مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

لزوم توسعه شبکه تلفن ثابت شهری در گلبهار

مخابرات ما-کمبود زیرساخت‌ها و به خصوص عدم واگذاری خطوط جدید تلفن شهری به مشترکین، مشکلات زیادی برای شهروندان گلبهار به وجود آورده و اخیرا به دلیل تماس‌ها و درخواست‌های مکرر ده‌ها نفر در ارتباط با تأخیر چند ساله و گلایه‌مندی از مشکلات زیرساختی مخابرات در دریافت خط تلفن ثابت و پوشش ضعیف آنتندهی موبایل، بر آن شدیم تا تحقیقاتی را در این زمینه به انجام برسانیم.

مخابرات ما-پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه ؛ یکی از افتخارات سال‌های اخیر دولت، پیشرفت صنعت ارتباطات و زیرساخت‌های کشور در بخش تلفن ثابت بوده است. مدیران دولتی و مخصوصا وزیران ارتباطات، پیوسته در گفت‌وگوهای خود با ارائه آماری از میزان واگذاری خطوط تلفن‌ثابت و رسیدن ضریب‌ نفوذ کشور در این بخش به بالای ۱۰۰ درصد، اعلام می‌کردند که ایران در بخش تلفن ثابت در بهترین شرایط در خاورمیانه و حتی در لیست کشورهای برتر جهان قرار دارد.

شاید تصورش سخت باشد. اما با وجودی که بیش از ۱۴۰ سال از زمان راه‌اندازی تلفن ثابت در کشورمان می‌گذرد، هنوز مشکلاتی مانند کمبود یا نبود خطوط تلفن ثابت وجود دارد. کمبود زیرساخت‌ها و به خصوص عدم واگذاری خطوط جدید تلفن شهری به مشترکین، مشکلات زیادی برای شهروندان گلبهار به وجود آورده و اخیرا به دلیل تماس‌ها و درخواست‌های مکرر ده‌ها نفر در ارتباط با تأخیر چند ساله و گلایه‌مندی از مشکلات زیرساختی مخابرات در دریافت خط تلفن ثابت و پوشش ضعیف آنتن‌دهی موبایل، بر آن شدیم تا تحقیقاتی را در این زمینه به انجام برسانیم.

عقب‌تر از آنچه که باید هستیم

سلیم اسدی، رئیس اداره مخابرات شهرستان چناران، در رابطه با اعتراض ساکنین مناطق ۱۱ و ۱۲ مبنی بر عدم وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت دسترسی به خطوط تلفن‌ثابت بیان کرد: با توجه به اینکه مهاجرت و انتقال جمعیت، سرعت بالایی در گلبهار داشته است، طبیعی است که امکانات زیرساختی عقب مانده و نیاز به زمان برای حل مشکلات داشته باشد و این موضوع مختص مخابرات نیست و اصولا در تمام شرکت‌های خدمات‌رسان نسبت به ورودی‌ها، عقب‌تر از آنچه که باید هستیم. هرچند که به استناد آمار، امکانات گلبهار بیشتر از شهرهای دیگر است و ما مناطق پرجمعیت‌تر مثل مجتمع‌های مسکونی و تجاری را در اولویت خدمات‌رسانی قرار داده‌ایم. به همین دلیل در محلات مناطق ۱۱ و ۱۲ که ساخت و سازها به شکل تک واحدی یا نهایتا دو طبقه هستند، تعداد برخورداری کمتر است.

چنین مشکلی وجود ندارد

وی در رابطه با مشکل عدم آنتن‌دهی تلفن همراه افزود: طبق گزارش کارشناسان چنین مشکلی وجود ندارد. ما قبل از این هم اعلام کرده بودیم که شهروندان جهت رفع هر مشکلی در زمینه آنتن‌دهی موبایل، با شماره ۹۹۹۰ تماس گرفته و تنظیمات آنتن‌دهی برای افراد ارسال شده و مشکل برطرف خواهد شد.

