مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

یک گفتگوی از نوعی دیگر در باره همراه اول و شرکت ارتباطات سیار

مخابرات ما- قصد گفتگو نداشتیم. اما یک گپ خودمانی در باره همراه اول بین ما درگرفت.به نظرم رسید خواندن آن برای شما هم احتمالا جالب باشد.با مهندس پایست دوستی قدیمی داریم به همین دلیل از او انتظار دارم کاملا در کادر رفتارهای مطالبه گرانه رفتار کند.

مخابرات ما- همراه اول سالهاست که منابعش را از مخابرات ایران جدا کرده است.سهامداران عمده مخابرات با هدف تضمین درآمد، همراه اول را از مخابرات جدا کردند و مخابرات ثابت را با هزاران کارمند رسمی و شرکتی با درآمد اندک بخش ثابت تنها گذاشتند.

حرف های تکراری نمی خواهیم بزنیم.همراه اول مخابرات ایران را به خاک سیاه نشانده است.سه آسیب عمده همراه اول برای مخابرات  این است:

  • بلعیدن تمامی سرمایه های گذشته بخش ثابت
  • بلعیدن تمامی درآمدهایی که می تواند به کمک بخش ثابت+سیار بدست آید و هر دو را تامین کند.
  • تراشیدن هزینه های چند برابری با کنار گذاشتن مخابرات استانی از روند فعالیت ها

آیا دیگران هم با ما هم عقیده اند؟ از این پس با همه صحبت می کنیم تا این بحث را باز کنیم. ابتدا به سراغ تشکل ها رفتیم.اتفاقا پیش از ما مهندس پایست رئیس شورای عالی هماهنگی تشکل های کارگری مخابرات و معاون ارتباطات سیار در استان آذربایجان شرقی این حرفها را زده بود.

*************

مخابرات ما-  بگذارید بجث را ار پاشنه آشیل مخابرات شروع کنم! آیا در استان شما، توان  فنی و اجرائی  پروژه های همراه اول وجود دارد یا خیر؟

مهندس پایست – بله در حال حاضر توان  کافی وجود دارد اما باور کنید اگر شرایط جاری یک سال دیگر دوام داشته باشد   تمامی استانها از نیروهای کاری خالی می شود.نیروی فنی باید کار کند وگرنه یا به واحد دیگری می رود یا همه چیز را فراموش می کند.

مخابرات ما-   چرا استانها  از همراه اول کار نمی گیرند؟ به نظر می رسد استانها در زمینه کارهای همراه اول فعال نیستند؟

مهندس پایست-  استانها از طریق شرکت ناک کار می گیرند آنچه همراه اول از طریق ناک بابت دستمزد به استانها می دهد بخش کوچکی است از آنچه می گیرد.این اصلا منطقی نیست. ضمن اینکه سعی می کنند کار را به گروهی دیگر بدهند و استانها از گرفتن کار منصرف شوند.

مخابرات ما – قبل از اینکه سراغ ناک برویم بگذارید از شما بپرسم، سوالی که همه در ذهن دارند.چرا مانع از ادغام سیار و ثابت می شوند؟

مهندس پایست- سهامداران عمده را ترسانده اند.چنین وانمود کرده اند که اگر این ادغام صورت بگیرد درآمد آنان حذف می شود و تضمین درآمد نخواهند داشت.می گویند ثابت درآمد همراه اول را پایین خواهد آورد.

مخابرات ما- ولی در همه دنیا از روش ادغام ثابت و سیار پول خوبی درآورده اند.همه دنیا اشتباه می کنند؟

مهندس پایست- ما معمولا بر عکس جاهای دیگر رفتار می کنیم. در همه دنیا هزاران کارمند را در بخش ثابت رها نکرده اند تا بدون درآمد کافی ورشکسته شود.آنها از ثابت و سیار به عنوان دو بال در کنار هم استفاده کرده اند!

مخابرات ما-  ضمن اینکه  نیمی از کارکنان در بخش سیار و برای فعالیت های سیار مشغول کار بوده اند. تمام این افراد بدون داشتن کار به ثابت آمدند.کارشان هم نیامد ولی در عوض همراه اول دست به استخدام جدید زد و سفارشی هایشان را در آنجا بکار گرفتند.هر کسی هم ماند، به ناک بردند.

