برداشت معکوس از نوشته های قبلی
سه مطلب با هم در یک زمان واحد منتشر کردیم: مطلب اول – مطلب دوم – تحلیل
و از شما خواستیم این سه مطلب را با هم بخوانید.
اولا این نوشته ها توسط یکی از نویسندگان مخابرات ما نوشته شده بود نه سردبیر. دوم اینکه فکر می کردیم این مطالب حاوی یک اخطار بسیار مهم است برای مخابرات، که دست به چنین کار خطرناکی نزند و برای دوستان شرکتی که بدانند چه روی می دهد! اما تعدادی به بی راهه رفته اند و به طبقه بندی مشاغل چسبیده اند.در حقیقت از چیزی حرف زده اند که اصلا در منظور نویسنده نبوده است.لذا مجبورم واضح و روشن به موردی اشاره کنم که برخی از درک آن دور شده اند:
نامه اول در مورد اجرای طبقه بندی مشاغل است. یعنی ادارت کار، به مخابرات استانها را مخابرات برای اجرای طبقه بندی فشار آورده اند.مخابرات باید در دو شرکت تامین نیرویش (شسکام و خدمات اول) طبقه بندی مشاغل را اجرا کند.آن هم طبقه بندی مناسبی که مورد نظر اداره کار است. (کاری نداریم که کی اجرا کرده و کی نکرده)
نامه دوم از سوی مخابرات ایران به استانها اختیار داده است در تمامی فعالیت هایی که پیش از این به شسکام و خدمات اول داده شده، مناقصه برگزار کند.در حالی که پیش از این استانها می توانستند بدون برگزاری مناقصه با قیمتی حداقلی، کارها را به این دو شرکت بسپارند.یادتان هست قراردادهای قبلی شسکام و خدمات اول سه ماه به سه ماه تمدید می شد؟ آنها خرید زمان برود برای رسیدن به امروز.
در نامه دوم مخابرات مدعی است مشاغل گفته شده را برونسپاری کرده.یعنی در داخل مخابرات و توسط کارکنانش انجام نمی دهد.معنی و مفهوم این جمله چیست؟باز خوب فکر کنید ببینید چیزی در لابلای این خط پیدا می کنید تا برداشتی منفی به مخابرات ما نسبت دهید؟
اگر استانها بخواهند مناقصه برگزار کنند شرکت خدمات اول در این مناقصات شرکت نمی کند بنابراین خود بخود کار از شرکت خدمات اول – و یا شسکام- گرفته می شود و به شرکتهای دیگر سپرده می شود.استانها با این امر موافقند چرا که هزینه هایشان با پیمانکاران محلی کاهش می یابد. چرا ؟ دلیل آن روشن است یا نیروها را کاهش می دهند یا از حق کارگر کم می کنند. دیگر نمی توانم از این صریح تر حرف بزنم و از حق نیروی شرکتی دفاع کنم.
در این شرایط، مخابرات حداقل کاری که می تواند در حق کارکنان شرکتی بکند این است که قراردادهای فعلی را یک سال دیگر با شسکام و خدمات اول ادامه بدهد تا تکلیف کارشناسی حرفه ای یا طبقه بندی یا هر چیز دیگری که نامش را می گذارید روشن شود. هیچکسی حق ندارد در دوران انتقال، شرکتها را عوض کند.این کار خیانت به حقوق کارکنان و کارگرانی است که سالها تحت پوشش شرکتهای محلی به حقشان ظلم شده و فقط دو سه سالی است که تحت پوشش شسکام و خدمات اول حقوق حداقلی را می گیرند.
لطفا دقت کنید تا درک کنید چرا می گویم در دوران انتقال و اجرای طرح های بهبود حقوق نباید شرکتها تغییر پیدا کنند! وقتی کارشناسی حداقل یک بار از شرکت خود ( خدمات اول یا شسکام) ، حقوق کارشناسی حرفه ای یا طبقه بندی یا … درست و کامل دریافت کند، پس از آن به هر شرکت دیگر هم برود کسی نم یتواند کمتر از مبلغ قبلی به او بدهد!
برای اینکه حرفهایم کامل باشد باید به این نکته اشاره کنم که تعدادی از نیروهای شرکتی با من تماس گرفته اند و از سپردن کار به شرکتهای محلی راضی هستند.اینان از شرکتهای محلی سابقه خوبی در ذهن دارند لذا نمی خواهم همه پیمانکاران محلی را با یک چوب برانم.اما در
طی این سالها من هدف روشن و شفافی را دنبال کرده ام.
