مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

کمپین‌‌های داغ اینترنت ثابت و همراه

مخابرات ماخبرنگاران فارس تمامی سوژه‌های پرتکرار کاربران در سامانه «فارس من» درباره اینترنت همراه و ثابت را پیگیری کردند. منتقل نشدن باقی‌مانده حجم بسته به ماه بعد، حذف بسته‌های نامحدود شبانه، تمدید خودکار بسته‌ها و پاسخ به دیگر سوالات پرتکرار را در این گزارش بخوانید.

مخابرات ما-گروه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری فارس؛ مصرف آزاد اینترنت موبایل، بسته‌های اینترنت، سرعت سرویس، کیفیت سرویس، قیمت بسته اینترنت، فعال سازی و لغو بسته و انواع بسته‌ها؛ این‌ها مسائلی هستند که این روزها این‌روزها تقریبا همه مردم، درگیرش هستند. کاربر اینترنت موبایلی وجود ندارد که تا به حال حداقل در یکی از موارد ذکر شده به اشکال برنخورده و دچار سوال و ابهام نشده باشد و همین باعث شده سوالات و مشکلات موبایلی در سامانه «فارس من»، جزو سوژه‌های پرتکرار و داغ باشد؛ در کنار آن، کمپینهای کاربران سرویس‌های اینترنت ثابت درباره مشکلات این سرویس هم همواره از کمپین های پرامضا در این سامانه است. خبرنگاران فارس در این گزارش به سوالات و سوژه‌های اساسی و پرتکرار کاربران سامانه «فارس من» درباره اینترنت همراه و ثابت پاسخ داده اند.

در این گزارش می خوانید:

*چرا با اتمام زمان اینترنت، حجم باقی‌مانده به فاکتور بعدی منتقل نمی‌شود؟

*گلایه مشترکان از حذف بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه

*ابهام در تمدید خودکار بسته‌های اینترنتی همراه اول

*درخواست کاهش قیمت بسته‌های اینترنت موبایل

*ضرورت افزایش سرعت بسته‌ها

*بسته‌های متنوع و جذاب موبایل ایجاد شود

*کندی ادامه‌دار سرعت اینترنت مخابرات

* افت شدید سرعت اینترنت اکثر شرکت‌های ADSL

*گلایه کاربران از قیمت اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی

*درخواست رایگان شدن اینترنت همه سامانه‌های آموزشی

*چرا با اتمام زمان اینترنت، حجم باقی‌مانده به فاکتور بعدی منتقل نمی‌شود؟ 

یکی از سوالات پرامضا در سامانه فارس من این پرسش است که چرا با اتمام زمان اینترنت، حجم باقی‌مانده به فاکتور بعدی منتقل نمی‌شود؟

سردبیر این سوژه در شرح بیشتر مطالبه خود توضیح داد: «من یک دوره ۳۶۰ روز اینترنت خریداری کردم. این دوره از اواخر اسفند ۹۸ شروع و اوایل اسفند ۹۹ پایان می‌یافت. حجم روزانه من تمام شد. اما حجم شبانه باقی بود. وقتی در آبان ماه حجم جدید خریدم تمامی حجم شبانه من حذف شد. اعتراض کردم اما دلیلشان این بود که حجم از دوره تمام شده به دوره بعد قابل انتقال نیست. دوره من تمام نشده بود و حجم شبانه من تا اوایل اسفند معتبر داشت. چرا اپراتور باید قوانین خودش را اعمال کند؟ مطمئناً این مشکل برای خیلی از مصرف‌کنندگان اینترنت است.»

طبق مقررات جاری، ملاک عمل در بسته‌های اینترنتی، حجم روزانه است و پایان حجم روزانه، به منزله پایان بسته محسوب می شود

خبرنگار فارس این موضوع را از طرف سردبیر سوژه فارس من پیگیری کرد و این پاسخ را دریافت کرد که «این سوال از سال‌ها قبل همواره مطرح شده است و همان طور که همیشه اعلام شده طبق مقررات جاری، حجم های شبانه در بسته های اینترنت حجم هدیه بوده است. یعنی در واقع ملاک بسته، حجم روزانه است و پایان حجم روزانه، به منزله پایان بسته محسوب می شود.»

*گلایه مشترکان از حذف بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه

«گلایه مشترکان از حذف بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه» مطالبه دیگری است که توسط کاربران فارس من ثبت شده است.

