مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شما نوشته اید- رشد نابسامان اخابر به ضرر مخابرات است!

مخابرات ما-  تحلیل یکی از اعضای سایت از رشد سریع قیمت سهام مخابرات ایران در بازار بورس (اخابر) در چند روز اخیر را میخوانیم:

 

 بازخورد

۱۳۹۸/۱۱/۰۹ در ۱۲:۰۰ ب.ظ

مدیران بورس معمولا دیر به فکر می افتند.

وقتی کشور دارای بحرانهای نقدینگی، کسری بودجه، تحریم، اختلافات سیاسی، تنشهای منطقه ای، آستانه تلاطم های انتخاباتی و هزار درد و مرض دیگر است، آیا نبایستی دامنه نوسانات قیمت سهام شرکتها را حتی به صورت دستوری و غیر منطقی تا حداکثر ۵درصد هفتگی محدود نمایند؟ منتها از آنجا که کشور یله و رهاست و هر کسی به خود اجازه میدهد در سطوحی که فاقد صلاحیت آن است نه تنها ابراز نظر کند بلکه حکم صادر و راسا ابلاغ و اجرا نیز نماید، نتیجه ای جز این متصور نیست.

من پیشتر نوشتم (حتی برای بورس، بانک مرکزی و همین سایت مخابرات ما) که می بایست با یک سد سیل بند جلوی هجمه سیل نقدینگی سودجو به بازار مکاره سرمایه را گرفت. منتها عزیزان بورس در رسانه بی کفایت ملی آمدند و نشستند و چراغ سبز نشان دادند که بورس مامن سرمایه های شماست! آری، ولیکن نه در کشور از هم گسیخته ی بیمار سرطان زده ما!

و دیدیم بی محابا شاخص بورس در حال فزونی است، در حالی که نه تولید معنی دارد، نه بهره وری و نه راندمان. مثلا شرکت مخابرات ایران با حال اسفناک وضعیت فعلی آیا معقول است قیمت سهام آن از حدود ۴۰۰ به ۶۲۰ رشد نماید؟ مسلما خیر. هجمه نقدینگی و خبر تجدید ارزیابی داراییهای ثابت منجر به رشد نابسامان قیمت سهام مخابرات شده است.

راهکار این رشد نابسامان محدود نمودن بازه تغییر قیمت سهام از روزانه به هفتگی و عدم انعکاس میزان تجدید ارزیابی در میزان سرمایه شرکت است. انتشار خبر تجدید ارزیابی داراییها رویه غلطی است که برای فرار از زیان ده بودن شرکتها از آن استفاده میشود. زیرا این اثر به طور مستقیم در نقدینگی و درامد غیرعملیاتی موثر نبوده، لیکن منجر به ایجاد انتظارات سهامداران از رشد سرمایه و افزایش تعداد سهام حق تقدم های ناشی از آن شده و در سود مورد انتظار قابل تخصیص در سال آتی نیز بسیار اثرگذار می باشد و مشکلات اساسی برای همه شرکتها از جمله مخابرات ایجاد خواهد نمود.

در یک نگاه، با احتساب سود انتظاری بانکها در بازدهی سهام مخابرات و قیمت فعلی آن، حداقل سود پایه هر سهم ۱۰۰ تومان و با تصویب مجمع حداکثر ۱۰۰ و حداقل مانند سال گذشته خواهد بود، که

در صورت تعیین مانند سال گذشته، میبایست مابه التفاوت به مانده سود انباشته پایانی اضافه شود، که این سود غیر واقعی و ناشی از تجدید ارزیابی هاست

و یا بایستی بیشتر از سال گذشته سود تصویب نماید که دوباره بحث نبود نقدینگی، فروش اوراق صکوک و استقراض از بانکها و… مشکلات شرکت را مضاعف خواهد نمود.

1156300cookie-checkشما نوشته اید- رشد نابسامان اخابر به ضرر مخابرات است!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با سلام و تقدیر و تشکر از تحلیل کارشناسی همکار محترم وپیشنهاد تحدید افزایش قیمت سهام به اطلاع ایشان و سایر دوستان علاقمند می رساند که با فرار و دور شدن سرمایه های سرگردان سرازیر شده به بورس شاهد سقوط سهام خواهیم بود که موجب ویرانی اقتصادی و از هم پاشیدن تولید خواهد گردید.

نظرات بسته شده است.