مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نگهداری مغفول مانده !

مخابرات ما- در سالهای نه چندان دور بخش و فرآیند نگهداری در مخابرات برای خود برو-بیایی داشت. ارزش و احترام آن به حدی بود که برای رفع یک آلارم کل نفرات به حرکت و جوشش می افتادند! اما حالا حتی اگر یک مرکز بخوابد کمتر آدمی را پیدا می کنید که از خواب خوش بیدار شود! در این نوشته به بخشی از مشکلات نگهداری پرداخته ایم.

 

 

مخابرات ما-  بعد از برگردان سیستم WLL از مخابرات ایران به ارتباطات سیار،  با هدف یکپارچگی سیستم  مقرر شد که تمام BSC ها  و BTS  ها از سیستم قبلی به سیستم SIEMENS برگردان شود تا همه چیز  بهتر و باکیفیت تر قابل پیگیری باشد. اما…

BTS ها از محل فاز های قبلی توسعه ی سیار در گوشه و کنار ایران جمع آوری و دوباره خرابی و بی مصرفی ، سرازیر سیستم نحیف و بی جان WLL شد که ضربه ای مهلک تر از زمان BTS های ZTE را دریافت  کرد….

سیستم SIEMENS از قدیم الایام  مشهور به خرابی های بی علت و نازک و نارنجی بودن است علاوه بر این به مشکلات دیگری نیز مبتلاست به گونه ای که در برهه ای از  زمان چنان حال و روز اسفناکی پیدا کرد که نوکیا برای کمک به آن وارد عرصه شد تا دستی به سر و گوش آن بکشد…!

اما این نیز به دلیل قدیمی بودن و عدم سازگاری با تکنولوژی جدید میسر نشد.

برای نمونه اگر قصد اتصال به سیستم BTS های SIEMENS را داشته باشید باید حتماً در محل مورد نظر و با لپتاپ به  پورت ترمینال  BTS متصل و کار انجام دهید.

از ویرانی و مخروبه بودن BTS های جمع آوری شده و دوباره به کار گرفته شده که بگذریم، لپتاپ ها نیز حتما باید با واسطه یا کارتی به نام DLHC به BTS ها متصل گردند. .

در این فرایند مشکلات موجود را می توان چنین دسته بندی کرد:

  • کمیاب بودن کارت سالم  DLHC
  • کهنه ، قدیمی و خراب بودن لپتاپ ها
  • خرابی پورت های اتصال به کارتها

باید گفت لپتاپ های خراب و پورت های کارت خوان DLHS فرسوده ، عملاً نفس نگهداری را گرفته و کار را برای ادامه ی حیات این سیستم  غیر ممکن کرده است.

 

به عنوان یک کارشناس دلسوز که تمام هم و غم خود را حفظ سرمایه های کشور و مخابرات قرار داده است  عاجزانه استدعا دارم تمام کسانی که توان فنی تعمیر این تجهیزات را دارند  برای تعمیر لپتاپ های DLHC خور SIEMEN به کمکمان بیایند. و یا حتی اگر  کارت، لپتاپ و سایر تجهیزات سالم این سیستم را در اختیار دارند باز هم زیر پر و بال مخابرات را بگیرند.

حال و اوضاع ما در نگهداری سیار با این تجهیزات اصلا خوب نیست…

 

1201670cookie-checkنگهداری مغفول مانده !

Please rate this

0 1 2 3 4 5
6 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    به قول دوستی :مخابرات دیگر یک شرکت فنی ومهندسی نیست،بلکه یک شر کت صرفاتجاریست

