فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی
بزرگترین ریسک های منابع انسانی
در این مطلب به ریسک های حوزه مدیریت منابع انسانی می پردازیم، منبع و رفرنس فهرست ریسک های انسانی، وب سایت و ژورنال S A Journal HRM می باشد.
در مطلب اصلی فهرستی حاوی ۱۴ مورد از مهم ترین ریسک های فرآیند مدیریت منابع انسانی ارائه شده که طی یک پژوهش، شناسایی و تعیین شدهاند. گفتنی است که ریسک های منابع انسانی شناسایی شده، به لحاظ شدت ریسک، مرتب و اولویت بندی شده است یعنی هر چه از ابتدای فهرست به سمت پایین می رویم، وخامت ریسک و شدت مخاطره بیشتر می شود. مقدار و ترتیب ریسک های انسانی در نمودار میله ای ترسیم شده و مشخص می باشد.
شایسته یادآوری است که ریسک های مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی توسط مدیران واحدهای منابع انسانی سازمان های مختلف شناسایی شده است.
- روند ناکارآمد و ضعیف انتخاب و استخدام نیروی انسانی
- نبود طرح های جانشینی و جایگزینی منابع انسانی
- مدیریت ضعیف اطلاعات
- غیبت از کار پرسنل
- کارشکنی و خرابکاری عمدی
- عدم رعایت اخلاق / سطح پایین اخلاق مداری
- مسائل و مشکلات فرآیند دادن مزایا و پاداش به کارکنان
- خویش و قوم پرستی / به کارگماری فامیل به جای شایسته گزینی
- اختلاف، تفرقه و اعتصاب
- رویه صحه گذاری صلاحیت و شایستگی
- مغایرت و عدم انطباق با قوانین و مقررات
- مدیریت ضعیف / رهبری ناکارآمد
- کمبود مهارت های کاری
- عدم نگهداشت کارکنان / ترک کار نیروی انسانی
نمودار میله ای بزرگترین ریسک های منابع انسانی، مرتب شده بر اساس شدت ریسک – شناسایی توسط مدیران منابع انسانی سازمان ها
از فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی که در بالا ارائه شد می توانید در مرحله شناسایی و دسته بندی ریسک های فرآیندهای کسب و کار سازمان و همچنین هنگام طراحی ساختار شکست ریسک RBS در صورتی که در حال پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت ریسک سازمان یا ERM می باشید استفاده نمائید.
همچنین اگر مطابق الزامات بند ۶-۱- استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001:2015 یا دیگر سیستم های مدیریتی استاندارد مانند IATF ملزم به شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک های فرآیندهای مدیریتی، پشتیبانی و عملیاتی خود گشته اید نیز می توانید از این فهرست به عنوان نمونه و الگو جهت توجیه و آموزش مدیران و کارشناسان منابع انسانی سازمان، بهره ببرید.
فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی – ریسک عدم تشخیص صحیح متقاضیان واجد صلاحیت، با انگیزه و شایسته
شاید برای شما هم این پرسش ایجاد شده باشد که چرا به زعم مدیران بین المللی منابع انسانی، ریسک استخدام نیروی انسانی فاقد صلاحیت، کمترین شدت را نسبت به مابقی ریسک ها دارد، چرا ؟!؟
بزرگترین ریسک وارد شدن افراد با رابطه خویشاوندی به سازمان است به جای ضابطه…
سلام ببخشین فرمایش سما شاید درمنطقه شمادرست باشد نگهبانان حراست منطقه ما ورودو خروج را کنترل وافراد و افراد خاطی را شناسایی وبه کارگزینی گزارش میدن و درمورد کار کردن سخن شما کاملا نادرست و جهت داراست این شرکت است که مطالبات را به موقع نمی دهد واگه فردی کار نمی کند ضعف از مدیر و رییس اداره مثل شماست شما فکر می کنین به ۳۰سال خدمت نمی رسین ؟ هنوز بیمه ۹درصد ها حل نشده از ادم مثل شما مثلا فرهنگی این حرفها بیعداست خیلی تعصب دارین
طی مرور مقاله اصلی موارد ذیل رو استنباط کردم.
