مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

عدد سه، عدد شانس کمیته انتصابات!کمیته سه نفره، معرفی سه نفره، تصمیم سه ماهه!

مخابرات ما- در این نوشته سعی کرده ام شیوه کار کمیته سه نفر انتصابات را به نقد بکشم. ………………………….. نویسنده : سردبیر

 

مخابرات ما- برای حل مشکلات, کار را از مسیر عادی خودش خارج می کنیم ضمن اینکه ساز و کار درستی هم برایش نداریم! لذا هم زمان را از دست می دهیم هم کارها را قفل می کنیم.

مثال ساده آن کمیته انتصابات است!

یک کمیته سه نفره برای کلیه انتصابات در سطح شرکت تصمیم می گیرد. دو عضو هیئت مدیره در این کمیته هستند .نفر سوم هم بنظرم معاون توسعه نیروی انسانی باشد.

این کمیته سه نفره، از استان‌ها خواسته است حداقل سه نفر برای هر سمت معرفی کنند تا از بین آنها یک نفر را بنا به نظر خودشان انتخاب کنند!

این کار مزایای زیادی دارد از جمله اینکه استان‌ها از تصمیمات احساسی خودداری می کنند اما برخی مشکلاتش گریبان استان‌ها را گرفته و کار را قفل کرده است. در اینجا ما به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم.

از شما هم می خواهم با هر کدام هم عقیده هستید انتخاب کنید و اگر در موردی اختلاف نظر داریم در موردش نظر بدهید.

 

۱- اینکه این کمیته سه نفره است اشکالی ندارد ولی اینکه می گویند سه نفر باید معرفی شود تا کمیته از بین آنها یک نفر را انتخاب کند دلیل قطعی ندارد! در این وانفسای کمبود نفرات و کاهش نیروی انسانی استان‌ها سه نفر برای یک سمت ندارند! فرض کنید مدیر یک منطقه می خواهد معاون تجاری انتخاب کند! مگر چند نفر شایسته این سمت در یک استان کوچک یا بزرگ هستند؟ مگر چند نفر از این شایسته ها هستند که مدیر منطقه می تواند با او کار کند! نتیجه این می شود که افراد ضعیف به لیست راه پیدا می کنند که اکثرا همان هم توسط کمیته تایید می شود!

 

۲- چرا باید اعضای این کمیته از بین سه نفر یکی را انتخاب کنند؟ آیا گزینش توسط افراد استان بهتر انجام می شود یا توسط سه نفری که اصولا از شیوه کار کاندیداها خبر ندارند! بگذارید مدیر منطقه فرد مورد نظر خود را معرفی کند اگر شایستگی نداشت این کمیته او را رد کند، نه اینکه سه نفر به کمیته بدهیم که او هر که را خواست انتخاب کند!  نمی‌دانم چرا عموما انتخاب این کمیته خلاف رای استان‌هاست. گفته می شود بدلیل لابی های افراد معرفی شده یا دوستانشان با اعضای کمیته است!

 

۳- روند انتخاب این کمیته حداقل سه چهار ماه طول می کشد! قرار نبوده ما کاری را به درازا بکشیم و کار استان‌ها را قفل کنیم. وقتی ۳۶۰۰ نفر بازنشسته می شوند یعنی درون سیستم قطعا بحران نفر و بحران مدیریت ایجاد می شود.در این موارد باید سرعت عمل به خرج داد تا مدیران جدید سریعا مستقر شوند نه اینکه ترمز سنگینی سر راهش بگذاریم!

 

۴- افراد این کمیته سرشان شلوغ است بهمین دلیل برای این کار مناسب نیستند! چه ضرورتی دارد که همه کارها را بدست اعضای هیئت مدیره انجام دهیم!؟ این افراد حتی ساز و کار مناسبی برای این امر ندارند. نفرات حرفه ای برای کارشناسی، تحقیق، گزینش و انتخاب ندارند. چه انتظاری از آنان دارید؟

 

۵- چه کسی گفته است اعضای هیئت مدیره بهتر انتخاب می کنند؟ چرا باید آنان انتخاب کنند؟ در اکثر موارد انتخاب اعضای هیئت مدیره با استان‌ها فرق دارد.نمی توانیم بگوییم همه مدیران استانی دوست و آشنایان خودشان را می آورند. به همان اندازه که مدیران استانی در مظان اتهام دوست گرایی هستند اعضای هیئت مدیره هم هستند! لابی های ایجاد شده بین آنان و کارکنان، بین آنان و مدیران اصلا شایسته این اعضا نیست.

