بیت استریم چیست و این بحث چرا از ابتدای ورود مدیران جدید مطرح شده است؟
مخابرات ما- اولین سوال اساسی این است که بیت استریم چیست؟ چه تاریخچه ای دارد و چرا دوباره مطرح شده است؟
مقررات حاکم بر ارایه خدمت عمده فروشی بیت استریم
در سال ۱۳۹۶ زمانی که مدیران جدید در شرکت مخابرات ایران میزهای خود را تحویل گرفتند طرح های خود را نیز عنوان کردند.
ابتدا بیدخام مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در ۹ آذر ۱۳۹۶ در همین مورد صحبت کرد.
بیدخام تصریح کرد: تدوین مقررات خدمات عمدهفروشی بیت استریم فرصت جدیدی را برای استفاده حداکثری از منابع و امکاناتی فراهم میکند که در اختیار هر یک از دارندگان پروانه شبکه بخش ارتباطات ثابت مبتنی بر سیم مسی یا کابل نوری است. بر همین اساس از طریق اشتراک بخشهایی در شبکه دسترسی، از هرزرفت منابع، جلوگیری و امکان توزیع و گسترش شبکه با سرعت بیشتر در همه نقاط کشور ایجاد میشود.
پس هدف این است که تمامی ذی نفعان تمامی منابع خود را به اشتراک بگذارند تا انحصار از بین برود و همه به امکانات اشتراکی دسترسی داشته باشند.
اما همان زمان مخابرات را با یک نرم افزار چنان محدود کردند که باید ظرف مدتی کوتاه و با محدودیت های دیگر این نرم افزار پاسخ هر درخواست شرکتهای fcp بسرعت داده می شد وگرنه مخابرات جریمه می شد.
چه مخابرات دیر جواب درخواست را می داد چه نمی خواست امکاناتش را در اختیار دیگری قرار دهد باید جریمه می داد.
حداقل آسیب این مصوبه این بود که دارنده این امکان هیچ امتیازی بر دیگران نداشت.یعنی مخابرات نمی توانست منابعی را برای ۵ ماه دیگری نگه دارد و برای آن برنامه بریزد.
اشکال مهم دیگر طرح این بود که تمامی هزینه های زیرساخت توسط مخابرات پرداخت شده بود اما حالا fcp ها با پرداخت اجاره ای اندک تا هر وقت می خواستند مالک و صاحب آن می شدند.
نام این شکستن انحصار است؟ یا زورگویی به مالک و صاحب یه چیز!
هر طرحی باید بر مبنایی استوار گردد که عقلای فنی آن را بپذیرند.اما تجربه ما مخابراتی ها به این طرح به چشم (انحصارشکن تا حد ورشکستگی) نگاه می کند.
دوباره این بحث در حد کلان مطرح شده
وزیر ارتباطات در مجلس می گوید: واگذاری کابلهای زیرزمینی و سیم مسی بهنوعی باید موردبازنگری قرار گیرد و در شبکه درون استانی یا باید مجوز برای ورود دولت داده شود یا راه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی باز شود.
بعدش نوبت مدیر عامل مخابرات ایران شد
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به آمادگی مجموعه مخابرات برای تعامل با بازیگران عرصه ارتباطات کشور و استفاده شرکت ها از امکانات زیرساختی مخابرات گفت: به منظور تحقق این مهم، شرکت مخابرات ایران، آماده همکاری و انعقاد قرارداد در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات با تمام شرکت های واجد شرایط است.
حالا چرا مخابراتی ها در این باره حرفی نمی زنند؟
چرا هیئت مدیره مخابرات در این باره چیزی نمی گوید؟ (آفت هیئت مدیره های غیرمخابراتی و محدود مدت همین است که نه می دانند کار درست چیست نه از کار درست تا حد نهایت دفاع می کنند!
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از نگاه ما طرح مصوب هیئت مدیره را اجرا می کند! پس هیئت مدیره باید پاسخگو باشد.