۱_ از اونجاییکه “تمرکز” کالای کمیابی است مدیریت باید تمرکز سازمان رو محدود به ریسک های مهم کند چون به یک معنی مدیریت چیزی جز اولویت بندی مسائل و تمرکز بر حل مسائل مهم نیست. اما اولویت بندی بایستی براساس معیارهای علمی و پذیرفته شده باشد تا موجب گمراهی نشود. معیارهای موثر در تعیین اولویت بندی ریسک ها شامل: احتمال وقوع ریسک، شدت اثر ریسک بر اهداف شرکت و اینکه ریسک تا چه حد قابل مدیریت کردن است میباشد
این مقاله بر گرفته از نظریات خبرگان حوزه سرمایه انسانی در شرکت های چند ملیتی کشور آفریقای جنوبی تدوین شده و زمینه تحقیقاتی آن با ایران تفاوت های بسیاری دارد. مثلا در آفریقای جنوبی مسئله تبعیض نژادی باعث شده دولت قوانین سفت و سختی برای استخدام تدوین کند و در نتیجه دست و پای شرکتها برای استخدام کارکنان تا حدود زیادی بسته است. به همین دلیل مدیریت پذیرفته که این ریسک قابل مدیریت نبوده لذا دارای اولویت بالا نیست و با این اعتقاد که عملکرد فردی بیش از آنکه تابع خصوصیات آن فرد باشد تابع سبک مدیریت و ویژگیهای سازمان است سعی شده با آموزش صحیح، عدالت در پرداختها، ارزیابی عملکرد منصفانه و… تواناییهای فرد را توسعه داده و بین فرد و سازمان تناسب ایجاد می کند.
۲_ از آنجاییکه دانش در حوزه های علوم اجتماعی بسیار تحت تاثیر زمان و مکان بوده و وابسته به زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است ما نیاز داریم اولویت بندی ریسک های سرمایه انسانی در مخابرات ایران بصورت دوره ای انجام شود. بعنوان مثال در حال حاضر شاید احتمال وقوع اعتصاب و خرابکاری دارای اولویت بالا باشد اما چند سال پیش دارای اولویت پایینی بود زیرا احتمال وقوع آن در آن دوره زمانی کم بود.
۴_ مرور سایر مقالاتی که در صنعت نفت، بیمه و… ایران انجام شده نشان داد ریسک استخدام افراد نامناسب در ایران دارای اولویت بالاست چون این ریسک از نوع ریسکهای عملیاتی بوده و ماهیت علتی دارد نه معلولی. به بیان دیگر استخدام نامناسب هزینه های سایر بخشها از جمله آموزش (رشته های نامرتبط و دانشگاههای نامعتبر)، حقوقی (دزدی، کلاهبرداری)، درمانی (اچ آی وی) و… را بالا میبرد. لذا با توجه به اینکه سایر سیستمهای منابع انسانی مخابرات به اثربخشی کامل نرسیده بهتر است به جذب و استخدام کارکنان توجه ویژه شود.
همین چارت باعث بدبختی تفاوت حقوقها شد اگر بگم پست خیلی روسای اداره هم که خدا آگاه هیچ نقشی مث کارشناسم ندارند که آقای سردبیر متوجه شدم شما چاپ نمیکنید. چرا که مرگ خوبه فقط برای همسایه )درشرایطی گه رسانه باید کاملا بی طرف باشه .شایدپست رییس اداره شما واقعا نیاز باشه ولی مثلا درخرید وقراردادها پست رییس کنترل نگهداری کالا .وقبلا رییس اداره خدمات و دهها پست الکی دربخش معاونت تجاری که با مراجعه به کارنامه آنان جوی درراندمان کار مثمر ثمر نبوده وجود داره .خدا شاهده بازم میگم اصلا نگا کنید بی عرضه ترین وپسیو ترینPASSIVE افراد رییس اداره شدند البته معتقدم بخاطر خیانتی که دراثر غیر فعالی بودن به سازمانشون میکنند حتما پس خواهند داد. تاریخ مخابرات نشون داده درتهران وقتی کسانی دارند برای وبجهت همونا پست درست کرده وروانه بازار میکنند. امیدوارم بزودی خداوند
عزیز م عدالت را اجرا کنه .
این مسائلی که در مورد چارت گفتین نفع و ضررش برای من چیه که بخوام مانع انتشارش بشم.