 

۶-آیا انتخاب محدویت زمانی ندارد؟ سه ماه، چهار ماه یا بیشتر برای انتخاب یک رئیس ساده اداره به چه معناست؟ برای انتخاب رئیس اداره ۴ ماه است منتظر نظر سه نفر هستیم که دونفرشان اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران و نماینده سهامداران عمده هستند! یعنی اینقدر این افراد کم کار هستند؟

 

۷- حالت رقابتی که بین افراد معرفی شده در محیط کار ایجاد می شود – از زمان معرفی تا زمان انتخاب توسط کمیته- به شرکت آسیب می زند.معمولا یک نفر از این سه نفر بعنوان سرپرست مشغول کار است.دونفر دیگر در همان اداره یا اداره بغل دستی کار می‌کنند! هرگز فکر کرده اید دو نفر دیگر چه چوبی لای چرخ این سرپرست می گذارند؟

 

۸- در این شیوه بی جهت و بدون ضرورت کاندیداها را به لابی فرا می خوانیم!لابی های وقت گیر که یک سرش اعضای کمیته هستند یعنی اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران! …. لازم است بیشتر توضیح دهم؟

 

۹- ای شیوه انتخاب اصلا درست نیست. تمام شرکت را به سلیقه سه نفر واگذار کردن منطقی نیست.رئیس اداره موبایل شاید در تخصص عضو هیئت مدیره باشد ولی رئیس اداره آی تی نیست! کار را به اهلش بسپارید.

 

۱۰- وقتی طرح جدیدی می دهید باید ساز و کار مناسبش را طراحی کتید! به اعضای هیئت مدیره و عضو این کمیته چه چیزی داده اید تا بتوانند تصمیم بگیرند؟ اگر قرار باشد بر مبنای داده های معاونت توسعه نیروی انسانی اقدام کنند پس چرا همان معاونت خودش تصمیم نگیرد! اگر قرار باشد بر مبنای تازه ای تصمیم گیری شود ساز و کارش چیست؟

 

۱۱-….

 

حرف زیاد است!

یک کلام! این شیوه سیستم را قفل کرده است.بخصوص در حال حاضر که مدیران زیادی بازنشسته شده اند!

از اعضای کمیته می خواهیم بسرعت تصمیم بگیرند.ضمن اینکه اگر نظر مدیر منطقه را هم بپرسند راه دوری نمی رود!

 

**********

1080720cookie-checkعدد سه، عدد شانس کمیته انتصابات!کمیته سه نفره، معرفی سه نفره، تصمیم سه ماهه!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
4 نظرات
  1. علی می گوید

    ضمن تشکر از سردبیر محترم بخاطر تحلیل درستشان
    بنظر می رسد به مدیران مناطقشان اعتماد ندارند که اینقدر محدود شده اند که نتوانند خودشان یک رییس اداره را انتخاب
    کنند. اگر عملکرد خوب از مدیران می خواهند باید اختیار هم داده شود وگرنه بهانه خوبی است برای مدیران که فرد انتخابی مطلوب اصلی ما نبوده.

  2. ناشناس می گوید

    با سلام. سردبیر محترم و معزز .در توضیح فرمایشات شما پیرامون کمیته انتصابات
    ۱- حداثر سه نفر معرفی کنند نه حتما” برای هر پست سه نفر
    ۲- استانها میتوانند نفرات را بر اساس اولویت معرفی کنند.
    ۳-در حال حاضر سرعت کار بد نیست.
    ۴-انتخاب بر اساس سوابق و عملکرد افراد است نه سلیقه
    ۵-معمولا نفرات به صورت محرمانه معرفی میشوند.
    ۶- انتخاب سلیقه ای نیست .
    هر چند این شیوه اشکالات کوچکی دارد اما در مجموع خوب است .

    1. محمدهمدانی می گوید

      باسلام
      جناب ناشناس
      تمام چیزهاییکه سردبیرمحترم مرقوم فرموده اند درست است.نمیدانم شما کدام منطقه هستید اما منطقه ما۵ماهه که نامه به ستاد ارسال کرده ایم وتابحال جوابش نیامده است این ازسرعت کار شاید شما درجریان نیستید.

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        ممنونم

نظرات بسته شده است.