مهندس پایست – بله! دقیقا. همه کارکنان رسمی و شرکتی را چسباندند به ثابت و در سیار افراد جدیدی استخدام کردند تا همه امور را در مرکز کشور متمرکز کنند.کارهای شهرستانها را هم  با تاسیس شرکت جدیدی مثل ناک انجام می دهند.جالب است فقط یک واسطه آفریدند.امروز بروید ببینید کدام کار را ناک خودش انجام می دهد تمام فعالیتها را به پیمانکاران محلی می دهد تا هم دستمزد کمی بدهد هم کسانی را در استانها برای خودش داشته باشد.بروید وضع پیمانکاران طرف حساب ناک را در استانها ببینید حساب بانکی همه پر است!

مخابرات ما- راستش از برخی روابط اداری سرنیاورده ام. یک نفر در بزرگترین شرکت ارتباطات سیار کشورمعاون فنی است بعدش شرکتی با نام ناک تاسیس می کنند که پیمانکار امور این شرکت است.اینجا هم در هیئت مدیره حضور پیدا می کند! این تنها جایی نیست که سمت ها تقسیم شده آنقدر از اینها در مخابرات داریم که خدا می داند.لیستشان زیاد است.اینها به کار آسیب نمی زند؟

مهندس پایست – معلوم است که آسیب می زند.اصولا باعث می شود روابط مشکوکی شکل بگیرد حداقلش این است که بی واسطه کار را با قیمتی بالا به ناک می دهند.ناک هم بجای اینکه کار را به استانها بدهد به واسطه هایش می دهد.بهانه شان این است که توان فنی استانها کم است. سوال من این است که مگر همین استانها قبل از خصوصی سازی تمام کارهای همراه اول را انجام نیم دادند؟ آن زمان توان فنی کافی بود اما حالا نه؟ بجای اینکه به جان استانها بیفتند هر چند استان را به مرکزیت یک استان بزرگ بسپارند.نیروهای فنی تحت یک مدیریت قرار بگیرد آن وقت خواهید دید که چه می شود. جالب اینکه وقتی کاری را به استانها می دهند دستمزد واقعیش را پرداخت نمی کنند.

مخابرات ما- تعجب من از این است که آیا سهامدار عمده این مسائل را نمی بیند؟ گاهی با خودم فکر می کنم شاید سهامدار عمده روی سود دیگری از جای دیگری حساب می کند؟ مثلا بدست گرفتن قدرت هیئت مدیره و نفوذ در ارکان تصمیم گیری در جایی دیگر…

مهندس پایست- سهامدار عمده باید بداند از طریق دادن کار همراه اول به استانها می تواند بسیاری از مشکلات فعلی مخابرات را حل کند. معوقات کارکنان و بازنشستگان، نقدینگی کافی برای پرداخت پول بیمه شاغلین و بیمه های تکمیلی و خلاصه تمام مشکلات مالی مخابرات از همین طریق حل می شود اما متاسفانه حالا  به جیب کسانی می رود که در عمل واسطه گری می کنند.

مخابرات ما- می گویند مخابرات استانها توان اجرای سریع پروژه ها را ندارد!

مهندس پایست – یعنی بخاطر کمی توان استانها ارزش واقعی کار انها را نمی دهند؟ شما می دانید که ناک بازای این خدمات که توسط استانها یا پیمانکاران انجام می دهد  چقدر از همراه اول می گیرد؟ اما بخش اندکی از آن را به استانها می دهد البته آن هم با شکل خاصی پس از تحویل کار. اگر شرکت ارتباطات سیار دستمزد واقعی استانها را بدهد هیچ مشکل مالی نخواهیم داشت.

مخابرات ما- شنیده ام دستمزد ناکی ها چیزی در حد مدیران مخابرات ایران  است …

مهندس پایست – بله. در حالی که استانها دستمزد ۵-۶ میلیون تومانی نیروی شرکتی را هم نمی توانند پرداخت کنند.این تفاوت آزار دهنده است.

