مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما

مخابرات ما – پیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما به نکات مهمی اشاره کرده است که باید همه حرفهایش را بخوانید.

مخابرات ما- این دومین بار بود که با او رودررو صحبت می کردیم.همیشه حرفها و راه حل های خود را روان و سریع مطرح می کند.به نظر می رسد پیش از این بارها طرح هایش را در ذهنش مرور کرده است.امروز مخابرات با مشورتهای او و اعتماد مدیر عامل به ایشان در مسیری گامم برداشته است که برای اولین بار واقعیت های داخل آن، شفاف و بی پرده مطرح می شود.

“پول نداریم!” تا بحال هرگز کسی به این صراحت چنین جمله ای نگفته بود.حسابرسی های سالانه نشان می دهد زیان مخابرات ایران در بخش ثابت حداقل ۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.حالا شاید “پول نداریم!” معنی ملموس تری پیدا کند!

مهمان ما پیام محبی مشاور مدیر عامل مخابرات ایران و فرد معتمد اوست.بخش هایی از این گفتگو قطعا به زمان مناسب خودش نیاز دارد اما مهمترین بخش های گفتگو همین است که می خوانید.

*****************

مخابرات ما- بارها اشاره شده هزینه های پرسنلی و حقوقی بزرگترین هزینه مخابرات است.در این سبد هزینه عموما از هزینه های بازنشسته ها هم صحبت می  شود.کمی توضیح می دهید.

پیام محبی- هزینه های مربوط به بازنشستگان ارقام تاثیر گذاری در صورت سود و زیان شرکت هستند این هزینه ها شامل رفاهیات و بیمه تکمیلی و بیمه عمر است .کل مانده مطالبات گذشته بازنشستگان محترم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که اگر رفاهیات پرداخت نشده سه ماهه را به آن اضافه کنیم جمعه ۴۹۰ میلیارد تومان خواهد شد.در حالی که هزینه مربوط به بازنشستگان در یک سال شاید بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بشود.ضمن اینکه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان هم برای معوقات بازنشستگان پرداخت شده است و این حجم از پرداخت در دوره مدیریت و هیات مدیره جدید با تمام مشکلات مالی در جهت تکریم و حمایت صورت گرفت .مشخص است هزینه های سالیانه بازنشستگان عدد بزرگی حتی در برابر  کل معوقاتشان است.

مخابرات ما- اگر نگاه شما تکریم است پس چرا پرداخت نمی کنید؟

پیام محبی – مشکل اصلی ما در پرداخت این هزینه ها عدم وجود نقدینگی در شرکت بوده.فقط همین. هیچ برنامه ای برای حذف از طرف هیات مدیره ابلاغ نشده است و ما هم در این موارد تابع دستورات هیات مدیره هستیم.
در شرکت ابتدا حقوق شاغلین در اولویت است بعد اگر نقدینگی باشد حتما پرداخت صورت می‌گیرد.
شرکت با ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی حال شده روبرو است و همه اینها ارث مدیران قبلی و همین روند سیاست پرداخت‌های بی پشتوانه میباشد درآمد هم که توسط سازمان تنظیم و دولت تحریم شده از آنطرف سالی ۶۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد مستقیم تحت عنوان حق پروانه و ۱۳۰۰ میلیارد تومان بعنوان مالیات از مخابرات می‌گیرد.اگر سود تقسیم شود ۱۰۰۰ میلیارد هم در تقسیم سود می‌گیرد.
بهره اصلی از شرکت مخابرات را نه سهامدار عمده می‌برد نه شاغل و بازنشسته ، دولت می‌برد و هیچ تعهدی هم در تنظیم بازار ندارد. ما کار عجیبی از وزارت خانه نخواستیم گفتیم هر رفتاری با تعرفه پست کردی با ما هم همان را انجام بده نه اینکه این همه هزینه به بار کنی خودت سهم از درآمد برداری و شرکت را به قهقرا بفرستی .متاسفانه بدنه سازمان تنطیم بدنه هماهنگی نیست و چرا می‌خواهند صنعت فناوری کشور به این روز بیافتد خدا داند.