ایام تعطیلاته و انتشار کامنتها به تعویق میفته .در زمانی که همه تعطیلن ما داریم با حداقل نفرات و زمان کار میکنیم
ضمن اینکه باید صبر کنیم تا خدا عدالت رو اجرا کنه؟ تمام احساس مسئولیت شما همینه دوست من؟
همه چی رو انداختیم گردن خدا، خودمون رو کشیدیم کنار! دو کلمه حرف هم می زنیم فکر می کنیم دنیا رو بهتر کردیم و فقط سردبیر نمیذاره دنیا بهتر شه
چون شما رییس اداره ای وزمانی بحث برسر میزان افزایش حقوق یهویی روسا نسبت به دیگر اقشارهم بود البته اگر مشغله نزاشته چاپ بشه که من ازشماعذرمیخوام .بنده سالهاست با هیئت مدیره در حال جدل ومبارزه م .بخدا سپردن هم بخشی از این مبارزه ست .چون خدا میگه تنها زمانی که مشکل بمن سپردی وارد عمل میشم .پس یا خدا دست کسانی که مخابرات را به این روز وبا سناریو نیروی انسانی هیاهو براه انداخته اند قطع فرما .الهی آمین
همین الان هم نتیجه اعمال شون داره بهشون بر میگرده …..
یکی از بزرگترین ریسک ها که حتی در هیچ نهاد و شرکت دولتی انجام نمی گردد
این است
شرکت مخابرات ایران چندین سال هست ی عده ای از همکاران ( نه همه عزیزان ) رو با سابقه ی بیشتر از ۳۰ سال نگه داشته که فقط و فقط سر صبح میان انگشت ورود میزنن و تا ساعت ۱۶ به رتق و فتق امورات زندگی می پردازند
تا سی سال برای شرکت کار میکردند ولی بعد از آن خود را علنا بازنشسته کرده اند
منتها با حضور در اداره و حقوق گرفتن از شرکت
با این تز که دیگه ما کارمون رو کردیم!!!
الان وقت استراحت ما است
منتها در منزل نه در محیط شرکت
هیچ زمانی هم مشخص نمی نمایند که تا کی این رفت و آمد ادامه خواهد داشت
۳۵ سال؟
۴۰ سال؟
۴۵ سال؟
کجای دوایر دولتی حتی اون نیرویی که بهره وری کامل دارند رو بعد ۳۰ سال نگه می دارند
ولی مخابرات از زمان خصوصی
بازنشستگی معنا نداره برای بعضی از این عزیزان
حق جذب ، اضافه کاری، بهره وری و….
را هم بی کم کاست می خوان اجرا کنند فقط به اسم حضور و غیاب
معنی حق جذب یعنی شرکت یا اداره به تخصص و توان نیرو نیاز داره و به خاطر اینکه از شرکت جدا نشن و در شرکت های رقیب استخدام نشن
آیتمی میده به اسم حق جذب
یا بهره وری یعنی فعالیت کارگر منجر به سود دهی شرکت شده
حالا بعضی از این همکاران بالای سی سال که فقط ورود و خروج دارند و شرکت اعلام کرده به حضور این افراد نیازی نداره
تمام مزایا و فوق العاده های شغلی رو هم بی کم و کاست می خوان
حالا این مدل حقوق در کدام نهاد غیر مخابرات به این طریق به سابقه های بالای ۳۰ سال و ۳۵ سال پرداخت میشه
شرکت می بایست بدون تبعیض بخشنامه های بازنشستگی رو تا سطح مدیر کل برای تمام افراد پیاده کنه
این که آقای A بمونه به اسم اعلام نیاز
یعنی راهی واسه دور زدن
و این گونه میشه که اون نفراتی که خودشون هم مدعی هستند کارایی ندارند به این دلایل عزم بازنشستگی ندارند
چون می بینند باز تعداد بخصوصی کماکان ماندند
شرکت مخابرات مکلف باشه تمام مطالبات بازنشستگی رو سر موعد پرداخت کنه
بگذارید این شیوه بازنشستگی واسه همه افراد به محض رسیدن به ۳۰ سال انجام بشه
و همه متوجه باشند یک روز مانده به ۳۰ مفاد بازنشستگی واسه اونها هم بلا استثنا در هر پستی اجرا خواهد شد
حتی یک نفر رو هم ابقا نکنه !!!