حتی اگر این طرح مصوبه هیئت مدیره نباشد و مدیر عال به اختیار خودش آن را اجرا کند باز هم ما دقیقه یقه هیئت مدیره را در دست خواهیم گرفت.هیئت مدیره مسئول طرح های بزرگ و بلند مدت و تاثیرگذار در هر شرکتی است.
این بحث باز هم ادامه دارد. چون حال مناسبی ندارم آن را همینجا تمام میکنم و منتظر نظرات شما می مانم.
**********************************
*********************
**********
پی نوشت سردبیر- راستش اگر دیگران از این طرح حرف می زدند لازم نمی دانستم با حال بیمارم زمان زیادی را به این بحث اختصاص دهم.اما انگار همه عادت کرده اند ابتدا مخابرات ما به میدان بیاید! این عادت خوبی نیست!
کاش چند روزی به ما استراحت می دادید!
حس مخابراتی و تعلق به شرکت هنوز هم در یه سری همکاران جدید هست من ۹۲ ای هستم اما به شرکتی که تووش کار میکنم تعلق دارم اگه مخابرات محدودیت خدمات داره ربطی به کارکنان یا گاها مدیران نداره این تفکر و فرهنگ اشتباه کار در ایران هست هر جا در راه رضای خدا شخصی کار میکنه بهترین خدمات و ارائه دریافت میشه و به محض درخواست هزینه محصول یا کار مجرم شناخته میشی
اینترنت ارزون با ایتم هایی که هزاران بار خودم با وای فوی خونخ و تفاوتش با نت گوشی از سیم کارت رو تجربه کردم
انتقاد خوبه ولی داشتن انصاف شرط لازم منتقد هست
واقعا رو که نیست ، به قول رفیقمون سنگ پای قزوینه !!
مخابرات سال ها و سال ها با پول بیت المال خدمات مزخرف ارائه داده، یک شرکت کند و بی خاصیت که بسیاری از مدیرانش از پول مفت من و امثال من خودشون رو کشیدن بالا ، حالا شمایی که مقالهرو نوشتی اومدی میگی :
” نام این شکستن انحصار است؟ یا زورگویی به مالک و صاحب یه چیز! “
ای کاش یکم هم شده شرافت به خرج میدادی
اون زمان که مخابرات با یه زد و بند وحشتناک به ظاهر خصوصی شد و تمام زیرساخت های ارتباطی که هزاران میلیارد ارزش داشت رو به راحتی مال خودش کرد، کجا بودی تا این جمله رو بگی : ” نام این شکستن انحصار است؟ یا زورگویی به مالک و صاحب یه چیز!”
الانم شدی مظلوم معرکه ؟!!!
فکر نمی کنی یه ذره ذیر اقدام کردی؟
این مطلب سال 99 منتشر شده عزیزم
کاش حداقل بد و بیراه نمی گفتی
سلام و عرض ادب خدمت اساتید و دوستان من موافق این طرحم و این انحصار ایجاد شده توسط مخابرات بسیار کار نادرستی هست و من مشترک آرزو دارم کلا مخابرات با سرویس محدود و مسخره اش با خدمات افتضاح ش کلا حذف بشه از صفحه روزگار یه چند تا شرکت که درست دارن خدمات میدنم به ما چون منافع شما در خطره نباید مردم هم خیرشو ببینند؟ فقط چون سره سفره انحصار شما نشستید خوبه پس مردم چی؟
زیر ساخت با پول مردم ایجاد شده و برای مردم هست
و شمایی که با پول مردم حقوق گرفتی و اجرا کردید زیر ساخت رو شدید صاحب مال؟ والا روی سنگ پا قزوین سفید از دست شما 😂 در ضمن خیلی ممنونم که با حال مریض یه همچین مقاله انتقادی عظیمی رو نوشتید خدا قوت ریسس فیبر خدا قوت صاحب میز خدا قوت کسی که تلگراف پست و تلفن هم به ایشون به ارث رسیده و هنوز جای خط ها و چوشی موبایل های با خدا تومن که به مردم فروختید زیر ساخت درست کردید درد میکنه مردم یادشون نمیره😁
با سلام
دولت داکت و سیم و کابل کارکنان بخش ثابت را به مخابرات فروخته . از نظر حقوقی و قانونی برا بازپس گیری باید مجددا آنها را خریداری کند
وزیر جوان و دولت امکان چنین کاری را ندارند مگر اینکه به زور متوسل شوند
بیت استریم به نفع شرکتها هم نیست. چون مزیت شیرینگ پهنای باند رو از دست میدن.
