فرض كنيد دكتر سرائيان روبروي شما نشسته است.به او چه مي گوييد؟
[box]مخابرات ما– در مورد برخي آدمها نمي توان از اين فرض ها كرد.اما در مورد دكتر مي شود.[/box]
مخابرات ما – فرض كنيد دكتر سرائيان مدير عامل شركت مخابرات ايران روبروي شما نشسته است.فرضي ناممكن نيست.حداقل در مورد دكتر متصور است اگر در مورد برخي ياراانش قابل تصور نباشد.
حالا همه حرفهايتان را در دو جمله جمع كنيد، يكي در مورد خودتان و علائق تان، ديگري در مورد ايشان و علائقش!
1– در مورد مخابرات و انتظاراتتان از آن (بايد ها و نبايد ها) به او چه مي گوييد!
2- در مورد ره نگاشت به او چه مي گوييد!
فراموش نكنيد!فقط دو جمله!
شروع كنيد!
******
به شما تقلب برسانم؟ سردبير در مورد اين دو سوال اينطور نوشت:
1- آقاي دكتر! دروازه هاي خوشبختي مخابرات ، در اتاق جلسات مديران به روي ما باز نمي شود!
2-آقاي دكتر! ره نگاشت شما، به خون و تفكري تازه نياز دارد!
********************
حالا شما دو جمله، دو سوال، دو حرف، دو كلمه براي دكتر سرائيان بنويسيد طوري كه انگار با اين دو جمله، كليد خوشبختي را به او بخشيده ايد!
چرا دو جمله؟ دليلش چيزهايي است كه از استادمان ياد گرفته ام.او مي گويد به هر كسي كه ميرسيد فقط از چيزهاي مورد علاقه خودتان حرف نزنيد! كمي هم به او اجازه حرف زدن بدهيد.يا از علائق او حرف بزنيد!
بهمين دليل من سعي كرده ام دو طرف را در نظر بگيرم.خوب است؟
*********************************************
آقای دکتر :مخابرات استان ما می خواهد جهت حفاری برای یک طرح از شهرداری مجوز بگیرد کارشناس صدور طرح شهرداری مدیر عامل استان ما را در قبال صدور مجوز مجبور کرده خانمش را در مخابرات به کار گیرد. وای بر اوضاع این شرکت سردبیر عزیز زیادی به خودت زحمت نده این شرکت بر فناست.اگه خواستید آدرس دقیق تر می دم.
هر کار که خدا خوشش میآید انجام بدهید.
صدای آنچه “انجام میدهید” به قدری بلند است که “آنچه میگویید” اصلاً شنیده نمیشود!!
سازمان شما، دقیقاً تکثیر “عملکرد شماست”
به زمان خودتان بسیار زیاد اهمیت بدهید و همواره سعی کنید برای کارهایی که میخواهید انجام دهید یک بازه زمانی تعریف کنید. در این صورت، خودتان را مجاب میکنید که در بازه زمانی تعیین شده کار را به اتمام برسانید.
تنها ابزار موفقیت که قطعاً به آن نیاز دارید این است که بیشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار میرود، کارایی و اثربخشی داشته باشید و خدمات ارائه دهید. فرقی هم نمیکند که کار شما چیست!
چه دليل و ضرورتي هست معاونين و مديران بازنشسته را حفظ كرده أيد با اين كه ميدانند هيچ راندمان ندارند ،
حرف و عمل تان يكي باشد
از ماست که برماست این همه نیروی شرکتی هممون مقصریم
راز ماندگاری
برسدبه دست دکتر سراییان
علت عقب افتاده گی شرکتهای تجاری در تمام دنیا عملکرد ضعیف مدیران ارشد آن و سریع نبودن آنها در تصمیم گیری های کلان و یا ترس و واهمه ازملاحضات سیاسی بوده است
امروزه نامی از کداک دیگر در میان نیست چون خود را با زمان و نیازهای داخلی و بیرونی مشتریان و کارکنان خود وفق نداد و هم اکنون کارکنان آن در شرکتهای رقیبش مشغول به کار می باشند.