هدف من باین بوده است که تمامی نیروهای شرکتی تحت عنوان دو شرکت (شسکام و خدمات اول) ساماندهی شوند تا اول حقوق اولیه شان بطور کامل و سر ماه پرداخت شود و سپس اقدامات رفاهی و بهبود حقوق برای آنان میسر گردد.این امر براحتی با افزایش درآمد این دو شرکت ممکن می شود به شرطی که مخابرات حق و حقوق قانونی آنان و کارکنانشان را پرداخت کند.
برای اینکه تمامی بهانه ها را از منتقدین بگیرم به این نکته هم اشاره می کنم که بحث قرارداد مستقیم این افراد با مخابرات، وقتی در یکی از این دو شرکت حضور دارند راحت تر پیگیری می شود تا وقتی که در شرکتی گمنام با 30 نفر پرسنل فعالیت کنند.
در حالی که فعالیتها در دو شرکت شسکام و خدمات اول تجمیع شود می توان مشکلات را ساده تر پیگیری و حل کرد. مثالی می زنم.وقتی شرکت خدمات اول در ابتدای ماه حقوق کارکنانش را دیر پرداخت می کند با یک نلفن از مدیر مالی جویای مشکل می شویم.ضمن اینکه حقوق همه افراد یک جا پیگیری شده است.اما وقتی این افراد به 50 شرکت محلی سپرده شوند چگونه و از چه کسی باید پیگیر حقوق 50 شرکت باشیم؟
اینها همه تجربه های قبلی ماست.کافی است مطالب سالهای قبل از 96 را بخوانید تا متوجه شوید چه میگوییم.
یک بار دیگر به نامه و یا مجوز مخابرات ایران به استانها توجه کنید و آن را دقیق بخوانید. بر اساس این مجوز، استانها فعالیت های خود را نکه تکه کرده و در دهها مناقصه به پیمانکارانی می دهند که قدرت نفس کشیدن نداشته باشند!سپس کارکنان را به این شرکتها می سپارند.
دیگر نمی دانم از این صریحتر چگونه می توانم از حقوق کارکنان دفاع کنم و شما درک کنید که خطر کجاست! از ما گفتن.آنانی که ذهن های خسته دارند بدانند مشکلشان مخابرات ما نیست مخابرات مایی که با چنگ و دندان خود را زنده نگه می دارد تا حرفهای پیدا و پنهان را اعلام کند.
(خلاصه: باز نبینم دوستانی به طبقه بندی یا کارشناسی حرفه ای یا قرارداد مستقیم یا …. پیله کنند! اصلا حرف مهم این نیست! حرف مهم پیمانکار محلی است که دارد از راه می رسد! اگر خوب است یا بد! باید در کامنتهایتان این را نشان بدهید)
….با توجه به موافقت مدیر عامل مخابرات ایران نظر به اینکه اخذ خدمات در حوزه های ذیل بطور مستمر می باشد لذا بمنظور ایجاد چابکی و ارجاع بموقع امور به پیمانکاران ، تامین این دسته از خدمات برون سپاری شده، پس از اخذ تاییدهای حوزه متولی در ستاد شرکت در کلیه سطوح معامله با رعایت آیین نامه معاملات شرکت و ضوابط و بخشنامه های مرتبط (بدون الزام به اخذ تاییدیه کمیته سفارشات ستاد) به آن منطقه تفویض می گردد.