مخابرات ما- شنیده ام هزینه های رفاهیات بازنشسته ها توسط حاکمیت پذیرفته نشده.منظور از این حرف چیست؟

پیام محبی – میدانید که هزینه های رفاهیات توسط حاکمیت (دولت) مورد قبول نیست پذیرش که به حرف نیست  به عمل و دستورالعمل است اگر هزینه را قبول دارند چرا سازمان امور مالیاتی هزینه های مربوط را غیر قابل قبول اعلام کرده است. چرا سازمان تنظیم مقررات در بهای تمام شده مخابرات این هزینه را رد کرده است. چرا سازمان حسابرسی و بازرس اشکال گرفته و از ما پاسخ خواسته است.در این شرایط همه تصمیمات به مدیر عامل ختم می شود بدون اینکه مجوزی داده شده باشد.

مخابرات ما-سهامدار این هزینه ها را پذیرفته و همیشه دستور به پرداختش داده؟

پیام محبی – با این شرایط سهامدار باید چه کند؟ سهامدار بصورت کلی در زیر نامه ها می نویسد طبق مقررات پرداخت شود.مفهوم طبق مقررات در اینجا چیست؟ همان چیزی است که قبلا گفتم یا چیز دیگری است؟

مخابرات ما- یعنی کار به اصطلاح ما بریده نمی شود! مثل طرح ایثارگران که همه در ظاهر با آن موافق هستند ولی …

پیام محبی – در مورد بحث ایثارگران هم همین است مجلس برای این امر بودجه تعیین کرده در حالی که یک ریال از این بودجه را به شرکتهای خصوصی نداده اند.

مجمع اختیار انجام کار را به هیئت مدیره واگذار کرد.هیئت مدیره هم به مدیر عامل نوشته است وفق قوانین و مقررات اقدام کند.ولی سهامدار باید دقیقا محل تامین بودجه را مشخص کند.مثلا برای مدیر عامل محل هزینه را سود سهام تعیین کند.آن هم نه برای یک سال بلکه برای مدتی که طرح اجرا می شود.
نکته جالب در این ماجرا این است که مجلس کلا ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص داده است در حالی که در مخابرات هزینه یک سالش باغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان می شود.

مخابرات ما- این رقم ها نسبت به سود اعلامی سالانه ارقام بسیار بزرگی است.

پیام محبی این هزینه های پرسنلی خارج از توان مخابرات است.به هر شکلی شده باید نیروهایش را کاهش دهد. امسال ۲۰۰۰ نفر بازنشسته شده اند و در مجموع مخابرات باید در این وضعیت درآمد و هزینه باید جراحی کند تا نیروهای  متناسب با کار داشته باشد و در طی  ۴ سال آینده،با این کاهش نیرو  تازه مخابرات به شرایط متعادلی برسد. البته برای این امر برنامه های خوبی داریم که انشالله به شاغلین و بازنشسته ها فشار مالی وارد نگردد، که البته باید هیئت مدیره این برنامه ها را مصوب کند.

مخابرات ما- در مورد رفاهیات و پرداخت آن برای شاغلین و بازنشسته ها در سال ۱۴۰۱ چه برنامه ای دارید؟

