مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نقدی بر “فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی”

مخابرات ما- نوینسده مهمان مخابرات ما نقدی بر “فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی” نوشته است که با هم می خوانیم

مخابرات ما- این نوشته نقدی است بر “فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی” که در اینجا منتشر شده بود.

 

عالی

طی مرور مقاله اصلی موارد ذیل رو استنباط کردم.

۱_ از انجاییکه “تمرکز” کالای کمیابی است مدیریت باید تمرکز سازمان رو محدود به ریسک های مهم کند چون به یک معنی مدیریت چیزی جز اولویت بندی مسائل و تمرکز بر حل مسائل مهم نیست. اما اولویت بندی بایستی براساس معیارهای علمی و پذیرفته شده باشد تا موجب گمراهی نشود. معیارهای موثر در تعیین اولویت بندی ریسک ها شامل: احتمال وقوع ریسک، شدت اثر ریسک بر اهداف شرکت و اینکه ریسک تا چه حد قابل مدیریت کردن است میباشد

این مقاله بر گرفته از نظریات خبرگان حوزه سرمایه انسانی در شرکت های چند ملیتی کشور آفریقای جنوبی تدوین شده و زمینه تحقیقاتی آن با ایران تفاوت های بسیاری دارد. مثلا در آفریقای جنوبی مسئله تبعیض نژادی باعث شده دولت قوانین سفت و سختی برای استخدام تدوین کند و در نتیجه دست و پای شرکتها برای استخدام کارکنان تا حدود زیادی بسته است. به همین دلیل مدیریت پذیرفته که این ریسک قابل مدیریت نبوده لذا دارای اولویت بالا نیست و با این اعتقاد که عملکرد فردی بیش از آنکه تابع خصوصیات آن فرد باشد تابع سبک مدیریت و ویژگیهای سازمان است سعی شده با آموزش صحیح، عدالت در پرداختها، ارزیابی عملکرد منصفانه و… توانایی‌های فرد را توسعه داده و بین فرد و سازمان تناسب ایجاد می کند.

۲_ از آنجاییکه دانش در حوزه های علوم اجتماعی بسیار تحت تاثیر زمان و مکان بوده و وابسته به زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است ما نیاز داریم اولویت بندی ریسک های سرمایه انسانی در مخابرات ایران بصورت دوره ای انجام شود. بعنوان مثال در حال حاضر شاید احتمال وقوع اعتصاب و خرابکاری دارای اولویت بالا باشد اما چند سال پیش دارای اولویت پایینی بود زیرا احتمال وقوع آن در آن دوره زمانی کم بود.

۴_ مرور سایر مقالاتی که در صنعت نفت، بیمه و… ایران انجام شده نشان داد ریسک استخدام افراد نامناسب در ایران دارای اولویت بالاست چون این ریسک از نوع ریسکهای عملیاتی بوده و ماهیت علتی دارد نه معلولی. به بیان دیگر استخدام نامناسب هزینه های سایر بخشها از جمله آموزش (رشته های نامرتبط و دانشگاههای نامعتبر)، حقوقی (دزدی، کلاهبرداری)، درمانی (اچ آی وی) و… را بالا میبرد. لذا با توجه به اینکه سایر سیستم‌های منابع انسانی مخابرات به اثربخشی کامل نرسیده بهتر است به جذب و استخدام کارکنان توجه ویژه شود..

1360170cookie-checkنقدی بر “فهرست بزرگترین ریسک های منابع انسانی”

Please rate this

0 1 2 3 4 5
20 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام  دوست عزیز حرف شما برای 
    همکاران ۷درصد ،صددرصد متین و درست است چون در حقوق بازنشستگی انچه که در شاغلی میگیرفتن را کامل می گیرن بعلاوه حق خواربار
    ولییییی سخن شما دررمود همکاران ۹درصد کاملا ناحق است چون هنوز برای ۹درصدها جدول رفاهی در حقوقشان لحاظ نمی شود ودادنامه ۲۳۶۰ هنوز احرایی نشده است  و ۳/۲۶۵/۰۰۰ تومان حقوقشان ار ۷درصد ها کم است پس طعنه نزنید و خودتان را جاب انها بگذارید   

    1. عالي می گوید

      این نقد ارتباطی به موضوع بازنشستگی نداره.

    2. ناشناس می گوید

      از ۷درصد کمترید که بخاطر اینه که۷درصد درزمان شاغلی بهایش پرداخت کرده و مالیات بیشنری داده که درزمان بازنشستگی دررفاه باشه اونوقت ۷درصد باید ۳۵سال قانونا میموند شما خدمات درمانی ها بیشتر موندی .همه چیز که نمیشه دلخواه عده ای باشه

  2. ناشناس می گوید

    سر دبیر جان همه حرفی زدید جز خواربار بازنشستگان

  3. یاحقی می گوید

    سلام به سردبیر عزیز .آقاشما راجع به ریسک منابع انسانی صحبت می کنید.شاید حرفم بی ربط باشد امروز یک ساعت پیاده روی کردم ۴تا کافو مخابرات سر مسیر یک دانه قفل هم نداشت.والی آخر

  4. پرنده آبی می گوید

    مدیریت ریسک زمانی قابلیت اجرا دارد که مدیران به آن اعتقادی داشته باشند آنچه فعلا در در مخابرات ایران به نظر می رسد وجود دارد تظاهر به اعتقاد داشتن و به علم روز است نه خود علم . تحلیل ها و مقالات علمی نمودارها و آمارها فقط و فقط برای نشان دادن و تظاهر به دانستن استفاده میشوند و گرنه خروجی این همه آمار و مقاله باید در جایی نمود داشته باشد بیش از ۱۲ سال از خصوصی سازی می گذرد اما دریغ از ذره ای بینش و تدبیر در مخابرات

    1. عالي می گوید

      با نظر شما موافقم متاسفانه برای حل مسائل از علم استفاده نمیشه و معمولا از روشهای تجربه شده قبلی و دم دستی استفاده میشه که محدود به مخابرات هم نیست.