مثلا یه ۳۰ مگ میگرفتن واسه یه مرکز مخابراتی با ۱۰۰۰ تا مشتری.
با بیت استریم مجبور میشن مثلا یه ۱۰ مگ بگیرن روی یه کافو با ۱۰ تا مشتری!
اگر با نوشتن این سری مطالب میخواهید حس مخابراتی بودن همکاران را تحریک کنید باید عرض کنم این حس تعلق سازمانی سالهاست که از بین رفته.مدیران باید از سالهای قبل به فکر حمایت از کارمندان بودند تا در چنین بزنگاه هایی از حمایت آنان برخوردار میشدند.مدیرانی با تفکرات بعد از انقلاب صنعتی که فکر میکردند این ماشینها هستند که کار را جلو میبرند نه انسانها وبرای همین سرمایه انسانی آخرین اولویت بود.حال فقط باید به این آیه اشاره کرد که”اینک بچشید آنچه را روی هم انباشتید”.
آفرین
بسیار با نظر شما موافقم.
وقتی سهامدار عمده , درک درستی از منابع انسانی ندارند , تعلق سازمانی کارکنان دیگر مفهومی ندارد.
بدیهی است همین کارکنان که روزی مخابرات را به عرش رسانده اند, به راحتی می توانند آنرا به فرش برسانند.
سلام
پس این به اصطلاح مدیران ما کجا خوابیدن که دیگران دارن براشون تصمیم میگیرن آن هم در این حد…
اگه بخوان به حقوق کارکنان یک قران اضافه کنند هزارتا صاحب پیدا می کنه این بی صاحب…
بیت استریم یعنی تحمیل یعنی اینکه رقیب رو به عنوان یک مشتری تحمیلی و وابسته به بازار و تشکیلات اقتصادی مان وارد کردن و البته بعنوان صدر سفره و خوان مخابراتی نشاندن. بیت استریم یعنی کوچک شدن هر چه بیشتر این سفره و لاجرم گرسنه ماندن گوشه نشینان سفره(کارکنان) . بیت استریم یعنی اینکه شناختن رقیب بعنوان غاصب آتی سرمایه های مالی و مشتریان مخابراتی . بیت استریم یعنی باج دادن به دلالها و واسطه هایی چون سازمان تنظیم. بیت استریم یعنی بیچاره ما بازنشستگان و کارکنان آش نخورده و دهن سوخته تر از همیشه. بیت استریم یعنی پایانی بر ته مانده خوشیهای مخابراتیها. بهوش باشید که هیئت مدیره آسوده وار در خوابند.
وزیر زورگو و بی ملاحظه عامل اصلی مشکلات مخابرات است
سلام
بیت استریم یعنی واگذاری زدن تیشه به ریشه درخت تنومند مخابرات ایران
این ریشه وتنه را طی این ۱۰ سال موریانه خورده است
اگر رگولاتوری بخواهد حوزه ICT را اداره کند و وظیفه اش هم همین است ناگزیر از ارائه این تیپ مصوبات است چرا که این امکانات فقط در اختیار مخابرات ایران است . مدیران مخابرات بلافاصله بعد از خصوصی سازی باید این موضوع را تشخیص می دادند و راهکاری می اندیشیدند که می توانستند هم نیاز رقبا را تامین کنند هم منافع خود را . مخابرات ایران همیشه سعی کرده رقبا را محدود کند در محدوده زمانی خاصی رگولاتوری سمت مخابرات بوده و رقبای مخابرات هم به این حد و قواره نبودند اما رفته رفته بدلایل متعدد از جمله اهداف سیاسی وزرا و دولت ها ورق برگشت و رگولاتوری برای اجرای سیاست های بعضا یک جانبه گرایی مقلدانه خود مخابرات را به کنج راند و هروقت خواست بر مخابرات فشار ورد این فضای الاکلنگی ادامه خواهد داشت . ابهامات واگذاری مخابرات هم وزن سمت رقبای مخابرات را سنگین می کند تنها درایت مدیران مخابرات می تواند با تحلیل SWOT صحیحی این تهدیدات را به فرصت تبدیل کند به شرطی که فضای کارشناسی جایگزین فضای سیاسی بشود .