امروز علیرغم اینکه هنوز گوشی های نوکیا در دست مردم می باشد اما دیگر شرکتی با عظمت نوکیا وجود ندارد
آقای دکتر روزگاری شما را به نیکی در شرکت یاد می کردند اما امروز به جهت بخشی از ملاحضات سیاسی برای تغییر و عدم اعتماد به همکاران قدیمی در میان قشری از مدیران ضعیف قرار گرفته اید که حاضر به ترسیم واقعیت به شما نیستند.وشما هم علیرغم اینکه می دانید حاضر به تغییر آنها نیستید!!!!
می دانید چرا؟؟
تحلیل رفتار شما نشان دهنده ی این موَضوع می باشد که :
کارکنان متوجه مسایل کلان و حیاتی شرکت نیستند و مسایل را نمی فهمند قدرت آنالیز و تحلیل و تجزیه موضوعات را ندارند به سان موجودات مکانیکی هستند که شما باید برایشان تصمیم بگیرید و آنها هم اطاعت محض نمایند. و اگر مدیری تغییر نماید مدیر بعدی بهتر که نیست هیچ بدترهم می باشد.
لطفا از میان حریر به وسط واقعیت بیاید که اگر بخواهید می توانید.
شاید همه این مطالب را نخوانیدچون فرصت آن را ندارید اما شما دانشگاهی بوده اید بد نیست تئوری های مدیریت انسانی را یکبار مرور کنید
به نظر من راز موفقیت شما استفاده از اطلاعات کارکنان و ارزیابی مدیران توسط خود کارکنان هست اگر کارکنان باید ارزیابی گردنند چرا مدیران ارزیابی نشوند؟؟
لطفا این فرهنگ را شما در شرکت ساری و جاری فرماییدتا دیگر هیچ ابهامی برای ماندن یا بر کناری مدیری برای شما و بقیه کارکنان نباشد!!!
اگر کارکنان توسط یک مدیر ارزیابی می گردنند بد نیست به صورت نرم افزاری تمامی مدیران منطقه ایی هم توسط کارکنان خود ارزیابی گردنند و نتایج آن را همه ببینند آن وقت مشخص می شود که شما واقعیت گرا و علمی هستید.
من از همکارانی که موافق ارزیابی مدیران توسط کارکنان هستند خواهش می کنم به این طرح رای مثبت دهند تا دکتر هم به این در خواست جامع عمل بپدشاند.
متشکرم
مهدی
1-مدیر منابع انسانیتان را تعویض کنید(1 سال از تاریخ بازنشستگی ایشان می گذرد).
آقای دکتر چرا به نیروی شرکتی متخصص و با سواد که در راس امور مخابرات قرار دارند هیچ توجهی نمیشود. آیا وقت آن نرسیده که از افکار قدیمی که فقط به واسطه تبدیل دولتی به خصوصی جایگزین پستهای کلیدی شده اند فکر اساسی شود تا روز به روز اوضاع مخابرات وخیم تر نشود.
با سلام کسانیکه در آزمون استخدامی سال نود و دو شرکت قبول شدند تبدیل وضعیت از قراردادی به دایمی کنید کم کم آینده اداره به این جوانان سپرده بشه
خوب همه دوستان همه مواردو گفتن من فقط یک جمله بگم
جناب آقای مدیر عامل خدا آخر عاقبتتان را بخیر کند .هم شما هم سردبیر و هم آقای کار آفرین نمونه
در شان ما نبود اینطور تحقیر بشیم واقعا حقوق ها بسیار پایین آیا بچه های وزارت خانه اینطوری حقوق میگیرن بابا این همه دروغ بس است بخدا !
سلام اقای دکتر
لطفا
1-=حسابرسی داخلی استانها اگر ضرورت ندارند منحل کنید و اگر ضرورت دارند تقویت کنید
2-مدیریت مالی استانها را به اداراه حسابداری تغییر دهید
3-ناظران مالی استانها را از بین مدیران غیر مالی انتخاب کنید
4-
نميدانستم جاي اين مطلب كجاست . لطفا خودتان آن را جاگير نماييد اگر هم خواستيد آن را براي مدير عامل ارسال كنيد .
