتظار نظرات شما هستم.
سلام سردبیر جان
در مورد طرح ایثارگری
یک شایعه
می گویند پیش نویس شیوه نامه اجرای برای ایثارگران درامده و در آن سهمیه رزمندگان حذف شده است
مجلس قانون را برای همه ایثارگران مشمول طرح یکسان تعریف کرده است
اما شایعه می گوید مخابرات با شاهکاری دیگر بدون در نظر گرفتن شایستگی ،تحصیلات مرتبط،تخصص ،سابقه کار،سابقه مشغول به کار قبل از خصوصی سازی و…
سهمیه رزمندگان را حذف کرده است
مطلب دیگری در این شایعه به گوش می رسد :
لیدرهای ایثارگران همگی خودشان مشمول طرح می شوند و در سهمیه خواهر و برادر شهیدان بلند مرتبه یا جانبازان عزیز قرار می گیرند
و پیشاپیش هم تشکر خود را تقدیم نموده اند
این شایعه به قدری ناراحت کننده و تعجب آور است که فقط می توان عنوان شایعه بر آن نهاد.
از شما خواهشمندیم این مطلب را در صورت امکان پیگیری نمایید
و همه وهمه این پیشنهادات آفتابه و لگن ، منشا آن درعدم افزایش تعرفه های مخابراتی ست . آقا خجالت آوره چرا اینقدر هزینه حقوق به رخ میکشید درشرایطی که بسیاری از سازمانها یک کارشناس عادی حقوقش تا 20تومن شده اینقدر گناه را به گردن حقوق وسی سال خدمت نیندازید با 9درصدی ها نمیدونم ولی با 7درصدی ها قانون تعیین کرده میتواند 5سال خدمت کند خجالت داره اینقدر حرف چندر غاز حقوق میزنید . رسمی اینقدر بدبخت شده که مثلا کارگزار و دیگر خودشو با ما مقایسه میکنه و آه از نهاد برمیاره که حقوق ما زیاده !!!! واقعا که مخابرات صاحب نداره . بابا جان از 20سال پیش گفتند دیگر مخابرات استخدام بشکل رسمی نخواهد داشت اونوقت قراردادی میگه چرا من رسمی نمیشم درحالی که حقوقش هم با یک سی سال خدمت رسمی 1تومنم تفاوت نمیکنه . یا شرکتیها در زمان ورود به شرکت کجای حکمشان نوشتند درآینده ما شما را استخدام رسمی و…..خواهیم نمود ؟ که حرف جوانی هدر رفته و پیری بمیان میاید .
الانم سی ساله ای که تا دیروز با تعصب کاری کار کرده اونم از جان مایه گذاشته ودر اذایش حقوق گرفته ومنتنی نیست باید فردای سی سال بشه خار چشم همه که بندازیمش بیرون ؟ !11 بدستور کی ؟
مشتی بچه و جوانان عزیز که ربطی بشرکت ندارند . ای خاکبرسر این مخابرات …..چه شود
مخابرات با تجهیزات 50سال پیش میخواد درآمد کسب کنه پول نداره توسعه بده چون هزینه توسعه به نسبت درآمد زیادو بیخوده
. بعد شرکتهای رقیب وارد عمل میشوند و حالا اینجور که پیداست باید همه پرسنل را بیرون کرده ودررا قفل زند
آقا یلدا
سلام
شما کارمند رسمی محترم مگر غیر از ضوابط استخدامی آن زمان جذب شده اید
آزمون رسمی هزاران نفری داده اید یا شرایط آن زمان و عرضه کار مطلوب بوده و مدارک تحویل و استخدام شده اید
مشکلی هم ندارد
ولی اینکه شرایط این دوره و افزایش تقاضای کار و شغل الان رو مقایسه کنیم
انصاف نیست
وقتی مخابرات آزمون عمومی با شرکت ۱۰۰ هزار نفری میزاره و داخل آگهی استخدامی نمیگه قرار هست ۳۰ سال قراردادی بمونی
می بایست طبق آیین نامه خودش اون همکار رو هم دائم کنه
یا وقتی شرایط واسه جذب نیروی شرکتی باز هست و اونم ۲۰ سال سابقه داره حقوق و مزایای مطلوب رو هم می بایست به اون بوده
چرا نباید قبول کنیم وقتی حداکثر قانون خدمت ۳۰ سال هست و کسی که در این سی سال تلاش زیادی در اجرای وظیفه کرده دیگه نمی تونه از این بیشتر خدمت کنه
اگه بدون احساس مسولیت و یک ساعت کار مفید طی طریق نموده ۳۵ سال که نه تا ۵۰ سال هم خدمت میکنه
این که بگیم خاسته ما برحق و از بقیه نامطلوب است درست نیست
شرکت باید اول به قوانین و آیین نامه های خودش وفادار باشه
کارکنان هم از حداقل های ممکن برخوردار باشند تا شرایط بهینه گردد
سلام.این سند تحول همان استراتزی مخابرات است یا در جهت اجرای استراتژی مخابرات ؟لطفا ارشاد فرمایید اصلا سند تحول چیست؟
سردبیر جان یه سوال
هر سال یه پیامک میاد فرم نظر سنجی تعلق سازمانی پر کنید و نود درصد کارمندان هم راضی نیستن و منفی میدن آیا این فرم های نظر سنجی همه پرت میشن توی سطل اشغال یا براستی کسی این فرمها رو برررسی میکنه ؟
در هیچ کجای این دو سند بحثی از ناکارآمدی مدیران به میان نیامده است.
