صرفهجویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی
مخابرات ما – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد در راستای نهادینهسازی و تحقق فرآیندهای دولت الکترونیک، از مهرماه سال جاری (سیکل چهارم) قبوض کارکرد تلفن ثابت، چاپ و توزیع نمیشود.
مخابرات ما ( محمد – ایسنا) – ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال گذشته از صرفهجویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی خبر داده و گفته بود: یکی از خدماتی که میتوان در آن صرفهجویی کرد، بحث قبوض است. مخابرات ایران ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که دورهای برایشان قبض صادر میکند و هزینه تمامشده هر قبض دو هزار تومان است که سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان میشود.
او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که از مدتی پس از این اظهارات، مخابرات به سمتی برود که با استفاده از ظرفیت پلتفرم دولت الکترونیکی قبوض خدماتی را حذف کند و اظهار کرده بود: میتوان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کنیم که در کارپوشه ایرانیان نسخه دیجیتالی آن قرار بگیرد، یا به صورت پیامکی یا اپلیکیشنهای دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام میدهند و به مشترک اطلاع بدهیم قبضشان آمده است. این فرایند اطلاعرسانی آنلاین به مشترک و بهروز بودن این مدل اطلاعرسانی در برگشت درآمد آنها هم هزینه دارد.
صرفهجویی ۱۰۰ میلیارد تومانی با حذف قبوض
در این راستا و به نقل از مخابرات ایران، سیدمجید صدری -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- اخیراً با تاکید بر استفاده بهینه از تمام ظرفیتهای دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر ارتباطات و با توجه به ایفای مسئولیتهای اجتماعی، شرکت مخابرات ایران قبوض کاغذی کارکرد هزینه تلفن ثابت مشترکین را در تمام استانها و مناطق مخابراتی حذف میکند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران صرفهجویی ۱۰۰ میلیارد تومانی سالیانه هزینه حذف قبوض و بهکارگیری این مبلغ در راستای توسعه شرکت را از اولویتهای شرکت مخابرات ایران دانست و گفت: تمام مشتریان تلفن ثابت در سراسر کشور از این پس میتوانند علاوه بر تماس با سامانه ۲۰۰۰ و به صورت شبانهروزی از خدمات پرداخت قبوض خود استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، سادهسازی ارائه خدمات به مشتریان در کمترین زمان و افزایش سرعت و شفاف بودن عملکرد کلیه امور مربوط به دریافت و پرداخت قبوض را از دیگر مزایای مهم حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت عنوان کرد.
روشهای متفاوت پرداخت قبوض تلفن ثابت
وی ادامه داد: وب سایت شرکت مخابرات ایران به نشانیwww.tci.ir و کد ussdستاره ۲۰۲۰ مربع نیز در اختیار تمام مشتریان قرار دارد و مخاطبان در سراسر کشور میتوانند ضمن دریافت کارکرد تلفن ثابت خود به صورت لحظهای، از همان طریق نسبت به پرداخت اقدام کنند.
صدری با اعلام این مطلب که تا کنون در هشت استان به صورت کامل قبوض کارکرد تلفن ثابت حذف شده اظهار کرد: حذف قبوض کاغذی در استانهای باقیمانده با توجه به سیاستهای مبتنی بر تحقق دولت الکترونیک در برنامه آتی شرکت قرار دارد.
البته حتی همین حالا هم بیشتر قبضها به صورت غیرحضوری پرداخت میشود. همانطور که صدری سال گذشته با اشاره به اهمیت پرداختهای غیرحضوری در کاهش تردد و آلایندگی محیط زیست و همچنین سرعت در پرداخت و تحقق ارتباطی فراگیر اعلام کرده بود: هماکنون با استقبال گسترده مشتریان از این پرداختها، نزدیک ۹۹ درصد از تمام قبضهای تلفن ثابت در سراسر ایران بهصورت غیرحضوری پرداخت میشود.
***
سلام
حذف قبوض اولین پیشنهادی است که ممکن است هر مدیری بعد از اولین مواجهه اش با مشکل هزینه ها در شرکت های خدماتی ارایه نماید. وقتی از قبض تلفن تنها اطلاع رسانی از مصرف مشتری به ذهن متبادر است بنابر این الترناتیوهای الکترونیکی جدید مثل پیامک، شبکه های اجتماعی و یا … ارزانتر هستند و می توانند به راحتی جایگزین شوند.