سلام به همه وسلام به تغيير
سخني با مدير عامل محترم
نمي دانم مدير شايسته اي هستي ياخير ؟ فعلا كه طرح عملي انجام نشده كه بتوانيم معيار شما را با آن بسنجيم .
چيزي كه هست ايده ها و حرفهايتان منطقي به نظر مي رسد . ودر شما گوشه اي از صداقت پيداست هر چند شما را نديده ام و تا آخر خدمت هم نمي بينم .
ولي كوه مشكلات مخابرات پشت هر مردي را خم مي كند و خيلي از همكاران در كامنتهاي خود مديرانتان را مدير نمي دانند بنابراين اگر بتوانيد مديران شايسته اي را انتخاب كنيد ( به صورت سلسله مراتب مدير خوب انتخاب خواهد شد ) حتما موفق خواهيد شد كه اين پروسه طولاني مي باشد در غير اينصورت طرحهاي شما با شكست مواجهه شده ومجبوربه كناره گيري مي شويد . ساده ترين راه براي تشخيص مدير خوب اين است كه به او پاداش نده : اگر علت را پرسيد وبادلايل شما دنبال رفع نقص خودش رفت كه خوب است ولي اگرجلوي پايت سنگ انداخت يا زير آبت را زد سريع بركنارش كن ( كدام مشاور خارجي اين تجربه گرانبها را مفتي در اختيارتان قرار مي دهد ) .
بيا و اسامي افرادي كه درطرح سيمرغ و آشناي اول دست داشتند ازليست انتخابهايت حذف كن .
جناب مدير عامل لطفا ريسك پذير باش بدان كه موفق خواهي شد .
از ره نگاشت مي گذرم زيرا عاقبت آن با مديران ناكارآمد معلوم است .
به مسئله ساده تر كه همان مديريت عملكرد است مي پردازم كه قراراست ازسال آينده همه اقدامات از جمله ارتقائ كارمندان ، پاداش ، گروه و غيره از روي آن برنامه ريزي شود . كار به خودي خود حساب شده و اصولي است و لازمه هر شركتي است كه مزد هر كارمند را به مقدار كارايي او در شركت محاسبه وپرداخت نمايد ولي حرف من چيز ديگري است .
من به عنوان مسئول قرار است كارمند زير دستم را ارزيابي كنم كه دو حالت دارد :
1- كارمند مربوطه با من فاميل است يا رفيق صميمي كه دو حالت دارد :
الف – كارمند مورد نظر وظايفش را درست انجام نمي دهد ولي من نمي توانم به او نمره عالي ندهم !!!
ب – كارمند وظايفش را به نحو احسن انجام مي دهد و من بايد به او نمره عالي بدهم .
2- كارمند با من اختلاف نظر دارد و من را لياقت مدير يت نمي داند كه دوحالت دارد :
الف – كارمند كارش را به نحو احسن انجام مي دهد ولي من به او نمره خوب نمي دهم تا ادب شود !!!
ب – كارمند وظايفش را درست انجام نمي دهد بنابراين بايد نمره ضعيف بگيرد .
در هر دو حالت نا رضايتي به اوج خود خواهد رسيد و كارها زمين مي ماند ريرا شخصي كه پاداش غبرعادلانه گرفته توانايي انجام كار را ندارد و شخص دوم هم كه كاربلد است به دليل پاداش كم كار انجام نمي دهد .
اين نظر شخصي من است و قصد زير سوال بردن مديران انگشت شمارشايسته مان را ندارم وآنها به دل نگيرند اي كاش همكاران نيز در اين باره نظراتشان را عنوان نمايند .
شرمنده باز برگشتيم سر پاراگراف اول درمورد مديرخوب
شركت بزرگ مخابرات فعلا درحالت سكون به سر ميبرد كه بسيار بد مي باشد .