سردبیر این سوژه می گوید: «در روزهای اخیر مجددا طرح اینترنت نامحدود شبانه از لیست تعرفه‌های ایرانسل حذف شده است، حال با توجه به گرانی سرسام‌آور تعرفه‌های هر گیگ اینترنت ثابت خانگی و ضریب دو برابری نرخ اینترنت بین‌الملل، تنها دلخوشی این روزهای جوانان کشور و حتی بسیاری از کسب و کارها که نیازمند تعرفه‌های نامحدود و دسترسی به حجم بیشتری از ترافیک اینترنت مخصوصا اینترنت بین‌الملل هستند از آنها گرفته شده است. این در حالی است که مسئولان مربوطه همواره بر پایین بودن نرخ اینترنت در مقایسه با سایر کشورها اصرار کرده و هیچگاه تعرفه‌های اینترنت را با متوسط درآمد ماهانه خانواده‌های آن کشورها مقایسه نمی‌کنند، چرا که در صورت انجام چنین مقایسه‌ای، نرخ اینترنت در کشورمان که درآمدها به ریال است بسیار گران بوده و حذف تعرفه‌های نامحدود و افزایش قیمت اینترنت، تنها کور سوی تفریح و حتی کار را از مردم گرفته است.»

خبرنگار فارس این موضوع را بررسی و پیگیری کرد.

موضوع اعتراض به حذف بسته های اینترنتی، امسال پیش از این هم مطرح شده است. امسال اپراتورها در اقدام مشابهی بسته‌های پرمصرف و طولانی مدت اینترنتی را حذف کردند که این موضوع با اعتراض کاربران مواجه شد.

با بالاگرفتن اعتراض ها، وزارت ارتباطات به موضوع ورود کرد و به اپراتورها دستور داد بسته های حذف شده را بار دیگر برگردانند. پس از فراز و نشیبی چند ماهه بین اپراتورها و وزارت ارتباطات، سرانجام بسته های اینترنتی پرمصرف و طولانی مدت به سبد خدمات اپراتورها بازگشت و البته قیمت برخی از بسته‌ها افزایش یافت.

حذف برخی بسته‌های کوتاه‌مدت، پیرو ابلاغ رگولاتوری، توسط ایرانسل و دیگر اپراتورهای همراه، صورت گرفته است

این بار اما اعتراض به حذف بسته‌های شبانه است. در پیگیری خبرنگار فارس از وزارت ارتباطات در این باره اعلام شد: « اپراتورها طبق مقررات می‌توانند در هر فصل بسته‌های اینترنتی خود را تغییر دهند و این موضوع در چارچوب اختیارات اپراتورها است که با هماهنگی وزارت ارتباطات انجام می‌شود. ترافیک های نامحدود شبانه هم مرتبط با طرح‌های تشویقی اپراتورها است و بر اساس شرایط اپراتور چند طرح را تغییر داده یا حذف کرده است. بنابراین اپراتور اقدام خلاف مقرراتی انجام نداده است.»

خبرنگار فارس همچنین موضوع را از اپراتور هم جویا شد و پاسخ گرفت که «ایرانسل، بسته‌های اینترنت خود را در راستای هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌عنوان طرح‌های تشویقی و به صورت مدت‌ دار، تعریف می‌کند و در اختیار مشترکان قرار می‌دهد. پس از گذشت دوره‌های زمانی، این طرح‌های تشویقی، با توجه به الگوی مصرف مشترکان، بازنگری می‌شوند.
با وجود این، مورد اخیر حذف برخی بسته‌های کوتاه‌مدت، پیرو ابلاغ رگولاتوری، توسط ایرانسل و دیگر اپراتورهای همراه، صورت گرفته است.»

*درخوست افزایش سرعت و کاهش قیمت بسته‌های اینترنت

تقریبا اغلب مشترکان اینترنت در ایران معتقدند که این سرویس جهانی در کشور ما گران است و باید ارزان شود. در همین رابطه سوژه‌های زیادی هم در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.

در یکی از این سوژه ها، کاربران بر «لزوم افزایش سرعت و کاهش قیمت بسته‌های اینترنت» تاکید کرده‌اند.

سردبیر این سوژه گفته: «ساده‌ترین و ارزان‌ترین و تنهاترین تفریح مردم و به خصوص جوان ها در این شرایط کرونایی اینترنت هست و با افزایش قیمت‌ها و اوضاع نابسامان مشکلات برای همه ایجاد شده و می‌شود. در این خصوص پیگیری لازم صورت گیرد.»