حوزه های متولی در ستاد شرکت و خدمات مذکور به شرح زیر می باشد:
معاونت توسعه سرمایه انسانی: خدمات دفتری، مالی اداری و پشتیبانی، دبیرخانه ، ماشین نویسی و نامه رسانی
معاونت پشتیبانی و زنجیره تامین: خدمات نظافت و آبدارخانه، نگهداری فضای سبز، انبار دار و خدمات خودرویی
معاونت امور مشتریان : خدمات پاسخگویی امور مشترکین ، پاسخگویی 118 و 2020 و 2010
معاونت شبکه: خدمات واگذاری خطوط: پشتیبان فنی ، نگهداری شبکه کابل و هوایی ، نگهداری شبکه فیبر نوری، نگهداری تلفن همگانی، نگهداری شبکه ارتباطات سیار، نگهداری سالن های توزیع MDF ، نگهداری واگذاری مدارات، نگهداری سوئیچ، نگهداری شبکه دیتا، نگهداری سیستم های انتقال، نگهداری دکل و آنتن ، نگهداری تاسیسات ، نگهداری تغذیه نیرو و نگهداری مراکز کم ظرفیت
دفتر مرکزی حراست: خدمات انتظامی و نگهبانی
سلام
بنظرم ضمن احترام برای هر دو گروه موافق ومخالف نباید با این قضیه بصورت احساسی برخورد کرد لذا باید از دید کارشناسی مزایا و معایب این تصمیم را از نظر تاثیر آن بر روی کیفیت امور واگذار شده بررسی کرد . اکثر بحث های اینجا بیشتر احساسی و کلی گویی می باشد وبهتر است بدور از فضای احساسی بر روی خروجی تصمیم و کیفیت انجام امور تمرکز کرد
واقعا مخابرات بجز نیروی شرکتی کار دیگه ای ندارن ؟؟؟
فکر کنم ندارن دیگه یه روز میان سه خبر خوب
یه روز دیگه پیمانکار محلی
همین کارها رو کردین برادر من شدیم شرکت صرر ده
بجای این کارها و بدبخت کردن نیروهای شرکتی بیان کاری کنین که دعای خبر این جونها و خانواده هاشون پشت سرتون باشه بجای قرار گرفتن در مقابل این جونها که سالهاست انجام دادین و به جایی نرسیدین یکبار کنارشون باشین و ببینین نتیجه کار رو
بجای ایجاد عدم انگیزه یکبار انگیزه ایجاد کنید کار کردن در فضای مسموم اداره برای هیچ کدوم از طرفین خوب نیست اداره رو به محیطی شاد و آرام برای همه تبدیل کنید
روی صحبتم با شماست آقای سلطانی عزیز کاری کن که پیشینیان شما نکردن و مخابرات رو به اینجا رسوندن
به نظرم اگه پیمانکار محلی واقعا دوباره بیاد اصلا کار کردن تو مخابرات دیگه ارزش نداره باید کارو ول کرد – اگر همینجوری بری پیاده تو خیابون راه بری از این بیشتر پول جمع می کنی — واقعا باید تاسف خورد به جای اینه که مدیران مخابرات بیان مشکلات مالی مخابرات حل کنند میان صورت مساله رو پاک می کنن و به جای حل مشکل حق و حقوق نیروهای شرکتی رو میخورن تا مخابراتو راه ببرن – جدا دارم می گم اگه رفتن دست پیمانکار محلی صحت داشته باشه کار کردن توی مخابرات چیزی جز توهین به شخصیت و انسانیت یک انسان نیست . بعد از 15 سال دوباره زیر دست پیمانکار محلی اصلا قابل هضم نیست و کار کردن در این سازمان مریض هیچ آینده و فایده ای نخواهد داشت… همین– یا علی
با سلام بنده از زمان راه اندازی مرکز به مدت 17 سال کار به عنوان نیروی شرکتی دلسوزانه برای مخابرات با مدرک کارشناسی کردم و با وجود این حقوق ناچیز یه لحظه هم نتونستم و نخاستم از کار بزنم .خواهش میکنم اگر حق مان رو به ما نمی دهید لااقل با طرح این مسائل آزارمان ندهید .به خدا ما هم فرزندان این مملکتیم .چرا میخاهید با آوردن پیمانکار محلی آرامش را از ما بگیرید.
سلام سردبیر عزیز ممنون بابت اطلاع رسانیتون
. آقای سلطانی نیومده داری گل میکاری . خدارو خوش نمیاد دوباره ما رو با پیمانکاران روبرو کنی . تازه چند وقته آرامش نسبی برقرار شده . این ظلم بزرگ رو در حق این همه کارگر نکن . فکر نکن ما همینجوری میشینیم دوباره حق و حقوقمون رو پایمال کنید.