پوشش‌دهی باید پروسه خاص خود را طی کند

اسدی در پاسخ به ادعای اهالی، مبنی بر اینکه در مجتمع فرهنگیان منطقه ۵ کابل‌کشی انجام شده و باکس‌های لازم از مشهد رسیده است، اما هیچ اتفاقی صورت نگرفته است، گفت: خدمات‌رسانی درمجتمع‌ها قطعا مستلزم زمان است چراکه یک سری امکانات لازم جهت خطوط تلفن را دارند و یک سری امکانات لازم دیگر هنوز نیامده است. حداقل هزینه انجام شده برای هر مجتمع مسکونی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان است و در یک کار خلاصه نمی‌شود و سلسله مراتب خاص خود را دارد. ابتدا باید کابل از مخابرات تا مجتمع بیاید و خود مجتمع هم نیاز به کابل‌های داخلی دارد. همچنین نیاز به نصب دستگاه و سویچ است و اگر نیاز به رادیو داشته باشد، رادیو باید بیاید و تمام این‌ها نیاز به نصب و آزمایش و تحلیل و راه‌اندازی داشته و باید پروسه خاص خود را طی کند.

مخابرات مبلغی فرای مصوبه مشخص دریافت نمی‌کند

رئیس اداره مخابرات شهرستان چناران با اشاره به این‌که مخابرات هیچ هزینه اضافی برای راه‌اندازی خطوط دریافت نمی‌کند، گفت: ما به ازای هر خط، یک مبلغ مصوب داریم و شاید نهایتا هزینه‌های ۵ یا ۱۰ هزار تومانی از سمت دفاتر پیشخوان بابت ثبت‌نام دریافت شود. دلیل اینکه عده‌ای از شهروندان مدعی پرداخت هزینه‌های دیگری شدند، شاید این باشد که خود مجتمع‌ها با کسی که می‌خواهد کارها را پیگیری کند، قرارداد می‌بندند که این به ما ارتباطی ندارد و مخابرات مبلغی فرای مصوبه مشخص دریافت نمی‌کند. در داخل گلبهار ۲۴ هزار و ۲۲۹ خط تلفن ثابت نصب کرده‌ایم که متاسفانه فقط ۱۱ هزار و ۲۴۶ عدد از آن‌ها فعال می‌باشند و این یعنی ۱۲ هزار و ۹۸۳ خط خالی در مجتمع‌ها داریم که طبق درخواست خود آن‌ها صورت گرفته است. مثلا احیا مسکن ۱، ۵۳۶ واحد است و واحدها یا خالی هستند و یا استقبالی از خط تلفن نکردند. چراکه فقط ۲۱۶ خط تلفن از ۷۲۰ خط نصب شده فعال هستند. در مجتمع مشهدکوثر تنها ۲۵۰ خط از ۴۶۹  خط، در مجتمع صنعت و معدن تنها ۲۱۳ خط از ۵۱۲ واحد و در مجتمع ۶۰۰ واحدی خورشید تنها ۱۱۸ خط فعال است. همچنین در مجتمع خاتم الاوصیا ۱۲۷ خط تلفن از مجموع ۸۲۸ واحد گرفته شده است و ما حدود ۷۰۰ خط تلفن آزاد در انجا داریم و موضوع این است که اگر برای تمام ۸۲۸ واحد امکانات لازم را در نظر نگیریم، ساکنین معترض می‌شوند و ما بالغ بر حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه تجهیزات و نصب کرده‌ایم و تنها ۱۲۷ واحد درخواست خط تلفن داشته و جذب شده‌اند.

عدم استقبال شهروندان

وی تصریح کرد: در گلبهار واقعا سود مهم نیست و تنها خدمات‌رسانی را مدنظر قرار دادیم. اما به طور مثال ما از هرکدام از ۱۲۷ واحدی که درخواست تلفن فعال داشته اند ۲۰۰ هزار تومان دریافت کردیم، در صورتی که بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. در این بین تمام اقدامات نیاز به تامین و نگهداری و هزینه‌های جانبی مثل برق و پرداخت هزینه به پیمانکار برای نگهداری  ۸۲۸ خط را دارد، در حالی‌که تنها  ۱۲۷ خط فعال است.