به عنوان بکی از کارشناسان کارگروه سند چشم انداز 1400..دقیقا مشخص است که وجود نیروی شاغل مازاد یکی از مشکلات است ..مثلا تعداد 30هزار نفر پیمانکار!! واما نکته دیگر بند عدم پرداخت هزینه های سربار!همان رفاهیات بازنشستگان !مبین این است که اساسا قصد القا وترویج وجا انداختن چنین مصوبه ای را دارند !داشته اند وخواهند داشت!منتطر بازخورد رفتار جامعه باز نشستگان بوده اند .. اگر وارد ابن بازی کثیف بشوند قطعا بازخورد وفید بک رفتاری جامعه بازنشستگان صرفا معطوف با تجمع نخواهد بود .اصلاح تعرفه ها بهترین رویکرد است
به نظر من در شرایط فعلی که مخابرات برای پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان خودش مشکل دارد و این موضوع باعث کاهش انگیزه آنان شده پرداخت هدیه به بازنشستگان کاری عقلایی نیست.
بکی از اعضت هیات مدیره بازنشسته شد ..وقتی متوجه شد که یکی از امتیازهای بازنسستگان سنوات گذشته را دریافت نمی نماید سخت براشفت … مصوبه ای که شخص ایشان امضا نموده بود به رویت ایشان زساندیم. با تعجب گفت. من که نمی دانستم. این چنین میشود .. حالا این ناشناس محترم نمیداند ما سالها پیش از ایشان بر صندلی های این شرکت عمر خویش به پایان رسانده ایم. ..مواظب باش در زندگی نسبم بکاری. یقینا طوفان درو خواهی کرد ..کدام هدیه!دریغ از یه دونه ارزن!! من که با سی ودو سال سابقه ومدرک ارشد. به عزت الهی قسم یک ریال مشمول پاداش تشویق نشدم .اگر نیازمند خواربار هستی بفرما تا گلریزان کتیم
سلام
خیلی جالب بود،
آیا معاونت راهبرد مستقل نیست؟
آیا یکبار از مدیران دستور می گیرد که چه بنویسد و یکبار پاک می کند!؟
آیا مستقیما تحت تاثیر اعتراضات قرار گرفته و حقیقت ها را اصلاح نموده؟
حقیقت جالب دیگر این است که در سند هزینه های نیروی انسانی ستادی را بالنسبه بالا تشخیص داده است و شاید اشکال اصلی همین باشد که مخابرات ایران علاوه بر تمرکز دادن امور در ستاد و بالا بردن هزینه های ستادی، قوه تلاشگر و عملکردی استانها را نیز تعطیل و باعث نرسیدن به درآمدهای مطلوب قابل انتظار گشته است.