  2. همکار بازنشسته می گوید

    حدود سی و اندی سال در مراکز نگهداری شیفت دادن( بازنشسته) با آن همه اهمیت و توجه در ان زمان ها به پروسه نگهداری و انتخاب نخبگان جهت مراکز نگهداری متاسفانه امروزه به حاشیه رفته و از اهمیت چندانی بر برخوردار نیست. قصور اصلی توسط مدیران است که تنها توجه آنها به توسعه های بی کیفیت و باری به هر جهت است.در صورتی که در جوامع مترقی این کارشناسان نگهداری هستند که در نهایت مهر تایید را بر سیستم زده و آنرا ارزیابی میکنند. مقوله ای که در سال های نه چندان دور در مخابرات نیز بود اما امروزه دیگر رنگ باخته و یک حس بی تفاوتی در مخابرات ریشه دوانیده است. کمبود پرسنل مجرب و کارآزموده و نه کارکنانی که بدلیل نبود قسمت خدمتی در مراکز نگهداری به کار گرفته شده اند!!!!!!آن هم با هیچ تخصصی!!!!!!
    امروزه مخابرات از یک سیستم کنترلی یک پارچه کشوری جهت نگهداری رنج میبرد. چیزی که قبلا داشت و با خصوصی سازی از بین رفت.آشفتگی کاری و وصله پینه کاری شده مد روز مخابرات!!!!!
    بازنشسته شدن بهترین های نیروی نگهداری امروزه قطعی های مکرر سیستمی را شدت بخشیده بطوریکه حتی مردم هم آنرا احساس میکنند.البته نسبت به ادوار گذشته که سیستم ها قدیمی تر بودند تکنولوژی آنها هم به اندازه امروز نبود اما در بحث نگهداری مخابرات بهترین دوران را داشت.شاید انچه امروز به مدد مخابرات آمده نه نگهداری مناسب بلکه جدید و بروز بودن سیستم هاست که آن هم با گذشت زمان خود را نشان خواهد داد.صرفه جویی در ادوار گذشته معنا داشت حتی با دولتی بودم مخابرات اما بریز وبه پاش های امروز مخابرات بحث صرف جویی را به جیب کارکنان برده !!!!!!و در عوض یک ولنگاری شدیدی در هزینه و خرید سیستم های نامناسب دارد.امروزه متاسفانه مخابرات بجای تصمیم گیری برای سالیان دور تنها افق دو سه ساله را میبیند. تعویض های مکرر سیستم های مخابراتی که نیازش بعد از خرید و نصب جوابگوی انتظارات نیست خود مؤید این کارها و خرید های نابجا و بیهوده است.مخابرات از نداشتن طرح و اتاق فکر به جهت دیدن افق های بلند مدت رنج میبرد.امروزه مخابرات تنها نیاز امروز و فردا را میبیند نه فردا ها.

  3. ناشناس می گوید

    با سی سال سابقه کارشناسی مهندسی الکترونیک و‌طی صدها ساعت انواع دوره های نگهداری باید بگویم نگهداری فراموش شده است .

  4. کارمند کوچولو می گوید

    سلام این خبری که شما نوشتید در خصوص نگهداری سیار بود ولازم است بدانید که وضعیت نگهداری در بخش تلفن ثابت خیلی بدتر است واقعا یک زمانی شاخصهای مهم نگهداری از جمله درصد خرابی و زمان رفع خرابیها برای هر مرکز خیلی مهم بودند و بالا رفتن آنها در هر ماه نشان دهنده ایراد نگهداری بود وسریعا جلسات وکمیته مخصوص تشکیل میشد وتجزیه وتحلیل میشد و علتها کشف شده وبرنامه ریزی برای رفع آن میشد( دقیقا مثل ماشین شما بود که مثلا وقتی در حین رانندگی صدای اضافه ای بدهد یا یکی از آمپرها بالا برود بجهت جلوگیری از خرابی های بعدی وبیشتر و همچنین جلوگیری از هزینه های بیشتر سریعا ماشین را کنار میزنیم تا ایراد را پیدا کنیم یا ماشین را به تعمیرگاه می بریم ) ولی حالا عملا نگهداری به کل تعطیل شده ونه تنها هیچ شاخصی کنترل نمی شود بلکه اصل وظایف نگهداری به فراموشی سپرده شده است
    بطور مثال یکی از وظایف اصلی نگهداری انجام پی ام واقدامات پیشگیرانه در دوره های تعریف شده می باشد که کلا ضعیف شده است
    ضمن اینکه نگهداری خوب و بروز یعنی استمرار خدمت ودر نهایت کسب درآمد پایدار مخابرات وجالب اینکه اصلا در سیستم فعلی کسی به این گلو گاهای درآمدی کاری ندارد وبرای بهبود ورشد آن کاری نمی کند ومتاسفانه اصلا اعتقادی به مدیریت سیستمی بهمراه هدف گذاری و برنامه ریزی و کنترل وپیشرفت برنامه وجود ندارد

    1. مردانی می گوید

      با عاریه گرفتن از متن پیام شما ؛ واقعاً جای تاسف دارد که :
      “ولی حالا عملا نگهداری به کل تعطیل شده ونه تنها هیچ شاخصی کنترل نمی شود بلکه اصل وظایف نگهداری به فراموشی سپرده شده است..”
      این مشکل از آنجا گریبان مخابرات را گرفت گه :
      کسانی که در راس هرم فنی مخابرات قرار می گیرند :
      ۱-فنی نیستند
      ۲-مخابراتی نیستند….
      و مخابراتی نبودن معضلی است که کمر مخابرات را خرد خواهد کرد.

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        ممنونم از نظرات شما

نظرات بسته شده است.