نکته مهم تر این که FCP ها و برخی از ارگانهای عمومی و دولتی مثل شهرداری ها و وزارت های راه و نیرو و … اقدام به ایجاد شبکه انتقال کرده و میکنند که بنوعی ایجاد محدودیت برای مخابرات می کنند.
مطلب آخر اینکه در مخابرات فرصت سوزی های زیادی شده و هنوز هم فرصت سوزی می شود و انتظاری از این سبک مدیریت نمی توان داشت که بتواند با استفاده از نعمات موجود مخابرات بهره وری سیستم شرکت مخابرات را بالا ببرد. وقتی کارکنان و حتی مدیران ارشد شرکت مخابرات بلافاصله بعد از بازنشستگی در محاکم قضایی علیه سازمان خود که زندگی شان از آن شکل گرفته صف می کشند و شکایت می کنند وقتی بخش اعظم کارکنان آن هر سال با اضطراب تغییر پیمانکار و قرارداد سر می کنند و چشم به حداقل حقوق تعیینی وزارت کار می دوزند وقتی …….. دیگر امیدی به بهبود شرایط داشتن آب در هاون کوبیدن است . خفته را می توان بیدار کرد اما کسانی را که خودرا به خواب زدند نمی توان.
باسلام و احترام
این گونه تحلیل شما با نکاه کسب و کار و درآمدزایی همخوانی ندارد و بیشتر متعصبانه است.بیت استریم در دنیا عملیاتی شده است پس ما اولین نیستیم یعنی اینکه از نظر اپراتورهای بزرگ بیت استریم هم یک روش کسب درآمد است و استفاده از توان رقبا برای افزایش درآمد شرکت.الان در حوزه x.dsl بیش از دو میلیون پورت خالی داریم که هزینه سرمایه گذاری، نگهداری،برق و سربار آن را می پردازیم.بیت استریم هم فرصت است و هم تهدید .بهتر است صفر و یکی نگاه نکنیم.چرا نباید از توان بازاریابی رقبا برای کسب درآمد برای پورتهای خالی که هزینه آن را می پردازیم ،استفاده نکنیم.این تجهیزات عمر مفید دارند و بعد از مدتی باید جمع آوری شوند ولی بدلیل ضعف ما در جذب مشتری نتوانستیم تمام پورتها را واگذار کنیم.بعبارتی مانند بستنی است که دارد آب می شود و نه خودمان می توانیم بخوریم و نه به دیگران می دهیم.البته قبول دارم که بیت استریم ریسک هم دارد.مثلا درصدی از درآمد شرکتها حاصله از پورتهای مخابرات در بیت استریم باید به مخابرات پرداخت شود باید این درصد خوب تعیین شود و روش های درست برای محاسبه آن درنظر گرفته شود تا حق مخابرات از بین نرود و شرکتهای استفاده کننده بیت استریم سر مخابرات کلاه نگذارند.بهتر است بجای نگاه منفی به این روش درآمدزایی به سمت بهینه کردن روش اجرای آن جهت افزایش درآمدزایی شرکت از منابع موجود بپردازیم.زیرساختهای مخابرات ایران قابلیت توسعه بیش از این را دارد بهتر است کاری کنیم که ما نیز از توانایی های رقبا در راستای منافع خودمان استفاده کنیم.شاید بگویید حرف بی مفهومی است اما بهتر است مثالی بزنم.حدود ۳۰ تا ۳۵ سال پیش اگر یک مغازه ای مانند پارچه فروشی بود و یک مغازه مثل آن در آن نزدیکی باز می شد طرف کلی شاکی می شد اما الان مکان هایی که بورس پارچه هستند کلی قیمتش گرانتر از مکانهایی است که بور س نیستند به عبارتی حضور رقبا باعث بهبود کسب و کار شده اند.حال ما نیز باید کاری کنیم که از توانایی های بازاریابی رقبا حداکثر بهره برداری را نموده ولی کار را به گونه ای مدیریت کنیم که حداقل ریسک را برای ما داشته باشد.بنظر من ما باید پیشنهادات خود را برای بهبود کار ارائه دهیم تا در کاهش ریسک کمک کنیم .