در همین رابطه سوژه مشابه دیگری هم ثبت شده است. مطالبه ای درباره، درخواست کاهش قیمت بسته‌های اینترنت.

سردبیر این سوژه هم معتقد است که «قیمت بسته‌های اینترنت خیلی بالاست و رشد عجیبی داشته در حالی که نه خدمات بهتر شده نه سرعت اینترنت.»

در پیگیری این موضوع ذکر این نکته لازم است که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند که ایران ارزانترین اینترنت تلفن همراه در دنیا را دارد. مصوبه شماره پنج جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه اینترنت اپراتورهای سیار را مشخص کرده است. سقف تعرفه اپراتورها تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی و ۶۳ هزار تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است که هم اکنون این قیمت ها رعایت می شود. این وزارتخانه تاکید دارد که طبق رصد روزانه تعرفه‌های اپراتورها مشخص است که مشکلی بابت گرانفروشی در اپراتورها نداریم.

درباره سرعت اینترنت موبایل باید تفاوتی را نسبت به اینترنت ثابت در نظر داشته باشیم. اینترنت همراه برخلاف اینترنت ثابت به عوامل بیشتری وابسته است که در کیفیت و سرعت سرویس تاثیرگذار خواهد بود. دوری و نزدیکی از آنتن، تعداد کاربران همزمان استفاده کننده از پهنای باند، تفاوت نسل اینترنت موبایل، تفاوت گوشی کاربر در دریافت سرویس از جمله عواملی است که باعث تفاوت کیفیت و سرعت اینترنت موبایل حتی در یک منطقه می‌شود.

وزارت ارتباطات قیمت‌های سقف و کف اینترنت همراه را از سال ۹۳ تاکنون تغییری نداده است

اما خبرنگار فارس به طور مشخص مطالبه قیمت‌ها را پیگیری کرد و پاسخ گرفت که «سقف و کف قیمت اینترنت همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین شده است و تمامی بسته های اینترنتی طبق همان چارچوب قیمت گذاری شده اند. قیمت های سقف و کف بسته های اینترنتی از سال ۹۳ تاکنون تغییری نداشته است. بنابراین حتی تقاضاهایی از سوی اپراتورها برای اصلاح قیمت‌های فعلی با توجه به تورم سال های اخیر مطرح شده اما بحثی درباره ارزان شدن وجود ندارد.»

*بسته‌های متنوع و جذاب موبایل ایجاد شود

همچنین برخی از مشترکان اپراتور همراه اول از خواسته اند که این اپراتور «بسته‌های متنوع و جذاب ارائه کند.»

خبرنگاران فارس این موضوع را هم از اپراتور مربوط سوال کردند. در پاسخ به این پیگیری اعلام شد که «هم اکنون امکان ایجاد بسته‌های جدید براساس سلیقه هر مشتری در این اپراتور فراهم است. به این ترتیب مشترکان می توانند بسته های ترکیبی شامل مکالمه، پیامک و اینترنت را متناسب با مصرف خود تعریف کنند و بسازند.

هم اکنون مشترکان می توانند بسته‌های ترکیبی شامل مکالمه، پیامک و اینترنت متناسب با مصرف خود را تعریف کنند

در این باره توضیح و راهنمایی اپراتور در سایت در دسترس مشترکان قرار دارد.

*ابهام در تمدید خودکار بسته‌های اینترنتی همراه اول

ابهام در تمدید خودکار بسته‌های اینترنتی همراه اول را مطرح کرده اند.

به گفته سردبیر این سوژه در سامانه فارس من «خطوط اعتباری همراه اول، بسته‌ای اینترنتی به عنوان اینترنت همراه یکماهه ارائه می‌دهد که در صورت اتمام بسته به صورت خودکار بسته‌ رزرو یک ماهه فعال می‌شود، اما عملا چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

سوژه برای پیگیری به شرکت مربوط ارجاع داده شد و پاسخ دریافت شد.