پیام محبی – در مورد رفاهیات بازنشستگان که قبلا گفتم باز هم تاکید می کنم هرگز قصد حذف آن را نداریم اما فعلا واقعا پولی برای پرداخت آن نداریم.حتی در بودجه امسال رفاهیات بازنشسته ها را حذف نکرده ایم.
اگر شرایط مثل سال گذشته باشد توان پرداخت رفاهیات بازنشسته ها را نداریم.امیدواریم با افزایش تعرفه ها امکان پرداخت فراهم شود.
تفاوتی که رفاهیات امسال با سال گذشته دارد این است که رفاهیات بصورت علی الحساب پرداخت می شود یعنی  ابتدا ما حقوق را پرداخت می کنیم هر چه اضافه ماند به رفاهیات اختصاص می دهیم.  هر چقدر از رفاهیات را توانستیم بصورت علی الحساب پرداخت می کنیم. اگر هم نقدینگی نداشتیم پرداخت نمی کنیم.
برای بازنشستگان گرامی هم ساده  و خلاصه عرض کنم قصد پرداخت داریم ولی نقدینگی نداریم.در دو صورت می توانیم این ارقام را پرداخت کنیم یکی اینکه تعرفه تغییر کند و سازمان‌های مربوطه این هزینه را قابل قبول بدانند دیگر اینکه سود تقسیم نشود و در شرکت باقی بماند.

مخابرات ما- با این وصف با تجمعات چه می کنید؟

پیام محبی – گروهی  البته راه تجمع را در پیش گرفته اند.باید بدانید   تجمع کار را به سرانجام نمی رساند.ضمن اینکه خط قرمزی هم با کسانی داریم که برای رسانه های خارجی خوراک تهیه کرده اند و به آنان خبر رسانده اند. البته عموم بازنشستگان موضوعشان با این چند نفر متفاوت است.

اصل موضوع این است که همه بدانند مجموعه شرکت مخابرات دیگر پول ندارد.دیگر ملک و اموال ارزشمندی هم برای فروش باقی نمانده است.املاک مناسب را هم که دولت گرفته است مثل فرودگاه پیام، دانشگاه اصفهان و دانشگاه مخابرات.

لذا باید یک نفر حرف اصلی را بزند.مخابرات دیگر پول ندارد و باید فکری اساسی برایش کرد.با این شرایط نمی توان ادامه داد.بارها این را گفته ایم. هیچ فرقی نمی کند در مخابرات چه کسی مدیر یا عضو هیئت مدیره باشد هر کسی باشد باید ابتدا به فکر افزایش درآمد و کاهش هزینه ها باشد.

**************************

مخابرات ما- در این گفتگو بحث های دیگری هم پیش آمده است. مواردی مانند حق جذب برای کارکنان بالای ۳۰ سال سابقه، که در خبرهای قبلی منتشر کرده ایم.ضمن اینکه برخی راهکارهای برون رفت از مشکلات جاری هم مطرح شد که تا مرحله تصویب از آن نمی توان سخن گقت.

1364660cookie-checkپیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما

Please rate this

0 1 2 3 4 5
76 نظرات
  1. جانان می گوید

    سلام سال ها قبل گذشت برادر
    خودمونیم زمین اینهمه نامرد نداشت

  2. ناشناس می گوید

    آقای محبی مثلا مشاور ولی حسابدار شرکت های مختلف ، شما را چه به این کارا؟ برید دنبال سند حسابداری زدن ومخابرات را راحت بذارید

  3. آریا می گوید

    سلام.آقای سردبیر طرح طبقه بندی مشاقل که برای یک عده با پارتی انجام شد کی برای دیگر نیروها انجام میشه .الان اون عده با ۳ تا۴ میلیون بیشتر از ما میگیرن وهمه این افراد با پارتی پشت میز نشین وکار راحتی دراداره وشرکت دارن واز ابتدای برج ۴.۱۴۰۰ تمام اون تعرفه هارو گرفتن ومن هم با همان مدرک کارشناسی همچنان منتظرم .کی اجرامیشه .فقط کارسخت شبکه باماست واونایکه جای راحتر هستن سود میبرن

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      البته اختلاف که ۳-۴ میلیون تومن نیست حداقل اعداد و ارقام رو درست بنویسید که بشه دفاع کرد
      وقتی که اجرا شده، اگر ده بار دیگه هم اجرا بشه نتیجه فرقی نمیکنه

  4. بابک می گوید

    آقای سردبیر سلام
    چند تا نکته خیلی جالبه که اصلاً در مصاحبتون مطرح نفرمودید:

    ۱٫ موضوع شرکت ارتباطات سیار ایران بعنوان شرکت مثلاً زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران که با پول شرکت مخابرات ایران پا گرفته و الان مدیرانی از ناکجااباد آمدند و دارند استفاده میکنند.