باتشکر
با سلام ینده به عنوان تحلیل گر بازار عنوان میکنم که با اجرایی این طرح در مخابرات مناطق استانها با کاهش سهم بازار(انترنت پرسرعت=(ftth- Adsl) مواجه خواهند شدو ریزش سرگردانی مشتریان از سیرویس های مخایرات و حتی با تهیه گزارش اماری در سه ماهه اول اجرایی این طرح توسط مدیران مخابرات مناطق استانها قابل بررسی و پایش و نیاز به بازنگری و اصلاح در مفاد این قرار دادخواهد بودو همانند همکد سازی برای با شکست مواجه(کاهش درامد) خواهد شد فراموش نشودبنابدلایلی رضایت مشتریان از این سیرویس هااز طریقFCCPبسیار رضایتبخش خواهد بود
با سخرانیهای وزیر در مجلس، کاملاً مشخص شد که کوچکترین ارزشی برای کارکنان مخابرات قائل نیست! درخواست بازپسگیری داکت و سیم و فیبر و زیرساخت، و نه بازپسگیریه کل شبکه ثابت!
یعنی مراکز و خدمت رسانی و کارکنان پرشمار و حقوقشون در دست مخابرات باشه، ولی داکت و سیم مسی و کلاً زیرساخت مخابرات به وزارتخونه واگذار بشه و بعد مخابرات هم خدمات بده و هم اجاره!
خداییش حرفی بیمنطقتر و بیمسئولانهتر از این شنیده بودید؟
پس کارکنان مخابرات چی میشن؟!!………..
سلام و درود
درود بر دولت خدمتگذار سایپا و ایرانخودرو و بقیه بغییر از مخابرات
لطفا بپرسید اگر وام ۴۳۵۰ میلیاردی پارسال سایپا و ایرانخودرو تمام شده پیشنهاد دهید از این مخابرات چپاول گر بگیرند بدهند به انها
وزیر باسواد ارتباطات هم که خوب یقه مخابرات را گرفته سال قبل ۱۵۰ میلیاردی جریمه بریده برای مخابرات
مدیران مخابرات هم که همه باسواد مدیریتی بالای خود مخابرات را زیر و رو کرده اند و همه ی بستر های مخابرات را داده اند و به جایش لبخند گرفته اند
هر روز شاهد یک قرارداد ترکمانچای جدید هستیم. حوضچه های ما که قبلا جز کابل مسی چیزی در آن نبود اکنون پر از فیبر شده که خود به خود کشیده شده اند و ما زحمت نکشیده ایم اصلا در زیر زمین یک چاله زده اند که باید بدهیم برود ما چاله زیر زمینی نخواستیم.
فیبر ها کابلهای مسی و حوضچه ها کافوها مجلس جان همه را از این مخابرات دزد بگیر
مدیران مخابرات هم مطمئنا میدانند برادر من و از ترس صندلی کاملا هماهنگ با وزیر همه چیز را میبخشند
یکسری کارمند . کارگر می مانند که گور…..
مخابرات که خصوصی شده بازنشسته باید بره در تامین اجتماعی در مخابرات رو لطفا شلوغ نکنید مانع کسب است
وقت ما رو نگیرید ۱۰ هزار مدیر در ایرانخودرو منتظر پاداش هستند خدا نگهدار
سلام
این طرح آخرین میخ بر تابوت ورشکستگی مخابرات ایران خواهد بود این وزیر جوان در مجلس در مو ضوع فضای مجازی فرا فکنی نمود
زمانی که مدیران غیردلسوز ویا غیر مسئول که با تفکر مدیریت محدود زمانی وراضی نگه داشتن دولت و..بر سر کارمی آید این می شود که …..