تنها تفاوت بسته‌های اینترنت سیم کارت‌های اعتباری و دائمی این است که سیم کارت اعتباری حتما باید حداقل به اندازه بسته‌ای که خریداری می شود اعتبار داشته باشد و اگر اعتبار به اندازه لازم باقی نمانده باشد بسته تمدید نمی‌شود

در این پاسخ گفته شد که «بسته‌های اینترنتی سیم کارت‌های اعتباری و سیم کارت‌های دائمی با هم مشابه هستند و تنها یک تفاوت دارند. تفاوت در این است که سیم کارت اعتباری حتما باید حداقل به اندازه بسته‌ای که خریداری می‌شود اعتبار داشته باشد و اگر اعتبار به اندازه لازم باقی نمانده باشد بسته تمدید نمی‌شود و استفاده از اینترنت همراه با مصرف آزاد محاسبه خواهد شد. برای اینکه این مشکل برای مشترکان سیم کارت‌های اعتباری حادث نشود، مشترکان ۲ راه حل پیش رو دارند؛ اینکه یا اعتبار سیم کارت خود را همواره بالا نگه دارند یا گزینه عدم تمدید را فعال کنند که پس از به اتمام رسیدن بسته، تمدید به صورت خودکار انجام نشود.»

در این باره هم توضیح و راهنمایی اپراتور در سایت شرکت در دسترس مشترکان قرار دارد.

*کندی ادامه‌دار سرعت اینترنت مخابرات

یکی دیگر از گلایه‌های پرامضای کاربران در سامانه فارس من به «کندی ادامه‌دار سرعت اینترنت مخابرات» مربوط می‌شود.

سردبیر این سوژه در توضیح مطالبه خود، گفت: «مخابرات اینترنت‌های خود را با سرعت‌ بالا می‌فروشد اما سرعتی که از آن نام می‌برد ارائه نمی‌شود، من سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه خریداری کردم اما ۱ بیت هم به سختی ارائه می‌شود.»

خبرنگار فارس این موضوع را هم از شرکت مربوط پیگیری کرد.

گاهی کاهش سرعت اینترنت شرکت مخابرات به دلیل اتمام حجم سرویس مشترک یا رسیدن به سقف مصرف منصفانه است که در این صورت مشترک باید برای رسیدن به سرعت اولیه حجم جدید بخرد

در پاسخ شرکت مخابرات ایران به این مطالبه اعلام شد: « ۲ علت برای این مشکل محتمل است. نخست اینکه ممکن است حجم سرویس مشترک به اتمام رسیده باشد که به سقف مصرف منصفانه رسیده باشد. در این صورت مشترک باید با مراجعه به پورتال شرکت مخابرات ایران، حجم جدید بخرد. که در موارد زیادی شاهد این علت هستیم. حالت دوم این است که چنین مشکلاتی ممکن است از اشکالی در شبکه یا وقوع خرابی خاصی در شبکه (بیرون یا داخل منزل مشترک) ایجاد شده باشد. قطعی اینترنت یا کاهش سرعت و کیفیت پایین در همه کشور نیست بلکه بعضی از مناطق مخابراتی احتمال دارد به صورت مقطعی به علت مشکلات فنی سرعت اینترنت کاهش یابد که این موضوع کوتاه مدت بوده و رفع می‌شود. برای این کار مشترک باید با سامانه پاسخ گویی شرکت مخابرات تماس بگیرد تا علت مشکل مشخص شود.»

* افت شدید سرعت اینترنت اکثر شرکت‌های ADSL 

موضوع افت گاه و بی گاه سرعت اینترنت و سرعت پایین سرویس همیشه از گلایه‌های کاربران اینترنت به ویژه مشترکان شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت است.

سوژه «افت شدید سرعت اینترنت اکثر شرکت‌های ADSL» یکی دیگر از سوژه‌های اینترنتی در سامانه فارس من است.

سردبیر این سوژه، گفت: چند هفته است که سرعت اینترنت خانگی به شدت کاهش یافته و کسی هم پاسخگو نیست. لطفا دلیل را برای رفع مشکل پیگیری کنید.

در پیگیری علت کندی سرعت در بازه زمانی ثبت این سوژه مشخص شد که در بازه زمانی مورد نظر سردبیر این سوژه، شاهد گزارش هایی از اختلال و کندی سرعت اینترنت بوده ایم. همزمان در همان بازه زمانی هم سرویس های تلگرام و اینستاگرام دچار کندی شده بوده است.

بررسی مسئولان وزارت ارتباطات در این بازه زمانی مشخص کرد که اختلال اینترنت مذکور در ایران ناشی از قطع شدن فیبر نوری در مصر بوده است که باعث قطع شدن کامل مسیرهای ارتباطی جنوبی کشور شد. با گذشت ۳ ساعت مسیرهای جایگزین فراهم و اختلال برطرف شد.