یعنی فقط توسعه برونسپاری نمیشه؟
توسعه جزو شبکه است دیگه
سلام بر دوستان
این یعنی تعدیل در نیروی انسانی
یعنی کاهش دستمزد
یعنی نادیده گرفته شدن سنوات کاری
یعنی کارگر صفر در شرکت جدید با حداقل دستمزد
یعنی شاید عدمپرداخت کامل حق بیمه
یعنی …
فقط خدایا خودت به داد ما برس
از ما شرکتی ها مظلومتر گیر نمیارند هر بلایی میخواند سر مون در میارند اگر بچه هایی خودشون در این شرکتها کار میکردن باز هم چنین تصمیماتی میگرفتن ?با ۲۰سال سابقه کار به جایی اینکه به ما سرو سامون بدن دوباره حرف از پیمنکار محلی میزنند خدایا به داد ما برس
آقای سلطانی مدیرعامل مخابرات ایران که هیچ کاری نمیکنه
آخه کسی رو که از جای دیگه بیارن داخل شرکت مخابرات معلوم هست که دلسوز نیروهای شرکتی مخابدات نمیشه
سلام جناب سردبیر. اتفاقا از خدامونه پیمانکار محلی بیاد. حکم شکایت ها رو سریعا به اجرا میزازیم کمتر از ۱۰۰ میلیون تو این زمانه دستمون نمیگیره .با این وضعیت اقتصادی. بعدش سال های پیش با پیمانکار محلی کار کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد. ما خودمون این راه رو انتخاب کردیم و با هم متحد شدیم. شرکت پول زیادی پیش مخابرات طلب داره یه جورایی ما بهش فشار میاریم مخابراتم با این وضعیت باید یه جورایی کنار بیاد.
موفق باشید
لابد به همه چیزش فکر کردین دیگه
سلام، من الان ده ساله نیروی نگهداری ارتباطات سیارم، زیر نظر پیمان
بخش سیار تا بحال زیر نظر پیمانکاران محلی بوده
شکر خدا نارضایتی هم به ما ارائه نشده
نمیگم نیست میگم به ما گفته نشده
سلام خدمت سردبیرمحترم
امیدوارم همیشه تنت سالم وبهترین ها رابرای شماوخانواده محترم ازخداوندرحمان خواستارم انصافا بی انصافی است مخابرات بااین همه درآمد دردادن حق وحقوق قانونی پرسنل خودطفره میرود انصافا نمیگویم کاردوشرکت خدمات اول وشسکام ۱۰۰درصد خوبه ولی واقع بین باشیم قابل قیاس باپیمانکارمحلی نیست پیمانکارمحلی یعنی بردگی مطمئنم هرچه پرسنل درفشارباشند زیانش به مخابرات خواهدرسید ومشتریان ناراضی وازدست دادن درآمد امیدوارم مدیران شرکت مخابرات منصفانه تصمیم بگیرند ای کاش یک باربرای همیشه این پیمانکاران راحذف میکردند که بعد ۲۰واندی سال سابقه کارطاقت فرسا درمخابرات به فکرعقبگرد باشیم واقعا به حال خود وامثال خودم تاسف میخورم که بهترین روزهای زندگیمان بااسترس واضطراب درمخابرات گذشت ولی مطمئن باش جناب سردبیر پرسنل شرکتی هم خدایی دارند که آهشان خطرناک خواهد بود
کامران عزیز
زندگی سخت شده و دیگه صرفا با ذکر ناراحتی زندگی رو نمیشه اداره کرد
مخابرات به هر طریقی باید به زندگی کارکنانش سر و سامان بده.حالا نوبت شرکتی هاست.
باید دید خودشون چی میگن و با چی راحت ترن.
برخی افراد با نظر من مخالفن و با پیمانکار محلی راحت ترن. به همین دلیل هیچکدوم از ماها نمی تونیم مسخه واحد بپیچیم
ولی میتونیم بگیم که زندگی شرکتی ها باید به سامان برسه
از یک طرف با این متن اینطور القاء میشه غیر مستقیم که با عدم پیگیری و شکایت علیه شرکت های شسکام و خدمات اول زمینه ی ادامه تامین نیرو و کار برای این دو شرکت طبق روال سابق پابرجا بماند و از طرفی در مراکز مخابرات شهرستانها از کلیه ی نیروهای این دو شرکت جهت شکایت در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل علیه این دو شرکت طی یک نامه به پیوست امضاء جمع میکنند. جناب سردبیر نمیدانم این مصداق کدام ضرب المثل میشود ؟ یک بام و دو هوا؟ یا … دم خروس رو باورکنیم یا قسم…………؟!