    ۲٫ درآمد اینترکانکشن که سیار ریالی به شرکت مخابرات ایران نمی دهد.

    ۳٫ مدیران وارداتی از ناکجاآباد با رزومه ضعیف . مگر میشود با این مدیران به اهداف رسید؟ معاونت فناوری اطلاعات فقط سال ۱۳۹۲ معاون درست و حسابی به خودش دید و آن مهندس سیدفاضل زمانی بود و بس.

    ۴٫ علت وجود شرکت کاراشاپ ؟!؟ شرکتی که سود نداره هیچ ضرر هم دارد. شده حیاط خلوت برای از ما بهتران. شرکت مالیات داره. شرکت مدیرعامل و هئیت مدیره و معاون داره. اینا هزینه نیست؟!؟

    ۵٫ چرا شرکت مخابرات ایران به دنبال کاهش نیرو از طریق بازنشستگی و … است ولی سیار روزانه و از طریق بند “پ” همان مدیران ناکجاآبادی داره نیرو اضافه میکنه؟ شرکت سیار بدون مناطق مخابراتی هیچ است ولی ….

    ۶٫ هزینه بیمه تکمیلی و کارت پیام!!! سیار پولش رو به کارکنانش میده

    ۷٫ نبود برنامه مشخص استراتژیک و راهبردی شرکت برای ایجاد درآمد

    ۸٫ برنامه استفاده از نیروهای متخصص و جوان و با انگیزه . روند استفاده از تفکرات کهنه دولتی همچنان ادامه خواهد داشت؟!؟

    ۹٫با احترام به تمام ایثارگران بزرگوار. ایثارگرانی که بالای ۳۰ سال سابقه دارند و الان کارشناس شدند و هیچ تاثیری در حقوقشان نکرده را با یک برنامه و مشوق خوب بازنشسته کنید.

    ۱۰٫ نیروی انسانی، فضا و پاور، تجهیزات رایگان در مناطق در اختیار سیار است و هیچ هزینه ای نمی دهد. اگر سیار برای خودش شاخ شده که زیربار دستور مخابرات ایران نمی رود، این امکانات را چرا به شرکتهای دیگر مثل ایرانسل قرار نمیدهید تا ایجاد درآمد کنید؟

  5. شصگام می گوید

    تا کی ذلم… تا کی تبعیز…ما نیروهای شرکتی باصوادترین حستیم اما کمترین هقوق را میگیریم.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      طنز جالبی بود

    2. یاحقی می گوید

      سلام حق وق را اشتباه نوشته بودی

  6. بازنشسته رنجور می گوید

    اقای محبی مال بد بیخ ریش صاحابش، مخابرات وباهمه ضرر و زیانهاش ول کنید وفقط برید، از روزی که مدیر عامل مشاورایی مثل شماها رو با حقوقای نجومی راس کار گذاشته، مخابرات به این روز افتاده، آقا برو …….. شما دلتون نه به حال کارمند میسوزه نه مخابرات!!!!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خدایییش نجومی نمی گیره دیگه
      در حد یه کارشناس با سابقه حقوق میگیره

      1. سالارخان قوی می گوید

        سلام سردبیرجان خوبی؟؟
        به نظرت این مشاور۲۵تا۴۰میلیون حقوق میگیره نجومی نیستش؟؟؟

      2. خدمات اولی از یاسوج می گوید

        خداییش میگیره که طرف حق را نمیگیره، اصلا ایشون چکاره ست مشاور مدیر باید یه مخابراتی باشه نه یک روانشناس کودک