اسدی افزود: متاسفانه عده‌ای دنبال تلفن هستند و وقتی می‌خواهیم خطوط را راه‌اندازی کرده و به فروش برسانیم، همه عقب‌نشینی می‌کنند و عدم استقبال اهالی می‌تواند دلایل مختلفی مثل عدم توانایی پرداخت هزینه داشته باشد که در واقع ۲۰۰ هزار تومان، مبلغی نیست که از پس پرداخت آن بر نیایند و اگر قیمت آن را با آب و برق مقایسه کنیم، واقعا خیلی ارزان‌تر است. دلیل دیگر عدم استقبال می‌تواند سکونت نداشتن در منازل باشد. چراکه گاهی منازل جهت تفریح و استفاده آخر هفته هستند و نیاز به خط تلفن ثابت حس نمی‌شود. در نهایت اینکه شاید تمام واحدها تکمیل نبوده و تحویل نشده‌اند و خالی از سکنه هستند. همه این دلایل دست به دست هم داده که ما پایین‌ترین بازه تلفن ثابت را در گلبهار داشته باشیم.

جایگاه برجسته مخابراتی

وی با بیان این مطلب که هم اکنون بالغ بر۶۰ درصد گلبهار تحت پوشش شبکه تلفن ثابت قراردارد، افزود: در مدت ۸ سال کار من در گلبهار، بالغ بر ۵۰ دستگاه نوری راه‌اندازی کردیم، ۴۴ مجتمع در حال بهره‌برداری هستند و این سرعت خوبی برای تجهیزات مخابراتی است و تجهیزات ما در گلبهار حتی از نیشابور که بزرگترین شهرستان از لحاظ مخابراتی محسوب می‌شود، بیشتر است.

اسدی یادآور شد: در حال حاضر ۴۴ مجتمع را در بهره‌برداری داریم و راه‌اندازی خطوط تلفن مجتمع‌ها، شامل ۱۹۳ واحدی مهر۹۳، ۲۳۸ واحدی مهر ۱۱۵، ۱۲۸ واحدی ایثار ، ۱۱۰۲ واحدی رز که تقریبا کابل کشی‌ها انجام شده است و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، در برنامه سال جاری است و قبل از شهریور ماه به انجام می‌رسد. همچنین راه‌اندازی خطوط محلات شمس، شادیلون، کارگاهی، فارغ‌التحصیلان و مهر ۶۴ از انتهای سال ۹۸ آغاز شده و بخش‌های جزئی کار باقی مانده است. مناطق فرهنگیان ناحیه ۵ و فرهنگیان ناحیه ۲ هم در مرحله اتمام است و ۹۵ درصد کار آن انجام شده است.

از لحاظ آنتن‌دهی گلبهار در رتبه اول است

وی اذعان داشت: شرکت‌های آسیا تک، شاتل، سوا نت و های نت و مخابرات در زمینه، ADSl و یا اینترنت خانگی کار می‌کنند و در این ۵ شرکت ۷۶۶۳ پورت مخابرات منصوبه وجود دارد که از این تعداد ۳۶۳۶ پورت در حال کار است و شرکت‌های دیگر مجموعا ۶۴۷ پورت بیشتر در حال کار ندارند و تقریبا ما امکاناتی بالغ بر ۶ برابر شرکت‌های دیگر فراهم کرده‌ایم و مجموعا ۴۲۸۳ پورت   ADSL در حال کار است و ما در رابطه با پوشش تلفن همراه، سایت‌های خواجه نصیر، مهرگان، برونسی، فهمیده، فرهنگیان، حافظ، مرکز قدیم، مرکز جدید و عطار را داریم که تعدادی از آن‌ها مثل برونسی، فهمیده و فرهنگیان در سال ۹۷ و قبل از آن بوده و سایت حافظ در سال ۹۸ و چند تای دیگر مربوط به قبل از سال ۹۷ است. ما ۹ سایت در حال بهره‌برداری داریم که حتی در مقایسه با  چناران که ۶ سایت بهره‌برداری دارد، تعداد بیشتری است. تمام سایت‌های ما فورجی هستند و از لحاظ آنتن‌دهی گلبهار در رتبه اول است.