ولی آیا قبض تنها برگه اطلاع رسانی مبلغ و پرداخت است؟
ایا با وجود شبکه های اجتماعی و اینترنت روزنامه های کاغذی حذف شده اند؟ و اگر نشده اند چرا؟ اگر برای روزنامه صرفا کارکرد اطلاع رسانی و خبر رسانی تصور کنیم آنگاه ضرورت روزنامه ها و مجلات کاغذی چیست؟
آیا با وجود شبکه های اجتماعی و موبایل، کارت دعوت مهمانی ها و عقد و عروسی ها حذف شده اند؟ چرا با وجود اینکه یک فرد می تواند تمام دوستانش را در گروه اجتماعی بصورت کم هزینه و صرفا با دادن یک پیام دعوت کند به خودش زحمت می دهد و علاوه بر اطلاع رسانی در شبکه ، آن کارت های پر هزینه را سفارش می دهد و هزینه ارسال و پست ان کارتها را متقبل می شود؟ بجز ارسال کارت دعوت چرا دعوت کننده سعی می کند بهترین کیفیت کارت دعوت را سفارش دهد مگر نمی تواند صرفا با یک کارت عادی و ارزان قیمت به هدف خود برسد؟
شما بعنوان مخاطب اگر از طریق پیامک به یک مهمانی دعوت شوید و یا از موضوعی با خبر شوید بیشتر احساس تکریم می کنید و یا اینکه یک کارت دعوت توسط شخص دعوت کننده به دست شما برسد؟ در کدام روش احتمال حضور شما در مهمانی بیشتر است؟
اگر در منزل در کمد خاطراتتان بگردید هنوز کارتهای دعوتی که برایتان مهم بوده است را نگه داشته اید. چرا احساس می کنید در طولانی مدت این کارتها می تواند شما را خوشنود کند؟ ایا یک حس وفاداری نسبت به دعوت کننده ندارید؟ آیا دعوت کننده با آن احترامی که برای شما گذاشته است یک عمر شما را مدیون خود نکرده است؟
ممکن است روی یک دعوتنامه مکتوب آیه ای از قرآن، حدیثی و روایتی و یا جمله ای از بزرگی و یا یک تصویر آبرومند و سنگین و یا رنگی جلف را ببینید. این نشانه ها همه گویای انتقال محتوا و آرمان ها و ایده های دعوت کننده و یا ارزش های مورد حمایت دعوت کننده را به شما منتقل می کند. این نشانه ها بهمراه رفتارهای حضوری که از دعوت کننده می بینید برند دعوت کننده را در ذهن شما شکل می دهد.
اگر این مواردی که ذکر کردم را در کنار هم بگذارید متوجه خواهید شد که قبض تلفن تنها یک برگه اطلاع رسانی مصرف نیست بلکه مدیایی برای ارتباط با مشتریان است و همانطور که شرکت های تجاری هزینه های زیادی می کنند تا در ذهن مشتریانشان اثر مثبت بگذارند و انها را به خود وفادار کنند همانطور هم این ارتباطات موثر را به یکباره حذف و بی اثر نمی کنند.
اگر صاحبان و مدیران مخابرات بخواهند کسب و کار خودشان را ادامه دهند و قصد تعطیل کردن تدریجی مخابرات را نداشته باشند آنگاه در وهله اول علاوه بر ارسال کاغذی قبض، پیامک نیز برای وی ارسال می کنند یا لااقل مثل همراه اول رفتار می کنند. همراه اول بخاطر احترام به فرهنگ صرفه جویی و برای پاسخ دادن به فعالان محیط زیست از مشتریانش استعلام می کند که ایا می خواهید که قبض را بصورت الکترونیکی دریافت کنید و متناسب با پاسخ مشتری و به احترام او قبض را بدلخواه وی با مدیای مناسب ارسال می کند. قبوض همراه اول بسیار زیبا و در یک پاکت با مشخصات برند همراه اول و از طریق پست برای مشتری و بنام وی ارسال می شود.
موفق باشید
البته قسمتی از این اعداد غلط است چون برای تعداد زیادی از مشترکین در استانهای مختلف از سالها قبل قبض صادر نمیشده است
آفرین
دقیقا آفرین
امروز با یکی از دوستان صحبت همین بود