  7. بازنشسته از اصفهان. می گوید

    اگر اوضاع این قدر خراب است که میگویید اعلام ورشکستگی کنید وخلاص تا هم شما بیشتر از این عذاب نکشید هم دولت و هم مردم تکلیف خود را بدانند شتر سواری که دولا دولا نمیشود اگر زیانده هست مال بد بیخ ریش صاحب هرچه زودتر برگردونید به دولت اگر هم توان مدیریت ندارید برید کنار تا چهارتا ادم کار بلد بیان تا مخابرات را تنجات دهند .مخابراتی که روزی با همین تلفن ثابت یکی از پر درامدترین شرکتها بود حالا به دست مدیران نا کار امد کاسه گدایی و چکنم چکنم بدست گرفته.

  8. حسین می گوید

    سلام
    اینطور که میگه دارن ضرر میکنند،مال بد بیخ ریش صاحبش بابا برگردونید به قبل از خصولتی البته اگر راست میگین.

    1. رضا می گوید

      با سلام جناب سر دبیر طوری از ایشان تعریف کردی که گفتیم با نابغه طرف هستیم روزگار قدیم که مغازه داران اکثرا بی سواد هم می دانستند که هر چیزی که می فروشند ماحصلش سود نیست ونمی توانند همه را خرج کنند این عالی جناب که فرمایشاتش پر از تناقضات آشکار هست از یک طرف می گوید طلب بازنشسته ها را قبول داریم از طرفی می گوید پول نداریم وی می گوید راه حل آن هست که سهامداران در مجمع سود نگیرند یعنی ما یا همان شرکت سود دارد خوب چگونه شما در صورت وضعیت بدهی را نشان نمی دهید واعلام سود می کنید بی سواد ترین افراد هم می فهمند که این کار سند سازی به قصد فریب مردم وطلب کاران بازنشسته هست

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        سلام
        به نظرم تعصب زیاد باعث شده درست فکر نکنید ها
        نه
        اون سود اعلامی مال جای دیگه است مال کار دیگه است
        این چه حرفیه خب
        مگه چقدر میشه سندسازی کرد اونم برای شرکت بورسی

  9. شیروانی می گوید

    مرد مومن اخه ان وقتی هم که پول داشتید چرا ندادید الان مگویید پول نیست ۱۲ سال پیش هم که ندادید به نظر نمیشه قسم …. یا دم خروس ….
    به نظر باید حق را گرفت حتی کف خیابان

    1. میثم می گوید

      خداوکیلی با دیرپرداخت کردن حقوق پرسپل چه حربی دارید بزنید؟ من برای اون ده روزی که حقوقم را دیر پرداخت کردید۶۰۰هزارتومان جریمه به بانک دادم، خدازتون نگذره این چیزابرای شماهاکه روز بروز چاقتر و کلفت ترمیشید اهمیتی نداره، خداوکیلی یه سور زدید به …. از حیله گری!!!

