مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پاسخی از اصفهان – برای مطلب هفته گذشته

مخابرات ما – هفته گذشته مطلبی داشتیم در مورد اصفهان. یکی از همکاران اصفهانی در این باره دفاعیه ای نوشته است که بنظر می رسد برای حفظ عدالت باید این نوشته هم به صفحه اول سایت بیاید.

برای اینکه پیش داوری خاصی به خواننده القا نکنیم و او را در انتخاب درست آزاد بگذاریم هیچ نمی گوییم.فقط کاش ایشان حداقل محدوده فعالیتش را مشخص می کرد تا … بگذریم.

نویسنده نامه برای ما فرقی نمی کند، حتی اگر خواننده گذری سایت هم باشد وقتی برای نوشته اش این همه زحمت بکشد حتما منتشر می کنیم.

لطفا بخوانید:

سلام آقای سردبیر
حداقل انتظار از سایتی که نام مخابرات را در رشته عنوانش یدک می کشد بررسی تخصصی و حرفه ای بدور از سطحی نگری است
ممکن است در سایت ها و مطبوعات زرد یا کانال های شبکه های اجتماعی جهت افزایش فالور با هوچی گری و بررسی سطحی خبری منتشر شودو طبعا حرجی بر ایشان نیست منتها از سایت های تخصصی انتظار دیگری می رود .
صد البته شفافیت Transparency و پاسخگویی و مسولیت پذیری از جمله مفاهیمی است که برای رشد ونمو و اصلاح مشکلات هر جامعه یا سازمانی حیاتی و الزامی است و مطبوعات آزاد از ابزارهای اساسی تحقق این مهم هستند .
لکن چون تیغ به دست آری مردم نتوان کشت.
آقای سردبیر به عنوان کارشناسی در مخابرات انتظار حقیر و اغلب همکاران بررسی دقیق و تخصصی مشکلات است نه آنکه هنوز مقدمه ای اثبات نشده بدنبال نتیجه گیری های سلیقه ای باشیم.
و اما متن
در پاراگراف اول ارجاع به سایت های بی نام و نشان => نتیجه سوء استفاده بزرگ ( کلی گویی هوچی گری)
پاراگراف دوم اطلاعات کلی بدون ذکر مرجع و کلماتی همچون ” نقدینگی مناسبی – لاوصولی اش هم در حد قابل قبولی-
وضع خوبی ندارد – بنظر من وبا امکانات فعلی جایگاه بدی ندارد.-بد عمل نکرده است- متاسفانه جای کار زیادی دارد.”
تمامی کلمات عامیانه و نتیجه پاراگراف دوم که معلوم است بر بنیان مرصوص نظر شخص نگارنده استوار است یا اقلا گواهی معتبر بر این ادعا ارایه نشده است :

“نگاهی کلی به وضع استانها نشان می دهد اصفهان وضعیت متوسطی دارد.بحرانی نیست اما دردش مثل درد بقیه استانها ی بزرگ است.
هرگز آمارهای عملکردی این استانها در حد این همه هزینه های سنگین نیست.”
پاراگراف سوم:
“آنچه اصفهان را از دیگر استانها متمایز کرده بود جو یک دست مدیرانش بود.هر چه بود بین خودشان بود.”
جمله فوق چه معنایی دارد هنوز نفهمیده ام! منتها در خلال تناقض گویی آشکار نتیجه ای که از این سطحی نگری نگارنده بدست میدهد جدا از صغری کبری چیدن و آسمان را به ریسمان گره زدن دلیل جابجایی معاون تجاری است موضوعی که در هر سازمان موضوعی معمول است که طبعا مدیران بالا دستی دلایل خود را دارند. ( البته نگارنده به سیاق معمول خود را دانای کل میپندارد.
“چیزی که من میدانم و او نمی داند دلیل حذف اوست! “و البته همچنان مخاطب از این دانش نگارنده بهر ه ای نمی برد)

و در سطرهای بعدی سیاق نگارنده همانند مطبوعات زرد ادامه می یابد تا

“در اصفهان خیلی چیزها بسیار بد است برخی چیزها بد و برخی متوسط است.همین! درست مثل همه جای مخابرات ایران.

حداقل به عنوان شخصی که در حوزه فنی و در قالب تیم پشتیبانی فنی تجهیزات core شبکه در دو سال اخیر حدود نیمی از استان های کشور ماموریت تخصصی داشته ام عرض میکنم جمله فوق نادرست است آری مشکل در مخابرات بسیار است و در اصفهان نیز ، منتها وضعیت استان اصفهان به مراتب از بسیاری استانهای کشور بهتر است. و یکپارچه کردن همه استانها نتیجه ای ناشیانه است که تنها از اغراض نشات می یابد.

