مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آیا می دانید ۳۸ درصد یعنی چه و چقدر می شود؟

مخابرات ما – با تصویب مجلس ۳۸ درصد از درآمد اپراتور ها از طریق دولت و سازمانهای دولتی به مصرف تولید محتوای فضای مجازی می رسد.

مخابرات ما – کار کردن با اعداد و ارقام بزرگ باعث شده است تصمیم گیران به پیامدهای تصمیمات خود زیاد دقت نکنند.

مثلا پیش از این نزدیک به ۳۰ درصد (۲۸ درصد) از درآمد اپراتورها به عنوان سهم دولت در نظر گرفته شده بود. یعنی یک سوم از عدد درآمد ناخالص اپراتورها در فروش اینترنت به دولت می رسید.

در تصمیمی جدید مجلس مصوب کرد نزدیک به ۴۰ درصد (دقیقا ۳۸ درصد) از درآمد ناخالص اپراتورها به عنوان سهم دولت  به خزانه واریز شود. در نگاه اول به نظر می رسد این مصوبه کمکی به دولت است تا بتواند بودجه اش را تامین کند اما مجلس محل مصرف آن را مشخص کرده است:

با پیشنهاد کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد رقم ۲۸ درصد به ۳۸ درصد افزایش یابد تا از این طریق دو هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی افزوده شود …. تا برای تولید محتوای فضای مجازی به مصرف برسد.

دو هزار میلیارد تومان در میان اعداد درشت بودجه و هزینه و … به چشم نمی آید اما کافی است بگوییم کل سود اعلامی برای مخابرات ایران (با همراه اول )حدود سه هزار میلیارد تومان بوده است!

هرگز گمان نکنید که این رقم از محل افزایش تعرفه بدست می آید!

براساس آنچه مصوب شده، باید این رقم از اپراتورهای اینترنتی و از محل سود فروش اینترنت و نه افزایش قیمت آن،…..

محاسبه ای غیر رسمی نشان می دهد سود مخابرات و مناطق مخابراتی نسبت به سرمایه، نیم درسد است اما در یک کلام فقط ۱۰ درصد از درآمد ناخالص اینترنت خود را برای تولید محتوا در فضای مجازی به دیگران بدهد.

تولید محتوا در دنیا کاری درآمد زاست نه هزینه زا! اما باید اپراتورها هزینه تولید محتوا را بدهند تا دیگران بر اساس میل و اراده خود محتوایی را تولید کنند که -ممکن است- اصلا قبول نداشته باشد.

به نظر می رسد پیامد این مصوبه برای مخابرات و اپراتورهای فروش اینترنت ،بردن شرکت ها و اپراتورها تا مرز ورشکستگی است!خوب است که آگاهان و کارشناسان در باره این مصوبه اطلاعات لازم را به ما نیز منتقل کنند.

هنوز نمی دانیم آیا مجلس می تواند برای ( درآمد شرکت های خصوصی) تعیین تکلیف کند یا خیر.در این مورد نیز شما نظرات خود را بنویسید.

 

1269450cookie-checkآیا می دانید ۳۸ درصد یعنی چه و چقدر می شود؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. شاکی می گوید

    این مجلس هم سهم خود از مخابرات را میخواهد! مخابرات گوشت قربونی شده که هر جناح و دسته ای سر کار میاد، اول میاد سراغ سهمش و با پر رویی اون رو ورمیداره! این وسط ما مخابراتیهای بخت برگشته باید هزینه های سهم خواهی این ها رو از جیب بدیم

  2. ناشناس می گوید

    سلام سردبیرمحترم شرکت مخابرات اسمش خصوصی است ولی عملا”دولتی است واگراینگونه نبود وضعیت مخابرات این نبودودخالت مجلس نیز برای اولین بارنیست ؛مصوبات مجلس مخابرات رابه زانودراوردو……

  3. ناشناس می گوید

    سلام برسردبیرمحترم و همکاران مخابرات زمانی کار غلط راغلط انجام بدی نتیجه غلط از آب درمیآیدواگذاری بزرگترین وپردرآمدترین شرکت دولتی که باهمکاری مردم مشترکین شکل گرفته و تاسیس شده بودبصورت رایگان ومفتی همین میشودمثل اینکه یک شکاربزرگ میباشدهرکسی میخواهد به اندازه قدرت اش ازآن بخورداصلا این قانون اصل ۴۴چرا به مخابرات خورداینهمه شرکت خدمات رسانی برق و گاز نفت مگراینا شرکت نیستند.

  4. ابراهیمی می گوید

    به جای فشار بر روی مخابرات که قادر به پرداخت حقوق کارکنانش نیز نیست از سهم وزارتخانه برای این کار هزینه می کردند این موضوع با توجه به خصوصی بودن مخابرات قابل اعتراض است

  5. همکار می گوید

    سلام
    این نماینده های مجلسی که من میشناسم نمیدانند شرکت خصوصی یعنی چی؟
    شما که همراه اول را فروختید پولش هم گرفتید هنوز برا درآمدش محل مصرف تعیین میکنید ؟ جالبه؟

  6. ابراهیم می گوید

    سلام بهتر بود حق و حقوق باقیمانده پرسنل شاغل و بازنشسته رو بدن بعد دنبال این هزینه ها باشن مگر اینکه محلش از قبل مشخص هست!

  7. ناشناس می گوید

    الان باید غصه بخوریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. فنی می گوید

    مجلسه دیگه همینطوری …قانون میده

نظرات بسته شده است.