شاید تنها معاونتی که باید در ستاد مخابرات ایران باشد و قوی عمل کند همین معاونت راهبرد است ولیکن دیده ایم که کمترین بها را به آن می دهند و بیشترین فشارها از جمله همین اعمال دیدگاهها و سندسازی ها
سلام اینکه بخاطر ناراحتی کارکنان چند خط را حذف کنند مهم نیست بلکه مهم تغییر دیدگاه نسبت به نیروی انسانی بعنوان یک سرمایه تحول گرا است یعنی ظاهرا باحذف این چند خط فقط خواسته اند کارکنان را ساکت کنند ولی در اصل دیدگاه مدیریت همان هزینه بودن نیروی انسانی است
بهتر است بجای اینکه نیروی انسانی را هزینه ببینند و بهره وری نیروی انسانی را پائین بدانند(درصورت صحت این نظریه) بررسی وتحلیل کنند علت این پائین بودن بهره وری چیست؟ آیا این نیروی انسانی همان افراد گذشته مخابرات نیستند که با انگیزه واحساس مسئولیت و با از جان گذشتگی امورات شرکت را پیش میبردند ومشکلات را حل میکردند چرا که شرکت را متعلق به خود میدانستند ولی اگر این احساس مسئولیت ویا بقولی بهره وری نیروی انسانی کم شده است علت اصلی آن چیست وبهتر است دلایل این موضوع را شناسایی ونسبت به رفع آن برنامه داشته واقدام کنند.البته آنچه مسلم است هرگز نیروی انسانی شرکت هزینه نیستند واکثرا خود را عضوی از خانواده مخابرات میدانند ونسبت به آن تعصب وعرق دارند واگر بنا بدلایل مشخص درآمد کم شده است ویا درآمدها بجاهای دیگر میروداین نشان دهنده هزینه بودن نیروی انسانی ویا پائین بودن بهره وری نیروی انسانی نیست
این نگاه رو من قبول دارم و در نوشته هم همین فکر دنبال شده
وقتی یک معاون در زمان سراییان با چهار سال تجربه کار کارشناسی مستقیم به عنوان معاون برنامه ریزی و راهبرد. شرکت بزرگی مثل مخابرات ایران قرار می گیرد نتیجه آن این گونه تصمیم سازی ها برا شرکت هست و به فرموده. بالا تر از خود در جهت حفظ صندلی خود هر طرحی را آماده می کند تا صندلی ی که باید سالها بعد در صورت خوش شانسی و صلاحیت پیدا می کرد و الان با رانت بدست آورده حفظ کند
چرا این معاون که خودش کارمند رسمی شرکت نیست و دو سال است بدون قرارداد مکتوب با مخابرات ماهانه ۴۰ ملیون دریافتی دارد دغدغه یک بازنشسته و یا کارمند خاک خورده مخابرات را داشته باشد !؟؟ شنیده شده تنها تخصص ایشان تهیه پاورپوینت و سرگرم کردن مدیران ارشد و تنظیم به فرموده آقایان در جهت مصلحت مدیران است و نه کارگران
آیا واقعا شرکت مخابرات ایران مدیران لایق تری در تهران و استانها. ندارد !؟؟اگر مبنا بر شایسته گزینی باشد بسیاری از معاونان مخابرات الان باید معاون این شرکت بزرگ و ملی باشند ؟پاسخ با شما
وی با اشاره به اینکه پیشنهادی برای افزایش عیدی بازنشستگان مطرح شده است، افزود: در این خصوص پیگیریهایی دارد صورت میگیرد که بازنشستگان هم باید مثل شاغلان عیدی دریافت کنند.
رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین تهران عنوان کرد: در حال حاضر شاغلان حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه حداقل دستمزد عیدی دریافت میکنند، اما وقتی افراد بازنشسته میشوند، به یکباره همه این ارقام افت پیدا میکند و فقط یک ماه عیدی پرداخت میکنند.
دهقانکیا متذکر شد: البته پارسال به اندازه یک ماه حداقل حقوق عیدی پرداخت شد و سالهای ماقبل آن، کمتر از این بود. در هر صورت افزایش عیدی کارگران پیگیری میشود و منتظر هستیم که ببینیم دولت در این خصوص چه خواهد کرد
حق جذب بر اساس آئین نامه حقوق ودستمزد کارکنان شرکت مخابرات ایران بایستی از سال 1388 پرداخت گردد.
بن خواربار بازنشستگان مربوط به آذر 1400 کی واریز میشود امشب شب یلدا است نیاز به خرید داریم پسرها با عروس وداماد ونوه ها همه شب یلدا خانه پدر بزرگ هستند .لطفا زودتر واریز کنید که ما هم شاد باشیم.
خوار و بار آذر بازنشستگان پرداخت نشده سردبیر عزیز به آقای سلطانی بفرمایید اگر بخواهد به رویه پرداخت دیر هنگام بازنشستگان ادامه دهد در همین دی ماه پایان صدارتش را خواهد دید.