اگرم ناچار باشه شفاف اعلام کنه دلایل حضورش رو واسه همه کارکنان
و نکته مهم این باشه که با اون فرد قراردادی ببنده فقط یک ساله که نیروی جایگزین رو انتقال معلومات کنه ( اگه فقط دلیل ماندنش اون معلوماته هست)
فقط و فقط یک ساله ابقا بشه
کسی که ۳۰ سال جانشین پروری نکرده
واقعا مونده همین مدت انتقال تجربه کنه
به نیروهای دیگه ای که سابقه بالا دارند ولی واژه رسمی ندارند بها بدین و اعتماد کنید
کسی که نصف خدمت خودش رو انجام داده در هر پستی میتونه جایگزین افراد بشه
دوست عزیزم سلام
بنده بیمه تامین اجتماعی هستم و حسب قانون وزارت کار و تعاون و مصوبه های مجلس تا سن ۳۵ سالگی بشر نداشتن ۶۵ سال سن میتوانم خدمت کنم این نکته را خدمتتان عرض کردم تا لااقل اگر مطلبی را می نگارید مستندات آن را نیز در ذهن تان باشد
ایضا کلی گویی برای بالای ۳۰ سال مناسب نیست چرا که هستند نفرات بالای سی سالی که از برخی ها بیشتر کار میکنند
لطفتان مستدام
چندین ماه بیمه های رد نشده کارکنان شرکتی در سال گذشته را چه کسی پاسخگو است. به آینده که امیدی نیست از گذشته هم ناامیدمان میکنند. چگونه سابقه بیمه پرسنل را به سخره میگیرند!!!
سلام آقای سردبیر محترم
این عواملی که ذکر شده زمانی قابل بحث و بررسی هست که اول مدیران ارشد با شایستگی لازم منصوب شوند نه اینکه یک مدیر از بخش نظامی بر مسند مخابرات که حوزه فنی هست تکیه زده و معاونین و مدیران کل حوزه مدیریت ستادی را با آن همه سابقه و تجربه کنار گذاشته و چندین مشاور (گماشته در اصطلاح نظامی) دور خود جمع کند و تصمیمات عجولانه با اولتیماتوم اجرای ۲۰ روز صادر نماید البته صدای شیپور این تصمیمات عجولانه ظرف یکی دو ماه بد جوری گوش مدیر عامل را آزار خواهد داد و مشکلات فنی بوقوع پیوسته و بر زمین مانده گریبان آقای سلطانی را خواهد درید
از قوه محتر م قضاییه می خواهیم شخصا به مشکلات مخابرات رسیدگی کند جناب آقای اژه ای تجمع واعتراض هرروز کارکنان به نفع کشور نیست چرا اجازه می دهید تجمع کارکنان وبازنشتگان مخابرات را هر روز رسانه های خارجی پخش کنند به خدا قسم شرکت مخابرات قلدوری ویکه تازی می کند چرا رسیدگی نمی کنید
ب
سلام علیکم
آقای سردبیر شما که کارمند مخابرات هم هستید به نظرتون کدام یک از ۱۴ مورد در مخابرات برجسته تر هستند
نظر شخصی بنده مورد دوازدهم (مدیریت ضعبف/رهبری ناکارامد) که حاصلش مورد اولی(روند ناکارآمد و ضعیف انتخاب و استخدام نیروی انسانی ) هست در مخابرات از همه بیشتر نمود داره
مهدی جان
باور کنید درست دقیق تا آخرش نخوندم تا نظر بدم
سلام جناب سردبیر محترم وقتتون بخیر
یک پیشنهاد و یا نقدی به سایت شما داشتم اینکه چرا در مورد افزایش تعرفه های تلفن ثابت مطلبی یا گزارشی نمی زارید ؟؟ شما بعنوان رسانه خبری مخابرات می توانید خیلی تاثیر گذار باشید و جا دارد که هر هفته یک خبر یا گزارش تحلیلی در ایم مورد بزارید … واقعا گیر کار کجاست ؟؟ چرا دولت با افزایش تعرفه ها در سازمان های دولتی راحت و هر سال افزایش می دهند ولی در مورد مخابرات خیلی سختگیرانه برخورد می کنند!!؟؟
سلام روز بخیر جناب مدیر عامل با کدام قانون نه با بخش نامه داخلی و نه معقولانه کارمندی را که ۳۰ سال یا بیشتر عمر وجوانی خود را گذاشته و با کم و کاستی ها ساخته تا به اینجا رسیده تهدید و تحمیل به بازنشستگی عجولانه در دقیقه ۹۰ پایانی سال که نمی دونه کدوم طرف بدود میکنید ما سرباز نیستیم و مخابرات پادگان نیست بلکه خانه ما و خانواده ما مخابرات است با حد اقل حقوق که حتی کفاف کرایه خانه را هم نمیداد ما کار کردیم تا به اینجا رسیدیم در زمستان درمناطق سرد سیر و در تابستان و گرما در منا طق گرم سیر در ما موریت و دور از خانواده کار کردیم از زمان سیستم های آنالوگ تا دیجیتال حالا تهد ید به دیر بازنشسته شدن و قطع کردن مزایا و ارزیابی و کسر نمره می کنید ؟ کجاست مسلمانی و انسانیت کجایند مسولان دلسوز و انقلابی
مدیرعامل شرکت مخابرات.جنابآقای سلطانی.لطف کنید مطالبات رفاهیات گذشته را به بازنشستگان پرداخت نمائید..بخدا ..به پیر به پیغمبر..به هرکه می پرستی ما بازنشستگان در مضیقه هستیم..پول نداریم خرج و دخل ما با تورم بازار نمیخونه..مریضی ..گرانی .تورم..خواهشمندیم..مطالبات مارا پرداخت کنید.