  10. مجیدحاتم می گوید

    چطور زمانی که اگر از صبح تاشب یعنی ۲۴ساعت صحبت میکردیم وتلفن راقطع نمی کردیم هزینه انجام این مکالنه فقط دوریال می شدواکر قطع می کردیم وشماره دیگری می کرفتیم دوریال دیگر اضاف می شدآنزنان با وجود پروژه های متعدد وساخت وساز های متعدد وتوسعه های شبکه کابل در هرسال ودر هرشهری صحبت از نبودن پول نبود، ولی الان که مکالمه ها پالسی شده وهردقیقه وهرثانیه هزینه به پای مشترک گذاشته میشود، ازتوسعه شبکه کابل چندین سال است که خبری نیست، هزینه اینترنت منازل ومشاغل از هزینه تلفن بیشتر می شود، هیچ گونه ساخت وسازی ندارید، درهرشهرکوچک فقط دوسه هزارشماره تلفن کار می کرد ولی الان در هرشهرکوچک ۵۰شصت هزارشماره تلفن کار میکند، نیروها به حداقل رسیده اند، وهزاران منبع در امد دیگر دارید در حال حاضر، آنموقع پول بود ولی الان پول نیست؟؟؟!!! ایا به جز این است که مدیران حقوقهای نجومی می گیرند؟ ایا این همه درامد مخابرات صرف چه چیزی می شود که این ویط چوبش باید توی سر بازنشسته خورد شود؟؟؟ از ربخت وپاشهای خود کم کنید، ازحقوقهای نجومی مدیران کم کنید وحق بازنشستگان را پس از گذشت۱۳سال ادا کنید. هیچوقت سخنی ازدرآمدهایتان نزده اید ولی اگه یک ریال هزینه کردید باید در ساز حسن شفیع بنوازید، آیا تاکنون از درامدهای نجومی وسودهای سرشارمخابرات هم سخنی گفته اید؟؟ چرا بی عرضگی خود را برسر بازنشستگان خالی می کنید؟؟ اززمانی که من یادم میاد همیشه می گفتند مخابرات شرکت نفت دوم است، حال چرا یک شرکت به این بزرگی وسودآپری را به مرز ورشکستگی رسانده اید باید در بی بذنامگی های مدیران جدید جستجو کنیدنه اینکه دق دلی خودرا بر سربازنشستگانی که از صدقه سرآنها مخابرات به عظمت رسیدخالی کنید وهزاران حرف ناگفته دیگر….. درضمن اگر بازنشسته حق خود راطلب کرد این آب به آسیاب دسمن ریختن نیست، حق بازنشیتگان را ادا کنید تاازتجمع وبه قول خودتان خوراک درست کردن برای رادیوها وتلوزیونهای بیگانه جلوگیری شود، شماها خودتان عامل درست شدن خوراک آنها هستید!!!!!

  11. امیدواربه آینده می گوید

    سلام جناب سردبیر عریز..تمام کامنت های این قسمت رو بذارین تا محبی و سلطانی بخونن ..مگه میشه همچین چیزی آقای سلطانی مهمانی های خصوصی که ازجیب مخابرات میدین رو کناربگذارین .پاداش های الکی که واسه خودتون کنار میگذارید رو حذف کنید حق مشاوره های غلط رو کنار بگذارید تا پول واسه خواربار وبیمه و رفاهیات بهتر باشه…حق وحقوق ما رو به درستی بدین تا دوباره به خیابان ها کشیده نشدیم

  12. همکار می گوید

    این آقای محبی به جای اینکه یک راه حل ارائه کنه میاد صورت مسئله را پاک میکنه ! آیا این آقابه اصطلاح “مشاور “حاضره از حق مشاوره ای خودش صرفنظر کنه و حداقل یک ماه حق مشاوره را نگیره

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ای بابا
      به حقوق این بنده خدا گیر ندین
      خداییش کم میگیره

      1. ناشناس می گوید

        بخاطر حقوق کم میاد خودش و به آب و آتیش میزنه!!!!!!!!! به کارمند ظلم میکنه

  13. داوود اوغلو می گوید

    مخابرات بدرد نمیخورد .بداست.پول ندارد.لطفا آنرا به دولت برگردانید وبروید همانجاییکه قبلا بودید.

  14. رضا می گوید

    پول ندارید؟ ورشکسته هستید؟ پس چطور سود سالانه توزیع می کنید؟؟
    بابا اگر ورشکسته هستید لطفا اعلام ورشکستگی بکنید
    تنها مشکل مخابرات مدیران نالایق و ناکارمد و فسیل شده هست
    چرا پرسنل را مجبور به بازنشستگی کردید ولی خودتان هنوز نرفته اید؟

  15. تایگر می گوید

    آقای محبی آقای سلطانی فر باید طرح ایثارگران را اجرا کنید مصوبه هیئت مدیره قانون مجلس باید اجرا کنی این حرفا کسی باور نمیکنه هر چه دیرتر به ضرر خودتونه

نظرات بسته شده است.