مخابرات با شرکت های اینترنتی تعامل می کند
مخابرات ما-معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه همکاری شرکت مخابرات ایران با سایر FCPها گفت : تا قبل از مصوبه بیت استریم،علی رغم اینکه هیچ یک از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به نفع مخابرات نبوده ، این شرکت با شرکت های بخش خصوصی همکاری داشته که نتیجه آن واگذاری بیش از ۴ میلیون پورت به مردم بوده است، اما در حال حاضر ، مدیریت جدید مخابرات نگاه ویژهای به این مساله دارد و تعامل جامع تری با سایر FCPها خواهد داشت.
مخابرات ما-به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، دکتر زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پنل «کیفیت اینترنت ایران» به همت سایت خبری «آیتی ایران» برگزار شدضمن بیان این مطلب افزود : در گذشته هیچ قانون برد بردی برای مخابرات تصویب نشده است .سهم مخابرات بابت ADSL ده درصد است. یک خط تلفن ثابت ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه میشود یک همکاری برد برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سالهای سال مغفول باقی مانده است .با توجه به افزایش هزینه های توسعه تعرفه تغییر پیدا نمیکند و توسعه ای اتفاق نمی افتد.
وی در ادامه این نشست بابیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعا قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت : گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم ،زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب می شود مورد تایید اپراتورها نیست.
دکتر زارعیان تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در د دست یک نفر است و او برای بخش خصوصی تصمیم گیری می کند. من شخصا هشت کشوری که در حوزه ارتباطات در ده پانزده سال گذشته و شبیه ایران بودند را بررسی کردم، دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیبها در خصوصی سازی و یا قیمتگذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات رامقصر این وضع را نمی دانیم.
وی که در این پنل در دوبخش مشتریان و کسب و کار سخن می گفت با اشاره به این نکته که در سال های قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است ، اظهارداشت : با این کار به جای توسعه زیر ساخت هاو پیشرفت ارتباطات در کشور،دو سه هزار میلیارد تومان پول این بخش را به خزانه دولت واریزشد.
معاون امور مشتریان با تاکید براینکه موضوع سرمایهگذاری از دیگر بحرانهایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد :از سال ۱۳۸۲ تا امروز وضیعت تعرفه ها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکتها قادر به سرمایهگذاری نیستند . امروز کسی نمیتواند سرمایهگذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی رغم کمبود سرمایه ، گستره وسیعتری از خدمات و سرویس ها را درکشور ارایه می دهد اظهارداشت :این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسولیت اجتماعی درتمامی مناطق محروم خدمات ارایه می کندکه سایر شرکت های برای شان مقرون به صرفه نیست این خدمات را ارایه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند.
وی در باره انحصار شرکت مخابرات گفت : در زمان واگذاری این شرکت ،رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد . به نظر من انحصاربه آن معنا وجود ندارد ، موانع ، از نظر حقوقی ، قانونی ، مقرارت گذاری و تعرفه گذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است . البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کندی های گذشته را از میان بردارد .
وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی ( سیم ، کابل و…)که در سراسر کشور صورت می گیرد افزو: البته شرکت های خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان می بینند . باید قوانین و برنامه هایی برای آموزش جامعه طرح ریزی شودتا فرهنگ سازی انجام گیرد وفرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت درجامعه اصلاح گردد .
گفتنی است ؛ پنل “زیرساخت و سیاستها “که با حضوراقایان : حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، حسن شانهساز زاده، بنیانگذار شاتل، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک و دکترزارعیان،معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران ، متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیمسازدر این عرصه برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخصهای مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفتگو شد.
مخابرات اول باید تعیین کنه که تو کسب و کار چی به نفعش هست بعد بره مشارکت کنه
راهبرد تجاری مخابرات چی هست و از بازار چه انتظاری داره
نداشتن استراتژی بازار مشکل اصلی و چندساله مخابرات هست که تاول بیت استریم از اون بیرون زده
قطعا بدلیل نداشتن شناخت و فهم بازاذ هر اقدامی مجددا منجر به یه آفت جدید تو مخابرات میشه
سوال خیلی راحت تئوریسین بازار و کسب درآمد مخابرات کیه و چه هدفی داره؟
اگر آقایون و خانومهای فعلی هستن که نتیجه اش را داریم میبینیم
نکته دوم اینکه با این همه مشکلات موجود کیفیت اینترنت مخابرات چطوری تعریف میشه
و نکته سوم اینکه شرکتهای خصوصی نقاط ضعف مخابرات را خوب شناختن ولی مخابرات جزیره ای نمیدونه چکار میکنه