مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

علمی- حوضچه چیست؟ چه استانداردی دارد؟ (۲)

مخابرات ما- کلمه حوضچه این روزها زیاد شنیده می شود.حوضچه چیست و چه ویژگی هایی دارد! این نوشته به این سوالات پاسخ میدهد

مخابرات ما- پایگاه خبری مخابرات ما وظیفه اشنایی مردم با اصطلاحات مخابراتی را نیز به عهده دارد.از آنجا که این روزها از حوضچه های مخابراتی و استاندارد آن زیاد شنیده اید به توضیح آن می پردازیم.

حوضچه یا MANHOLE

مخابرات ما- حوضچه ها یا  MANHOLE (یعنی سوراخ آدم رو) اتاق های بتونی هستند که در عمق ۳تا ۴ متری در بسترخیابانها جاسازی شده اند . این حوضچه ها درتیپ های مختلفی از نظر حجم (طول و عرض و ارتفاع ) بصورت پیش ساخته تولید شده اند .

کابل ها با آرایش و استانداردی خاص از طریق این حوضچه با توجه به مسیری که طراحی شده از داخل لوله های pvcیا داکت وارد بستر خیابان میشوند .

فاصله حوضچه ها از یکدیگر ۲۵۰ متر است.  یک مرکز تلفن با ۷۰ هزار شماره حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ حوضچه بتونی داردکه می توان به جرات گفت در کلانشهری  مانند مشهد بیش از ۵۰۰۰ حوضچه مخابراتی وجود دارد .

واحد نگهداری شبکه کابل با تکنولوژی سیستم گاز کنترل؛ کلیه کابلهای مرکزی مراکز تلفن  را تحت فشار هوای خشک قرارمی دهد تا ضمن اطمینان از آب بندی مفصل های درون حوضچه؛ از  ورود آب به داخل کابلها نیز جلوگیری نماید.

آتش گرفتن یک کابل درون یک حوضچه از معدود اتفاقاتی است که می تواند رخ دهد و میزان آن بسیار بسیار اندک است و علت آن را به فرض محال درافزایش جریان الکتریکی در کابل برق می توان جستجو کرد.

کارکنان فنی مخابرات عامل دیگری نیز برای آتش گرفتن حوضچه ها ذکر کرده اند.اخیرا مخابرات برای جلوگیری از سرقت؛ روی دریچه های حوضچه ها را آسفالت می کند.وقتی در این حوضچه ها پس از مدتها باز می شود در موارد معدودی؛ یک مرتبه جرقه می خورد و آتش سوزی رخ می دهد. (برای کوتاه شدن مطلب از دلایل فنی آن عبور می کنیم.)

اینک وزارت ارتباطات با اظهار نظر بسیار عجولانه علت آتش سوزی در حوضچه یکی از مناطق تهران را در عدم طراحی
و اجرای این حوضچه ها دانسته و ادعا نموده در این حوضچه اصول حرفه‌ای، امنیتی و پدافند غیر عامل توسط شرکت مخابرات رعایت نشده بوده است.
در این راستا مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه مامور شده وضعیت همه حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی را از جهت رعایت اصول امنیتی و پدافند غیر عامل بررسی   و مشکلات احتمالی را جهت اقدامات اصلاحی به شرکت مخابرات ابلاغ کند.

در پاسخ به ادعای عدم طراحی و اجرای حوضچه بایستی گفت این حوضچه ها پیش ساخته است که حداکثر در ده تیپ ساخته
می شوند و در تمامی حوضچه های چند صد هزار عددی در کشور  استانداردی یکسان برای  ساخت و نصب وجود دارد.

در تمام دنیا یک میزان خطای حداقلی برای اپراتور انسانی در نظر گرفته می شود که از آن می گذریم  اما موضوع مهمتر از این بررسی ها و نظرات  ایجاد بستری مناسب برای بروز رسانی استاندارد ها در تمامی ارکان فنی مخابرات امری ضروری است..
با نگاهی اجمالی و درک صحیح از هزینه های ورودی و درآمد خروجی در مخابرات ،می توان دریافت نه تنها سودی عاید مخابرات نشده است بلکه پایداری ارتباط در مخابرات خودش نوعی شگفتی است. با این درآمدها برای کدام استاندارد می توان هزینه کرد؟وقتی دخل و خرج با هم نخواند همیشه توسعه و نگهداری قربانی می شود.