همچنان بررسی گزارش‌هایی از اختلال تلگرام و اینستاگرام هم نشان داد که این اختلال ها جهانی است و مربوط به فقط ایران نمی شود.

سامانه https://netsanjplus.ir برای رسیدگی به وضعیت اینترنت و بررسی اعتراض های کاربران از کیفیت و سرعت اینترنت ایجاد شد

اما به طور کلی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانه ای را برای رسیدگی به وضعیت اینترنت، در مواقع این چنینی را راه اندازی کرده است. این سامانه نت‌سنج‌پلاس نام دارد و در آدرس https://netsanjplus.ir/ در دسترس است.

این وزارتخانه از کاربران اینترنت خواسته که با مراجعه به این سایت علاوه بر اینکه از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت سایر افرادی که در با آنان در یک منطقه زندگی می‌کنند مطلع می‌شوند و متوجه می شوند که آیا هم اکنون اختلالی سراسری یا موردی پیش آمده است، می توانند تست سرعت سرویس خود را هم انجام دهند. ثبت این تست ها به ارزیابی وضعیت هم کمک می‌کند و در نهایت منجر به بهبود کیفیت اینترنت خواهد ‌شد.

وزارت ارتباطات درباره این سامانه اعلام کرده که «تاکنون هیچ‌کدام از رگولاتورهای دنیا چنین سامانه‌ای نداشته‌اند و این طرح را در اتحادیه‌ جهانی مخابرات به‌عنوان اولین کشور ثبت می‌کنیم. این سامانه با شفاف کردن اعتراض کاربران، باعث شفاف شدن بیشتر کیفیت ارتباطات می‌شود و حقوق مشترکان اینترنت به رسمیت شناخته می‌شود.»

*گلایه کاربران از قیمت اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی

در این روزهایی که آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال رسیدن به یک سالگی است، بسیاری از مطالبات اینترنتی کاربران به اینترنت سامانه های آموزش مجازی اختصاص دارد.

کاربران در یکی از کمپین های دانشجویی از اینترنت دانشجویی گلایه کرده و اعلام کرده اند که «اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی هنوز رایگان نیست».

در حالیکه که دومین ترم کاملا مجازی دانشگاه‌ها هم رو به پایان است، سردبیر این کمیپن، گفت: «با وجود دستور وزیر ارتباطات در خصوص رایگان شدن ترافیک مصرفی برای سامانه‌های آموزش مجازی اما همچنان مشاهده می‌شود که از بسته یا حجم اینترنت اساتید و دانشجویان کاسته می‌شود. کارشناس اپراتور مربوطه یکی از اپراتورهای تلفن همراه به وضوح اعلام کرد که ترافیک برای سامانه‌های مورد اشاره به صورت نیم بها تعرفه ترجیحی محاسبه شده و رایگان نیست. این در حالی است که سامانه‌ها در پورتال وزارت ارتباطات که به همین منظور ایجاد شده، ثبت شده است و تمامی اپراتورهایی که خدمات اینترنت ارائه می‌کنند موظف به ارائه ترافیک رایگان برای این سامانه‌ها هستند.»

 سایت https://www.ict.gov.ir/fa/unitraffic برای دریافت مشکلات و بازخوردهای طرح «رایگان‌ سازی ترافیک دانشجویان» راه‌ اندازی شده است

«حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره توضیح داد: «به منظور حمایت از فرآیند آموزش در کشور، ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی مراکز علمی، دانشگاهی و حوزه های علمیه برای دانشجویان رایگان شده است. آدرس سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه ها از طرف وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه به وزارت ارتباطات اعلام شده است که البته ممکن است همه سامانه های همه دانشگاه ها در این لیست ارائه نشده باشد. این لیست را به اپراتورها اعلام کردیم و اپراتورها هم اینترنت رایگان را اعمال کردند. طبق بررسی‌ها، اپراتورهای بزرگ تعرفه رایگان را اعمال کرده اند و اگر شرکتی تعرفه رایگان را اعلام نکرده باشد، به محض اینکه گزارش آن را دریافت کنیم، پیگیری خواهیم کرد.»