علی‌رغم اعتراضات شدید مردمی، استقبال کم است

اسدی با اشاره به اینکه هر ساله مقایسه‌ای بین شهرستان‌ها انجام می‌شود، بیان کرد: شهرستان چناران خصوصا گلبهار رتبه بالایی در پوشش‌دهی و خدمات‌رسانی شبکه مخابرات دارد و ما واقعا در این زمینه کم نگذاشته‌ایم، اما متاسفانه استقبال در زمینه تلفن ثابت علی‌رغم اعتراضات شدید مردمی، کم است.

امکانات شهری، جهت استفاده عموم مردم

رئیس اداره مخابرات شهرستان چناران در پایان‌بندی صحبت‌‌های خود در رابطه با امکان پوشش‌دهی خطوط تلفن ثابت در مناطق کم تراکم گفت: در رابطه با مناطق ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲  که ویلایی و یک یا دو واحدی هستند، اگر به طور مثال مجتمع ۸۲۸ واحدی خاتم الاوصیا را در نظر بگیرید، ۸۲۸ واحد در مجموعه کوچکی از نظر مساحت قرار دارد که این تعداد، قابل مقایسه با کل مناطق ۹، ۱۰ ، ۱۱و ۱۲ است و شاید حتی مجموع واحدهای مناطق مذکور، به تعداد همین یک مجموعه هم نرسد. به همین دلیل طبیعی است که امکانات شهری در جایی هزینه شود که عموم مردم بتوانند ازآن استفاده کنند. به طور کل طراحی‌ها انجام شده اما در حال حاضر توانایی دولت و زیرساخت‌های ما در حدی که بتوانیم ساختمان‌های ویلایی را پوشش دهیم، نیست. هر چند که تعدادی از مناطق مشابه مثل  منطقه باغ ویلایی ۲ را پوشش داده‌ایم و بیشتر تلفن‌ها را واگذار کرده و تعدادی هم در برنامه واگذاری قرار دارند، اما بهرحال در چنین مناطقی خدمات‌رسانی با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد.

در انتظار بهبود شرایط هستیم

بی‌شک اقدامات مفیدی که شرکت مخابرات در زمینه جلب رضایت مشترکین انجام داده است، بر کسی پوشیده نیست. اما در این بین باید به این نکته نیز توجه داشت که گلبهار رشد جمعیت سریعی خواهد داشت. چرا که سرریز جمعیت مشهد به آن پناه می‌برند. بنابراین لزوم توجه به اقدامات همه جانبه در جهت دستیابی به شهری مدرن و با امکانات اولیه مورد نیاز باید در راس امور قرار گیرد. با اشاره به این توضیحات، مناطقی که تراکم کمتری داشته و غالبا ویلایی هستند و به صورت مجتمعی ساخته نشده نیز، باید مورد توجه اقدامات زیرساختی قرار گیرد تا در آینده نه چندان دور آنها نیز مانند سایر شهروندان پوشش تلفن ثابت و اینترنت ADSL داشته باشند. در این بین بهترین پیشنهاد راهکاری برای رفع مشکلات موجود، اقدام مخابرات شهرستان برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی به خصوص افزایش ظرفیت پست‌های مخابراتی به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای بلند مدت جمعیت شهری باشد، است. امیدواریم به زودی اتفاقات و عملکردهایی که در این گزارش به آن پرداخته شد، را شاهد باشیم تا میزان گلایه‌مندی شهروندان کم و به مراتب رضایت‌مندی افزایش یابد.

1221880cookie-checkلزوم توسعه شبکه تلفن ثابت شهری در گلبهار

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.