  5. مهدی می گوید

    تو ایران که تبعیض خیلی بیشتره

    1. عالی می گوید

      موضوع وجود یا عدم وجود تبعیض نیست موضوع وجود قوانین رفع تبعیض در جامعه مورد مطالعه است.

  6. کرمانشاه احمدبوته می گوید

    تعرفه دیه درسال جدیداز۴۸۰میلیون به ۶۰۰میلیون ودرماه حرام ۸۰۰میلیون تغییر کرد.تعرفه مخابرات همچنان بدون تغییر همان مبلغ تعرفه۱۳۸۸میباشد.؟؟

  7. محمدي می گوید

    واقعا شرکت بخواهد (اراده ای نیست )حل مشکل بحران کنونی کند هذف کلیه مدیران از بالا ترین سطح مناطق تا پایین ترین سطوح شهرستانها نماید و با انتخاب مدیران تازه نفس شرایط بهبود بخشد

  8. شرکتی خراسان رضوی می گوید

    سلام جناب سردبیر محترم وقتتون بخیر
    یک پیشنهاد و یا نقدی به سایت شما داشتم اینکه چرا در مورد افزایش تعرفه های تلفن ثابت مطلبی یا گزارشی نمی زارید ؟؟ شما بعنوان رسانه خبری مخابرات می توانید خیلی تاثیر گذار باشید و جا دارد که هر هفته یک خبر یا گزارش تحلیلی در ایم مورد بزارید … واقعا گیر کار کجاست ؟؟ چرا دولت با افزایش تعرفه ها در سازمان های دولتی راحت و هر سال افزایش می دهند ولی در مورد مخابرات خیلی سختگیرانه برخورد می کنند!!؟؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      راستش اونقدر مطلب گذاشتیم که اندازه نداره
      ضمن اینکه ما هم توانی محدود داریم
      مجبوریم توان محدود خودمونو به مسائل مهم اون دران اختصاص بدیم

    2. مجید می گوید

      به نظر من دلیل اصلی عدم افزایش تعرفه مخابرات در سالهای گذشته وجود تفاوت در گرایشهای سیاسی دولت و صاحبان اصلی مخابرات بود.
      اما در سال جاری که دولتی اصول گرا مدیریت را در دست دارد با احتمالی نزدیک به صددرصد تعرفه ها افزایش خواهد یافت.

      1. مطلع می گوید

        الان دعوا داخل حزبی است.

    3. ناصر می گوید

      سلام دوست عزیز
      جائیکه قانون واردات خودرو در مجلس و شورای نگهبان تصویب ولی در مرحله ابلاغ جهت اجرا گم می شود باید درک کرد که در کشور ما قوانین انتخابی اجرا می شود کار از جای دیگر می لنگد

    4. فنی می گوید

      چون از اولش هم قرار نبود تعرفه زیاد بشه همراه اول جزیی از همین شرکت بود اگر درآمد اون رو جدا نمی کردن وضع ما این نبود بهتره به جای افزایش تعرفه بفرمایید ادغام همراه اول و انتقال درآمد هاش به مخابرات چون هیچ جای دنیا تعرفه تلفن ثابت رو اینطور افزایش نمیدن هرچند که خیلی از دوستان دوست دارن تعرفه زیاد بشه تا تبدیل وضعیت بشن یا درآمد مخابرات زیاد بشه یا هرچی

    5. ناشناس می گوید

      یعنی باورکنیم که دیگه محوربحث شما سروران گرامی شرکتی که ارباب رسمی ها هستید دیگه ازکارکنان سی سال ببالا رها شده حالا میخواید افزایش تعرفه بشه .بنظرم ادامه بدید چون تاحالا کسی زورش به دولت نرسید که تعرفه افزایش پیدا کنه .اما شما میتونید همونطور که اینقدر جوسازی کردید تا کلک ۳۰سال خدمت کنده شد .بفرماییدشام

      1. شرکتی خراسان رضوی می گوید

        ناشناس گرامی یا همکار گرامی دیدتونو لطفا باز کنید !!! اربابان و مدیران مخابرات متاسفانه با عدم مدیرت درست در قبال نیروهای خود چه رسمی یا قرار دادی یا شرکتی باعث این همه تفرقه و نابسامانی شدند…
        که از جواب شما پیداست چه بر سر مان آمده .

      2. عبدا...عاصی می گوید

        احسنت .حالا نوبت شرکتی هاست که شرکت چابک راسوارشوند وبتازند …پس بتاز سمندر…..

نظرات بسته شده است.