لطفا بیمه 3/4 سربازی بازنشستگان تامین اجتماعی مخابرات را هم پیگیری کنید کی مستمری ما افزایش میابد ؟
حدود ۴۰ درصد از کارکنان بالای سی سال شرکت مخابرات داره که اگر پاداشی تحت نام تشویقی حتی با وام های چندین درصد هم بگیره و اونها را باز نشست کنه به نفع هم خودش هم نیروهای بالای سی سال خدمت هست
در حالی که هنوز حق بیمه معوقات قبلی رو هم پرداخت نکرده که اگه کسی خواست بدون پاداش هم بازنشست بشه……
این چه سیاست و راهبردی هست وقتی که مسجل شده هست که دم نقد نیروها هم مایل به بازنشستگی هستند با تعیین تکلیف وضعیت پرداخت مطالبات و بدهی هاشون
از این کار سرباز میزنه مخابرات و حاضر هست حتی تا ۴۰ سالگی هم نیرو اگه خودش خواست واسش اشتغال داشته باشه
در بانک هایی که مثل ما خصوصی هستند ظرف تکمیل ۳۰ سال خدمت حتی یک روز هم نیرویی در اون نهاد خصوصی وجود نداره
ولی اینجا با هزینه ی بالا اشتغال تا بالای ۳۵ سالگی هم ادامه داره؟
با سلام
دلیل کاهش نیروهای پیمانکاری چیست؟
تا پایان ۶ ماهه اول ۱۴۰۰!
با توجه به اینکه ورود نیرو به اسم پیمانکاری و شرکتی کما فی السابق باز باز هست؟
با همین طرح قراردادی نیروهای ایثارگر خواهیم دید هر کسی از سفارشی شده های مدیران و …. خود را به عنوان نیروی پیمانکاری که مثلا در فلان پروژه برایش بیمه رد شده است و از آن جایی که نه سابقه مهم است در اجرای این طرح نه مدرک تحصیلی خیلی راحت به تعداد افراد اضافه خواهند شد!
نام نهادها ، شرکت ها و نهادهای حاکمیتی دیگه که به بازنشسته های محترم شون پس از بازنشستگی خواربار. مناسبت ، اعیاد، هدیه ازدواج و…. میده رو ذکر کنید تا مدیران مخابرات بدانند مثلا فلان نهاد هم چند برابر مخابرات به بازنشسته هاشون میده!
و نهایتا این که چرا صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی که تکلیف قانونی هم دارند درخصوص هماهنگ سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان
از اجرای این طرح ها تاکنون قسر رفته اند!
این معاونت راهبرد با معاونت نبی زاده بی تجربه که شش سال بر این مسند تکیه زده بیشتر از این هم انتظار نمیشه داشت.
اگه یک نفر خروجی مثبت ایشون رو در این 6 سال بفرمایند ممنون میشم.
مچکرم
باسلام.اولا ستون اول برگ جدید یا پیشنهاد جدید باصطلاح شما منظور (حوزه)حذف شده معلوم نیست چیه ولی کلا اینطور که پیداست هیچ چیز عوض نشده نمیدونم نظر شماست یا طراحان. به نظر میرسد هردو قسمت مورد نظر است چون هم پیشنهاد کاهش هزینه یعنی جدول اولی وهم پیشنهاد افزایش درآمد یعنی جدول دومی یقینا به تصمیم گیرندگان فرستاده شده وشکی درآن نیست هرچند درظاهر بخواهند جدول اولی را ازدید خواننده که شما باشیدپنهان کنند این در اصل قضیه فرقی نمیکند پس بیخودی خوشبین نباشیم نمیدانم شما اینها رواز کجا برداشت کردین .حالا که تیرشان به خطا رفته واعتراض شدید بازنشستگان رو دیده اند مبخواهند یه جوری جمعش کنند.خدا انشاالله هدایتشان بفرماید.
درود بر سر دبیر محترم
این همکاران بازنشسته همان تکنسین ها و متخصین اولیه و پایه گذاران مخابرات هستند که الان مورد بی مهری قرار گرفته اند.برادر بزرگوار به اقایون اعلان کنید لااقل سند راهبردی بانک ملت در خصوص بازنشستگان رو مطالعه بفرمایند.
برای افزایش تعرفه ها و حذف نیروها از توان بازنشسته ها در مقاطع مختلف استفاده کردند ولی حق و حقوق آنها را مشمول مرور زمان کردند.