در پایان بیان یک نکته حائز اهمیت است تجهیزات مخابرات علاوه بر بازدید دوره ای نیاز به تامین امنیت خارج ازحیطه وظایف مخابرات دارد . نگاه شما را به سرقت های ریز و درشت شبکه کابل جلب می نمایم اگر در هنگام سرقت ،قطعی کابل
باعث قطع ارتباط شود آیا مخابرات در تامین خسارت مستوجب تنبیه است.

زمان استفاده از کابل مسی برای انتقال ارتباط به سر آمده است. پدافند غیرعامل وزارتخانه خودش را در صدها هزار حوضچه سرگردان نکند. اگر نیم نگاهی به منطقی سازی تعرفه بیندازد . کلید  ورود به تکنولوژی فیبر نوری زده خواهد شد
تسریع در آهنگ ورود به تکنولوژی فیبر نوری بزرگ ترین کمک در جلوگیری از چنین حوادثی خواهد بود .

1386360cookie-checkعلمی- حوضچه چیست؟ چه استانداردی دارد؟ (۲)

Please rate this

0 1 2 3 4 5
6 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    وقتی مدیرانی سر کار می آیند که نه تخصص حرفه ای دارند و نه از مفاهیمی چون توسعه و نگهداری کمترین درک و آگاهی دارند آنگاه تعرفه ها چند برابر هم شود برای آنها مفهومی جز پر کردن جیبها یشان ندارد پس منطقی شدن تعرفه ها زمانی می تواند کارساز باشد که مدیریت صحیح بر نحوه هزینه کرد درآمدها حاکم باشد چیزی که در شرایط حال حاضر مخابرات کمترین اثری از آن یافت نمی شود.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      در حال حاضر مخابرات یعنی تقسیم فقر
      این کارها باید با هم انجام بشه
      تا پولی نباشه نمیشه حسا بو متابی داشت

  2. یوسف می گوید

    من فکر میکنم بزرگترین معضل همان سرقت است که بسیار بجا فرمودید.نفس مراکز را گرفته است .۱۰ کیلو متر کابل در راستای جبران سرقت در مرکز ما کشیده شد ولی تعداد شماره های قطع در اثر سرقت کم نشده است بلکه شماره ها تغییر یافتند و جدید شدند.الان ۲ سال با سارقین همزیستی داریم .مردم و مخابرات عاصی شدند .توان و انرژی ما را گرفتندو هیچکاری جز گزارش دادن از دست ما ساخته نیست.کاش میشد این قسمت امنیت اجتماعی یک جراحی میشد البته به دست متخصص.اگر تعرفه هم بالا رود ، تا سارقین هستند صحبت از استاندارد سازی شبکه کابل بیهوده است.البته هما نطوریکه فرمودید باید به سمت توسعه فیبر گام برداشت.با این اوضاع و احوال که هیچگونه دغدغه ای برای جلوگیری از سرقت در ذهن مسئولین مربوطه وجود ندارد حرف از حتی نگهداری شبکه مسی موجود بیهوده است.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      حرف شما درسته و با شما موافقم
      باور کنید از این طرف کابل می کشیم همون شب می برن!
      همون شب!
      جایی رو داریم که ۴ بار سرقت شده
      چکارش کنیم؟ مجبوریم بکشیم
      کلا هم باید پول باشه به سمت فیبر بریم

      1. ناشناس می گوید

        متاسفانه مدیران ناکارآمد هستن. اگر پول باشد که هرکسی میتواند مدیریت کند. یک مدیر کاربلد و باتجربه مخابراتی باید بتواند از همین امکانات بسیار زیاد موجود حداکثر بهره برداری را بکند. مخابرات در تمام کشور یک شبکه گسترده فیبر نوری دارد که با اندک هزینه ای میتواند از آنها بهره برداری کند ولی می بینیم که هنوز با فیبر مثل کابل مسی رفتار می کنند و برای هر ارتباط چندین کر فیبر مصرف میکنند. البته متاسفانه بدنه کارشناسی فعلی هم کاملا فرسوده، بدون آموزش و بی انگیزه شده اند.

  3. یاحقی می گوید

    سلام حوضچه مکانی است که یک مشت کارگر زحمت کشیدند ماهی پرورش داده اند حالا یک سری لک لک های دزد از آسمان ویک سری خرس اززمین درآمد این حوضچه ها را بدون زحمت به یغما می برند.این هم تهریف حوضچه قسمت سوم

نظرات بسته شده است.