دروغهایی که تولیدکنندگان گوشی هنگام تبلیغاتشان شما را با آنها فریب می دهند
مخابرات ما-رقابت شدید در بازار پرسود تلفن های هوشمند، گاهی تولیدکنندگان را بر این می دارند که هنگام تبلیغ محصول جدید، دروغهایی هم بگویند.
مخابرات ما-به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، بازاریابی برای یک موبایل هوشمند کاری بسیار دشوار به حساب میآید و دلیلش خیلی ساده اینست که بیشمار برند مختلف وجود دارد که همگی به دنبال جلب نظر مشتریان عادی هستند. به همین ترتیب، گاهی میبینیم که سازندگان موبایلهای هوشمند، رویکرد «هر طور که شده» را در تبلیغات و بازاریابی خود در پیش میگیرند.
اما این برندها تا به امروز از چه ترفندهایی استفاده کردهاند؟ و ما چطور قادر به تشخیص این ترفندها هستیم؟ بیایید برخی از اصلیترین حقههای تبلیغاتی صنعت موبایل طی سالهای اخیر را مرور کنیم.
جعل عکس
یکی از معمولترین حقههای تبلیغاتی اسمارتفونها اینست که یکسری تصویر با دوربینهای DSLR به ثبت میرسد و بعد از آنها به عنوان تصاویر ثبت شده با دوربین موبایل یاد میشود. هواوی به عنوان مثال از این ترفند بارها استفاده کرده: یک موردش با موبایل هواوی پی ۸ در سال ۲۰۱۶ بود و مورد دیگر با دیوایسهای سری نووا در سال ۲۰۱۸. ماجرای موبایلهای سری نووا زمانی مشخص شد که یک مدل ایسنتاگرامی، تصویر بالا را منتشر کرد و معلوم شد به جای دوربین موبایل، از دوربین DSLR استفاده شده است.
تقلب در نرم افزارهای سنجش کارایی
کارایی سنجها معمولا معیاری برای سنجش عملکرد دستگاه در دنیای واقعی نیستند، اما معمولا ایدهای کلی به ما میدهند که باید منتظر چه چیزی باشیم. متاسفانه تقلب در این نرم افزارها هم به یکی دیگر از تاکتیکهای بازاریابی اسمارتفونها تبدیل شده و چندین برند از آن استفاده کردهاند. این موضوع زمانی اتفاق میافتد که برندها میخواهند موبایل خود را از آنچه واقعا هست بهتر نشان دهند.
از جمله شرکتهایی که در سالهای اخیر به تقلب در این زمینه متهم شدهاند میتوان به مدیاتک، هواوی، آنر، اوپو، شیائومی و اچتیسی اشاره کرد.
تصاویر گمراهکننده در قیاس با واقعیت
یک تاکتیک ناامیدکننده دیگر در بازاریابی، نمایش تصاویری است که ظاهری بهتر از ظاهر حقیقی دستگاه دارند. چه موضوع صحبت حاشیههای باریکتر باشد، چه بریدگی کوچکتر در نمایشگر و چه بیرونزدگی کمتر دوربین، چندین برند مختلف تا به امروز رندرهایی منتشر کردهاند که موجب گمراهی مردم شده است.
تولیدکنندگان کمتر شناختهشده مانند Bluboo و Umidig هم چنین رفتارهای مقلبانهای داشتهاند و بارها موبایلهای خود را در رندرها باریکتر و خوشدستتر نشان دادهاند.
فروشهای فوری و ادعای اتمام موجودی
وان پلاس یکی از اولین برندهای اسمارتفونی بود که به سراغ تاکتیک فروشهای فوری (Flash Sale) رفت و صرفا با این سبک فروش، توانست برای موبایل وانپلاس ۱ تقاضا ایجاد کند. معنای Flash Sale اینست که مردم در مدت زمانی محدود، قادر به خرید تعدادی محدود از دیوایس هوشمند هستند و اگر فرصت خود را از دست بدهند، باید تا فروش بعدی صبر کنند.