دوست من
این صرفا برداشت منفی شماست عزیزم
همه چیز رو من نمیتونم اینجا توضیح بدم
ولی اونایی که منو حضوری دیدن یا تلفنی صحبت کردن میدونن نظر من چیه
کاملا بر عکس نوشته شماست.این دو موضوع هیچ ربطی به هم نداره و نظر من نیست
محرمانه میگم شکایت تنها راه جلوگیری از مخابراته
نهههههه به پیمانکااار محلیی، تمومش کنید این بازی عذاااب آور روووو
پیمانکارانی که به نیروها مثل برده نگاه میکنن …..
خب
پیمانکاران یکه به کارکنان مثل برده نگاه میکنن؟!
نه که شسکام و خدمات اول بهپرسنلش مثه شاهزاده نگاه میکنن؟!
لیلی جان
هیچکدام تحفه ای نیستن
ولی به نظر من پیگیری امور از این دو شرکت ساده تر انجام میشه تا 100 تا شرکت محلی
البته این نظر منه. ممکنه غلط باشه. نظر دیگه
سلام ممنون از راهنمایی ات سردبیر واقعا این ظلم بزرگی درحق نیروهای شرکتی مهندس سلطانی خداروخوش نمیاد بازندگی واعصاب نیروهای شرکتی بازی میکنید
سلام
حتما باید مستقیم بگم؟
نمیشه یه کم بچه ها با هوش عمل کنن؟
هر کدوم از این نوشته ها برای ما هزینه داره.قطعا هزار جور صفحه میذرن که جای حرفش اینجا نیست
سلام سردبیر عزیز ممنون از توضیحات کاملتون
ممنون سردبیر محترم دمتون گرم که اطلاع رسانی میکنید بعضی از همکاران شرکتی انگار اصلا تو باغ نیستن روی کار امدن پیمانکار محلی یعنی حداقل وکف حقوق قانون کار یعنی عقب افتادن همین حداقل حقوق مالیدن اضافه کار و حق شیفت و ماموریت اینها همه به نفع شرکت مخابراته وراه رو برای قلع وقمع نیروها رو به اینها میده این وسط مثل ما که توی استانهای ضعیف کار میکنیم که نابود میشیم قبل از اینکه دیر بشه باید کاری کنیم با همفکری هممون
یا خدااااا، دوباره پیمانکار محلی، دوباره حق کارگرخوری،، چرا رؤسای مخابرات نمیخوان آب خوش از گلومون پایین بره، خدایا واگذارشون میکنم به خودت،
بدتون نیاد شکل گیری شسکام و خدمات اول از اساس غلط بود چون باعث شد میدان برای عده ای گردن کلفت و خوش اشتها باز شود تا بتوانند هر کسی از نزدیکانشان فارغ از مدرک و تخصص و انگیزه وارد مخابرات کنند و نهایتأ نتیجه شد وضع اسفبار فعلی و مخابراتی که همه بنیان های آن در حال فروپاشی است. البته نباید منکر شد که در این میان به حسب الزامات تخصصی عده ای هم بر اساس شایستگی و دانش و تخصصشان وارد مخابرات شدند که البته نسبت به آن عده نور چشمی بسیار قلیل هستند و بنظر میرسد مدیران شرکت بایستی با درایت و ریزبینی نسبت به جذب و پشتیبانی این عده همت نماید.حقیقت همیشه تلخ است اما باید بپذیریم از روزی که خدمات گوناگون مخابرات انحصارأ در قالب این دوشرکت واگذار گردید شاهد افت شدید کمیت و خصوصأ کیفیت در جای جای شرکت بوده ایم.تجربه دنیا ثابت کرده هر جا انحصار باشد فساد به دنبال داشته و هر جا رقابت بوده پیشرفت و ترقی و پویایی به دنبال داشته است.به نظر من هر چند که این تصمیم اخیر شرکت صرفأ بر پایه الزام کاهش هزینه ها بوده لیکن به عنوان یک تصمیم سازنده که امید میرود پویایی و افزایش راندمان نیروی انسانی و در نهایت بهبود کیفی مخابرات را به دنبال داشته باشد ستودنیست.
دوست من
اون مسائل چه شسکام و خدمات اول باشن یا نباشن در مخابرات هست
همیشه هست
ولی راه حل حذف این شرکتهاست؟
حذف شرکت با آزمون میسر میشه که همه جوان ها با تحصیلات شرکت کنند و در هر رشته قویترین ها جذب شن وسلام