مخابرات ما – باید این شیوه تغییر یابد البته اعتقاد ما بر این است که کل همراه اول باید به استانها برگردد.درآمدش هم باید برگردد.یعنی ادغام و تاسیس شرکت متحد!

مهندس پایست – متاسفانه سهامداران می ترسانند از ادغام!

مخابرات ما- یعنی سهامدراان با ان همه قدرت و ثروت که مخابرات را خریده اند، فقط می ترسند! نه چیزی بالاتر از اینهاست که ما نمی دانیم تا آن را پیدا نکنیم سهامدران حرف ما را نخواهند شنید.

مهندس پایست- باید بشنوند.الان چاره ا ی جز این نمانده است.

******************

ادامه حرف های ما چیزی است که در سیاست های آینده ما خواهید دید.مخابرات باید از سودجویان پیراسته شود.سودجویانی که متاسفانه به نظر می رسد گروهی خاص را نمایندگی می کنند.

1365630cookie-checkیک گفتگوی از نوعی دیگر در باره همراه اول و شرکت ارتباطات سیار

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    پیشنهاد میشود که درصورت عدم اجرای مصوبه ها سال ۸۸ و ۸۹ اقدام به خاموش کردن مراکز ارتباطی و قطع کامل ارتباط شود

  2. هیچ می گوید

    سلام دوستان
    مطالب جور دیگری است
    شرکت عمدا ثابت را عقب نگه میدارد و از پیشرفتش جلوگیری میکند تا دو اپراتور دیگر که ۱۰۰ درصد آن متعلق به سهامدار عمده است سود زیادی ببرد .
    شرکت ثابت با یک مدیریت هوشمند و جدای از اپراتور های همراه با تکنولوژی مناسب و ارزان در کوتاه ترین زمان میتواند به عنوان قول ارتباطات ایران تبدیل شود
    مصداق بارز این امر آزموده شده است
    حفاری امروز فقط ۱۰ سانت در عمق ۲۰ سانت است برخلاف حفاریهای گران قدیم
    یک تار فیبر اوپتیک را میتوان به جای میلیونها رشته مس گران دفن شده در زمین بکار برد
    اینتر نت خانگی را تا بی نهایت میتوان گسترش داد اما همراه در ۵ گیگ آن مانده
    با ایجاد ابر وای فای اینترنت سریع و ارزان را میتوان به مردم داد و سود زیادی برد
    کل مراکز دیجیتال گازوئیلی را با دو تا ۶ سویچ سافت آنهم در اتاقهای ۶ متری عوض نمود آنهم با برق بسیار ناچیز
    ………….
    کاسه ای پشت نیم کاسه است !

  3. شرکتی پرتلاش می گوید

    باید در این مسائل ورود کرد از طریق مجلس خبرگان رهبری
    باید ورود
    حق الناس هست
    مشکل استان ها با پول و ادغام حل خواهد شد

  4. حسین می گوید

    جای بسی تاسف است که امروز کارکنان تلفن ثابت برای مداوای خودشان از بیمه تکمیلی بهره ای نمیبرند وطلب هر همکار یکسال است که به تاخیر افتاده

  5. کاوه می گوید

    با سلام. وقتی هیات مدیره و موسس و …ناک از مدیران همراه اول باشند بهتر از این نمی شود. بی دلیل نیست که می گویند کارمندهای شرکت های دولتی حق تاسیس یا سهام داری شرکتی ندارند که در پیمانکاری شرکت کنند.تعداد زیادی از نور چشمی های همین مدیران مخابرات و هم همراه اول با رانت در ناک استخدام شده اند و به قولی از سر گر سلمانی یاد گرفته اند. حالا شده اند آقا بالا سر نیروهای مخابرات. مشکل از ناک نیست.مشکل از مدیران بالایی و میانی مخابرات و همراه است که شرکت های اقماری چون ناک را تبدیل به حیاط خلوت خود کرده اند.فقط من نمی دانم بازرسی مخابرات و همراه چه کار می کند!!!؟؟؟
    لطفا نشر دهید و همه بدانند چه خبر است.