اما موضوع sipphone:
“سیپ فون شماره ای است که بر بستر اینترنت واگذار می شود”
جمله فوق به صورت ” sipphone شماره ای است که بر بستر شبکه IP واگذار می شود.” صحیح می باشد.
حداقل در اصفهان ( همانند رویه دیگر service provider ها ) در دنیاقبل از واگذاری در رویه های واگذاری سرویس فوق تاکید شده بود که سرویس به هیچ عنوان در بستر اینترنت و حتی اینترانت کشوری دایر نگردد.و شبکه های اختصاصی داخلی بدین منظور طراحی و تعریف و در انواع روشهای واگذاری همانند ftth,wifi,… مورد استفاده قرار گرفت.
آنچه در واقعیت رخ داد این بود که مشترکین برخلاف الزامات (عدم استفاده ازسرویس به عنوان ترانک رابط ippbx یا سانترال و عدم استفاده در بستر اینترنت ) اکانت را روی تجهیزاتی که نقش ippbx داشته و بعضا از طریق علاوه بر شبکه اختصاصی به اینترنت هم متصل بوده اند تعریف
و به عنوان ترانک از آن استفاده میکرده است طبق بررسی تجهیزات هک شده سمت مشترک software ها یا مبدل با firmware open source بوده است.
طبعا وقتی مشتری از تجهیزات opensource استفاده میکند و همزمان به اینترنت هم متصل است احتمال هک تجهیزات به مراتب بیشتر میشود . شایان ذکر است موضوع هک ippbx های داخلی مشترکین موضوع جدیدی نیست و حتی در مواردی که مشترک خط معمولی pstn داشته و با استفاده از مبدل انرا به ippbx داخلی خود همانند elastix متصل میکرده است اتفاق افتاده بوده است.
اما در خصوص تماس همزمان در پروتکل sip سرویس hold وجود دارد و جزو لاینفک سرویس است همانند تماسهای موبایل
طبعا هکر جهت افزایش تعداد تماس ها پس از برقراری نسبت به hold کردن تماس و برقراری تماس دیگر اقدام میکرده است و بیش از ۵ تماس همزمان نبوده است و البته بیش از یک جریان مکالمه وجود ندارد منتها با توجه به هدف هکر مبنی بر تولید cdr برای وی کفایت میکرده است.
قبل از شروع واگذاری در مستند الزامات واگذاری سرویس پیشنهاد شده بود که با توجه به احتمال سهل انگاری مشتری لازم است صفر دوم اکانت های sip در هنگام دایری مسدود باشد مگر به درخواست مشتری باز شود. که البته این موضوع چون در مغایرت با رویه های معمول ارایه سرویس pots بود نیازمند دریافت مجوز از سازمان تنظیم بود .
مرکز ngn اصفهان ( با بیش از ۴۰۰ هزار مشترک )از ابتدای راه اندازی (سال ۱۳۹۴)تمامی cdr های تماس های کلیه مشترکین را بلافاصله پس از پایان تماس به واحد بیلینگ فناوری ارسال می نماید و کلیه عملیات امور مشترکین (از جمله محدود سازی تماس بین الملل) به صورت مکانیزه انجام میشود. منتها این سوء استفاده در مدت زمان تغییر پلتفرم بیلینگ شرکت مخابرات ایران رخ داد که گویا نه در حوزه مخابرات و نه حتی مرکز بین الملل (زیرساخت) اعتبار سنجی انجام نمیشده است.

آری مشکلات بسیار است منتها استان اصفهان نه تنها در چهارچوب منطقه با امکانات موجود به مراتب بهتر از استانهای دیگر عمل کرده است که بخصوص در حوزه فنی توسعه و نگهداری و رفع خرابی استانهای دیگر معین و حامی مخابرات ایران بوده است که البته این مهم بدون تلاش و کوشش کارشناسان و مدیران دلسوز و زحمت کش این استان میسر نمی گردیده است .

و اما دوست عزیز جناب آقای سردبیر
در شرایطی که کشور با تحریم های فزاینده روبروست و شرایط اقتصادی ناگوار گریبانگیر دولت سازمانها و مردم من جمله کارمندان مخابرات و مشتریان مخابرات شده است . در شرایطی که مشکلات کمبود نقدینگی و عدم امکان تهیه تجهیزات شبکه ارایه سرویس را سخت گردانیده است آیا بهتر نیست کشمکش های سیاسی یا جدل های تعویض مدیران را وانهاده مشکلات موجود را دقیق تر واکاوی کرده و به جای اصرار یا انکار یک مدیر بر تغییر رویه ها و راهکارها جهت اصلاح روش های کاری و ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از منابع انسانی یا سخت افزاری اصرار ورزیم تا همگان از منافع آن بهره مند گردیم؟

 

شما نیز حق دارید نظرتان را بنویسیدو ما منتشر  کنیم.

 

 

1080350cookie-checkپاسخی از اصفهان – برای مطلب هفته گذشته

Please rate this

0 1 2 3 4 5
33 نظرات
  1. رحمانی می گوید

    به نظر شما با این دلایل می‌توان چندین میلیارد پول شرکت را دور ریخت بعد هم باذ در غبغب انداخته و از عملکرد آن دفاع کرد

  2. ناشناس می گوید

    خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
    آقای کارشناس اصفهان آقای مدیر که این گزارش را نوشته اید خدا را در نظر داشته باشید. او ناظر بر اعمال و رفتار شماست. چگونه پس از بروز این همه مشکل باز هم از عملکرد خود دفاع می کنید. کمی تقوا را رعایت فرمایید و خودتان را اصلاح کنید به جای حمله به دیگران.
    چگونه در قیامت پاسخگوی حقوق بیت المال و کارمندان خواهید بود؟

  3. ناشناس می گوید

    سلام
    قسمت نظرات را می خوندم جالب بود این آفای جون شما نکته ظریفی را گفتن اینکه شرکت‌های زیادی مثل اسیاتک شاتل و کل mvno ها این سرویس‌ها را حتی رایگان دارن به مشتریا واگذار میکنن در سطح کشوری این همه هم کارشناس اشون مطلب ننوشتن یا ما خیلی مغرور شدیم یا اونا خوبن
    البته اونا هک هم نشدن سرویسش ن هم جمع نشده

  4. ناشناس می گوید

    اصفهانی‌های عزیز یک مقدار دقت بیشتر می کردید تا این مشکل بوجود نیاید. ???

نظرات بسته شده است.