در حال حاظر من كارمند شرح وظايفم را نمي دانم زيرا با آمدن برنامه هاي جديد ، شرح وظايف من تغييراساسي پيدا كرده ودرحال حاظر طبق روال گذشته كارها را انجام مي دهم .
كيفيت و چگونگي انجام كارها ( ايزو) مشخص نيست زيرا شرح وظايف تغييرات اساسي كرده است .
نمي دانم چرا دست روي هر مطلبي مي گذارم برمي گردم به پاراگراف اول يعني مدير خوب
درپايان آيا مديران قادر به رفع ايرادات كوچكي مانند نمونه هاي بالا نيستند و پاداش ميليوني مي گيرند ؟
اينها كه ديگرزمانبر نيست !!
مدير خوب ← كارمند پرتلاش ← سود بيشتر ← رفاه براي همه نه فقط مديران
با سلام خدمت شما
من در كامنتي مختصر به دو سوال بالا پاسخ دادم خوب بود اين مطلب مرا در كامنت سرگشاده اي به دكتر سراييان قرار دهيد .
اگر امكان داشت جمله اول را نيز پاك مي كرديد .
با عرض سلام و خسته نباشید :
1- اگه بجای 43 تومان سود سالیانه 42/5 تومان به سهامداران پرداخت بشه با 5 ریال باقیمانده میشه تمامی حق و حقوق کارمندان را پرداخت کرد تا ضمن رضایت انگیزه کاری نیز ارتقاء پیدا کنه .
2- حق و حقوق جانبازان رو طبق قوانین پرداخت نمایید . شایسته نیست حقوق کسانی که با ارزش ترین سرمایه خود یعنی اعضاء بدنشون رو برای مملکت از دست دادند پرداخت نکنید .
1_یکی از بزرگترین ظلم ها به اینده مخابرات استخدام پولی است که ده ها میلیون از مخابراتی میگیرین و فرزندشو جایگزین میکنید.این بسیار کار غیر شایسته سالاری است و نیروهای غیر کارامدی به سیستم تزریق میشوند.بهتره به جای این کار نیروهای شرکتی رو یکم بهشون بیشتر بها بدین
2_از بزرگترین ظلم ها به اینده شرکت بها ندادن به نیروهای جوان شرکت هست.چرا اینقدر تبعیض؟چرا به نیروهای جواندکه چندین برابر کار میکنن کمک هزینه ازدواج رو نمیدین؟
با سلام جناب اقای دکتر سراییان
1- مدیران بله قربان گو بدرد مخابرات و شرکت خصوصی نمی خورند و این اداره را مال شخصی خود میدانند هر چه سریعتر نسبت به تعویض آنها اقدام فرمایید.
2- مدیرانی که با کار انس هستند جایگزین نمایید چرا آنها فقط به فکر شرکت و سود آوری هستند و همینطور الگوی دیگران که بایستی کار کنند و مفت خوری را کنار بگذارند.
جناب آقای دکتر سرائیان لطفا تکلیف مدارک تحصیلی را مشخص کنید .
1-برنامه شما برای بهبود و.ضعیت مخابرات چه می باشد
2- برنامه شمابرای نیروی انسانی شرکتی متخصص (بخش خصوص ) چه می باشد آیا زمان آن نرسیده که برای این نیروها اقدام خاصی صورت گیرد
با سلام…
هر جور كه فكر ميكنيد به داد نيروهاي شركتي برسيد و به وضعيت آنها سرو ساماني بدهيد.
در این شرایط اقتصاد رقابتی مطمئن باشید که حقوق آخر ماه یک کارمند بالاترین انگیزه کاری او می تواند باشد. … مطمئن باشید ناراضی بودن کارمند بدترین تبلیغ منفی علیه شرکتی است که شما مدیریت آن را بر عهده گرفته اید..کارمندان شما انگیزه ای برای جلب رضایت مشتری ندارند…..راز موفقیت شرکت های رقیب تازه تاسیس در این است نه چیز دیگر.
با 13 سال سابقه کار در فنی ترین قسمتهای مخابرات …حقوق 900 هزار تومن …حیف از جوانی من …