«ستار هاشمی»، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این باره، توضیح داد: پنلی با عنوان «رایگان‌سازی ترافیک دانشجویان» برای دریافت مشکلات و بازخوردهای طرح در سایت وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده است. اگر دانشجویی احساس می‌کند ترافیک استفاده از خدمات آموزش مجازی دانشگاه رایگان نیست، می‌تواند مشکل خود را در این سامانه ثبت کند و موضوع در دستور کار وزارت قرار می‌گیرد.

این سامانه از آدرس https://www.ict.gov.ir/fa/unitraffic در دسترس است.

*اینترنت همه سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان شود 

اما در حالی که وزارت ارتباطات و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده اند که اینترنت مورد استفاده برای سامانه‌های رسمی دانشگاه‌ها برای آموزش مجازی رایگان است، برخی کاربران خواستار افزایش تعداد سامانه های مشمول اینترنت رایگان شده اند و درخواست خود را در کمپین «اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان شود.» ثبت کرده‌اند.

سردبیر این کمپین، توضیح می دهد: «در دوران کرونا که آموزش مجازی شده است، صرفا سایت‌های دانشگاهی برای آموزش استفاده نمی‌شود بلکه آموزش برخط و زنده از طریق سایر سایت‌ها که مرتبط با سایت دانشگاه هستند صورت می‌گیرد. سایت ها و سامانه‌هایی که در اختیار دانشگاه نیست. مانند skyroom، adobe connect و… . بسیاری از آموزش های آنلاین از این طریق انجام می‌شود. در این کمپین درخواست داریم که استفاده از این سامانه‌ها هم رایگان شود و یا اینکه به دانشجویان اینترنت کافی برای استفاده از این سایت‌ها تخصیص یابد.»

۲ بحث در استفاده از سامانه‌هایی غیر رسمی برای آموزش مجازی در دانشگاه ها وجود دارد؛ از نظر وزارت علوم سامانه رسمی آموزش مجازی همان بستر LMS است و از سوی دیگر شورایعالی فضای مجازی استفاده از بستر خارجی را برای این کار ممنوع کرده است

در بررسی موضوع استفاده از سامانه هایی غیر از سامانه‌های رسمی دانشگاه به ۲ بحث برخوردیم. نخست نظر وزارت علوم در این باره و دوم قوانین و مقررات موجود در این زمینه.

«علیرضا عبدالهی نژاد»، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار فارس، گفت: بستر اصلی آموزش مجازی دانشگاه‌ها سامانه LMS است.

وی تاکید کرد:  سیستم اصلی و مبنایی دانشگاه ها و وزارت علوم برای آموزش الکترونیکی، سیستم الکترونیکی دانشگاه ها و سامانه LMS است و این سامانه امکانات متعددی متناسب با نیازهای آموزش مجازی دارد که دانشجویان و اساتید از آن استفاده می‌کنند.  این سامانه در دسترس همه دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان قرار دارد و توصیه‌ها و آموزش‌های لازم درباره چگونگی استفاده بهینه از این سامانه هم به همه کاربران داده شده است.

همچنین «جواد جاویدنیا»، سرپرست وقت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، هم ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های حاکمیتی، مدارس و دانشگاه‌ها را اعلام کرده است.

به گفته وی، «بر اساس قوانین و مقررات کشور و مصوبات شورای عالی فضای مجازی هر گونه استفاده دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها از شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع است و تخلف و در برخی موارد جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین با توجه به تعطیلات مراکز آموزشی هرگونه آموزش از راه دور از طریق این شبکه‌ها ممنوع است و باید بر بستر شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد.»

سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه ها که به وزارت ارتباطات معرفی شده باشند، ترافیک رایگان دارند. سامانه‌های بر بستر داخلی که معرفی نشده‌اند ترافیک نیم بها دارند و سامانه‌های خارجی با تعرفه پهنای باند خارجی محاسبه می‌شوند

بنابراین در پیگیری این سوژه مشخص شد که فقط سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه ها که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رایگان شدن ترافیک به وزارت ارتباطات اعلام شده باشند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی هزینه پهنای باند هستند.

سامانه های آموزش مجازی که بر بستر داخلی باشند اما از سوی وزارت علوم به وزارت ارتباطات اعلام نشده باشند، با ترافیک نیم بها محاسبه می شوند.

سامانه های آموزش مجازی که  بر بستر داخلی نباشند هم کلا با تعرفه معمولی پهنای باند بین الملل محاسبه می‌شوند.

1263170cookie-checkکمپین‌‌های داغ اینترنت ثابت و همراه

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.