یک روش تبلیغاتی دیگر اینست که برندها اعلام میکنند در نخستین روز فروش یک دستگاه چقدر کسب درآمد کردهاند. برای مثال یک برند با افتخار میگوید در روز نخست عرضه یک مدل خاص، ۱ میلیون دلار فروش داشته است. اما اگر آن موبایل ۱۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، یعنی برند مورد نظر تنها ۱۰۰۰ دستگاه فروخته. در بازارهایی مانند چین، هند و آمریکا، چنین ارقامی اصلا به چشم نمیآید.
ادعاهای گمراهکننده درباره مشخصات سختافزاری
این هم یک تاکتیک تبلیغاتی دیگر برندهای سازنده موبایل هوشمند است که اطلاعات کذب راجع به تواناییهای موبایل را شامل میشود. قبلا در اخبار شنیدهایم که شرکتهایی مانند اوپو و سامسونگ درباره قابلیت زوم در دوربین موبایلهایشان اطلاعات گمراهکننده منتشر میکنند، اما این فقط شروع ماجراست.
حالا که صحبت از دوربین است، چند برند هم داشتهایم که گفتهاند موبایلهایشان به دوربین سهگانه یا چهارگانه مجهز است اما در حقیقت صرفا سنسورهای ماکروی اضافه دارد. دوربینهای فوق عریض در صورت دسترسی به فوکوس خودکار، قادر به ثبت تصاویر ماکرو هستند، بنابراین یک سنسور جداگانه ماکرو اصلا ضروری نیست. اما برندها میخواهند پز دوربینهای سهگانه یا چهارگانه موبایلهایشان را بدهند و برای همین چنین مسیری را در پیش میگیرند.
یک تاکتیک مارکتینگ دیگر هم داریم که اگرچه به اندازه مثالهای بالا جدی نیست، اما ارزش اشاره کردن را دارد. بسیاری از اوقات خردهفروشان، تولیدکنندگان و دیگر شرکا از ارائه اطلاعات به صورت کامل خودداری می کنند. برای مثال آنها در لیست مشخصات دستگاه از عبارت «پردازنده هشت هستهای» استفاده میکنند. آن هم در حالی که در دنیای واقعی، تفاوت میان یک چیپست هشت هستهای اقتصادی و یک چیپست هشت هستهای پریمیوم، زمین تا آسمان است.
وقتی که شفاف به معنای شفاف نیست
یکی از ترندهای سال ۲۰۱۸، عرضه موبایلها با بدنه شفاف بود و دو شرکت شیائومی و اچتیسی مدعی شدند که در دو موبایل Mi 8 Explorer Edtion و U12 Plus قادر به مشاهده اجزای درونی موبایلها هستیم.
خبری از دوربین سلفی داخل نمایشگر نیست
دوربینهای سلفی داخل نمایشگر در حال حاضر یکی از مورد انتظارترین ویژگیهای موبایلهای هوشمند هستند، چرا که در صورت تعبیه چنین دوربینی، دیگر خبری از بریدگی و سوراخ در نمایشگر و دوربینهای بیرونجهنده نخواهد بود. در این شرایط، دوربین زیر نمایشگر قرار گرفته و تا زمانی که نیاز به ثبت یک تصویر سلفی یا برقراری کنفرانس ویدیویی نباشد، کاربر دوربین سلفی را نمیبیند.
تا امروز حداقل یک شرکت سعی کرده به استفاده از این عبارت روی آورده و ضمنا معنایش را هم عوض کند. ریلمی وقتی میخواهد درباره موبایلهایی صحبت کند که دوربین سلفی آنها درون سوراخی کوچک روی نمایشگر تعبیه شده، به استفاده از عبارت «دوربین سلفی داخل نمایشگر» روی میآورد.
تغییر نام اسمارتفونها
این یکی از تفرقهاندازترین تاکتیکهای مارکتینگ در صنعت موبایل است و گاهی میبینیم که کمپانیها همان موبایل قدیمی را با نامی جدید عرضه میکنند. این موضوع بیشتر در میان موبایلهای هواوی، اوپو، وانپلاس، ریلمی و شیائومی دیده میشود.
نظرات بسته شده است.