  6. اوجی می گوید

    محض اطلاعتون مامحاسبه کردیم .همراه اول حتی هزینه برق مخابرات استانها راهم خیلی کمتر ازهزینه تمام شده میپردازد .یعنی ازاستانهاسوبسید میگیرد این قیمتها راهم ازبالا باهم میبندند.بنظر میرسه عمدا سیار رابزرگ واستانها راضعیف میکنند .شاید دلیل آن بهانه تراشیدن برای حذف وپایمال کردن حقوق رسمی ها وسابقه داران شرکت باشد .شما چه فکر میکنید؟

  7. فرهاد می گوید

    میشه ساختار سازمانی ومدیریتی ناک ورزومه هیئات مدیره ومدیران وسهام داران ناک را اعلام بفرمایید ،تاشاید بفهمیم چی به چیه؟

  8. حمید می گوید

    در کلاب هاس برنامه ای ندارید؟

    1. مخابرات اشغالی می گوید

      سلام آقای سردبیرمن خودم ۵۰۰هزارتومان یک خط موبایل خریدم والان هم استفاده میکنم به زبان ساده فارسی میگویم بااین پول های استان من دستگاه خریده شده ودراستان نصب شده والان نگهداری این سیستم هم خوداستان انجام میدهدحاکمیت دولت چراباچه حقی به یک نفرشخص یا شرکت فروخته وسودش رامیبرداسم این کارچیست .نتیجه این است که ما۴۳ سال است ازفلسطین اشغالی حمایت میکنیم بعنوان یک مسلمان آیا الان کسی پیدامیشودازمخابرات اشغالی حمایت کندکه این مخابرات راازدست دشمن آزاد کند.

  9. همکار می گوید

    سردبیر عزیز من به یک چیزی خیلی مشکوک هستم . آیا همراه اول بابت سایتهایی که در مراکز مخابراتی دارد پول فضا،پاور و دکل (lps) پرداخت میکند؟!
    هیچ وقت ندیدم آماری ازشون بگیرن. به نظرم مجانی کار میکنند و قبض برقشون را مخابرات استان پرداخت میکنه!!!!!

    1. ممد می گوید

      بله , قرارداد دارند اما مبالغ بسیار پایین هستند و خیلی سال است که اطلاعات آنها مخصوصا هزینه مصرف برق شان بروزرسانی نشده .

      به عنوان تکنسین و کارشناس تغذیه و نیرو در هر شهری که خدمت کردم , پیگیرش بودم اما کسی جوابگو نبوده

    2. مطالبه گر می گوید

      با سلام وعرض تشکر از توجه شما به مسائل ریشه ای که وضعیت کنونی مخابرات را معلول آنها ست.
      اینکه همراه اول از دل مخابرات ایران جدا شد تا بخش پر بازده ی آن مستقل عمل کند بحثی عمیق و ملی است که پرداختن مختصر به آن جفا به علت العلل نابسامانی ها و معضلات کنونی شرکت مخابرات است.خواهشمندم این بحث توسط همکاران مطلع کالبدشکافی شود تا در سایه شفافیت آن همگان منتفع شوند.
      اینکه شرکت ناک و یا شرکت پرتو آبی پروژه های پر سود همراه اول با قیمت های غیر قابل بازرسی و کارشناسی را میگیرند حاصل آن سند هزینه برای سهامداران عام و سود عالی برای شرکت های ناک و پرتو آبی خواهد بود. بار ها شنیده ام همراه اول پروژه های سیار استانی را با مبالغ اندک به استان تحمیل می کند تا استان از انجام آن سرباز زند آنوقت آن پروژه را با قیمت بالاتر به شرکت ناک یا شرکت پرتوی آبی داده است تا طی این سالها به تدریج استقلال بیشتری از استان ها پیدا کند.
      ساختمان های شرکت مخابرات به شرکت همراه اول بابت جبران کسری سرمایه مخابرات واگذار میشود. این ها قسمت اندکی از شرح واقعه است ایکاش مجال تفصیل آن فراهم شود تا نتیجه گیری صحیح در پرتوی آن امکان پذیر گردد.

  10. فنی می گوید

    تنها چیزی که میشه گفت اینه که خصوصی سازی غلط بود این شرکت هزینه داره نمیشه فقط به سود خالص فکر کرد

نظرات بسته شده است.