مخابرات ایران افزایش ناشی از ۳/۴ خدمت سربازی را در پاداش تشویقی وپاداش سنواتی ومرخصیهای ذخیره شده را کی پرداخت میکند ؟
سازمان تامین اجتماعی باید اصلاحیه مستمری بازنشستگان مخابرات را از روزی که بازنشسته شده ایم صادر وپرداخت کند.
چرا مخابرات این چهار گروه را به بازنشستگان تامین اجتماعی نمیدهد
۱-گروه جبهه
۲-گروه گردان عاشورا (بسیج فعال )
۳-گروه ۳/۴ سربازی بازنشستگان (به شاغلین یک مقطع تحصیلی بالاتر دادند )
۴-گروه ارزشیابی (۱۰ درصد و۲۰درصد )
به داد بازنشستگان مخابرات ایران برسید ۱۲ سال است ازمطالبات ما میگذرد تورم ۱۰۰۰ برابر شده است مخابرات ایران مطالبات ۱۲ ساله ما را نمیدهد (تفاوت رفاهیات از سال ۱۳۸۸ تاکنون-گروههای تشویقی (گروه جبهه-گروه ۳/۴ سربازی بازنشستگان -گروه ارزشیابی ۱۰درصد و۲۰ درصد -گروه گردان عاشورا (بسیج فعال )-حق جذب از سال ۱۳۸۸ تاکنون و……..
اول امید ما به خداست ودوم به دولت آقای رئیسی دولت انقلابی ومردمی وجهادی
بنده فقط در زمان دولت حسن روحانی، سالانه بیش از ۹۹۹ هزار بار در باره مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور و… علیه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس در رسانه ها انتقاد، شکایت و اعتراض کردم ولی متاسفانه در مدت ۸ سال یک مورد آن هم بررسی، پیگیری، رسیدگی نکردند و هنوز هم نمی کنند و نشده است چرا؟
۱۰۰ درصد مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور هیچ ارتباطی و ربطی به تحریم های آمریکا و غرب هم ندارد و تاکنون نداشته است و فقط دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس مقصر اصلی هستند.
از زمان که جناب آقای مهندس سلطانی، مدیر عامل شرکت شده است که متاسفانه مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور ۱۰۰ برابر بیشتر شده است.
چرا پول برای پیمانکاران مخابرات هست ولی فقط برای بازنشستگان مخابرات نیست
چرا پول برای پرداخت اضافه کاری ۱۰۰ الی ۱۲۰ ساعت مدیران و مسئولان شرکت مخابرات هست ولی فقط برای پرداخت بن خواربار بازنشستگان مخابرات نیست شرم آور است.
عملکرد و رفتار مدیران و مسئولان شرکت مخابرات با بازنشستگان مخابرات که بدون پاسخ و بدون جواب نخواهیم گذاشت
امروز ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هنوز بن خواربار دی، بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بازنشستگان مخابرات نریختن چرا؟
چون واقعا پیمانکاران کار می کنند
شما چی کار میکنید؟
بلانسبت مخابرات خیلی خریت کرده
اقا طرف بازنشسته شده چه رفاهیاتی میده بازنشسته شدی خوش آمدی
زرشک گیاهی است که برای رقیق کردن خون مناسب است و رقیق شدن خون موجب کم عصبانی شدن فرد میشود نوش جانتان
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران ۱۰۰ درصد در مورد مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور مسئول است و متاسفانه کوهاهی کرده است و به مشکلات کارکنان و بازنشستگان مخابرات تاکنون هیچ توجهی نکرده است.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران باید بابت مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات در سراسرکشور، حساب پس دهد
مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور مسئول است و متاسفانه کوهاهی کرده است و به مشکلات کارکنان و بازنشستگان مخابرات تاکنون هیچ توجهی نکرده است.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران باید بابت مشکلات کارکنان رسمی و بازنشستگان مخابرات در سراسرکشور، حساب پس دهد